Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:30
Op 29 april 2018 om 00:45 is er een grote stroomstoring ontstaan in Amsterdam Zuidoost,waarbij ook Schiphol is getroffen.
Liander daarover :
05.15: update stroomstoring Amsterdam Zuid-Oost

Sinds 00.45 uur zitten 38.000 huishoudens in Amsterdam Zuid-Oost zonder stroom. De oorzaak is het uitvallen van de hoogspanningsverbindingen Bijlmer Zuid-Vensterweg en Bijlmer Zuid-Amstelveen van Tennet. Het is nog onbekend wanneer de storing is opgelost.
De oplossing lijkt na bijna 5 uur dus nog niet in zicht.

Schiphol is een puinhoop geweest vannacht en adviseert niet naar de luchthaven te komen, wegen worden afgesloten en treinen komen niet.
Schiphol daarover:
Update 05:30u De vertrekhallen zijn erg druk op dit moment omdat het niet mogelijk is om reizigers in te checken. Dit is een gevolg van de grote regionale stroomstoring eerder in de nacht. Om de veiligheid van reizigers in de terminal te garanderen, heeft de luchthaven samen met de bevoegde autoriteiten besloten om de wegen naar de luchthaven af te sluiten en het treinverkeer tot nader order stop te zetten. Reizigers kunnen het vliegveld wel verlaten. Vanaf 09:00 uur lokale tijd zal het niet meer mogelijk zijn voor inkomende vluchten om te landen op Schiphol. Deze situatie zal leiden tot vele annuleringen.
Hoewel ik zelf niet in het gebied woon leek mij dat aanleiding voor een draadje: wat zijn de gevolgen? Heb je persoonlijke ervaringen? Hoe kwetsbaar zijn we bij een stroomstoring? Wat gebeurt er op de achtergrond bij Liander, hulpdiensten ed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Je zou toch verwachten dat er op Schiphol even een dieselgenerator wordt aangeslingerd zodat belangrijke processen als inchecken gewoon door kunnen blijven gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 29 april 2018 @ 07:18:
Je zou toch verwachten dat er op Schiphol even een dieselgenerator wordt aangeslingerd zodat belangrijke processen als inchecken gewoon door kunnen blijven gaan :?
Dat was ook het eerste wat ik dacht. Maar misschien de diesel na uren al op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Daarnaast zou je toch verwachten dat inchecken ook zonder digitale hulpmiddelen zou moeten kunnen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat heb je aan een aggregaat in dit geval? Leuk dat je incheck-computers werken, maar als Internet niet werkt (door diezelfde storing bij andere partijen zoals providers etc) ligt je GDS nog steeds plat en kan je nog steeds niet inchecken....

Voor de duidelijkheid: de stroom op Schiphol zelf was, voor zover bekend, gewoon online (is ook op fotos te zien, vermoedelijk met aggegraten denk ik idd). Het ging om het incheck-proces dat niet werkte omdat de verbindingen elders down waren, waardoor de GDS niet beschikbaar was.

Storing is overigens inmiddels opgelost, inchecken werkt weer.
Bossie schreef op zondag 29 april 2018 @ 07:23:
[...]

Daarnaast zou je toch verwachten dat inchecken ook zonder digitale hulpmiddelen zou moeten kunnen.
In 1950 of 1960 was dat ook wel zo, maar tegenwoordig gaat dat echt niet meer lukken. Alles zit in een GDS tegenwoordig ;)

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 29-04-2018 07:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:30
Liander / Tennet hebben nog geen idee:
Onze monteurs helpen Tennet bij het oplossen van de stroomstoring. Helaas weten we nog niet wanneer de stroomstoring is opgelost. Het lukt ons ook niet om de juiste eindtijd te vermelden in ons storingenoverzicht.
Schiphol komt idd weer op gang. Dat is wel fijn in de meivakantie.

Weet iemand wat dit met de stabiliteit van het net doet als er ineens 38 MW wordt afgeschakeld? Daar was wel in voorzien en dus opwek voor. Waar blijft dat vermogen? Gaat er dan een kolencentrale uit?
En andersom: je zult die 38 MW geleidelijk weer aan moeten zetten, maar daar heb je tenmiste invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik verwacht een aantal piekspanningen, en geklapte TV's / PC's

Vanmorgen om 7u begonnen, met 5000 en een handvol AC-Storingen :(

yeuhjj ... herstelmeldingen postcode 1104 :)

Goed nieuws voor Adam Zuidoos ..

[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 29-04-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:55
Telegram ondervindt er ook problemen van: nieuws: Telegram kampt met problemen na stroomstoring Amsterdam

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:56
Wij hebben eigenlijk geen issues ondervonden. De 4 MW noodvermogen kwam er direct in, later is nog 8 MW bijgeschakeld. Alles wat achter deze noodstroom zat, was up & running. Paar verkeerd aangesloten apparaten sinds de laatste test (2 maanden geleden, elke 2 maanden). Verder een paar van de gebruikelijke zaken zoals UPSen die zichzelf ophangen, en een paar voedingen die overleden zijn.

Telegram viel me op. Het was geen directe uitval, maar kennelijk door hitte. Dat kan, maar ik zou van een dienst als Telegram toch iets meer spreiding hebben verwacht, of ze hebben 2 datacenters uitgekozen die suboptimaal zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Weten we nog wat er vorig jaar op 17 januari ook een grote stroomstoring was rond Amsterdam bij TenneT?
De NRC heeft er een mooi stukje over geschreven destijds (met toffe CSS-effecten in de HTML :P)

Op sich best interessant om te lezen.

https://www.nrc.nl/nieuws...at-legt-11727393-a1565893

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 29-04-2018 13:49 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Nou, dat was in ieder geval weer een ervaring erbij vannacht, ik had het nog niet eerder meegemaakt. Zo zit je lekker op Discord te kletsen en zo zit je ineens in het totale duister....

Op de tast je telefoon zoeken en vervolgens met de zaklamp tool naar kaarsen. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat het geen kwestie is van een doorgeslagen zekering of zo, maar dat de gehele wijk in het donker zit...

Ach ja, het was toch al bedtijd ;)

De koelkast/vriezer heeft het gelukkig gered want de ijsblokjes (uit een zak) hadden nog hun originele vorm en is de boel dus onder de nul graden gebleven gedurende die +/- 8 uur outage. En gelukkig ook geen andere schade aan apparatuur etc., alles werkt prima.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vriezer zou sowieso geen grote problemen mogen krijgen bij een gemiddelde stroomstoring, die houdt zijn kou nog wel een hele lange tijd vast, zolang je hem maar goed gesloten houdt :)

Het wordt pas vervelend als de storing een halve dag of langer duurt, maar die storingen zijn in NL gelukkig behoorlijk zeldzaam :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ook altijd leuk dat noodmaatregelen om dit risico af te dekken altijd makkelijker bespreekbaar zijn na zo'n incident. En goed om het management voor te houden dat dit de 3e keer is in 3 jaar tijd dat zo'n grote storing zich voordoet *in dezelfde regio*.

Durven bedrijven de input kant van hun datacenter UPS los te trekken (logisch gezien, uiteraard) om te kijken of dat het allemaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

wildhagen schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:06:
Vriezer zou sowieso geen grote problemen mogen krijgen bij een gemiddelde stroomstoring, die houdt zijn kou nog wel een hele lange tijd vast, zolang je hem maar goed gesloten houdt :)

Het wordt pas vervelend als de storing een halve dag of langer duurt, maar die storingen zijn in NL gelukkig behoorlijk zeldzaam :)
vriezer is pas een probleem als de schakelaar in meterkast uit klikt en je bijvoorbeeld op vakantie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anoniem: 992889 schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:44:
[...]

vriezer is pas een probleem als de schakelaar in meterkast uit klikt en je bijvoorbeeld op vakantie bent.
Of je lekkende boiler zorgt voor een kortsluiting als je net weggaat op vakantie en stroom vliegt eraf en komt na 7 dagen thuis terug van vakantie. Dan trek je de vriezer open en dan moet je eigenlijk nog net je vlees tegenhouden want dat loopt er bijna letterlijk uit. En vooral met een ijsblokjes apparaat, het water wat er dan ook nog uitloopt. Nee dat is feest en vooral met echt hout. Dus na 7 dagen is het al feest en laat staan als je 3 weken gaat.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56

vectormatic

Warlock of the doorlock

itsalex schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:50:
[...]

Of je lekkende boiler zorgt voor een kortsluiting als je net weggaat op vakantie en stroom vliegt eraf en komt na 7 dagen thuis terug van vakantie. Dan trek je de vriezer open en dan moet je eigenlijk nog net je vlees tegenhouden want dat loopt er bijna letterlijk uit. En vooral met een ijsblokjes apparaat, het water wat er dan ook nog uitloopt. Nee dat is feest en vooral met echt hout. Dus na 7 dagen is het al feest en laat staan als je 3 weken gaat.
Gewoon in de aanloop naar de vakantie de vriezer/koelkast leeg eten, en het ding uitzetten? Kan ie ook een keer netjes ontdooien, en voorkom je dat je op een gegeven moment bakjes 3 jaar oude macaroni op ijs hebt liggen..

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

itsalex schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:50:
[...]

Goeie fantasie, misschien moet je eens uitzoeken hoe je meterkast in elkaar zit met groepen en aardlekschakelaar etc ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

YakuzA schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:26:
[...]

Goeie fantasie, misschien moet je eens uitzoeken hoe je meterkast in elkaar zit met groepen en aardlekschakelaar etc ;)
Wat is daar fantasie aan? Bij mij zitten de CV en koelkast ook op dezelfde groep hoor. Dus als de CV uitvalt als ik er niet ben en dus de aardlekschakelaar na het oplossen van de kortsluiting niet terugschakel zal toch echt mijn koelkast/vriezer gaan ontdooien.

Overigens wel apart dat er aan de gevolgen van Amsterdam ZO zelf amper aandacht is besteed. Alles draaide om Schiphol in de media, dat er ineens 18.000 huishoudens in het donker en de kou zaten is blijkbaar niet boeiend.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bvk schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:17:
[...]
Wat is daar fantasie aan? Bij mij zitten de CV en koelkast ook op dezelfde groep hoor. Dus als de CV uitvalt als ik er niet ben en dus de aardlekschakelaar na het oplossen van de kortsluiting niet terugschakel zal toch echt mijn koelkast/vriezer gaan ontdooien.

Overigens wel apart dat er aan de gevolgen van Amsterdam ZO zelf amper aandacht is besteed. Alles draaide om Schiphol in de media, dat er ineens 18.000 huishoudens in het donker en de kou zaten is blijkbaar niet boeiend.
Koelkast en CV zijn meestal niet echt logische apparaten om te combineren in 1 groep.
Verder zie ik niet de relatie tussen het eruit knallen van de aardlekschakelaar en de stroom uitval. Een stroomuitval zal niet leiden tot het uit schieten van je aardlekschakelaar.

Verder zal de impact op de huishoudens kleiner zijn omdat de stroomstoring snachts optrad.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

YakuzA schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:50:
[...]

Koelkast en CV zijn meestal niet echt logische apparaten om te combineren in 1 groep.
Verder zie ik niet de relatie tussen het eruit knallen van de aardlekschakelaar en de stroom uitval. Een stroomuitval zal niet leiden tot het uit schieten van je aardlekschakelaar.

Verder zal de impact op de huishoudens kleiner zijn omdat de stroomstoring snachts optrad.
Ik heb dat wel enkele keren gehad. Of er sprake was geweest van blikseminslag, dat weet ik niet. Maar zo'n donderklap met licht, waarna het hele huis donker is, dat voelt niet prettig als je alles op de tast moet zoeken.

Ik weet nog enkele jaren geleden. Opeens **poef** alles uit. En probeer dan de weg eens te vinden door de huiskamer. Gelukkig schenen er na 2 minuten tasten opeens autolichten in de huiskamer van een auto die de straat uit reed, mar het is echt lastig :(

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:13
YakuzA schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:50:
[...]

Je zou eens wat vaker in wat oudere huizen moeten gaan kijken, waar pas tientallen jaren na de bouw elektra in is aangelegd. Daar zijn weinig dingen logisch aan in mijn ervaring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AW_Bos schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:59:
[...]

Ik heb dat wel enkele keren gehad. Of er sprake was geweest van blikseminslag, dat weet ik niet. Maar zo'n donderklap met licht, waarna het hele huis donker is, dat voelt niet prettig als je alles op de tast moet zoeken.

Ik weet nog enkele jaren geleden. Opeens **poef** alles uit. En probeer dan de weg eens te vinden door de huiskamer. Gelukkig schenen er na 2 minuten tasten opeens autolichten in de huiskamer van een auto die de straat uit reed, mar het is echt lastig :(
:) dan nog steeds zorgt een normale stroomuitval er niet voor dat je boiler gaat lekken of je aardlekschakelaar eruit vliegt ;)

Verder kudos voor die auto die je kwam helpen _/-\o_

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

bvk schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:17:
[...]
Kom op. in de kou. Het was buiten 15 graden. Daarnaast gebeurde het 's nachts en was het al verholpen toen 90% nog in zijn nest lag. Nu kwam het in de media.. als de hele achterhoek een week geen stroom heeft zou het net genoeg zijn voor 3 regeltjes op teletekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:26:
[...]

dit is bij een vriend gebeurd want de boiler was gaan lekken en die maakte kortsluiting (dat was zo'n cooker) en dat is gebeurd precies een paar dagen nadat hij op vakantie ging. Toen ze thuis kwamen, vonden ze het vreemd ruiken. De geur dat uit de vriezer kwam was niet te harden. De hele vloer moest vervangen worden door het water uit de boiler en vriezer. Dus dat was een leuke schade.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Anoniem: 1002969 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 00:52:
[...]

Kom op. in de kou. Het was buiten 15 graden. Daarnaast gebeurde het 's nachts en was het al verholpen toen 90% nog in zijn nest lag. Nu kwam het in de media.. als de hele achterhoek een week geen stroom heeft zou het net genoeg zijn voor 3 regeltjes op teletekst.
Ok, dat was misschien wat overdreven, maar ik ben een kou kleum ;) Alleen is het 's nachts geen 15 maar 5 graden en aangezien mijn CV na een "reboot" standaard op 15 graden staat was het de volgende ochtend toch wat frisjes in huis omdat die niet aanslaat.

Maar denk ook even aan bijvoorbeeld de bewoners van een bejaarden/verzorgings tehuis die niet weten wat er aan de hand is en misschien in paniek kunnen raken. Of aan een supermarkt die alle gekoelde producten moeten gaan controleren of die geen grenswaarde bereikt hebben en misschien weggegooid moeten worden. Elektrische apparatuur die spontaan de geest kan geven als er ineens weer spanning op komt etc. etc.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:35
ijdod schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:22:
Ook altijd leuk dat noodmaatregelen om dit risico af te dekken altijd makkelijker bespreekbaar zijn na zo'n incident. En goed om het management voor te houden dat dit de 3e keer is in 3 jaar tijd dat zo'n grote storing zich voordoet *in dezelfde regio*.

Durven bedrijven de input kant van hun datacenter UPS los te trekken (logisch gezien, uiteraard) om te kijken of dat het allemaal doet?
Ik denk het wel, deze regio staat nogal onder druk qua stroomnet. Er zijn best wel wat grootverbruikers namelijk (Schiphol/datacenters/kassen/etc.). Vaak zijn er ook flinke schommelingen in fequentie en voltage. Het gebeurd ook regelmatig dat in ons datacenter de generatoren het overnemen, omdat "utility power" niet stabiel genoeg is.

Ik weet niet hoe andere datacenters dat doen, maar alleen al vanwege allerlei certificeringen moeten ze minstens 1x per jaar de stroom eruit trekken om de noodvoorzieningen te testsn.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Meekoh schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:43:
[...]

Ik denk het wel, deze regio staat nogal onder druk qua stroomnet. Er zijn best wel wat grootverbruikers namelijk (Schiphol/datacenters/kassen/etc.). Vaak zijn er ook flinke schommelingen in fequentie en voltage. Het gebeurd ook regelmatig dat in ons datacenter de generatoren het overnemen, omdat "utility power" niet stabiel genoeg is.

Ik weet niet hoe andere datacenters dat doen, maar alleen al vanwege allerlei certificeringen moeten ze minstens 1x per jaar de stroom eruit trekken om de noodvoorzieningen te testsn.
De vraag was rhetorisch; het zou moeten, sommigen doen het ook. Ik weet echter ook dat er genoeg bedrijven zijn die dat *niet* doen. Of die bepaalde kritische installaties er buiten houden... 'want overlast'. Daar zitten helaas ook een aantal DC's bij. Uiteraard kijk Murphy ook mee, en iets wat je gisteren hebt getest kan vandaag gewoon omvallen.

Wij testen zelf elke 2 maanden, en we hebben eigenlijk weinig last van brownouts of andere instabiliteit (Zuid-Oost). Wel is elke test altijd goed voor wat zwakke broeders die uitvallen (UPSen, of voedingen van spul wat wel door het donker mag). Maar liever een paar per test dan een groot aantal bij een echt incident; maar dat is precies de 'overlast' waar men vaak tegenaan hikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:34
Overigens blijkt ook nu al weer; zodra er een incident is wordt er afgeweken van vooraf vastgelegde procedures: (wat de reden dan ook mag zijn)
Verantwoordelijk burgemeester Onno Hoes van de gemeente Haarlemmermeer is gepasseerd bij het besluit om Schiphol lam te leggen. Dit is opmerkelijk, want als er sprake is van een crisis is de burgemeester verantwoordelijk voor de bestrijding.
https://www.ad.nl/binnenl...leggen-schiphol~ad759fa8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:58
Hier helaas wel pech met mijn vakantie gehad. Door de storing ging mijn trip naar Berlijn niet door. Vlucht is geannuleerd toen ik al op schiphol was. Reis en/of annulerings verzekering geeft niet thuis. Deze situatie staat niet omschreven in de polisvoorwaarden. En daar kan ik fluiten naar de gemaakte kosten.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Pagina: 1