Self made Audiomeubel icm haard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Na enige tijd in diverse topics te hebben rondgehangen op zoek naar een mooi audio/tv meubel toch maar even een topic openen voor wat hulp :). In ons nieuwbouwhuis komt een (liftdeur)haard, Kalfire W66/48s, met aan 3 zijden glas, zie onderstaande Sketchup schets wat er voorlopig is uitgekomen na ca 4 showroom bezoeken:
1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ut9MtEUvfrvxtwrmBA1V1sa2/medium.jpg

Mijn idee is om links van de haard een (audio) meubel te maken, gebaseerd op de Ikea Metod kastjes en er omheen een 2cm eiken houten plank! :).

De uitgangspunten zijn als volgt:
* De haard straalt uiteraard warmte af,er moet voldoende afstand zijn tussen oa TV en de haard.
* De woning is van Prefab beton, daar kom ik met mijn Bosch boormachine niet doorheen. Hoe hang ik het systeem het beste op?
* TV hangt het mooiste voor een weggestucte kabelgoot,
* In de meubel komt staandard apparatuur: 1 spelcomputer, receiver, LP speler, en nog wat kleine spullen
* Hue led strip mag ook niet ontbreken!
* Qua speakers zat ik aan zuilen te denken, maar dit zal tzt nog worden aangeschaft. Huidige speakers gaan niet mee (ben van plan mijn oude appartement te verkopen incl. complete inboedel).
* Woonkamer is 5,90mx5,70 (beukmaat)

Het idee van dit topic is om ideeen op te doen en tips te krijgen van de te nemen stappen. Ik start bij het begin: Wat is jullie mening van de haard en ombouw (afmetingen) zoals die nu is, met het oog op de toekomstige audio meubel?

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2018 00:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:51
Ziet er wel netjes uit. Enige waar ik me zorgen over zou maken is hitte van de haard omdat deze aan de zijkant ook straalt. Geen idee of de tv daar tegen bestand zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Ik zie dat vaker in tv programma's over wonen, zo'n haard midden in de kamer en dan aan weerskanten een veel te krappe ruimte om überhaupt iets mee te kunnen. Vaak staat dan de tv ergens in een hoekje weggepropt met een bijkomende onmogelijke kijkhoek vanuit de bank. Ik denk dan altijd "die architect heeft duidelijk een hekel aan tv kijken".

Is de positie van de haard al vastgelegd? Anders zou ik em toch echt verplaatsen. Mogelijk helemaal in de hoek?

Zoals je het nu getekend hebt, is er voor zuilen in elk geval geen plek. Als je voor boekenplank speakers gaat, zou je ze wellicht beter op die planken boven de tv kunnen zetten ivm warmte. Een ideale opstelling gaat het sowieso niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het met mijn voorganger eens. De TV zit in een hoekje weggedrukt, en hoewel de haard in het midden zit, is het nog steeds niet zo dat je om de haard heen zit. Kan je dan niet net zo goed de haard een stuk meer naar de zijkant verplaatsen.

Want sowieso, want komt er rechts van de haard? Je kan er wel een dressoir/kastje neerzetten natuurlijk, maar dan vraag ik me af wat er achter de bank moet komen, daar lijkt me prima al een dressoir kunnen staan.

Tenzij jullie eigenlijk bijna toch nooit TV kijken, zou ik eerder TV in het midden doen, en haard in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Aangaande dat boormachientje waarmee je niet in dat prefab beton kunt komen: Als je in plaats van die Bosch klopboor welke je nu waarschijnlijk hebt een Bosch boorhamer gebruikt dan zul je zien dat je óók in die prefab betonplaten met het grootste gemak wat gaatjes kan boren :) Een klopboor is leuk om hooguit wat gaatjes in baksteen / kalkzandsteen te boren, veel meer moet je er niet mee willen doen.

Als je zelf niet zo'n boorhamer hebt dan kun je ze vaak ook wel huren in een bouwmarkt maar als je in een nieuwbouwhuis gaat wonen dan zul je waarschijnlijk wel vaker wat gaatjes willen gaan boren en dan zijn die dingen niet eens zo heel duur om zelf aan te schaffen. Dat apparaat uit 't linkje koop je online vaak al rond de €200,-

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 29-04-2018 10:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 06:41

Yucon

*broem*

wimmel_1 schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:17:
Aangaande dat boormachientje waarmee je niet in dat prefab beton kunt komen: Als je in plaats van die Bosch klopboor welke je nu waarschijnlijk hebt een Bosch boorhamer gebruikt dan zul je zien dat je óók in die prefab betonplaten met het grootste gemak wat gaatjes kan boren :) Een klopboor is leuk om hooguit wat gaatjes in baksteen / kalkzandsteen te boren, veel meer moet je er niet mee willen doen.

Als je zelf niet zo'n boorhamer hebt dan kun je ze vaak ook wel huren in een bouwmarkt maar als je in een nieuwbouwhuis gaat wonen dan zul je waarschijnlijk wel vaker wat gaatjes willen gaan boren en dan zijn die dingen niet eens zo heel duur om zelf aan te schaffen. Dat apparaat uit 't linkje koop je online vaak al rond de €200,-
Met een simpele bosch groen of eigen merk gamma of iets dergelijks lukt het al als het een boorhamer is. Dan ben je voor 60-70 euro klaar. Al is dat apparaat dat je noemt zondermeer beter.. maar ik denk er over om m'n metabo weg te doen omdat de groene bosch veel lichter is en voor normaal gebruik eigenlijk hetzelfde kan. En nog beitelt ook.

Geen Vraag & Aanbod op het forum; plaats daarvoor een advertentie in V&A.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 30-04-2018 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:32

NDF82

Doomed Space Marine

Let er op dat het nominale vermogen van die haard erg hoog is. Het gereduceerde vermogen is welliswaar de helft, maar nog steeds erg hoog. Daarnaast wil je niet minimaal stoken want dan wordt de haard erg snel vies.

Offtopic: heb je die maatvoering met de hand in Sketchup gezet of is daar een optie voor?
Gevonden: https://help.sketchup.com/cs/article/3000101

[ Voor 9% gewijzigd door NDF82 op 29-04-2018 11:56 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! De plek van de haard staat vast, omdat de aannemer daar het rookkanaal plaatst. Wel kan de haard ca 50cm naar links of rechts geschoven worden, zolang het rookkanaal (20cm) binnen de boezem past. Vanuit de gehele woonkamer incl. erker en een stukje van de keuken (bar) is de haard zichtbaar, vandaar deze locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q7ac60Nf6SYVQqYJmWclkeNN/medium.jpg
Daarnaast hebben we gekozen voor een uitbouw van 2.4m, het rookkanaal staat precies op de grens, dus het rookkanaal komt bij de bovenverdiepingen precies in de hoek uit :).
NDF82 schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:15:
Let er op dat het nominale vermogen van die haard erg hoog is. Het gereduceerde vermogen is welliswaar de helft, maar nog steeds erg hoog. Daarnaast wil je niet minimaal stoken want dan wordt de haard erg snel vies.
Het klopt dat de haard relatief veel vermogen heeft, echter staat het in verhouding tot aantal m3 van de woning (hoge plafonds en 2x uitbouw). Stoken wordt gedaan met 1 of 2 blokjes op max. temp.
Yucon schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:42:
[...]

Met een simpele bosch groen of eigen merk gamma of iets dergelijks lukt het al als het een boorhamer is. Dan ben je voor 60-70 euro klaar. Al is dat apparaat dat je noemt zondermeer beter.. maar ik denk er over om m'n metabo weg te doen omdat de groene bosch veel lichter is en voor normaal gebruik eigenlijk hetzelfde kan. En nog beitelt ook.

Leuke metabo kopen TS? :+
Goed te horen, dan ga ik eerst de Bosch proberen, nieuwe kopen kan altijd nog :).

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:53
Waarom niet op de korte muur? Waar de piano staat afgebeeld?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-10 20:42
TheKerremenke schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:03:
"De plek van de haard staat vast, omdat de aannemer daar het rookkanaal plaatst. Wel kan de haard ca 50cm naar links of rechts geschoven worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
TheKerremenke schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:03:
Tv bedoel je? Dat is wat we nu ook aan het overwegen zijn. Tv moet dan wel wat groter zijn (50"), zodat we verder er vanaf kunnen zitten. In de trapkast achter de tv kan dan alle audio apparatuur.

Overigens is de hoekbank ook nog niet zeker, we hebben nu een rechte bank.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 29-04-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Lijkt mij te weinig ruimte.
Bij mij is het 3 meter breed en past het er net in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V7Z93JKbR1nKL3kCZX6wcqOe/medium.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sport_Life schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:55:
Goed te horen, dan ga ik eerst de Bosch proberen, nieuwe kopen kan altijd nog :).
Volgens mij bedoelde hij niet dat het met jouw Bosch boormachine gaat lukken... tenzij het dus een boorhamer is. Maar dat je niet een dure boorhamer hoeft te kopen voor thuisklussen en het ook af kunt met goedkopere modellen, zoals die van de gamma. Maar het moet wel een boorhamer zijn, een klopboor komt niet in beton (wellicht dat het met een enorm doorzettingsvermogen wel lukt, maar dan ben je aardig lang bezig :P )

't Huren voor een dag kost bij de meeste bouwmarkten en dergelijke zo'n 15-20 euro. Als je dat meerdere keren doet is zo'n goedkoop model gauw terugverdient. En mocht je bang zijn dat je daarmee langer bezig bent met klussen; met de tijd voor het heen en weer gaan naar de verhuurlocatie moet je dan wel heel veel gaan schelen :)

Ik had in ieder geval bij (de derde keer huren oid tijdens) mijn verhuizing wel een beetje spijt dat ik er niet gewoon een gekocht had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:34
als je toch bezig bent, leg even een pvc pijpje in de plint van de haard achter tegen de muur langs. Dan hoef je die speaker kabel niet om de haard heen te leggen. Beter nog, frees een leiding in de muur die achter de rechter speaker uitkomt.
Natuurlijk ook ff doen voordat de haard erin komt ;)

persoonlijk vind ik het een verademing als mensen iets anders dan de tv als middelpunt van hun kamer kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door TMon op 29-04-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:44
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 08:42

Smurf

Detri

Bij mij zit er ongeveer een meter tussen de (speksteen) houtkachel en de linkerzijde van het (Ikea) TV meubel. Die kachel straalt ook best wat warmte uit, maar tot nu toe lijkt dit een "veilige" afstand. Ik weet alleen niet of ik de speaker die nu links op het meubel staat dichterbij zou durven plaatsen/hangen.

Wat de boorhamer betreft. In onze vorige woning heb ik ooit eens de goedkoopste die ik kon vinden aangeschaft om als breekhamer te gebruiken voor een binnenmuur. Voor boren had ik hem niet nodig daar: Houten verdiepingsvloeren, en alle muren van zandsteen. Dat ging (dus) prima met de klopfunctie op de schroeftol.
Inmiddels echter verhuisd, en nu zijn de vloeren en zijmuren wel van beton. Tijdens het verbouwen een flink aantal gaten in de vloeren geboord voor UTP, en ook daarna nog menig schilderij (en natuurlijk een TV :P ) opgehangen aan de zijmuren, en het ding functioneert nog prima.
Voor incidenteel gebruik zou ik er dus ook niet meer dan 6 of 7 tientjes aan uitgeven. Goed boortje erop zetten en gaan!

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:49
Ter inspiratie zie onderstaand. Zelf wat geknutseld met standaard Ikea kastjes in combinatie met een keukenwerkblad en een gashaard. Speakers hangen relatief vlakbij de luchtopeningen en dat gaat goed. Er komt weliswaar warme lucht uit, maar dat is niet heeel heet.

Kleuren zijn wat flets, maar het gaat om het idee. Benieuwd wat je van zoiets vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KXzEDc1apmmSW9Y9SQ1AAka0/thumb.jpg

Edit - afmeting zijn 6x60cm voor de kastjes. Tv is een 49” met DIY ambilight

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderStorm op 30-04-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10 09:34

fcs

ik heb ongeveer zelfde soort situatie in een familie huis.

Open haard is in het midden. Ik raad je aan om niet de openhaard naar links of rechts te plaatsen, tenzij de pijp mee gaat. Hoe rechter de uitlaat pijp is van de schoorsteen, hoe minder problemen met afvoer van rook.

Onze tv (philips 43" ofzo) staat 10 tot 20 cm van de haard af. Haard zelf is groot 40 breed+50 cm lang.
Heeft wel steen om de haard heen van +/- 5 cm.Tv heeft er geen last van. Dingen op de rand van de steen zetten die op het haard staan, smelten wel (plastic, kaarsen ect).
Tv staat op een wallmount, en soms nog wel eens dichterbij de haard dan wenselijk, maar heeft tot nu toe geen last ervan. Vaak staat er bij de tv de max tempraturen dat het kan verdragen. Misschien de specs van de tv er even bij halen?
Pagina: 1