Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Help: Waarom is mijn nieuwe systeem langzamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Onlangs is mijn pc ontploft en heb ik nieuwe hardware moeten aanschaffen (moederbord, videokaart, kast en voeding). Op papier zou mijn nieuwe pc sneller moeten zijn dan mijn vorige maar met sommige games merk ik een duidelijk verschil en is de performance veel slechter. Ik snap er niets van, ik heb de specificaties van de hardware vergeleken en volgens mij zou er niets langzamer moeten zijn, ik heb ook de bios opties nagekeken om te zorgen dat alles op de goede instellingen/snelheden werkt en diagnostics gedraaid voor cpu en geheugen om zeker te weten dat die niet beschadigd zijn. Heeft iemand enig idee waarom mijn nieuwe hardware langzamer zou kunnen zijn?

Mijn vorige pc:

Moederbord: ASRock Z97 Extreme9 (pricewatch: ASRock Z97 Extreme9
Videokaart: Asus Radeon HD7850-DC2T-2GD5 V2 (pricewatch: Asus Radeon HD7850-DC2T-2GD5 V2
Geheugen: G.Skill TridentX Series - DDR3 - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 240-pins - 2666 MHz / PC3-21300 (https://www.gskill.com/en/product/f3-2666c11d-8gtxd)
Processor: Intel Core i5 4690K / 3.5 Ghz - 6 MB cache (pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
Opslag: Samsung SSD 850 EVO 500GB (pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB

Mijn nieuwe pc:
Moederbord: Gigabyte GA-Z97P-D3 (pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3
Videokaart: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G (pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G
Geheugen: Zelfde
Processor: Zelfde
Opslag: Zelfde

Het nieuwe moederbord was veel goedkoper maar heeft dezelfde chipset en PCI-e aansluiting (het vorige moederbord had er alleen meer), dus dan zou ik gelijkwaardige prestaties kunnen verwachten neem ik aan(?). Waar ik nog aan twijfel is de snelheid van de ssd, het vorige moederbord ondersteunde meer soorten interfaces maar volgens mij ondersteunt mijn ssd alleen SATA-600 en dat kunnen beide moederborden, dus dat zou geen verschil moeten maken volgens mij. Ik heb gecontroleerd dat mijn geheugen op 2666mhz ingesteld staat in de bios en AHCI gebruikt voor de ssd, dat zou moeten kloppen dus volgens mij.

Kan iemand met meer verstand van zaken hier wijs uit worden? Dank!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?

Zo nee;

Heb je met DDU (programmaatje) de drivers van de videokaart verwijdert en nieuwe geïnstalleerd?

Zo ja;

Chipset/mobo drivers geïnstalleerd?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 16:29

WCA

Waardoor was je vorige pc overigens geploft? Wat voor voeding zit er in je nieuwe en je oude pc?

Share and Enjoy!

Verwijderd

Topicstarter
Hey @NitroX infinity ,
In eerste instantie heb ik mijn oude windows 7 installatie behouden, daarbij heb ik alle oude drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Op dat moment moest ik in de bios IDE modus aanzetten ipv AHCI, anders werkte de schijf niet. Toen dat niets oploste (nog steeds langzaam) heb ik de ssd geformatteerd en opnieuw gepartitioneerd van mbr naar gpt zodat ik AHCI modus kon gebruiken, daarna heb ik windows 10 geinstalleerd en alle drivers geinstalleerd en geupdate. Windows 10 lijkt wat sneller dan 7, maar ik heb nog steeds problemen met het spelen van games.

@GreNade : Mijn pc veroorzaakte kortsluiting toen ik hem aanzette, waarschijnlijk door veel stof in de voeding. Ik had een 750 watt voeding (weet niet meer welk merk), nu heb ik een Corsair RMx Series RM750x (2018).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2018 11:29 ]

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wat is de reden dat je denkt dat je nieuwe PC langzamer is? Heb je bijvoorbeeld de FPS in games gemeten? Zo ja, kan je ze hier posten?

Wat heb je in je precies BIOS aangepast?

Op welke snelheid draait je RAM? Het kan zijn dat dit in je nieuwe moederbord langzamer draait dan voorheen. Zou niet een enorme impact mogen hebben, maar laten we het even uitsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door eXtink op 28-04-2018 11:32 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 16:29

WCA

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:27:
Hey @NitroX infinity ,
In eerste instantie heb ik mijn oude windows 7 installatie behouden, daarbij heb ik alle oude drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Op dat moment moest ik in de bios IDE modus aanzetten ipv AHCI, anders werkte de schijf niet. Toen dat niets oploste (nog steeds langzaam) heb ik de ssd geformatteerd en opnieuw gepartitioneerd van mbr naar gpt zodat ik AHCI modus kon gebruiken, daarna heb ik windows 10 geinstalleerd en alle drivers geinstalleerd en geupdate. Windows 10 lijkt wat sneller dan 7, maar ik heb nog steeds problemen met het spelen van games.

@GreNade : Mijn pc veroorzaakte kortsluiting toen ik hem aanzette, waarschijnlijk door veel stof in de voeding. Ik had een 750 watt voeding (weet niet meer welk merk), nu heb ik een Corsair RMx Series RM750x (2018).
Dan is je nieuwe voeding in ieder geval goed :) succes in ieder geval

Share and Enjoy!

Verwijderd

Topicstarter
@GreNade Thanks!.

@eXtink Ik speelde al een tijdje Subnautica en had nooit problemen met pop-in, view distance en rare grafische artifacts zoals 3d vormen die heel even vervormen/verspringen en textures die niet goed renderen (zwarte/effen vlakken met textures die niet renderen of flickeren). In eerste instantie dacht ik dus dat mijn GPU kapot was, dat bleek niet zo te zijn want de nieuwe vertoont dezelfde problemen. (In eerste instantie had ik alleen een nieuw moederbord+kast+voeding, toen ik de problemen zag heb ik een nieuwe GPU gekocht).

Als ik nu speel dan zie ik het terrein en objecten recht voor mijn neus pas verschijnen, in de verte is het terrein grof en lelijk, pas als ik dichtbij kom wordt het scherp. Ook de framerate is merkbaar minder, de game stottert en pauzeert soms bijna een seconde. Ik heb het spel opnieuw geinstalleerd en een niewe game gestart, daarbij zie ik dezelfde problemen.

De pop-in, view distance en framerate bij Subnautica zijn bekende problemen waar meer mensen over klagen, echter hebben sommige mensen er last van en anderen helemaal niet, zelfs al zou hun hardware ruim voldoende moeten zijn. Ik had er voorheen met mijn op papier langzamere pc ook geen last van en nu wel, dus dat is heel vreemd. Er zijn allerlei geruchten dat het aan GPU of SSD zou liggen maar zelfs met mijn oude GPU die een stuk langzamer zou moeten zijn had ik nergens last van. Mijn SSD is ook hetzelfde. Op de Subnautica forums is helaas weinig zinnigs te vinden, veel mensen gooien modder naar elkaar en zeggen dat ze dan maar een betere pc moeten kopen. Wat ik lijk te zien is dat een betere pc meer problemen heeft, dus ik zou graag kunnen uitsluiten dat hardware het probleem is en mijn nieuwe system toch echt beter zou moeten presteren.

Bij mijn nieuwe moerderbord zet ik de grootste vraagtekens, aangezien het maar zo'n 70 euro kostte en mijn vorige rond de 250.

*In de bios heb ik alleen het geheugen naar 2666mhz gezet en AHCI modus aangezet, voor de rest lijkt de processor op de juiste snelheid te draaien (3.5Ghz) en leken de default settings in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2018 11:57 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

AHCI heeft niets met GPT te maken maar zou hoe dan ook niet veel uit mogen maken. Wat ik een beetje mis, wat merk je precies bij games ? FPS, laadtijden of anders?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Verschil in prijs is dus vanwege de ouderdom/minder luxe uitvoering van t mobo. Maar dit zou niets moeten uitmaken, want zelfde chipset als oude mobo.

Subnautica performance is blijkbaar een slechte graadmeter.

Wat doet een 3dMark/passmark score?

• eXtink
  • Niet online
@Verwijderd wat je nu beschrijft doet geloven dat Subnautica niet goed werkt, heb je ook problemen met andere games? Zo niet dan ben ik bang dat je beter bij de devs van Subnautica kan klagen.

En de prijs van je mobo maakt inderdaad niet veel uit. Dit gaat zeker geen impact hebben in je performance.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is er voor je chipset en je RAM geen XMP-profile waar eventueel nog naar gekeken moet worden?

Verder eens met @Verwijderd want als 1 of 2 spellen raar doen, zou ik even wat algemene benchmarks draaien. Niet alleen 3D Mark (of hoe dat tegenwoordig ook heet) maar ook iets als PassMark, PCMark, ATTO.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks, goed om te weten dat het moederbord met dezelfde chipset dus in principe net zo snel zou moeten zijn. Ik ga een 3dmark test doen en kijken wat daar uit komt. Voor Subnautica heb ik helaas niet zoveel aan de devs/forums aangezien de ene helft van de forums zegt dat het aan specs ligt en de andere helft niet en beide zijden zeggen dat de ander niet weet waar ze het over hebben. Als ik zou kunnen uitsluiten dus dat het niet aan hardware ligt en daar wat bewijs voor kan geven zou dat dus kunnen helpen. Thanks voor de hulp tot zover iig, ik ga wat benchmarks doen :).

Verwijderd

Topicstarter
3DMark: https://www.3dmark.com/spy/3699349 (2764)
PCMark: https://www.3dmark.com/pcm10/26375945 (4791)

Met 3DMark zit ik blijkbaar iets onder een gaming pc met de minimum specs voor een HT Vive / Oculus Rift
Met PCMark zit ik blijkbaar iets boven een gaming pc met de minimum specs voor een HT Vive / Oculus Rift

Niet geweldig dus, maar ruim voldoende om normale (niet VR) games te spelen lijkt me, zeker als niet alle grafische opties op max staan?

Lijkt me dus ook dat mijn videokaart de bottleneck is momenteel?

Ik ga eens vragen op de Subnautica forums of mensen dezelfde test kunnen doen en of er mensen zijn die met lagere specs/scores geen last hebben van de grafische/performance problemen :).

Een laatste vraag, ik zag dat mijn oude moederbord veel meer PCI-e aansluitingen ondersteunt en meer soorten interfaces voor een SSD, zou dat nog verschil kunnen maken (zelfde GPU/SSD, ander moederbord)?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2018 11:28 ]

• HollowGamer
  • Niet online
@Verwijderd kan je een screenshot posten van HWMonitor als je aan het benchmarken/gamen bent? Vraag mij af of alles goed genoeg koelt.

Over je laatste vraag; als je die interfaces niet gebruikt, dan maakt het ook helemaal niks uit. Je hebt toch gewoon de SSD op een 6G poort aangesloten? Dit kun je ook checken en benchmarken met Samsung Magican.
Pagina: 1