Essentials upgrade voor de komende vijf jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:30
Ik zoek een?
Een upgrade voor mijn haswell refresh pc. Nieuw moederbord, ddr4 ram uiteraard en nieuw moederbord.

Wat is je budget?
Ongeveer 600 -700

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Ga voor een rood/zwarte build, dus zou fijn zijn als het moederbord een zwart pcb heeft ect.
Dit is wat ik nu heb:

Intel i5 4460
Gigabyte Sniper B5
8GB ddr3 ram
NZXT kraken x62 voor koeling en oc'en van toekomstige cpu.
gtx 1060 6gb.
Corsair RMx 520W psu
2TB HDD
850 evo 250gb ssd

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel draai ik er een plex server op mijn systeem, die wordt nog wel eens gebruikt, dan heb je niet genoeg meer over voor games qua cpu.

Speel ook voornamelijk Overwatch, WoW, en wat building games zoals cities skylines ect. Merk toch vaak wel dat de cpu op 100% zit met wat open. Daarnaast het niet heel spannende office/internet werk plus wat programeren.

Zit mij wel af te vragen of de top of the line amd / intel cpu wel helemaal nodig is, maar ik denk het wel voor de komende vijf jaar. Het budget is er verder wel. Ook ga ik eind dit jaar over naar een 144hz monitor, dus dan komt al die extra cpu kracht wel van pas :).

Het volgende had ik bedacht: Een AMD en Intel systeem. Mijn huidige systeem gaat inmiddels alweer bijna vijf jaar mee, zou dat graag voortzetten.

Intel optie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 330,95€ 330,95
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 171,-€ 171,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,50€ 189,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 691,45

Amd optie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,95€ 314,95
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 169,40€ 169,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 653,35

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Alle reacties

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Ik zou zelf niet zo lang vooruit denken.. Maar als je toch de komende 5 jaar of langer vol wilt houden, zou ik persoonlijk toch voor het AMD ryzen systeem kiezen.. (heb zelf recent een Ryzen 5 2600x gekocht, die ik later met ZEN 3 een upgrade geef met een andere processor.

Wetend dat de core i7 8700K momenteel wat sneller is in games en daar naast ook duurder..

Alleen het Ryzen platform zal een langere adem hebben.. Zeker als alles straks nog meer multithreaded word. Daarbij kan je het moederbord lekker laten zitten, en op het laatst nog prima de snelste ZEN 3 processor erop schroeven.. Zoveel flexibiliteit zal je op het Z370 platform niet hebben..

Waarschijnlijk zal het alleen op het z390 platform mogelijk zijn nog 1 processor gen te upgraden, althans dat is wat ik zo van het internet hebt gehaald.

Kan het hiermee bevestigen:

YouTube: Cannon Lake/Ice Lake Require NEW Motherboard!

[ Voor 15% gewijzigd door Robin4 op 30-04-2018 00:30 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Je kan nog een 10tje uitsparen door exact hetzelfde geheugen van G.Skill te nemen.
Persoonlijk zou ik voor het AMD systeem gaan. Goedkoper, 2 cores extra en naar de toekomst toe zou hij makkelijker te upgraden zijn (te zien hoelang het AM4 platform meegaat).
Een 2600X zou eventueel ook nog te overwegen zijn. Kan icm met een goede cpu koeler zowat tot 4.3-4.4Ghz worden overgeclocked (op alle cores), wat hem vrijwel gelijk met de 2700X zal zetten voor gameprestaties bij de huidige games.

[ Voor 30% gewijzigd door DenHond op 29-04-2018 17:59 ]

• Iekozz
Robin4 schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:55:
Ik zou zelf niet zo lang vooruit denken.. Maar als je toch de komende 5 jaar of langer vol wilt houden, zou ik persoonlijk toch voor het AMD ryzen systeem kiezen.. (heb zelf recent een Ryzen 5 2600x gekocht, die ik later met ZEN 3 een upgrade geef met een andere processor.

Wetend dat de core i7 8700K momenteel wat sneller is in games en daar naast ook duurder..

Alleen het Ryzen platform zal een langere adem hebben.. Zeker als alles straks nog meer multithreaded word. Daarbij kan je het moederbord lekker laten zitten, en op het laatst nog prima de snelste ZEN 3 processor erop schroeven.. Zoveel flexibiliteit zal je op het Z370 platform niet hebben..

Waarschijnlijk zal het alleen op het z390 platform mogelijk zijn nog 1 processor gen te upgraden, althans dat is wat ik zo van het internet hebt gehaald.
Nouja, mijn huidige systeem draait ook 4.5 jaar inmiddels. Maar inderdaad, intel denkt bij elke upgrade weer hup een andere socket.

Maar aan de andere kant maakt het niet echt uit als je er toch zo lang mee doet, ik moet nu toch ook alles upgraden ;) De 8700k is in singlethreaded wel sneller en ook in de meeste games. Als je inderdaad veel photoshop / blender oid doet dan zal ik ook eerder naar amd neigen ja.
DenHond schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:53:
Je kan nog een 10tje uitsparen door exact hetzelfde geheugen van G.Skill te nemen.
Persoonlijk zou ik voor het AMD systeem gaan. Goedkoper, 2 cores extra en naar de toekomst toe zou hij makkelijker te upgraden zijn (te zien hoelang het AM4 platform meegaat).
Een 2600X zou eventueel ook nog te overwegen zijn. Kan icm met een goede cpu koeler zowat tot 4.3-4.4Ghz worden overgeclocked (op alle cores), wat hem vrijwel gelijk met de 2700X zal zetten voor gameprestaties bij de huidige games.
Iedereen hier nijgt inderdaad meer naar amd. Zag wel dat ik een foutje had gemaakt, per ongeluk twee moederborden in de amd set-up. Nu even geupdate. Is het nog waard om te upgraden van 3000 mhz naar 3200 mhz voor amd?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• DenHond
Ik kan niet meteen benchmarks vinden van de nieuwe generatie ryzen cpu's, maar bij de vorige generatie was 3200MHz toch het geheugen dat zowat het snelste was, die qua prijs nog te overwegen was. Alles erboven was zowat weggegooid geld.
Moet je even in de pricewatch kijken, maar 3000MHz is zowat €10 goedkoper dan dat GSkill setje dat ik linkte, dus daarvoor zou ik het ook niet laten.

[ Voor 3% gewijzigd door DenHond op 29-04-2018 18:51 ]

• Iekozz
DenHond schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:50:
Ik kan niet meteen benchmarks vinden van de nieuwe generatie ryzen cpu's, maar bij de vorige generatie was 3200MHz toch het geheugen dat zowat het snelste was, die qua prijs nog te overwegen was. Alles erboven was zowat weggegooid geld.
Moet je even in de pricewatch kijken, maar 3000MHz is zowat €10 goedkoper dan dat GSkill setje dat ik linkte, dus daarvoor zou ik het ook niet laten.
Scheelt inderdaad niet zoveel, voor die prijs gewoon doen inderdaad. Nijg dan toch meer naar het corsair ram, vanwege de vele mensen die er positieve ervaringen mee hebben bij ryzen. Jammer dat ze niet helemaal in helemaal zwart zijn uitgevoerd zoals de kingston reepjes die weer veels te duur zijn.

• DenHond
Corsair, G.Skill, Crucial, Kingston, Patriot,... het zijn allemaal A-merken. Als een Corsair setje niet op 4000MHz wil werken op een bepaalde processor, zal een Kingston er ook niet op werken en vice versa.
Meestal koop je geheugen: op prijs, merkgebonden (waar je je goed bij voelt) of dewelke kwa kleuren beter bij je build passen.
Ik denk dat het enige verschil hem in de fabrieksgarantie zit en het assortiment (RGB en belachelijk hoog geklokte setjes).

[ Voor 16% gewijzigd door DenHond op 29-04-2018 20:24 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Voor 144Hz zou ik toch naar Intel neigen, die perst er simpelweg makkelijker 100+ uit.

• Iekozz
DenHond schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:23:
Corsair, G.Skill, Crucial, Kingston, Patriot,... het zijn allemaal A-merken. Als een Corsair setje niet op 4000MHz wil werken op een bepaalde processor, zal een Kingston er ook niet op werken en vice versa.
Meestal koop je geheugen: op prijs, merkgebonden (waar je je goed bij voelt) of dewelke kwa kleuren beter bij je build passen.
Ik denk dat het enige verschil hem in de fabrieksgarantie zit en het assortiment (RGB en belachelijk hoog geklokte setjes).
Ja was meer een mini rantje ;-) Corsair is verder prima hoor. Nog nooit problemen mee gehad.
mitsumark schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:57:
Voor 144Hz zou ik toch naar Intel neigen, die perst er simpelweg makkelijker 100+ uit.
Heb je daar toevallig een bron van? Nu begin ik toch weer te twijfelen.

• DenHond
Intel blijft momenteel zowat de snelste in games. Merk ook op
Op hogere resoluties zal je videokaart overigens eerder de bottleneck vormen dan de processor.
Dus als je nieuwe monitor een 1440p monitor gaat worden, je eerder met je videokaart een bottleneck gaat hebben.

Heb hierzelf een 3570K met een overclock van 4.2Ghz op alle 4 de cores. Het is jammer dat je geen K processor hebt in je huidige systeem, want voor gamen is dit nog steeds meer dan genoeg met soortgelijke clocks.
Volg gewoon je buikgevoel. Moest het mijn geld zijn zou ik voor AMD gaan, maat beide keuzes zijn gewoon goed.

• Iekozz
DenHond schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:43:
Intel blijft momenteel zowat de snelste in games. Merk ook op
[...]
Dus als je nieuwe monitor een 1440p monitor gaat worden, je eerder met je videokaart een bottleneck gaat hebben.

Heb hierzelf een 3570K met een overclock van 4.2Ghz op alle 4 de cores. Het is jammer dat je geen K processor hebt in je huidige systeem, want voor gamen is dit nog steeds meer dan genoeg met soortgelijke clocks.
Volg gewoon je buikgevoel. Moest het mijn geld zijn zou ik voor AMD gaan, maat beide keuzes zijn gewoon goed.
Zal altijd nog mijn 1060 kunnen verkopen, een 1070 halen plus een 4790k met 144hz scherm. Maar dan denk ik dat de cpu weer een enorme bottleneck vormt. Zeker als je er nog wat bij gaat doen. Keuzes keuzes...

• Robin4
Ik draai hier ook met een Z97 moederbord (asrock z97 extreme 6) i.c.m een stock i7 4790K en een Zotac AMP GTX 1080 8G.. Draait prima hier.. 16GB geheugen 1600mhz.

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 30-04-2018 01:14 ]

• Robin4
Iekozz schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:32:
[...]

Nouja, mijn huidige systeem draait ook 4.5 jaar inmiddels. Maar inderdaad, intel denkt bij elke upgrade weer hup een andere socket.

Maar aan de andere kant maakt het niet echt uit als je er toch zo lang mee doet, ik moet nu toch ook alles upgraden ;) De 8700k is in singlethreaded wel sneller en ook in de meeste games. Als je inderdaad veel photoshop / blender oid doet dan zal ik ook eerder naar amd neigen ja.
[...]

Iedereen hier nijgt inderdaad meer naar amd. Zag wel dat ik een foutje had gemaakt, per ongeluk twee moederborden in de amd set-up. Nu even geupdate. Is het nog waard om te upgraden van 3000 mhz naar 3200 mhz voor amd?
Voor die 200mhz zou ik het laten, Het kost je uiteraard dan meer geld.. Dan kan je het beter bij je oude setje houden

Bekijk dit eens:
YouTube: Ryzen 7 2700X vs i7-8700K - Which Should You Buy?

[ Voor 7% gewijzigd door Robin4 op 30-04-2018 02:08 ]

• Iekozz
Robin4 schreef op maandag 30 april 2018 @ 01:20:
[...]

Voor die 200mhz zou ik het laten, Het kost je uiteraard dan meer geld.. Dan kan je het beter bij je oude setje houden

Bekijk dit eens:
YouTube: Ryzen 7 2700X vs i7-8700K - Which Should You Buy?
Interessante video, thanks! Even kijken. Maargoed als je wilt upgraden voor de komende vijf jaar kun je beter investeren in een 8700k/2700x.

Ga voor de amd set met 3000mhz ram, bijna zeker :).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Juist voor de AMD is sneller geheugen een pre (het moederbord ondersteunt tot 3600), bij een intel is 3000C15 prima.

Op verzoek om je nog een idee te geven over intel vs amd...
Zodra je een videokaart bottleneck hebt draaien alle processors gelijkwaardig, neem je die bottleneck weg 'schiet' de intel omhoog maar blijft de AMD wat achter (al moet je dan dus boven de 1080 performance gaan zitten, maar wellicht dat je dat doet over een paar jaar).
Worst case, maar je ziet hetzelfde bij veel games:
http://www.guru3d.com/art...en_7_2700x_review,22.html
http://www.guru3d.com/art...en_7_2700x_review,23.html
http://www.guru3d.com/art...en_7_2700x_review,25.html
Geen probleem met een 60Hz scherm, maar met 144Hz wellicht wat zonde.
Prijsverschil is vrij beperkt, een euro of 50?

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 30-04-2018 22:41 ]

• Robin4
In een 2700x ja.. Die 8700K is in prenciepe al end of life.. Daarvoor in de plaats komt de 9700K op het Z390 moederbord. YouTube: Cannon Lake/Ice Lake Require NEW Motherboard!

Pagina: 1