Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 16:17
Beste allemaal,

Ik heb zelf een oud setje altec lansings staan. het is een 2.1 setje, waar prima geluid uit komt. Op een of andere manier stopte de satellites er ineens mee, nu doen ze het echter weer. Toch wil ik nieuwe speakers. Ik ben van plan deze pricewatch: Edifier Studio 980T (Zwart) te kopen.

Nu is mijn vraag, kan ik de sub van mijn oude setje blijven gebruiken samen met deze edifiers? In ieder geval moeten de kabeltjes van de sub en de edifiers in een andere poort, dus fysiek kan het wel. Maar heeft de sub een toegevoegde waarde? Mij leek van wel, omdat ik dan een vollere bass heb.

Maar misschien zijn de sub en de edifiers dan niet god op elkaar afgestemd ofzo? Ik heb er niet heel veel verstand van, vandaar :P

Alvast bedankt voor de hulp in ieder geval!

Beste antwoord (via aojudo op 02-05-2018 11:42)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

Nadeel van PC speakers is dat alles op elkaar af is gestemd. Je hebt dus geen instelbare crossover zoals je in het gros van de gevallen wel hebt op een home cinema systeem. Dus stel dat de crossover van de Altec Lansing op 150 Hz staat (pure gok) dan doet de subwoofer al die tonen en daar beneden. De Edifiers gaan wat lager dan dat en daardoor heb je een deel dubbel laag. Daarbij hebben de Edifiers ook geen uitgang waar je eventueel een subwoofer op aan zou kunnen sluiten. Je kan een 3,5mm splitter halen (of je mobo configureren om twee uitgangen beide Front Left en Right te laten doen) en de Edifier en de Altec Lansing beide aansluiten (en dan niet de satellieten op de Altec Lansing). Ik weet niet hoe veel mogelijkheden een moederbord heeft qua crossover instellen. Anders zou je nog kunnen prov de Edifier op de Front Left en Front Right aan te sluiten en de Altec Lansing op de oranje 3,5mm jack. Dan instellen dat de Altec Lansing alleen de subwoofer is met mogelijk een crossover. Dat laatste werkt in de theorie maar ik weet niet hoe de instellingen van jouw PC dat kunnen (en of het überhaupt kan). De vraag is eerder of je het wilt, je bent dan best een Frankenstein set aan het maken en ik weet ook niet of beide wel lekker matchen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Op welke uitgang van de PC sluit je de Altec Lansing dan aan? Veelal zijn 2.1 setjes gewoon stereo (groene 3,5mm jack) met een interne crossover die het (mid)laag naar de subwoofer stuurt. Welke Altec Lansing hebben we het hier over? Als het zo'n setje is als ik hierboven schets dan wordt het een bende. Aansluiten kan ik veel gevallen wel, maar op elkaar afgestemd is het niet waardoor de kans dat je meer laag krijgt aanwezig is. Maar misschien is de Altec Lansing wel echt een subwoofer die los een signaal krijgt (oranje 3,5mm jack) en kan je de crossover instellen, dan heb je al meer kans op een betere integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
FeaR schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 23:59:
Op welke uitgang van de PC sluit je de Altec Lansing dan aan? Veelal zijn 2.1 setjes gewoon stereo (groene 3,5mm jack) met een interne crossover die het (mid)laag naar de subwoofer stuurt. Welke Altec Lansing hebben we het hier over? Als het zo'n setje is als ik hierboven schets dan wordt het een bende. Aansluiten kan ik veel gevallen wel, maar op elkaar afgestemd is het niet waardoor de kans dat je meer laag krijgt aanwezig is. Maar misschien is de Altec Lansing wel echt een subwoofer die los een signaal krijgt (oranje 3,5mm jack) en kan je de crossover instellen, dan heb je al meer kans op een betere integratie.
Bedankt voor je antwoord!

Ai helaas, het setje is inderdaad met een groene jack aangesloten. Ik zou echt niet weten wat voor set het is, ik kan hem ook nergens vinden.

Zou je de sub niet zelf af kunnen stemmen op de edifiers? Of de edifiers afstemmen op de sub?

EDIT: er gaat trouwens een zwart kabeltje van mn sub naar mn mobo, die ik zelf in de groene poort heb gedaan. De satellites zijn aangesloten op de sub. Maar ik ga er dan wel vanuit dat hij een groene jack zou hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door aojudo op 29-04-2018 00:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nadeel van PC speakers is dat alles op elkaar af is gestemd. Je hebt dus geen instelbare crossover zoals je in het gros van de gevallen wel hebt op een home cinema systeem. Dus stel dat de crossover van de Altec Lansing op 150 Hz staat (pure gok) dan doet de subwoofer al die tonen en daar beneden. De Edifiers gaan wat lager dan dat en daardoor heb je een deel dubbel laag. Daarbij hebben de Edifiers ook geen uitgang waar je eventueel een subwoofer op aan zou kunnen sluiten. Je kan een 3,5mm splitter halen (of je mobo configureren om twee uitgangen beide Front Left en Right te laten doen) en de Edifier en de Altec Lansing beide aansluiten (en dan niet de satellieten op de Altec Lansing). Ik weet niet hoe veel mogelijkheden een moederbord heeft qua crossover instellen. Anders zou je nog kunnen prov de Edifier op de Front Left en Front Right aan te sluiten en de Altec Lansing op de oranje 3,5mm jack. Dan instellen dat de Altec Lansing alleen de subwoofer is met mogelijk een crossover. Dat laatste werkt in de theorie maar ik weet niet hoe de instellingen van jouw PC dat kunnen (en of het überhaupt kan). De vraag is eerder of je het wilt, je bent dan best een Frankenstein set aan het maken en ik weet ook niet of beide wel lekker matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Dat klinkt wat ingewikkeld ja. Denk jij dat de edifiers alleen dan een beter geluid produceren?

Opzich lijkt het me wel leuk om te proberen. Moet ik dan een splitter hebben die van de right en left van mn mobo naar één 3,5 mm jack gaat? En is het mogelijk om in mijn mobo settings een crossover in te stellen? Ik heb een gigabyte ga-b150-hd3p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39
Waarom niet een nieuw 2.1 setje voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Edifiers?

[ Voor 5% gewijzigd door OPELOPA op 29-04-2018 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
OPELOPA schreef op zondag 29 april 2018 @ 01:07:
Waarom niet een nieuw 2.1 setje voor ongeveer hetzelfde bedrag als de Edifiers?
Dan kwam ik uit op deze pricewatch: Trust Vigor 2.1 (Bruin), maar mij werd aangeraden om dan voor de edifiers te gaan, omdat het geluid daarvan mooier was (waarschijnlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:39
aojudo schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:55:
[...]

Dan kwam ik uit op deze pricewatch: Trust Vigor 2.1 (Bruin), maar mij werd aangeraden om dan voor de edifiers te gaan, omdat het geluid daarvan mooier was (waarschijnlijk).
Ik denk dat beide setjes sowieso beter klinken, ik zou gaan luisteren en vergelijken welke je voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welk Altec Lansings setje heb je? Want Altec heeft vroeger juweeltjes geproduceerd, die zeker niet onderdoen voor moderne multimedia speakers. Reparatie kan in dit geval wellicht lonen

[ Voor 12% gewijzigd door Lip op 02-05-2018 07:40 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:18:
Welk Altec Lansings setje heb je? Want Altec heeft vroeger juweeltjes geproduceerd, die zeker niet onderdoen voor moderne multimedia speakers. Reparatie kan in dit geval wellicht lonen
Waar kan ik zien welk setje het is? Ik zie het er nergens op staan eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik kan het vanaf hier, niet ruiken. Bij mijn Altec setje staat het op de achterkant. Kan je evt een foto plaatsen?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:46:
Ik kan het vanaf hier, niet ruiken. Bij mijn Altec setje staat het op de achterkant. Kan je evt een foto plaatsen?
Ik kan er nu niet bij. Ik stuur zo snel mogelijk een foto. Maar na ff op internet zoeken vond is deze https://www.amazon.com/ex...W/gemotrack9-20/ref=nosim

Die van mij zien er precies hetzelfde uit, dus waarschijnlijk zijn ze het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zou kiezen voor een reparatie. Mocht je geen adresje hiervoor weten, kan ik je eventueel uit de brand helpen. Verdere communicatie moet dan wel verlopen via een private message.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:01:
Ik zou kiezen voor een reparatie. Mocht je geen adresje hiervoor weten, kan ik je eventueel uit de brand helpen. Verdere communicatie moet dan wel verlopen via een private message.
Zijn de speakers dat waard dan? Het rare vind ik ook dat ze het nu wel doen, terwijl hiervoor alleen maar geluid uit de sub kwam. Ze doen het ineens weer, zonder dat ik er ook maar iets aan veranderd heb. Het enige wat ik gedaan heb, is dat ik de stekker uit en in het stopcontact deed, toen werkte ze weer. Maar eerder had ik dat ook al gedaan en toen gebeurde er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zijn de speakers dat waard dan?
Laat ik de vraag omdraaien, vind je speakers zo slecht klinken dat je iets nieuws wilt? Een draadbreuk oplossen zijn de kosten namelijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Laat ik de vraag omdraaien, vind je speakers zo slecht klinken dat je iets nieuws wilt? Een draadbreuk oplossen zijn de kosten namelijk niet...
Ik heb er niet heel erg veel verstand van, maar naar mijn idee klinken ze best wel goed. Ik vind ze alleen nogal lelijk. En ik dacht dat de edifiers sowieso beter zouden klinken. Maar als deze beter klinken is het onzin om nieuwe te kopen.

Zou het dan mogelijk zijn om de drivers in een nieuwe behuizing te zetten? Die ik dan gewoon van hout maak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De Edifiers kunnen beter klinken dan de speakers die je nu hebt. Daar zeker niet mee gezegd dat ze beter gaan klinken. Alles valt of staat met onder andere een goede plaatsing van de luidsprekers. Kleine satellites van de Altec hebben wel waarschijnlijk last van een frequentie gat, maar hebben wel het voordeel dat goede plaatsing in de luisterruimte een minder grote rol gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:24:
De Edifiers kunnen beter klinken dan de speakers die je nu hebt. Daar zeker niet mee gezegd dat ze beter gaan klinken. Alles valt of staat met onder andere een goede plaatsing van de luidsprekers. Kleine satellites van de Altec hebben wel waarschijnlijk last van een frequentie gat, maar hebben wel het voordeel dat goede plaatsing in de luisterruimte een minder grote rol gaat spelen.
De speakers staan tegen de zijkant van een redelijk grote langwerpige zolderkamer, het dak loopt een heel klein beetje schuin. Er ligt een klein vloerkleed maar niet heel veel demping voor de rest. Ik zit aan een bureau recht voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wanneer de Edifiers meer aan de zijkant geplaatst moeten worden, i.p.v. voor je. Dan zou ik niet de Edifiers halen maar de Altec repareren,. Heb je een bureau van bijvoorbeeld 80-90cm diep, dan zou ik de Edifiers overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Lip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:39:
Wanneer de Edifiers meer aan de zijkant geplaatst moeten worden, i.p.v. voor je. Dan zou ik niet de Edifiers halen maar de Altec repareren,. Heb je een bureau van bijvoorbeeld 80-90cm diep, dan zou ik de Edifiers overwegen...
Mijn bureau is 90 cm diep. En speakers staan 1,5 m uit elkaar denk ik.

Aangezien de edifiers er dan in ieder geval niet op achteruit gaan, laat ik de altecs gewoon maar hoe ze nu zijn, zodra ze dan echt kapot gaan koop ik de edifiers wel.

In ieder geval enorm bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1