Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stctr
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 04:17
Goedemorgen allen,

Ik ben van plan om ICT te studeren op HBO. Mijn kennis ligt vooral op C#, ASP.NET MVC gebied. Na een jaar werken in een website design bureau wil ik nu in dit gebied een opleiding vinden. Ik heb gekeken naar websites van InHolland en HVA maar er staat niet bij opleidingen of ze vooral Java geven of C#. Weet er iemand over deze opleidingen op welke programmeertaal ze gericht zijn?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Maakt toch niet uit, als het goed is krijg je gewoon meerdere talen en dat is ook goed.
Anders zou je alleen C# kennen en daar heb je zelf alleen maar last van.
Goede developers kennen meerdere talen of kunnen snel schakelen tussen verschillende talen.

Wat ik bedoel is dat er geen enkele school is die 4 jaar lang C# gaat aanleren.
Daarom is het beter als je de taal al kent gewoon een compleet andere taal te leren want anders krijg je straks alles dubbel in C# wat je dus al kent.

Daarnaast is er hopelijk meer aandacht aan het programmeren zelf dan een specifieke taal.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 1008949 op 28-04-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stctr
Ik weet dat sommige ICT opleidingen op HBO vooral om Java draaien, heb aantal mensen dit horen zeggen. Ik weet niet meer welke hogeschool dit deed. Aan hogeschool websites is het niet te achterhalen. Daarom hier her vraag, welke opleiding is gericht op C# of Java en C# maar dan evenveel lesuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-07 21:40
Er zijn tig hogescholen die een informatica opleiding aanbieden en elk van deze scholen biedt ook weer een x aantal profielen aan.
Ik verwacht niet dat iemand hier van meer dan 1 hogeschool weet wat precies gegeven gaat worden de komende 4 jaar.
Is het niet een stuk makkelijker om even een mail te sturen naar de coördinator / iemand die te maken heeft met de opleiding om zo informatie te verkrijgen? Of ga naar een open dag/meeloopdag en vraag het direct aan studenten/docenten daar zijn deze dagen immers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

stctr schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:16:
Ik weet dat sommige ICT opleidingen op HBO vooral om Java draaien, heb aantal mensen dit horen zeggen. Ik weet niet meer welke hogeschool dit deed. Aan hogeschool websites is het niet te achterhalen. Daarom hier her vraag, welke opleiding is gericht op C# of Java en C# maar dan evenveel lesuren.
Je zult waarschijnlijk van alles krijgen van PHP tot aan Java of C#.
Ook C++ en C en Python gezien op Informatica.
Op de opendagen zullen ze er wel meer van weten dus zeker langs gaan en vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stctr
Ik kijk vooral naar HVA en InHolland in Alkmaar, ik zal mail van coördinator opzoeken en kijken of hij me meer kan vertellen. Open dag is helaas niet mogelijk door 40 uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
Uit mijn ervaring, Avans 's-Hertogenbosch, is op te maken dat het eerste jaar vooral bestaat uit Java. Eigenlijk kom je daar in de meeste opleidingen niet onderuit. Eigenlijk wil je dat ook niet, omdat Java een mooie taal is om de basis te begrijpen. Bij C# krijg je Visual Studio als extraatje, maar met de hoeveelheid functies, opties en hulp is het lastiger daarin de basis onder de knie te krijgen. Eigenlijk wil je een zo uitgekleed mogelijke ontwikkelomgeving hebben om de basis erin te stampen. Dat is goed mogelijk met Java in combinatie met command line of applicaties zoals BlueJ.

Verder kregen wij destijds ook HTML, Javascript, PHP, XML/XSD/XSLT, C# en command line scripting standaard. Zoals @Anoniem: 1008949 al zei is diversiteit in zo'n opleiding erg belangrijk. Vooral begrip van concepten is erg waardevol om kwalitatief goede software te kunnen maken. Direct vanaf het begin de horizon focussen op één ontwikkelomgeving is niet handig voor latere doorgroeimogelijkheden.
stctr schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:01:
Ik kijk vooral naar HVA en InHolland in Alkmaar, ik zal mail van coördinator opzoeken en kijken of hij me meer kan vertellen. Open dag is helaas niet mogelijk door 40 uur werk.
Open dagen zijn er ook vaak in de avond en weekend. Aangezien je blijkbaar al enig ervaring hebt en misschien ook een MBO opleiding hebt afgerond kan het ook nog interessant zijn om naar een verkort traject te kijken wanneer deze aangeboden wordt. Deze vorm heb ik destijds ook gedaan en dan wordt alle lesstof in tijdsduur gehalveerd. Dit is overigens wel erg pittig. Neem hiervoor ook contact op met de opleidingscoördinator voordat je wilt gaan beginnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
Je gaat toch geen HBO opleiding volgens om een programmeertaal te leren? Daar heb je online tutorials voor, als je dat überhaupt al nodig hebt. Je volgt een HBO opleiding om te leren hoe je software ontwikkelt, en daar is de taal echt totaal niet relevant voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij de Hogeschool Rotterdam kun je kiezen tussen Java en C#. Wellicht dat dit bij andere hogescholen ook kan.

Maar het feit dat je kunt kiezen geeft al aan dat het ondergeschikt is.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 28-04-2018 20:30 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-06 16:55
Hogeschool Windesheim waar ik zit, heeft 3 technische richtingen binnen HBO-ICT. Te weten:

- Embedded Systems - Technische vakken worden in C, VHDL gedaan + een beetje Assembly en Java
- Software Engineering - Technische vakken worden in C# gedaan. ( Dit is wat jij zoekt )
- Infrastructures - Wat Bash scripting.

Echter, Kies alsjeblieft geen opleiding om de taal die ze er geven. Slechtste onderbouwing ooit om je keuze te bepalen. Kies een hogeschool die bij je past, waar je je prettig bij voelt en die ook goed staat aangeschreven.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alex3305 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:20:

Bij C# krijg je Visual Studio als extraatje, maar met de hoeveelheid functies, opties en hulp is het lastiger daarin de basis onder de knie te krijgen. Eigenlijk wil je een zo uitgekleed mogelijke ontwikkelomgeving hebben om de basis erin te stampen. Dat is goed mogelijk met Java in combinatie met command line of applicaties zoals BlueJ.
Dat kan met C# ook. De compiler (csc.exe) zit standaard in .NET en niemand houdt jou tegen om je code gewoon in Notepad te schrijven. Ik denk dat de keuze voor Java vooral een historische is. Het was al ingeburgerd in het onderwijs voordat .NET uberhaupt populair werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stctr
@alex3305 Blijkbaar moet je voor 1 mei inschrijven volgens regels, dus dan maar eerst inschrijven en kijken voor een open dag.

@Morty Dat klopt het draait niet om taal voor software ontwikkelen maar software ontwikkelen in Microsoft omgeving is een ander wereld dan software ontwikkelen in Java omgeving. Ik zal het jammer vinden als mijn opleiding vooral Java is. Niet erg maar wel jammer daarom opzoek naar juiste hogeschool met juiste opleiding voor mij.

@Lethalis Dit keuze zal super fijn zijn voor mij.

@janwillemCA Dit informatie helpt heel erg, ICT in HVA heeft 15 opleidingen nu weet ik dat Software Engineering het opleiding is om verder op te zoeken en misschien inschrijven, moet blijkbaar voor 1 mei. Ik kies geen opleiding voor taal maar voor ontwikkel omgeving, Microsoft ontwikkel omgeving vind ik zelf super fijn en prettig.

@downtime Klopt Java heeft zijn roots diep in hogescholen zitten het heeft geen minpunten voor studenten om wel met C#, .NET te werken. Er zijn aantal opleidingen die het keuze geven alleen jammer dat hogeschool websites weinig informatie geven hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-06 12:06
stctr schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:45:
@Morty Dat klopt het draait niet om taal voor software ontwikkelen maar software ontwikkelen in Microsoft omgeving is een ander wereld dan software ontwikkelen in Java omgeving. Ik zal het jammer vinden als mijn opleiding vooral Java is. Niet erg maar wel jammer daarom opzoek naar juiste hogeschool met juiste opleiding voor mij.
Ik denk dat je op de verkeerde dingen focust. Die werelden zijn niet zo anders, alle dingen die er toe doen in de software ontwikkelingen (ontwikkelprocessen, architecturen, algoritmes, etc) zijn voor beide hetzelfde. Van een HBO opleiding mag je dan ook verwachten dat ze niet of nauwelijks aandacht besteden dingen voor specifieke talen, ontwikkelomgevingen of eco-systemen.

Wat wil je eigenlijk leren op de opleiding?

[ Voor 3% gewijzigd door Morty op 29-04-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:22
stctr schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:45:
Klopt Java heeft zijn roots diep in hogescholen zitten het heeft geen minpunten voor studenten om wel met C#, .NET te werken. Er zijn aantal opleidingen die het keuze geven alleen jammer dat hogeschool websites weinig informatie geven hierover.
Volgens mij ligt dat voornamelijk aan de type opleiding hoor (ook binnen HBO ICT zijn er weer stromingen). Als je bijvoorbeeld richting Embedded systems gaat kom je denk ik nauwelijks Java noch .NET tegen, dan zal je eerder C voorgeschoteld krijgen.

Ik heb zelf (TI) nauwelijks Java gehad. We hebben Java alleen voor een Android-projectje gebruikt. Al mocht je het geheel zelf uitvogelen hoe die taal in elkaar zat, daar kreeg je echt geen aparte lessen voor.

Waar ik op doel; we kregen les in C + C++, vanuit die principes kun je nagenoeg iedere andere taal wel aanleren. Tenminste, als je eenmaal die denkwijze onder de knie hebt. Laat een programmeertaal niet beslissen over welke opleiding je kiest..

[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 29-04-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:14
Welke taal er gebruikt wordt op je opleiding heeft nul-komma-nul invloed op de rest van je carriere. Focus je dus op het vinden van een goede opleiding. De taal is compleet niet relevant.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Welke taal er gebruikt wordt is niet direct van belang zoals hier andere ook aangeven. In de praktijk kom je verschillende talen tegen en moet je snel kunnen aanpassen. Wellicht is het in het begin van de opleiding makkelijker als er C# gebruikt wordt en je die taal al kent. maar uiteindelijk zul je moeten leren snel nieuwe zaken zoals andere talen te kunnen leren en eigen te maken.

En daarnaast het progammeren zelf, en andere concepten (manier van denken, aanpak, conventies, ontwerp patronen en enz.)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Veel hogescholen kiezen ervoor om Java te gebruiken omdat dit juist op zowel Windows/Linux/Mac werkt. C# werkt out of the box alleen op Windows en kun je alleen d.m.v. bijvoorbeeld Mono ervoor zorgen dat het ook op Linux werkt. Maar zoals de meeste mensen hierboven ook al noemen maakt het niet zoveel uit.
Pagina: 1