Nieuwe M2 SSD wordt niet herkend, gewone SSD ook niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de problemen met mijn Crucial M2 SSD, zie dit topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1832261/1

heb ik contact opgenomen met Crucial en zij zeiden dat het waarschijnlijk aan de garbage collection lag en adviseerden me om mijn pc een hele nacht aan te laten staan in de bios zodat de boel kon 'resetten' en daarna zou het beter moeten gaan. Heeft niet gewerkt dus de volgende dag weer contact opgenomen met Crucial. Zij zeiden dat dit reden was voor een RMA en ik heb mijn SSD teruggestuurd en net een nieuwe ontvangen.

De nieuwe M2 SSD net ingeprikt maar hij wordt niet gezien in de bios. Het rare is dat de leen SSD (via SATA) die ik nog steeds gebruik ook niet meer gezien wordt. Zodra ik de M2 SSD eruit haal wordt de leen SATA SSD wel weer gewoon herkend.

Ik snap dat de M2 SSD waarschijnlijk DOA is en daarom niet gezien wordt maar dat heeft toch niets met de SATA SSD te maken? Weten jullie waarom de leen SATA SSD ook niet meer herkend wordt zodra de M2 SSD er ook in zit?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
Delen het M2 slot en de Satapoort niet dezelfde bus op je moederboard waardoor hij er maar 1 kan zien. Wat gebeurt er als je de SSD op een andere satapoort prikt.

Cloud ☁️

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Probeer de sata ssd eens aan te sluiten op een andere poort op het moederbord. Het kan best zo zijn dat er een satapoort wordt uitgeschakeld omdat die in gebruik is door de m2 ssd.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Truusje26
Dank jullie wel voor jullie hulp! Nooit geweten dat de M2 als 'ie in gebruik is een SATA poort uitschakelt maar dat klopt idd. Heb alle gewone SATA stekkers eruit gehaald (leen SSD, DVD speler, DVD brander en HDD) en alleen de M2 ingeprikt. Deze werd niet gezien in de bios en toen ik vanaf de Windows USB stick bootte zag 'ie in het installatiescherm van Windows de M2 SSD wel maar krijg ik de melding "Kan Windows niet op deze schijf installeren... ... ... Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het bios menu". In de bios staat: SATA controller(s) enabled. Kan in het Windows installatiescherm verder helemaal niets, nieuwe partitie aanmaken lukt ook niet.

Wilde kijken of ik via Windows schijfbeheer iets kon dus mijn leen SSD erbij geprikt. Deze werd wel gezien in de bios en ik kom tot het opstartscherm van Windows met het blauwe logo en dat "even geduld rondje" onderin beeld. Daar blijft 'ie op hangen, na 10 minuten wachten nog steeds geen verschil. Leen SSD op een andere SATA poort aangesloten, zelfde probleem :-( M2 SSD eruit gehaald, leen SSD start weer normaal op.

Probleem is dus duidelijk de M2 SSD (of de M2 aansluiting op m'n mobo). Hebben jullie nog ideeën hoe ik de M2 SSD toch aan de praat kan krijgen?

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Toch zoeken in je bios naar schijfcontroller opties.....AHCI aan?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Bios update misschien?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Misschien moederbord kapot?

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
Truusje26 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:28:
Dank jullie wel voor jullie hulp! Nooit geweten dat de M2 als 'ie in gebruik is een SATA poort uitschakelt maar dat klopt idd. Heb alle gewone SATA stekkers eruit gehaald (leen SSD, DVD speler, DVD brander en HDD) en alleen de M2 ingeprikt. Deze werd niet gezien in de bios en toen ik vanaf de Windows USB stick bootte zag 'ie in het installatiescherm van Windows de M2 SSD wel maar krijg ik de melding "Kan Windows niet op deze schijf installeren... ... ... Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het bios menu". In de bios staat: SATA controller(s) enabled. Kan in het Windows installatiescherm verder helemaal niets, nieuwe partitie aanmaken lukt ook niet.

Wilde kijken of ik via Windows schijfbeheer iets kon dus mijn leen SSD erbij geprikt. Deze werd wel gezien in de bios en ik kom tot het opstartscherm van Windows met het blauwe logo en dat "even geduld rondje" onderin beeld. Daar blijft 'ie op hangen, na 10 minuten wachten nog steeds geen verschil. Leen SSD op een andere SATA poort aangesloten, zelfde probleem :-( M2 SSD eruit gehaald, leen SSD start weer normaal op.

Probleem is dus duidelijk de M2 SSD (of de M2 aansluiting op m'n mobo). Hebben jullie nog ideeën hoe ik de M2 SSD toch aan de praat kan krijgen?
Die probleem had ik ook recent een keer dus had ik een ssd eruit gehaald daarna kon ik wel weer installeren en daarna de SSD aangesloten weer en werkte perfect.
Of gewoon partitie verwijderen nieuwe maken helpt soms ook wel.

• Truusje26
AHCI staat aan in de bios en hij is helemaal up to date. @Fordius Helaas werkt dat ook niet. Ik kan in het Windows installatiescherm helemaal niks, partitie verwijderen of nieuwe partitie aanmaken lukt ook niet :-(

Als m'n moederbord stuk zou zijn, dan zou 'ie de M2 SSD toch helemaal niet moeten zien?

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Wat zegt de handleiding van het moederbord over het plaatsen van een M2 ssd?

• Truusje26
Niet veel, alleen dat voor een M2 SSD SATA én PCIe supported is, en dat de SATA 0 poort gedeeld is met de M2 SSD, hoe je de M2 SSD erin moet stoppen en iets over het creëren van een RAID.

Er komt precies dezelfde M2 SSD uit, deze is voor RMA gegaan omdat m'n computer super traag was door de SSD. Afgezien daarvan werkte alles wel naar behoren.
Pagina: 1