Vraag

• toffegast
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-04-2023
Het is zo ver, mijn moeder ;) wil graag een smartphone (de eerste dus) en heeft mij advies gevraagd - nu ben ikzelf geen fervent smartphone gebruiker of kenner - besloten jullie hulp en advies ter harte te nemen:

Eisen die volgens mij handig zullen zijn voor een "jongedame" van 56 jaar - startend met de belangrijke zaken eerst

- gebruiksvriendelijke interface (die bij voorkeur ook kan ingesteld worden in het NL)
- Ze heeft kleine handen dus een relatief smalle smartphone is handig
- is een vrouw en die gaan werkelijk slapen met handtas - formaat mag dus best 5-5,5 inch zijn, ogen zijn nog vrij goed maar een relatief groot scherm is een pluspunt als hij niet constant in je broekzak hoeft
- Quick charge zou heel handig zijn
- Gewoon goede camera, met een zoomfunctie zou helemaal top zijn
- Vrij snelle WIFI is ook altijd handig
- Geen nood aan waterdichtheid maar handig bij ongelukje
- Het gebruik zal zich beperken tot wat standaard zaken zoals whatssapp, wat sociale media, mailen en wat foto's nemen - games etc zijn al helemaal niet van toepassing

Ze heeft reeds een Ipad en dat lukt best goed maar Iphones zijn vrij duur, bovendien heeft ze gmail waardoor android mss wel een goede keuze kan zijn.

Ik heb kort zelf al eens gekeken:

- 18/9 formaat zou mss wel handig kunnen zijn (vindt dit formaat zelf heel handig in gebruik)
- Huawei heb ik geen ervaring mee maar ik lees wisselende commentaren i.v.m. interface - indien makkelijk Huawei P smart mss een optie
- Xiaomi Mi A1 lijkt heel goed maar kan niet in het NL ingesteld worden
- Nokia 6 lijkt best ok maar opladen zou zeer traag zijn
- Nokia 7 plus valt voorlopig niet in budget
- Moto G6
- Samsung A5

Verder nog een vraagje: hoe belangrijk zijn software -updates eigenlijk in de praktijk - jammer dat het Android one programma nog beperkt is - lijkt me wel een pluspunt te zijn. Zijn er merken die toch wel zorg dragen voor hun update beleid?

Alvast dank

Alle reacties

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:45
Xiaomi kan wel in het Nederlands ingesteld worden met de rom. Ik zou lekker voor de Nokia(s) gaan en geen Huawei of Samsung bloatware telefoons adviseren aan iemand die het 't liefst zo makkelijk mogelijk houdt. Neem haar eens mee naar de Belsimpel? Kan ze de telefoontjes vasthouden en inspecteren. Succes!

• Zertaxka
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
toffegast schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:30:
- Nokia 6 lijkt best ok maar opladen zou zeer traag zijn
De Nokia 6 2018 versie heeft wel quick charge. Verder heeft het toestel AndroidOne (stock Android) met 3 jaar verzekerd van updates. Kost €20 meer dan je budget helaas en nog niet zo goed verkrijgbaar.

Als je het budget iets kan oprekken of moeders heeft nog geen abonnement, dan zou je eens kunnen kijken naar de Samsung Galaxy A8. Kost nu € 350,- maar heeft een €50,- cashback actie. Verder in combinatie met een abbo (2j 1500mb/min/sms a €8 p/m) kost het toestel je €310, maar ook daar krijg je nog €50, cashback.

Maar ik zou lekker voor een Nokia gaan op dit moment.

World of Warships proberen ? Klik hier voor Recruit a Friend Benefits !

Palthe

Nokia 6 zou ik ook kiezen. Heeft ook nog eens een prachtig design (smaken verschillen natuurlijk).

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:11
Wat gebruik je zelf, en wat gebruiken andere mensen in haar omgeving? Zeker in het begin zullen er vragen zijn die (op afstand?) beantwoord moeten kunnen worden. Het handigste is dat als het hetzelfde is.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Zertaxka schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:32:
[...]

De Nokia 6 2018 versie heeft wel quick charge. Verder heeft het toestel AndroidOne (stock Android) met 3 jaar verzekerd van updates. Kost €20 meer dan je budget helaas en nog niet zo goed verkrijgbaar.
kun je bij bol.com halen prima winkel. ik zou voor nokia 6 2018 gaan ;)

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Of 'n paar tientjes erbij leggen voor een iPhone SE, vanaf € 288: product: Apple iPhone SE
Ze heeft immers vrij kleine handen, zoals je schrijft, en omdat ze al een iPad heeft, heeft ze dus ook al een Apple ID. Bovendien is ze dus al aan iOS gewend en hoeft ze apps niet opnieuw aan te schaffen
Heb zelf meerdere oudere familieleden met hun eerste smartphone geholpen en probeer 't meestal zo eenvoudig mogelijk te houden, des te minder kans, dat je zelf 'n soort helpdesk wordt. ;)

Wanneer ze 'pas' 56 is en nu nog redelijk goede ogen heeft, zal de telefoon ook wel aan vervanging toe zijn, tegen de tijd, dat haar ogen echt verslechteren.

[ Voor 20% gewijzigd door Marly op 29-04-2018 21:28 ]

Verwijderd

Neem haar eens mee naar de Belsimpel? Kan ze de telefoontjes vasthouden en inspecteren. Succes!

beste oplossing blijft van reeker !!

wat ik hier zo lees je hebt zoveel modellen en je kan van alles bestellen maar kleur zwaarte van de foon de dikte en helderheid van het scherm is erggg persoonlijk blabla kun je het beste gewoon in de winkel samen met haar voelen en bekijken en proberen hoe het werkt wat zei het makkelijkst vind.
en mooi excuus om samen er effe lekker op uit te gaan toch en lekker bakkie te doen in de stad

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
De iPhone SE past inderdaad mooi bij het budget! Die is wel maar 4 inch, dus dan moet ze even uitproberen of ze dat niet al te klein vindt.

Mocht die het niet worden:
* Ik heb zelf de Samsung A5 en heb geen last van bloatware. Het formaat van die telefoon vind ik zelf fijn.
* De nokia's zijn behoorlijk groot.
* De Huawei P Smart heeft inderdaad een hele mooie prijs/kwaliteitverhouding. In de winkel het interface uitproberen? Werkt best prima volgens mij!
* Mijn moeder heeft een LG (G4 ipv G6) en die is er ontzettend blij mee. Die werkt vast dus wel goed voor moeders :)
* Het budget oprekken lijkt me voor de rest niet nodig met de gestelde eisen, de specificaties van de telefoons in de categorie van 250 euro zijn uitstekend. Alleen als je een betere camera echt belangrijk vindt, kun je het budget heroverwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door zoefies op 01-05-2018 11:15 ]

Pagina: 1