Mini freeze/lag/stutter issue met Fallout 4 (PC).

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Om hélemaal gek van te worden: De game geeft sinds kort kleine 'micro' stottertjes tijdens het spelen. Je loopt/rent/beweegt (of staat gewoon stil en kijkt naar een vloeiend bewegende actie voor je zoals een NPC die voorbij loopt of de waterpomp die gebruikt word). Je ziet elke seconde (zo ongeveer, het is een semi-vast patroon) een beeld heel eventjes 'hangen'. Soms doet het geluid ook mee (dat typische geluid wat je speakers maken als je systeem tijdens een audio scene volledig vasthangt) met de stotter maar komt daarna weer 'vrij' en de game loopt gewoon door. De stottertjes zelf duren niet langer dan een fractie van een seconde, maar verstoren daarmee wel cruciale acties zoals accuraat schieten of iets activeren.

Als ik de game net geladen heb kan het zomaar 20 seconden weg zijn, maar het zal onvermijdelijk weer terugkomen. Er loopt een FPS counter mee met de game, maar die laat tijdens de stotters geen dips zien (misschien zijn de dips daar te kort voor, kan natuurlijk).

Het probleem word rap (veel) erger zodra het 'druk' word op het scherm en er veel gebeurt. Hij hangt en stottert dan als de ziekte terwijl ik hier eerder geen last van had (met een oudere, tragere videokaart!).

Deze issues zijn begonnen nadat ik een nieuwe (2ehandse) GPU heb geinstalleerd. Ben van een HD5750 naar een R9 280 gegaan, initieel zonder nieuwe radeon drivers te installeren (hij werd gewoon herkend). De issue doet zich voorzover nu getest niet in een andere game voor (getest met WoW op maximale settings bij Full HD).

Wat heb ik geprobeerd:

- Radeon drivers updaten
- De game opnieuw installeren (remove from steam en reinstall)
- iFPSCap=59 toegevoegd aan de ini file om onder de 60 fps te blijven (hij blijft gewoon op 60 draaien)
- [url=http://enbdev.com/download_mod_fallout4.htm]ENBdev mod voor FO4 geinstalleerd met 8GB ram profiel
- Rebooten (duh)
- Alle game settings van high (recommended) naar medium gezet
- Controller en Vibration uitgezet in het menu (schijnt een dingetje te zijn)
- me helemaal rot gegoogled (heel veel mensen schijnen last te hebben van een variant hiervan, maar helemaal dezelfde issue heb ik nog niet gevonden)
- Task manager en resource monitor mee laten lopen (geen enkele resource word gemaximaliseerd, al meet de harde schijf vooral bandbreedte en wellicht dat er een latecy/iops limiet geraakt word?)
- Bordeless windowed gedraaid ipv fullscreen
- CPU priority naar 'realtime' gezet voor Fallout 4

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat hier nou aan de hand is, en wat ik eraan moet doen, of wat ik nog kan proberen. Héél frustrerend :X.

Systeem:

Phenom X6 1090T
Gigabyte ga-ma790xt-ud4p moederbord
8GB DDR3
Radeon R9 280 van MSI
Seagate SSHD 1TB (5400rpm)
Corsair modulaire voeding (ergens rond de 500w geloof ik)

Mijn gevoel gaat uit naar de harde schijf, omdat die het bij video editing ook altijd zwaar heeft. Zeker als er multiple apps tegelijkertijd gestart worden gaat de disk naar 100% en duurt het allemaal erg lang, ondanks het feit dat er een SSD van ongeveer 32gb in zit die de boel zou moeten versnellen. De meting laat niet zien dat de game de harde schijf maximaliseert, maar misschien komt dit gewoon niet goed terug.

Ik heb gekeken naar de maximale power draw van de GPU (die zou 300w onder full load moeten zijn) en de CPU doet zelf max 125w TDP, maar ze worden aldus de task manager niet maximaal belast. Ik vind het vooral erg vreemd dat probleem zich alleen nu voordoet, nu de videokaart beter is dan eerst - het systeem zou het makkelijker moeten krijgen, niet zwaarder!

Wat kan ik nog testen?

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-04-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als een harde schijf, ik had hetzelfde met sommige games die op mijn oude hdd staan. Je kan er bijna vanuit gaan dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 15:14:
Klinkt als een harde schijf, ik had hetzelfde met sommige games die op mijn oude hdd staan. Je kan er bijna vanuit gaan dat dit het is.
Wil ik best aannemen, maar de logica schrijft voor dat ik dit probleem dan eerder al ervaren moet hebben, en het is pas begonnen na de GPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44
Download eens MSI Afterburner en laat eens wat tabellen zien. Dan kan je zien waar mogelijk de dips zitten.

En welke voeding het je precies? Corsage heeft meh oké en goede voedingen.

[ Voor 26% gewijzigd door loki504 op 28-04-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
loki504 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:57:
Download eens MSI Afterburner en laat eens wat tabellen zien. Dan kan je zien waar mogelijk de dips zitten.

En welke voeding het je precies? Corsage heeft meh oké en goede voedingen.
Gedaan, en die laat geen framedrops zien tijdens het stotteren. Alles draait momenteel nog steeds op medium en hij blijft steeds boven/op de 60fps, met uitschieters naar boven.

- edit -

Ik lees het verkeerd. Framerate is stabiel tegen ongeveer 60fps zonder echte uitschieters, frameTIME daarintegen (wat het betekent weet ik niet) is behoorlijk 'all over te place'. Gaat nooit naar nul (tenzij ik uit de game alt-tab om hier te kijken) maar wel hard op en neer.

Ik zie hier ook dat de er goed gebruik word gemaakt van de pagefile. Vind ik niet logisch, want de game neemt maar 5 van de 8 beschikbare gb aan ram in gebruik tijdens het spelen.

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-04-2018 20:47 ]