Muizen overlast in (particuliere) huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1067147

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn vriendin en ik (twee studenten) wonen al een paar jaar in een (particuliere) huurwoning. Een klein appartement wat ontstaan is door het opsplitsen van een jaren-50 rijtjeshuis in drie (kleine) appartementen.
Sinds een jaar merken wij dat er muizen aanwezig zijn in het huis, door onder andere het vinden van uitwerpselen en heel soms aangevreten verpakkingen.

Wij hebben toen gelijk actie ondernomen door vallen en gif te plaatsen. Ook hebben wij het gemeld aan de verhuurder, waarop wij (zoals verwacht) de reactie kregen dat het waarschijnlijk aan onze hygiëne lag en we beter op moesten ruimen. Wij hebben hierna ook meerdere plastic bakken aangeschaft om al ons eten in te bewaren. Niks staat meer los in- of op kastjes.

Na het opbergen van het eten is er (uiteraard) geen eten meer van ons aangevreten. Maar de uitwerpselen bleven we wel vinden. En helaas werden we ook opgeschrikt door het geluid van muizen in het plafond! Wij hebben toen wederom contact opgenomen met de verhuurder. Ook omdat het een plek is waar wij als huurder niet bij kunnen/mogen komen, en wie weet welke schade de muizen aanrichten aan zijn eigendom. Weer was het antwoord dat het oplossen ons probleem is.
Dus hebben wij een ongedierte bestrijder laten komen. Die gaf gelijk aan aan dat door de aard van het huis, de verbouwingen die gedaan zijn om het om te bouwen naar 3 appartementen, het goed mogelijk is dat de muizen paden door het plafond hebben gevonden. Ook was het voor hem niet mogelijk om de muizen uit het plafond te verjagen zonder deze te slopen. Wel heeft hij op elke mogelijke plek een muizenval en gif geplaatst. En een rekening achter gelaten van €125.

Nu een paar weken later hebben wij nog steeds bijna elke dag last van de muizen in het plafond. En hebben de muizen een gat gemaakt door het plafond waardoor wij 's ochtends allemaal gruis vonden in de huiskamer! Dit hebben wij nu dichtgeplakt.

Persoonlijk merken we beide dat we ons niet meer op ons gemak voelen in het huis. Slecht slapen, snel geïrriteerd door elk geritsel.

De verhuurder wimpelt ons snel af, want die wil natuurlijk zo min mogelijk moeite doen.
Wel heb ik zelf al het "Besluit kleine herstellingen" gevonden, waar in staat over ongedierte:

"het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte;"

Hier staan in mijn mening twee punten in waar ik iets mee zou kunnen doen? De term "geen noemenswaardige kosten" is een mooi vaag begrip. Voor mij is €125 voor iets waar ik imo niet de veroorzaker van ben al noemenswaardig. Ten tweede "geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte" is ook iets wat in mijn mening mogelijk is, maar zal zeer lastig te bewijzen zijn.

Voordat we weer contact zoeken met de verhuurder wil ik graag meer informatie hebben over hoe wij er (evt juridisch) voor staan. Aanstaande week zal ik ook contact zoeken met het juridisch loket.

Onze vraag of iemand ervaring heeft met zo'n (soortgelijke) situatie? En wat in dat geval de oplossing is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:02
De overige huurders zullen dan toch ook wel last hebben?
Ik zou samen een brief sturen naar de verhuurder, gezien de muizen via het plafond overal bij komen. En jullie als individuele huurders kunnen daar niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Muizen worden niet gecreerd in huis dus er is een mogelijkheid dat ze van buiten naar binnen komen.

Geen idee wie het gaat betalen: laat het huis volpompen met rook en kijk waar het naar buiten komt. Stop die (kleine) gaten dicht met copieuze hoeveelheden ijzerwol en zet het aan de buitenzijde desnoods vast met een paar beton / steen / hout spijkers.

Daarna binnen uitzoeken of de muizen favoriete paden hebben; het klinkt "dieronvriendelijk" maar een combinatie van lijmvallen en losse gifkorrels werken het meest efficient. Niet iedere bestrijder zal dit advies overnemen maar dit is wel mijn ervaring.

En zoals je al postte; zorg dat al het eten en afval goed afgesloten is opgeborgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ooit wel in een zelfde soort situatie gezeten. Studio-appartementje met een junkie als buurman, waar de muizen door de [censuur]zooi liepen te rennen. Die kwamen dus onder de vloer door, met als hoogte-/dieptepunt een muis die over het bed rende. Mijn toenmalige vriendin weet volgens mij nog steeds niet dat ik dat kreng heb gelanceerd door snel het dekbed met mijn voeten te spannen ;) Ik heb van alles geprobeerd, inclusief een poging om een gat dicht te kitten terwijl het werd gemaakt. We hoorden al een paar nachten geknaag aan de vloer, ik ben op een gegeven moment naar die plek geslopen met een kitspuit met silikonenkit en heb gewacht tot het knagen weer begon en ben toen als een bezetene kit gaan spuiten. Ik denk dat die muis nog steeds aan de vloer gekit zit ;)

Uiteindelijke oplossing was trouwens verhuizen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 11:19
Kat lenen/kopen/huren/leasen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

;) Ik heb ooit op een boerderij twee muizen uit het etensbakje van de kat zien eten.

Het werkt even; muizen zijn niet dom en als een kattengeur afneemt, komen ze gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:52
Ik heb dit ook eens meegemaakt in een (studenten)huis waar ik in heb gewoond, en herken me goed in de klachten. Je gaat er onbewust op letten en ligt wakker van kleine geluidjes.

De enige oplossing in mijn ervaring is zorgen dat de omgeving onaantrekkelijk is om in te gaan nesten/vreten. Ik mis een beetje het overleg met de buren in dit verhaal. Liggen zij er ook wakker van, en hebben zij ook hun eten achter slot en grendel? Of rennen de muizen alleen door het plafon naar nabij gelegen woningen? In dat geval is het verstandig om ook de zijburen te vragen extra goed op te letten.

Bij ons was het goed opruimen van (resten) eten en het plaatsen van lijmborden en vallen de oplossing. Diervriendelijk? Waarschijnlijk niet. Maar wij hadden wel onze nachtrust terug en dat woog voor ons zwaarder. Na ongeveer een maand extra voorzichtig zijn met opruimen waren wij er vanaf en zijn ze ook niet meer terug gekomen.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xepos schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:37:
De overige huurders zullen dan toch ook wel last hebben?
Ik zou samen een brief sturen naar de verhuurder, gezien de muizen via het plafond overal bij komen. En jullie als individuele huurders kunnen daar niks aan doen.
Een van de twee buren heeft er ook last van, maar alleen het vinden van uitwerpselen. Geen overlast door geluid, hier staan wij alleen in.
FooLsKi schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:44:
[...]
Uiteindelijke oplossing was trouwens verhuizen.
Dit is ook de gewenste oplossing eigenlijk en hier zijn we ook mee bezig. Helaas is de woningmarkt op dit moment niet onze vriend hierin...
thetrueman2 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:03:
De enige oplossing in mijn ervaring is zorgen dat de omgeving onaantrekkelijk is om in te gaan nesten/vreten. Ik mis een beetje het overleg met de buren in dit verhaal. Liggen zij er ook wakker van, en hebben zij ook hun eten achter slot en grendel? Of rennen de muizen alleen door het plafon naar nabij gelegen woningen? In dat geval is het verstandig om ook de zijburen te vragen extra goed op te letten.
De buren proberen inderdaad hun eten ook zo goed mogelijk op te bergen. Ook hebben zij vallen geplaatst.

Het lastige is dat de muizen nu bij ons door het plafond zijn gekomen waardoor er een gat zit (nu dichtgeplakt). Dit moet gemaakt worden. Nu kan ik dat uiteraard zelf wel weer dichtsmeren, maar dat blijft symptoombestrijding. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

dichtgeplakt
Met wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tijdelijke oplossing met tape. Om het gruis wat daar uit komt tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Bij mijn vriendin destijds ook gewoon lawaai 's nachts als poes de hele woonkamer verbouwde om met een muis te spelen.
Heb uiteindelijk twee gaten voorzien van PIR en PUR, daarna nooit weer een muis gezien. Die zaten vervolgens bij de benedenbuurvrouw, die overigens ook een kat had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 1067147 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:19:
[...]

Tijdelijke oplossing met tape. Om het gruis wat daar uit komt tegen te gaan.
Tijdelijk = 10 minuten. Alles wat niet van metaal is, komt een muis of rat echt wel doorheen. Pur, piepschuim, silicone, hout (ja, ook hardhout). De enige oplossing die ik ken: metaal. Dubbellaags kippengaas (dus gaatje van 3mm) is een oplossing. Ijzerwol is een oplossing. Desnoods Iron Man inhuren.

Zoals ik eerder aangaf; je zal op zoek moeten naar hoe ze het huis zijn binnengekomen. Als die weg 100% wordt afgesloten, is het binnenshuis een kwestie van jagen, vallen, uithongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1067147 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:30:

"het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte;"
Als het om 125 euro gaat dan hebben we het niet over noemenswaardige kosten. De vraag is dus of het een gevolg is van de bouwkundige situatie. Dat is wel aannemelijk maar lastig concreet te bewijzen. Je kan vragen om een rapport van de verdelger en dan daarmee naar de verhuurder stappen. Echter als die weigert stappen te ondernemen wordt het lastig, dan moet je zelf juridische stappen gaan zetten.

Wellicht afwachten of de vallen en het gif helpt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Ik heb jarenlang hetzelfde gehad. 150 jaar oud huis aan een park. Alles behalve de buitenmuren van hout. Ideaal voor muizen.

Veel meer dan regelmatig schoonmaken (vooral de plekken waar je keutels vindt). holletjes dichtkitten en vallen zetten valt er niet aan te doen.
Die beesten komen toch wel binnen. Ik heb er een keer een betrapt die tegen de buitengevel omhoog liep en op de 1e verdieping door een openstaand raampje klom...

Overigens is de meest effectieve val die ik heb gehad een grote plastic emmer met 5cm water erin... Ze klimmen er in om te drinken (als er verder geen water is). En met natte pootjes kunnen ze er niet meer uit klimmen. Ze kunnen ook prima zwemmen, maar geen uren lang...
Ontdekt toen ik een keer was vergeten de emmer leeg te maken, en er de volgende ochtend 2 muizen in dreven...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
@RocketKoen maat van mij had het in Haarlem centrum.
Hij was savonds aan het frituren geweest in de wok, snachts laten staan. Muisjes de volgende morgen aangetroffen.
Ik meen dat hij, naast de standaard vallen, een half jaar de wok op het aanrecht had.
De pootjes krijgen geen grimmig teflon icm olie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik heb weleens muizen gehad en toen heeft het wel een paar dagen geduurd voor ze weg waren. Combinatie van traditionele vallen (klemmen), gifkorrels en lijmpanken. Die laatste werken wel maar zijn niet echt ‘vriendelijk.

Ff zoeken op mousetrapmonday op Youtube en je vindt veel goede vallen, bv

[YouTube: https://youtu.be/nsoVcrFyrF8]

Helaad niet echt advies voor de echte vraag, want dit blijft maar symptoombestrijding helaas.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 11-05 09:37
LuNaTiC schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:35:
Helaad niet echt advies voor de echte vraag, want dit blijft maar symptoombestrijding helaas.
Meer dan symptoombestrijding kun je niet doen in zo'n huis. Er zullen elk seizoen wel een paar muizen proberen om bij je in te trekken. Gewoon zo snel mogelijk vangen en je hebt er een jaartje geen last van.

Ik was er ook pas definitief vanaf nadat ik ben verhuisd naar een huis van steen en beton.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44
Anoniem: 1067147 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:30:
Beste tweakers,
Nu een paar weken later hebben wij nog steeds bijna elke dag last van de muizen in het plafond. En hebben de muizen een gat gemaakt door het plafond waardoor wij 's ochtends allemaal gruis vonden in de huiskamer! Dit hebben wij nu dichtgeplakt.
Precies hetzelfde meegemaakt, maar dan dat dit gaatje boven mijn hoofd werd gemaakt terwijl ik sliep. Dat is niet lekker wakker worden ;).
Uiteindelijke oplossing was om buiten alle gaten dicht(er) te maken (we hadden ventilatiegaten van ~1cm in de buitenmuur) en een grote hoeveelheid gifkorrels door het gat in het plafond naar binnen te gooien/duwen en daarna dicht purren.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:44

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Evilbee schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:12:
[...]

Precies hetzelfde meegemaakt, maar dan dat dit gaatje boven mijn hoofd werd gemaakt terwijl ik sliep. Dat is niet lekker wakker worden ;).
Uiteindelijke oplossing was om buiten alle gaten dicht(er) te maken (we hadden ventilatiegaten van ~1cm in de buitenmuur) en een grote hoeveelheid gifkorrels door het gat in het plafond naar binnen te gooien/duwen en daarna dicht purren.
Inderdaad purren. Is goedkoop en makkelijk zelf te doen. Ik had een soortgelijke situatie waarbij muizen op allerlei plekken tussen de houten ondervloer vandaar kropen, waarschijnlijk bij de buren vandaan. Iedere keer als ik een gat dichtmaakte dan vond een avontuurlijke muis uiteindelijk weer een doorgang maar uiteindelijk zaten alle gaten dicht en kwamen ze niet meer. Ik hoorde ze nog wel altijd in het plafond...

Gifkorrels doen mijn inziens niet zoveel, zorgt alleen maar voor muizenlijken in je plafond, als ze ergens anders vandaan komen dan blijven ze toch komen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1