Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.wortel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-04-2020
Ik zoek een?
Nieuwe CPU, socket 1366.

Wat is je budget?
100-200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, zo veel mogelijk waar voor het geld.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb samen met jullie een pc samengesteld en in elkaar gezet en daardoor is mijn vorige pc naar mijn vriendin gegaan. Ze speelt veel PUBG en Tomb Raider games, alleen regelmatig loopt de game (PUBG) vast. Ik gok dat het komt door een verouderde CPU, dat ding kan zo maar 10 jaar oud zijn. Ik weet alleen niet, waar ik op moet letten of vergelijken met een CPU. De specificaties lijken allemaal zo gelijkwaardig?

Componenten die in haar PC zitten zijn:
- NVIDIA GEFORCE GTX 660
- 6GB DDR3 RAM
- i7 920 2,67Ghz

Ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waarom denk je dat het de cpu is?
Welke i7 zit er nu in?

Als ik jouw wensen in pricewatch zet, kom ik tot ruim 120 resultaten. Wat heb je zelf al gevonden?
Waar twijfel je over?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Het vastlopen zal, denk ik, niet door de cpu komen.

Misschien een hardwarefout (geheugen defect) of een ventilator (cpu koeler/videokaart koeler, etc ,etc.) die defect is/verstopt zit met stof en oververhitting veroorzaakt.
Maar dat is allemaal gissen op dit moment...

Ik zou persoonlijk een platform upgrade overwegen (tweedehands prima te doen m.b.t. je budget) aangezien deze cpu generatie geen microcode updates meer krijgt voor de recente spectre en meltdown hacks.

Met een 1366 heb je ook een behoorlijke cpu bottleneck in de games die je noemt.
Alhoewel het de vraag is of je dat merkt met de verouderde/trage gtx660.
Die is ook redelijk zwak voor een spel als PUBG.

Misschien tijd voor een volledig ander systeem?

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.wortel
EWK schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:30:
Waarom denk je dat het de cpu is?
Welke i7 zit er nu in?

Als ik jouw wensen in pricewatch zet, kom ik tot ruim 120 resultaten. Wat heb je zelf al gevonden?
Waar twijfel je over?
Oh kak, ik had het type er niet in gezet. i7 920 2,67Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.wortel
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:30:
Het vastlopen zal, denk ik, niet door de cpu komen.

Misschien een hardwarefout (geheugen defect) of een ventilator (cpu koeler/videokaart koeler, etc ,etc.) die defect is/verstopt zit met stof en oververhitting veroorzaakt.
Maar dat is allemaal gissen op dit moment...

Ik zou persoonlijk een platform upgrade overwegen (tweedehands prima te doen m.b.t. je budget) aangezien deze cpu generatie geen microcode updates meer krijgt voor de recente spectre en meltdown hacks.

Met een 1366 heb je ook een behoorlijke cpu bottleneck in de games die je noemt.
Alhoewel het de vraag is of je dat met de verouderde/trage gtx660.
Die is ook redelijk zwak voor een spel als PUBG.
Jij adviseert beter om een totale upgrade (2e hands onderdelen) te doen? Ik dacht/hoopte dat het misschien puur met 1 onderdeel al verbeterd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Daniel.wortel schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:35:
[...]

Jij adviseert beter om een totale upgrade (2e hands onderdelen) te doen? Ik dacht/hoopte dat het misschien puur met 1 onderdeel al verbeterd kon worden.
Yes.

Alles is redelijk beperkend, zeker voor PUBG.

16gb ram is al redelijk normaal tegenwoordig, 8gb vind ik toch al wel het minimum.
Ik neem aan dat die gtx 660 ook maar 2gb vram onboard heeft?

Even als voorbeeld w.b.t. cpu bottleneck, ik had met een AMD R7 260x 2gb al een cpu bottleneck met een dual socket 1366 systeem en 2 xeon 5550 cpu's. (totaal 8 cores, 16 threads)
Dat was met Battlefield 1 online.
Ik denk dat PUBG w.b.t. de cpu nog veeleisender is, maar dat weet ik niet zeker.

Dus naar mijn mening heeft een cpu upgrade en/of videokaart upgrade geen zin.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.wortel
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:37:
[...]

Yes.

Alles is redelijk beperkend, zeker voor PUBG.

16gb ram is al redelijk normaal tegenwoordig, 8gb vind ik toch al wel het minimum.
Ik neem aan dat die gtx 660 ook maar 2gb vram onboard heeft?
Ja, 2GB inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Als je in eerste instantie weinig uit wilt geven zou ik bijvoorbeeld kijken voor een tweedehands setje van moederbord, cpu en ram als ik jullie was.
Eventueel later dan de videokaart, alhoewel ik denk dat die gtx 660 2gb op dit moment al te zwak is.

Misschien is het ook te verstandig om ook het huidige systeem na te kijken (even de behuizing openmaken) op eerdere genoemde punten om uit te vinden waarom het vastloopt.
Draai ook eens een bootable memtest.

Wanneer alles goed werkt is het oude setje natuurlijk ook geld waard op de V&A hier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.wortel
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:42:
[...]

Als je in eerste instantie weinig uit wilt geven zou ik bijvoorbeeld kijken voor een tweedehands setje van moederbord, cpu en ram als ik jullie was.
Eventueel later dan de videokaart, alhoewel ik denk dat die gtx 660 2gb op dit al te zwak is.

Misschien is het ook te verstandig om ook het huidige systeem na te kijken (even de behuizing openmaken) op eerdere genoemde punten om uit te vinden waarom het vastloopt.
Draai ook eens een bootable memtest.

Wanneer alles goed werkt is het oude setje natuurlijk ook geld waard op de V&A hier ;)
Okay thanks voor de tip! Ik ga wel even kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat 1366 platform kan best nog wel even mee, mits je de CPU overclocked natuurlijk. Die i7-920 bijvoorbeeld haalt met wat tweaken probleemloos 3.8-4.0 Ghz. Je kan ook de CPU vervangen door een 6-core Xeon.

Mijn gamebak *X5660@3.8, GTX 1060) draait nog als een zonnetje. Een volledig nieuwe PC kan sneller zijn maar dan kost het je ook flink wat gezien de prijzen van geheugen en videkaarten op het moment.

[ Voor 80% gewijzigd door Allard op 28-04-2018 12:53 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Eerste wat ik zou doen: meten is weten. Er zijn een aantal zaken die mogelijk vastlopers kunnen veroorzaken, plus er zijn nog wat onbekende factoren. Dit zou je kunnen doen:
  • Meet de ingame temperaturen (met b.v. Aida 64); kijk of de CPU en GPU niet te warm worden, meer dan 85 graden op de CPU of tegen de 90 op de GPU kan een reden tot zorgen zijn. Op te lossen door simpelweg stof verwijderen, nieuwe koelpasta toepassen, betere airflow in de kast (bij de GPU meest van toepassing) of een betere CPU koeler halen.
  • Bekijk het VRAM gebruik ingame, b.v. met MSI Afterburner. Zoek op b.v. Youtube even hoe dit in te stellen en kijk of het vastlopen zich voordoet wanneer de GPU tegen de max (2GB) van het VRAM loopt.
  • Bekijk het RAM gebruik. 6GB is voor de huidige wereld niet bijster veel, veelal wordt minimaal 8GB aangeraden, tenzij je alleen licht Office werk, browsen en wat Netflix kijken doet.
  • Welke voeding zit erin? Hoewel ik niet denk dat dit het is in dit geval, kan een slechte voeding of een die op zijn einde loopt rare effecten geven.
Als ik moet gokken, zou ik zeggen dat het een samenloop van zaken is, maar dat de uiteindelijke vastlopers door de GPU komen en diens kleine 2GB VRAM. Maar goed, dit zul je moeten onderzoeken. In dit geval denk ik dat een CPU upgrade het minste zal helpen, je kunt beter (indien voorzien van goede koeling en degelijke voeding) de CPU overclocken naar 3.8 tot 4Ghz.

[ Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 28-04-2018 12:58 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Misschien is een cpu upgrade naar een snelle xeon cpu en een gpu upgrade naar iets beters nog een interessante optie.

Je kan ook eens kijken wat het gpu usage nou precies is bij verschillende settings.

Als je een betere/snellere videokaart beschikbaar hebt zou je die eens in kunnen bouwen om te kijken of dat iets opleverd.
Dan kun je gelijk vergelijken met het systeem waar die betere/snellere videokaart uit komt.

[ Voor 61% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-04-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:58:
Misschien is een cpu upgrade naar een snelle xeon cpu en een gpu upgrade naar iets beters nog een interessante optie.

Je kan ook eens kijken wat het gpu usage nou precies is bij verschillende settings.

Als je een betere/snellere videokaart beschikbaar hebt zou je die eens in kunnen bouwen om te kijken of dat iets opleverd.
Dan kun je gelijk vergelijken met het systeem waar die betere/snellere videokaart uit komt.
Inderdaad een W3680 is 60 euro en een pak sneller. De 920 kan door de lage kloksnelheid een bottleneck zijn.
https://nl.aliexpress.com...1a29428&priceBeautifyAB=0
Pagina: 1