Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-04 09:53
Hoi,

Ik ben in het bezit van een Panasonic gx80. Ik heb deze gekozen om de fenomenale beeldkwaliteit en het handige foto en video in 1. Nu heb ik alleen een probleem met het scherp stellen. Als ik een video opneem dan is het beeld vaak wazig als ik in of uitzoom. Ook lijkt hij problemen te hebben met het scherp stellen. Net alsof hij niet weet waar hij op scherp moet stellen en daardoor word het beeld soms wazig. Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel. Ben verder redelijk een leek op dit gebied en film veelal op de automatische stand. Misschien dat er ergens een instelling niet goed staat. Iets met AF?

Gr. Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 17:20
Lens wel schoon? Anders doa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:46
Als je in of uitzoomt verandert de focus van de lens. Enkel speciale cinelenzen hebben hier geen last van.
Als je filmt in de automatische stand, kan het zijn dat je de camera laat kiezen waarop hij moet scherpstellen. Als er geen duidelijk onderwerp is, dan gaat ie hunten. Met een gezicht of iets wat veel contrast heeft, weet de camera daar snel op te focussen. Je kunt met de juiste AF-methode (gezichtsherkening, tracking, enkel punt, etc) ook kiezen waarop hij moet scherpstellen. Kies bij personen voor gezichtsherkenning en bij andere onderwerpen kies je voor een enkel punt. Met touchscreen kun je het onderwerp dan aantikken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Thanx. Daar dan maar eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ben er mee aan de slag geweest, maar de beelden blijven vaak wazig als je inzoomt. Volgens de verkoper komt dit idd ook door het handmatig inzoomen. Hij zou dan meer last/moeite hebben met scherp stellen waardoor het beeld wazig word. Hij raadde mij aan om op zoek te gaan naar een bridge camera met electronische zoom. Dan zou ik er geen last meer van hebben. Moet wel zeggen dat ik verder de beeldkwaliteit uitmuntend vind dus daar wil ik eigenlijk niet op achteruit.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

timster82 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:01:
Ben er mee aan de slag geweest, maar de beelden blijven vaak wazig als je inzoomt. Volgens de verkoper komt dit idd ook door het handmatig inzoomen. Hij zou dan meer last/moeite hebben met scherp stellen waardoor het beeld wazig word. Hij raadde mij aan om op zoek te gaan naar een bridge camera met electronische zoom. Dan zou ik er geen last meer van hebben. Moet wel zeggen dat ik verder de beeldkwaliteit uitmuntend vind dus daar wil ik eigenlijk niet op achteruit.,
Ja natuurlijk raadt een verkoper je dat aan.

Ik zou meer tijd gaan steken in het oefenen met AF en zoomen. Daar win je meer mee dan met een andere camera. Heb je misschien een voorbeeld? Vaak is wel snel te zien of de camera het probleem is, of de bediening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De GX80 heeft alleen maar contrast detectie AF waardoor de camera bij het scherpstellen geen idee heeft of je onderwerp dichtbij- of veraf staat en heeft daarom meer tijd nodig om te bepalen in welke richting hij moet focussen. Daarbij is contrast detectie AF in zijn geheel gewoon een heel stuk trager als je onderwerp ver buiten het focus gebied ligt.

Steeds meer camera's krijgen daarom fase-detectie AF pixels op de sensor waarmee de camera wél weet of je onderwerp dichtbij- of veraf staat en dus ook de kant waarop gefocust moet worden, daarbij weet het ook nog in zekere mate hoe ver er gefocust moet worden. Kortom dan gaat het een stuk sneller. Veel camera's kiezen voor het laatste stukje toch nog voor contrast detectie om er zo zeker van te zijn dat het beeld helemaal scherp is.

Enfin, je bent dus fijn voorgelicht door een verkoper die je of niet begreep of geen idee heeft wat het probleem nu precies is en je maar iets aan wil smeren. Als je echt goede AF wil hebben tijdens het filmen moet je niet blindelings overstappen naar een bridge camera maar naar een camera die fase-detectie AF heeft op de sensor (en dus ook tijdens het filmen). Ik kan mij niet voorstellen dat de markt van bridge camera's zich ooit heeft doorontwikkeld en dat er dus een bridge camera is met die specificaties, maar wie weet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:12:
[...]

Ja natuurlijk raadt een verkoper je dat aan.

Ik zou meer tijd gaan steken in het oefenen met AF en zoomen. Daar win je meer mee dan met een andere camera. Heb je misschien een voorbeeld? Vaak is wel snel te zien of de camera het probleem is, of de bediening...
Moet zeggen dat ik dit al wel veelvuldig geprobeerd heb vorige week tijdens mijn vakantie. Welke instelling ik ook gebruik hij blijft moeite houden met het scherp stellen en dit verpest wel een beetje de vakantie video. Ik zal even kijken of ik een voorbeeld kan uploaden vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ventieldopje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:44:
De GX80 heeft alleen maar contrast detectie AF waardoor de camera bij het scherpstellen geen idee heeft of je onderwerp dichtbij- of veraf staat en heeft daarom meer tijd nodig om te bepalen in welke richting hij moet focussen. Daarbij is contrast detectie AF in zijn geheel gewoon een heel stuk trager als je onderwerp ver buiten het focus gebied ligt.

Steeds meer camera's krijgen daarom fase-detectie AF pixels op de sensor waarmee de camera wél weet of je onderwerp dichtbij- of veraf staat en dus ook de kant waarop gefocust moet worden, daarbij weet het ook nog in zekere mate hoe ver er gefocust moet worden. Kortom dan gaat het een stuk sneller. Veel camera's kiezen voor het laatste stukje toch nog voor contrast detectie om er zo zeker van te zijn dat het beeld helemaal scherp is.

Enfin, je bent dus fijn voorgelicht door een verkoper die je of niet begreep of geen idee heeft wat het probleem nu precies is en je maar iets aan wil smeren. Als je echt goede AF wil hebben tijdens het filmen moet je niet blindelings overstappen naar een bridge camera maar naar een camera die fase-detectie AF heeft op de sensor (en dus ook tijdens het filmen). Ik kan mij niet voorstellen dat de markt van bridge camera's zich ooit heeft doorontwikkeld en dat er dus een bridge camera is met die specificaties, maar wie weet.
Zoals je het beschrijft ligt precies het probleem denk ik. Wat zou je me anders aan raden. Ik heb zelf een beetje rond gekeken en kom dan uit bij de Panasonic FZ1000 uit bijvoorbeeld. Heb alleen geen idee of ik er dan wel op vooruit ga. Het stoort zelfs mijn vrouw bij de laatste vakantiefilm en als die al begint te zeuren dan moet ik toch op zoek naar iets anders :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De FZ1000 heeft ook geen fasedetectie. De Sony RX10 IV is de enige, kost alleen wel 3x zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Universal Creations schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:24:
De FZ1000 heeft ook geen fasedetectie. De Sony RX10 IV is de enige, kost alleen wel 3x zoveel...
Dan moet @timster82 dus besluiten om óf zijn budget te verhogen, óf zijn werkwijze waardoor hij 'om het probleem heen' werkt. Bijvoorbeeld door beter te anticiperen, het focuspunt wijzigen, handmatig scherpstellen, focuslock gaan toepassen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ventieldopje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:44:
De GX80 heeft alleen maar contrast detectie AF waardoor de camera bij het scherpstellen geen idee heeft of je onderwerp dichtbij- of veraf staat en heeft daarom meer tijd nodig om te bepalen in welke richting hij moet focussen.
De GX80 (net als andere Panasonics) heeft DFD-autofocus. Dit is o.b.v. contrastdetectie, maar van de Panasonic lenzen weet de camera hoe het out-of-focus er uit ziet. Daardoor kan de camera bepalen wat de afstand tot het onderwerp is, en in welke richting :)

@timster82 Kan je omschrijven wat je filmt (landschappen, personen, bewegende onderwerpen?), hoe je dat doet (vanaf statief, lopend?) en wat er wel en niet goed gaat?
Er zijn verschillende manieren om de AF in te stellen voor video, bijvoorbeeld wide (camera kijkt naar het hele beeld), point (een bepaald punt in het frame wordt scherp gehouden), tracking (een onderwerp wordt door het beeld gevolgd, bijvoorbeeld een gezicht of auto). Het kan zijn dat deze opties in de GX80 niet deze benaming hebben, maar waarschijnlijk is de keuze er wel.

Het kan goed zijn dat het focus van de lens verschuift bij het zoomen, dus dan moet de camera meteen reageren zodra je zoomt (ook al blijft het onderwerp hetzelfde). Misschien is dat op te lossen door de AF mode (zoals hierboven genoemd), misschien zijn er lenzen beschikbaar die hier beter mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ik zal kijken of ik vanavond een voorbeeld filmpje kan maken. Misschien zegt dat iets meer. Aangezien ik meer hobby matig bezig ben is de Sony RX10 IV ver boven mijn budget of wat ik er aan uit wil geven. Ik heb al op verschillende manieren de AF proberen in te stellen, maar ze geven hetzelfde resultaat in zowel tracking, face enz. De 49 focus point geeft nog het beste resultaat, maar ook niet bevredigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat je verwachtingen té hooggespannen zijn... Uiteindelijk blijft het altijd een compromis tussen hoge scherpte, lage prijs en veel flexibiliteit. Je kunt er 2 kiezen, niet 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Icephase schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:41:
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat je verwachtingen té hooggespannen zijn... Uiteindelijk blijft het altijd een compromis tussen hoge scherpte, lage prijs en veel flexibiliteit. Je kunt er 2 kiezen, niet 3.
Nou voor 600 euro mag je toch wel het 1 en ander verwachten lijkt mij. Meer dan onderstaand filpmje laat zien toch?

[Vimeo: https://vimeo.com/268422821]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nou, nee :P Dit is gewoon inherent aan hoe contrast detectie AF werkt (zij het DFD of normaal). Zit er geen AE/AF lock op met een knop die je in kan drukken terwijl je zoomed? Dat zou al een stuk schelen want de focus zal met een beetje lens niet veel verschillen als je zoomed.

Eigenlijk had er gewoon een soort timeout op moeten zitten zodat hij niet direct bij het zoomen al gaat proberen te focussen maar dit pas doet x aantal ms nadat je klaar bent met zoomen.

[ Voor 66% gewijzigd door Ventieldopje op 07-05-2018 18:17 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Echt waar!!! Dat is toch eigenlijk schandalig voor een toestel van €600,- euro of ben ik nou gek! Ik heb nog even naar een oud toestel gekeken de sony HX100 en die heeft nergens last van. Echter was die waardeloos bij slecht licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ventieldopje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:16:
Nou, nee :P Dit is gewoon inherent aan hoe contrast detectie AF werkt (zij het DFD of normaal). Zit er geen AE/AF lock op met een knop die je in kan drukken terwijl je zoomed? Dat zou al een stuk schelen want de focus zal met een beetje lens niet veel verschillen als je zoomed.

Eigenlijk had er gewoon een soort timeout op moeten zitten zodat hij niet direct bij het zoomen al gaat proberen te focussen maar dit pas doet x aantal ms nadat je klaar bent met zoomen.
Die knop zit er op, maar maakt nog niet heeel veel verschil hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

timster82 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:31:
Echt waar!!! Dat is toch eigenlijk schandalig voor een toestel van €600,- euro of ben ik nou gek! Ik heb nog even naar een oud toestel gekeken de sony HX100 en die heeft nergens last van. Echter was die waardeloos bij slecht licht.
Tsja, mijn camera kostte meer maar kan niet filmen. Prijs zegt niet zo heel erg veel.

Om eerlijk te zijn heb je nu niet bepaald een makkelijk scenario daar in de winkel en ga je best tekeer met de zoom. Als je rustiger filmt is het én fijner om naar te kijken én heb je dat probleem een stuk minder denk ik.

Daar heeft de verkoper wel een klein puntje. Als je electronische zoom hebt in plaats van handmatig dan gaat het zoomen wel een stuk soepeler waardoor de camera het waarschijnlijk makkelijker heeft om je bij te houden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ja dit was ook wel een beetje extreem moet ik zeggen. Normaal ben ik wel een stuk rustiger. Ik zal het volgende week nog eens uitvoerig testen en wat rustigere beelden proberen te maken, maar met 2 kids is dat wel lastig. Ze komen soms naar me toe rennen en dan hoef ik dus niet te zoomen en nog word het dan wazig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-03 17:09
Als elektronische zoom de reden zou zijn om naar een bridge camera te gaan: je hebt ook micro four thirds lenzen met elektronische zoom.. De kit lens van m'n olympus heeft dat bijvoorbeeld: product: Olympus M.ZD ED 12-50mm F3.5-6.3 EZ

Zo zijn er nog meer te vinden, zoals deze bijvoorbeeld: pricewatch: Panasonic Lumix GX Vario PZ 45-175mm f/4.0-5.6 Asph. Power OIS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

timster82 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:31:
Je GX80 heeft een fors grotere sensor dan die HX100. Dat is prettig omdat dat beter presteert bij weinig licht, maar dat komt wel tegen de ‘prijs’ dat je scherptediepte veel kleiner is. Daardoor raakt een onderwerp dus eerder buiten focus zodra jij beweegt / zoomt of het onderwerp beweegt. De AF van die HX100 had het dus veel makkelijker.

Je kunt dat op je GX80 ook (deels) bereiken door het diafragma te knijpen naar F8 of zo, maar dan verlies je dus wel lichtsterkte en die korte scherpte diepte is natuurlijk vaak ook juist een wenselijk iets (onscherpe achtergrond geeft mooier beeld dan wanneer alles scherp is).

Al met al zal het dus een kwestie zijn van wennen, rustiger filmen, eventueel zoomen tussen shots in, in plaats van tijdens het filmen en je verwachtingen bijstellen voor wat betreft het filmen van snel bewegende onderwerpen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

sapphire

Die-hard pruts0r

timster82 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:54:
Ja dit was ook wel een beetje extreem moet ik zeggen. Normaal ben ik wel een stuk rustiger. Ik zal het volgende week nog eens uitvoerig testen en wat rustigere beelden proberen te maken, maar met 2 kids is dat wel lastig. Ze komen soms naar me toe rennen en dan hoef ik dus niet te zoomen en nog word het dan wazig.
Uitzoomen dan :+

Gek hé dat het wazig word als je onderwerp van afstand veranderd, iets met trage AF zoals al gezegd :+

Dit is denk ik een stukje verwachtingsmanagement, je verwachting van de camera icm. de prijs ligt vrij hoog terwijl €600 in cameraland eigenlijk het segment boven de instappers is. Betekend absoluut neit dat je een slechte camera gekocht hebt alleen dit is wel een minder punt van de camera zoals je merkt.

Je kunt ook gewoon minder en rustiger zoomen. Word je beeld toch alleen maar onrustig van. Kijk maar naar de gemiddelde film/serie hoe vaak ze daar zoomen vziw zelden

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Afgelopen dagen even getest met 49punts detectie en zonder in te zoomen. Ook mn best gedaan om zo rustig mogelijk te filmen. Dat is al wel een verbetering. Soms heeft hij nog moeite als er een auto langs rijdt of iemand die voor de camera springt, maar we moeten het er maar mee doen. De beeldkwaliteit is nogmaals fenomenaal en daarom wel een keeper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
*knip*

[ Voor 91% gewijzigd door Grozno op 16-05-2018 22:40 . Reden: Als je wilt posten moet je iets nuttigs posten en niet iets dat niemand wil lezen. ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Daan_ op 17-05-2018 13:22 . Reden: Reactie op verwijderde reactie ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 14:02
timster82 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:35:
Afgelopen dagen even getest met 49punts detectie en zonder in te zoomen. Ook mn best gedaan om zo rustig mogelijk te filmen. Dat is al wel een verbetering. Soms heeft hij nog moeite als er een auto langs rijdt of iemand die voor de camera springt, maar we moeten het er maar mee doen. De beeldkwaliteit is nogmaals fenomenaal en daarom wel een keeper.
Je kunt wellicht er ook voor kiezen om handmatig te focussen. Ik vind je voorbeeld in de winkel wel meevallen. Voor mijn gevoel stelt hij aardig snel scherp. Buiten dat is zoomen tijdens het filmen eigenlijk sowieso niet de beste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ja leen is het dan de vraag wat de uitkomst is. Soms lukt het wel en stelt hij redelijk snel scherp, maar er zijn ook moment dat het heel erg wazig word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 09:47
Ik zie eerlijk gezegd niets verkeerd met de autofocus in je filmpje. Vaak merk ik dat mensen hun video niet plannen en dus maar lukraak heen-en-weer pannen en in- en uitzoomen. Hoe kan je fototoestel dan weten waar jij de focus wil?

Plan je video, wat wil ik, wanneer, hoe wil ik het in beeld brengen en vooral rustiger bewegen. Kijk eens naar een aantal voorbeelden en je zal zien dat er goed nagedacht en bewegingen altijd extreem traag en beheersd gebeuren. In dit soort omstandigheden zou ik zelf gewoon manueel focussen.

• timster82
Toch nog even een reactie van mijn kant. De shutter unit van mijn camera was blijkbaar stuk. Tijdens onze vakantie in Florida kon ik bijna helemaal niet meer scherp stellen en was alles wazig. Heb nog niet uitgebreid opnieuw kunnen testen, maar hopelijk doet hij het nu toch beter.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

timster82 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:26:
Toch nog even een reactie van mijn kant. De shutter unit van mijn camera was blijkbaar stuk. Tijdens onze vakantie in Florida kon ik bijna helemaal niet meer scherp stellen en was alles wazig. Heb nog niet uitgebreid opnieuw kunnen testen, maar hopelijk doet hij het nu toch beter.
Vreemd, tenzij er echt iets flink verbogen is en ergens tegenaan drukt heeft de sluiter niks te maken met de scherpstelling.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Hmmm. Oké dat is vreemd. Ik heb er zelf te weinig verstand van helaas. Zal eens kijken of ik dit weekend tijd heb om te testen of hij daadwerkelijk beter is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Camera gaf ineens een harde plop en deed niks meer. Gaat dus wederom retour. Geen top camera tot nu toe!
Pagina: 1