Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik heb recent al een bestelling gedaan bij azerty omtrend een asrock x470 taichi ultimate moederbord.
Een Ryzen 5 2600x processor heb ik sinds vandaag al binnen gekregen, deze bekeken en was hier hartstikke blij mee.

Alleen het Asrock x470 tu moederbord duurt alleen nog 10+ dagen voordat hij beschikbaar word.

Ik was dus eerder van plan om mijn 2de pc ermee te upgraden... Alleen in mijn hoofd computer zit momenteel een Core i7 4790K in i.c.m een Asrock Z97 extreme 6 moederbord.. Dit setje wil ik gaan door schuiven naar deze 2de computer (omdat het hier om oudere hardware gaan)(en moet zoiezo een herinstall doen van windows omdat de muis steeds vast hangt bij het opstarten) het voldoet het gewoon waarvoor ik het wil gebruiken.. In de tweede pc zit momenteel nog een sandy bridge platform in.. Deze wil ik waarschijnlijk weer verkopen, of ik verkoop het moederbord en gebruik de processor voor een ander project om er een internet pc van te maken (eventueel voor mijn vriendin) Voor gaming is de processor niet de aller snelste meer en wil hem daarom niet meer gebruiken. Maar voor wat lichtere taken nog prima te gebruiken uiteraard.

Ik heb eerder zitten twijfelen of ik voor het Asus ROG Crosshair VII Hero x470 moederbord of het Asrock X470 taichi ultimate moederbord zou gaan.

Aangezien ik nog een DVD writer gebruik heb ik daarom meer sata poorten nodig.. Ik zie dat een standaard lay-out maar 6 sata poorten bied. Waar ik eigenlijk 2 extra poorten prima kan
gebruiken.. Ik gebruik verder een coolermaster HAF XM behuizing die de komende 10 jaar zeker niet weg gaat (aangezien een betere behuizing niet voor mij bestaan dan deze dit ik al in bezit heb. In deze behuizing zitten 2x sata hdd docks (dan ben ik er al 2 kwijt) in 1 x 5.25 inch module zitten 2 slimline DVD drives (om ruimte te besparen uiteraard) Dus dan ben ik ook al 2x sata kwijt.. En dan zou ik nog 2x sata overhouden.. Wat erop neer komt dat ik dan maar nog weinig hdd expansie overhoud, en daarom vind dat ik de 2 sata extra op het TU bord prima zou kunnen gebruiken..

Het klinkt misschien een beetje erg stom en dom, maar ik ben niet iemand die 5 borden per jaar aanschaft.. En eigenlijk was het dan de bedoeling om eventueel later het TU bord weer door te kunnen schuiven naar de 2de pc.. Aangezien het bord, dan denk ik wel verlopig de laatste word vond ik het ook fijn om er alvast onboard 10Gbit Lan erop te hebben.

Voor de rest om de Wifi intresseerd het mij geen ene moer... Vind dat niet belangrijk op een desktop moederbord die gewoon prima via de ethernet kabel met het internet verbonden kan worden.. Maar als de prijs er naar is (dus een lage prijs dan de concurrentie aka featureset dan is het wel mooi meegenomen natuurlijk)

Voor de rest heb ik aardig wat USB poorten nodig.. Keyboard heeft er al 2 nodig (Razer keyboard) en de muis heeft er een nodig.
Daarnaast heb ik ook nog een saitek farming simulator stuur die ook al 2 usb stekkers nodig heeft, (een voor het stuur met de pendalen, en het side panel heeft een losse aansluiting)
Komt dus neer op 5 aansluitingen.. Zie dat de meeste borden er minimaal 7 hebben in het type A (usb 3.0 of 3.1 maakt dan niet zoveel uit)

Er moet ook een PS/2 aansluiting op zitten om backwards compatible te zijn (wil later wellicht windows 7 erop gaan zetten voor retro doeleinden als het bord gebruikt gaat worden in de 2de pc..

Alleen nou twijfel ik heel erg;

Asrock taichi Ultimate heeft de volgende positieve dingen:

- Niet te flashy met de RGB (hoe het is vind ik het prima
- 2 extra sata poorten (ook al zitten deze via een externe chip verbonden) (genoeg om de DVD writers erop aan te sluiten.
- Nog genoeg sata om de HDD Docks erop aan te sluiten. (coolermaster haf xm)
- Het bord schijnt het beste geluid te bieden.
- Een tweede interne USB 3.0 header (zou dan eentje kunnen gebruiken om nog meer usb poorten te maken)
- Het is mogelijk de u.2 kit te gebruiken i.c.m dit bord ( ehm ja ik heb een Intel SSD750 400GB U.2 ssd als OS disk in de hoofd computer zitten)
- Geintergreerde 10Gbit NIC naast de standaard Intel 1Gbit NIC (dat het geintergreerd is beter aangezien je geen losse insteek kaart nodig hebt die weer ruimte in neemt)
- Onboard power en reset buttons (niet direct nodig, maar vind het heel erg handig om te hebben, aangezien mijn vorige borden dit allemaal standaard had (handig om het bord op te starten als er nog geen kabeltjes zijn aangesloten (elke vorm van zulke knopjes vind ik prima, hoeft geen luxe model te zijn)

Nadeel:

Vond dat het laatste M.2 slot dat maar op GEN 2 x4 draait erg vreemd...

Nou zie ik dat op het ROG Crosshair VII Hero x470 moederbord (als je op de site van Asus kijkt het slot wel gebruikt maakt van GEN 3 x4)

Plus dat het asus moederbord momenteel wel direct leverbaar is..

Andere voordelen is dan dat je achter op het I/O shield meer usb aansluiten hebt.
En dat je op het non-wifi moederbord je ook de power en onboard reset knopjes hebt..

De nadelen zijn dan 2x sata minder.
1x usb 3.0 intern header minder
Geen 10Gbit onboard NIC
Misschien iets slechter geluid op het asus bord.

Vind persoonlijk als ik de Taichi ulimate met het ROG bord met wifi tegen elkaar zet (je met het asrock bord een beter pakket aan features krijgt voor 275..)
En je bij het asus bord er eigenlijk 10 euro erboven op er moet leggen..

Dus de vraag aan jullie is welke moederbord zou je kiezen en waarom en moet ik mij eigenlijk storen aan het feit dat het onderste M.2 slot op het ultimate bord maar op gen2 x4 speed werkt? En heeft dit iets te doen met het 10Gbit aansluiting??

Weet iemand misschien of dat de wifi op het asus moederbord sneller is??

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Robin4 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:16:

Vond dat het laatste M.2 slot dat maar op GEN 2 x4 draait erg vreemd...

Nou zie ik dat op het ROG Crosshair VII Hero x470 moederbord (als je op de site van Asus kijkt het slot wel gebruikt maakt van GEN 3 x4)
Een Ryzen Pinnacle Ridge CPU (zoals de 2600X) heeft 20 PCIe 3.0 lanes ter beschikking, 16 voor de GPU en 4 voor een NVMe SSD. Daarnaast heeft de chipset (X470/X370) 8 PCIe 2.0 lanes.

Meer lanes kan een fabrikant er niet bij toveren (tenzij die een PLX chip gebruikt die wat tovert met een FIFO buffer en muxt maar die heb ik al een tijd niet meer gezien), dus de Taichi Ultimate gebruikt een aantal van de chipset PCIe 2.0 lanes voor die tweede M.2 SSD.

Het Asus moederbord gebruikt voor die tweede M.2 poort PCIe lanes van de GPU. Met een enkele GPU een M.2 SSD op M.2_2 geïnstalleerd, zal de GPU slechts 8 lanes hebben. Als je een SLI/Crossfire opstelling gebruikt, zal de eerste GPU 8 lanes hebben en de tweede 4.

Ik zou dit dus geen voor of nadeel noemen, beide implementaties hebben hun voordelen. Aan de ene kant vrijwaart de Asrock de snelheid van de GPU, maar aan de andere kant zijn 8 lanes voor de meeste GPU's wel genoeg en laat de Asus dan toe om 2 M.2 SSDs volop te benutten. Volgens mij zou die Intel SSD 750 net zo vlot werken op 4 PCIe 2.0 lanes op PCIe 3.0 lanes, je hebt een recentere NVMe SSD nodig om echt 4 PCIe 3.0 lanes nodig te hebben.

Dan je laatste vraag, of de wifi van de Asrock nu sneller is, dat is nu toch echt niet belangrijk toch? Wanneer mogelijk gebruik je een kabel, en voor die ene keer dat je je pc eens verplaatst zal het wel handig zijn dat het moederbord geïntegreerde wifi heeft, maar denk dat dat met die HAF XM niet al te vaak zal zijn. Je wifi snelheid hangt ook sowieso sterk af van je router/access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik gebruik zelf geen SLI of crossfire.. Vanwege dat het bekend is dat game makers geen tijd meer erin steken om het goed te willen toe te passen.. Aardig wat games gebruikt het dan ook amper / slecht of niet.

Daar gebruik ik het 2de slot vaak voor andere doeleinden.
- Er zal dan een Pci-express 4x 3.0 kaart gebruikt kunnen worden om een aansluiting naar U.2 te maken.
- Anders zal er nog een 10Gbit NiC erin geplaatst kunnen worden.

Het is maar dat ik die lanes er dan daar er van over houd.

Betreft de WIFI.. Ik zie namelijk dit staan in de handleiding van beiden borden:

ASUS WIFI: Up to 867 Mbps transfer speed

Bij Asrock: Supports high speed wireless connections up to 433Mbps

Overigens lees ik hier en daar op het internet dat Asrock vaak een slechte Wifi implementatie heeft.. Dus een verbinding dat traag of niet goed werkt.. Nou ging dit niet specifiek om de hoge of lage cijfertjes, maar meer om bij welke fabrikant krijg ik de beste wifi kwaliteit..

Betreft het onderste M.2_2 slot... Vind het toch wel best jammer als je er pci-e 3.0 x4 ssd erin wilt doen, dat je dan geen profijt hebt van de hogere snelheid... Ik snap dat het vroeger ook al zo`n probleem was met het pci-e 2.0 x2 slot die we het eerst zagen op de z97 moederbord van Intel.. En je zag dat het niet veel langer duurde, en er waren geen geschikte ssd`s meer voor te krijgen omdat dat soort trage verbinding eigenlijk niemand op zat te wachten..

En ik bij zelf geen ssds tegen gekomen die gebruik van dat pci_e 2.0 x4 slot gebruik zouden maken.. Betreft dat is het allemaal Gen 3 x4 wat te klok slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Robin4 schreef op zondag 29 april 2018 @ 01:12:
Ik gebruik zelf geen SLI of crossfire.. Vanwege dat het bekend is dat game makers geen tijd meer erin steken om het goed te willen toe te passen.. Aardig wat games gebruikt het dan ook amper / slecht of niet.

Daar gebruik ik het 2de slot vaak voor andere doeleinden.
- Er zal dan een Pci-express 4x 3.0 kaart gebruikt kunnen worden om een aansluiting naar U.2 te maken.
- Anders zal er nog een 10Gbit NiC erin geplaatst kunnen worden.

Het is maar dat ik die lanes er dan daar er van over houd.
Wat voor videokaart heb je? Met een GTX 1080Ti is dat niet zomaar meer aan te raden. Eerlijk gezegd, als jij zoveel IO wilt gebruiken, waarom ben je dan niet voor Threadripper of X299 gegaan? Dan had je PCIe lanes in overvloed.
Betreft de WIFI.. Ik zie namelijk dit staan in de handleiding van beiden borden:

ASUS WIFI: Up to 867 Mbps transfer speed

Bij Asrock: Supports high speed wireless connections up to 433Mbps

Overigens lees ik hier en daar op het internet dat Asrock vaak een slechte Wifi implementatie heeft.. Dus een verbinding dat traag of niet goed werkt.. Nou ging dit niet specifiek om de hoge of lage cijfertjes, maar meer om bij welke fabrikant krijg ik de beste wifi kwaliteit..
Bij Asus' eigen specificatiepagina vind ik niet welke bandbreedte de wifi implementatie heeft, maar gezien die MU-MIMO ondersteunt zal die wel sneller zijn dan die van de Asrock. Als je dan over Asrock leest dat er borden zijn met slechte wifi, Asrock verkoopt moederborden tussen €50 en €600 dus daar zit wel wat verschil tussen, Asus zal ook wel borden hebben met rommel wifi. Ik denk dat je mag veronderstellen dat het functioneel is maar niet geweldig. Veel reviews die dieper op de wifiprestaties van ATX moederborden in gaan zullen er niet zijn vrees ik. Ik heb zelf een X370 Taichi en heb nooit de wifi gebruikt, als ik het nu al zou testen, zou je er weinig aan hebben want het access point ligt op minder dan een meter van de desktop.
Betreft het onderste M.2_2 slot... Vind het toch wel best jammer als je er pci-e 3.0 x4 ssd erin wilt doen, dat je dan geen profijt hebt van de hogere snelheid... Ik snap dat het vroeger ook al zo`n probleem was met het pci-e 2.0 x2 slot die we het eerst zagen op de z97 moederbord van Intel.. En je zag dat het niet veel langer duurde, en er waren geen geschikte ssd`s meer voor te krijgen omdat dat soort trage verbinding eigenlijk niemand op zat te wachten..

En ik bij zelf geen ssds tegen gekomen die gebruik van dat pci_e 2.0 x4 slot gebruik zouden maken.. Betreft dat is het allemaal Gen 3 x4 wat te klok slaat.
PCIe 3.0 is backwards compatible, je kunt PCIe 3.0 apparaten in PCIe 2.0 slots gebruiken, dus die nieuwere PCIe SSDs gaan in elk geval wel werken in dat slot maar hebben de helft van de bandbreedte ter beschikking (4096MB/s vs 2048MB/s). Nu moet je even kijken naar de benchmarks van veel PCIe SSDs, die hebben in hun specificaties dan wel snelheden hoger dan 2000MB/s, maar gaan daar in de praktijk bij sequentiële lees tests nauwelijks voorbij. En dat is dan nog de operatie die het meeste baat heeft bij die hoge bandbreedte. Bv jauw SSD 750: https://www.anandtech.com...iew-nvme-for-the-client/7, of een nieuwe Samsung 970 EVO: https://www.anandtech.com...sung-970-evo-ssd-review/6. Die 970 EVO zit er maar een tikje over; in de meeste gevallen zou die amper gehinderd worden door een PCIe 2.0 x4 slot.

Niet dat ik je zeg om die Taichi te nemen over de Hero, zoveel verschillen ze niet van elkaar. Als de levering nog zo lang duurt en je de Asus meteen kunt krijgen, dan zou ik er over denken om de Asrock te annuleren. De looks zullen het verschil ook niet maken in jouw behuizing.

Maar ik herhaal toch wat ik al eerder zei, als jij zoveel IO nodig hebt (10GBe, meerdere NVMe SSDs), waarom dan geen X299 of Threadripper? Omdat je een goedkopere CPU wou? Maar je denkt dan aan SSDs die samen een veelvoud daarvan kosten? Een pricewatch: AMD Ryzen Threadripper 1900x Boxed kost ook €400, vergeleken met die SSDs niet zoveel duurder dan een 2600X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik heb momenteel een snellere variant van de GTX1080 8G in het systeem zitten (hoofd pc) in de 2de pc zit een GTX 1060 6G in.

Waarom ik niet voor threadripper ben gegaan is dat ik voornamelijk games spel (waar hij het meeste voor gebruikt word) En dan is zo`n threadripper systeem niks sneller, wel gigantisch veel duurder.
Maar het is gewoon zo dat de i /o op een intel bord vaak wat meer geadvanceerder is dan op een AMD moederbord.. Die lijkt de markt meer op de goedkopere moederborden willen te verkopen.. Precies die borden die weinig tot minder i / o erio hebben zitten. Dus dan word het helaas een premium bord.

PCIe 3.0 is backwards compatible, je kunt PCIe 3.0 apparaten in PCIe 2.0 slots gebruiken, dus die nieuwere PCIe SSDs gaan in elk geval wel werken in dat slot maar hebben de helft van de bandbreedte ter beschikking (4096MB/s vs 2048MB/s).

Dat is ook het punt dat ik wilde maken ;) m.b.t je niet alles uit dat slot kan halen..
Plus misschien was ik het vergeten om het erbij te zeggen..
Maar mocht je het M.2_2 slot gebruiken dan vervalt het onderste pci-e GEn2 x4 slot :+

Dus in dat geval is een Asrock X470 master SLI moederbord dan een beter idee.. Want het onderste slot kan je dan toch niet gebruiken..

Heb overigens nog wat reviews gelezen, maar voor mijn gevoel ben ik denk ik beter uit met het Asus ROG crosshair VII hero moederbord..

Voor zulke prijzen verwacht je wel een goed in elkaar gezet bord. Maar voor mijn gevoel laat het asrock x470 TU bord wat steekjes vallen..

Snap niet waarom er een HDMI poort erop zit als het toch weinig zinvol is om er een APU / athlon cpu erop te gebruiken, aangezien de helft van het bord dan word uitgeschakeld.

Ook het cmos knopje achterop had naar mijn idee wat luxer uitgevoerd mogen worden.. Zoals Asus, gigabyte en Msi het doen.. Zoveel duurder maakt het dat bord niet.

Ik heb verder niks met RGB, maar als het erop zit verwacht je ook ervan dat het goed werkt..
Bij Asrock is er maar wat erop geknutseld.. Bij asus werken ze samen met philips hue.. Dus een veel beter werkende optie..

[ Voor 54% gewijzigd door Robin4 op 29-04-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Ik zou even de gebruiksaanwijzing van het asus bord nakijken want als je een videokaart gebruikt kun je ook alleen maar M.2_1 gebruiken met een NVME ssd en M.2_2 in sata modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Volgens mij klopt dat niet wat je zegt..

Bij het asus bord is het bovenste slot altijd 16x 3.0 single kaart..

Ga je de 2de slot gebruiken dan word het 8 x 3.0 voor beide.. Eerst slot gaat dan ook naar 3.0 x8.

Alleen het truukje zit hem dat het bovenste M.2_1 slot al direct via de cpu verbonden is..

Het M.2_2 slot haalt dus pci-e 3.0 x4 uit het tweede slot.. En dan schakelt dat tweede slot naar dus ook naar pci-e 3.0 x4 bandbreedte..

Het onderste pci-e 3 slot zal altijd Gen 2 x4 blijven, waar dit bij het asrock uit word geschakeld als je het onderste M.2_2 slot gebruikt..

Hij legt het goed uit:

YouTube: NVMe RAID on the Asus Crosshair Hero VII w/Ryzen 2700X Setup Guide

Heb een wijziging door gegeven aan azerty.. Ga dus voor het asus bord.

[ Voor 6% gewijzigd door Robin4 op 29-04-2018 21:57 ]

Pagina: 1