Wat gaat er mis met mijn draadloze netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 19:28
Dag allemaal,

Ik krijg het niet goed voor elkaar om mijn draadloze netwerk fatsoenlijk te laten werken. Ik heb glasvezel internet van Kabelnoord (100mbit) met een Genexis hrg1000 modem. Het modem hangt achter mijn tv. Andere apparaten die daar ook staan zijn:

DECT telefoon
Synology NAS
Google Chromecast
Minix Neo U9-H

Daarnaast heb ik op 2 meter afstand van het modem de hoofdadapter van mijn Devolo dLan 500 set in een niet-geaard stopcontact. De groepsverdeling in ons jaren '70 huis is wat vreemd ingericht dus daarom zitten de overige WIFI adapters op verschillende groepen en op wel en niet-geaarde stopcontacten. Er hangt eentje in de keuken, op de eerste verdieping en op zolder.

Ik heb nu 5 punten van waaruit het signaal verzonden wordt. Alle netwerken hebben dezelfde naam en hetzelfde wachtwoord. Ze staan allemaal op een automatisch kanaal. Ze schakelen automatisch over naar het sterkste signaal.

Ik haal met alle draadloze apparaten echter maximaal 18mbit aan snelheid. Het maakt dan niks uit waar ik mij in huis bevind. Ik gebruik dan o.a. een Motorola G4 en een iPad 2018. Dat lijken mij beide apparaten die prima meer moeten aankunnen.

Hier nog wat overzichten van de verschillende netwerken:

Genexis modem 2,4 ghz instellingen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GvA7mUX.jpg

Genexis modem 5 ghz instellingen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n6POQxA.jpg

Snelheden Devolo dLan 500 netwerk

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eePNcWX.jpg

Wifi analyzer begane grond (heeft op hele korte afstand toegang tot Genexis 2,4 ghz, Genexis 5 ghz en de Devolo dlan in de keuken)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iau0862.png

Wifi analyzer eerste verdieping (heeft op hele korte afstand toegang tot de Devolo dlan op de slaapkamer)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UjBYC66.png

Wifi analyzer zolder (heeft op hele korte afstand toegang tot de Devolo dlan op zolder)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GM1GV58.png

Ik heb ook het Devolo netwerk er tussenuit gehaald om te testen of daar het probleem zit, maar dat levert ook niks op. Misschien dom, maar om te testen of er apparaten zijn die het draadloze signaal verstoren heb ik mijn telefoon tegen het modem aangehouden om te kijken of de snelheid omhoog gaat, maar ook dat helpt niks.

Ik weet dus even niet zo goed meer waar ik de oplossing moet zoeken. Het lijkt mij dat ik met een 100mbit internetverbinding met gemak 30~50 mbit draadloos moet kunnen halen? Wie kan mij op weg helpen? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 28-12-2020 10:33)

• gerard87
Ik ben voor de TP-Link EAP225 gegaan. Ik wil de AP op de eerste verdieping in onze eigen slaapkamer plaatsen. We hebben een jaren '70 huis met betonnen vloeren en muren. Ik ben benieuwd of ik in het gehele huis voldoende bereik krijg door het zo te doen. Mocht het op zolder niet voldoende zijn dan kan ik daar altijd nog een kabel naar toe trekken, want draadloos internet gebruik ik daar toch zeer weinig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:00
Zet ze allereerst eens op een kanaalbreedte van 20 MHz. Met uitzondering van :bf:93 staan ze nu allemaal op 40 MHz - met de overbevolkte 2.4 GHz-band zal dat je op de meeste locaties alleen maar enorm tegenwerken.

Ik zie uberhaupt geen use case meer voor 40 MHz channels op 2.4 GHz. Als het (theoretisch!) snel moet kun je beter investeren in 5 GHz met een recente standaard (ac).

EDIT: Ik zie nu pas dat je Genexis wel 5 GHz doet (al is het 802.11n). Ga er eens naast staan op 5 GHz. Haal je dan wel een betere snelheid?

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 28-04-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Je hebt al heel veel informatie gegeven, maar toch een paar vragen:

- Welke snelheid haal je bedraad op je Genexis modem? Dus als je een PC of laptop direct met kabel op de modem aansluit? Is het dan wel 100 Mbit/s

- Hoe meet je de internetsnelheid?

- Heb je de snelheid over het intranet al eens gemeten (wat als je van bijv je NAS naar een telefoon of tablet gaat, hoe snel is je netwerk dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Probeer eerst eens of je snelheid op de Genexis op 5 GHz draadloos wel is wat je er van verwacht. Ik zie hier 3 beperkende factoren:
- 40 MHz kanaalbreedte op 2.4 GHz. Tenzij je op een hutje op de hei woont met 0 interferentie, compleet onbruikbaar. Stel m zoals hierboven aangegeven in op 20 MHz en zet de kanalen vast op 1, 6 en 11 (waarbij je zo weinig mogelijk overlap hebt)
- 2.4 GHz. Deze band zit vol en is, zeker is stedelijk gebied, onbruikbaar geworden. 2.4 wil je eigenlijk alleen nog voor apparaten gebruiken die echt niet anders kunnen en niet veel bandbreedte nodig hebben (denk aan een slimme thermostaat bijvoorbeeld)
- powerline adapters. Deze werken over een gedeeld medium (stroomnet) dat vaak ook vol zit met verstoringen. Dit heeft ook invloed op je snelheid. Als je de mogelijkheid hebt, trek altijd een kabel. Overweeg anders een MoCa setje, dat werkt via coax en is minder storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerbeeNL66
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2023
volgens mij is het zo dat bij een WiFi adapters (stopcontact) onderling de snelheid halveert omdat dit een duplex verbinding is.

Je zou ronde de 35 mbit moeten zitten met een N adapter/verbinding maar dat wordt nu door deze accespoints gehalveerd dus jouw snelheid klopt wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Bedankt voor de reacties. Het lijkt nu iets beter te zijn. Ik heb van de Genexis de beide netwerken (2,4 en 5 ghz) op 20 mhz gezet. Volgens mij neemt de Devolo dat dan automatisch over, maar ik zie nog steeds 1 netwerk op 40mhz staan. de rest staat nu wel op 20 mhz. Geen idee hoe dat kan. Ik haal met de Motorola G4 nu 5,33MB/s. De ipad haalt 3,35 MB/s.

De kanalen heb ik op 1,3,6 en 11 gezet. 5ghz staat op kanaal 36.

Bedraad haal ik gewoon 100/100 mbit dus dat is geen probleem. Ik meet de snelheid met speedtest.nl en speedtest.net

Ik zal ook nog eens de snelheid over het netwerk zelf testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Fijn om te horen dat het nu beter gaat. Overigens zijn de snelheden die je nu noemt hele normale WiFi snelheden. Geen reden om je zorgen over te maken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Helaas blijkt het na een dag toch behoorlijk tegen te vallen. Ik kan op mijn nieuwe iPad NPO gemist kijken met haperingen en matige beeldkwaliteit. Ik kan niet precies zien of de iPad met een Devolo adapter of het Genexis modem is verbonden, maar download is 2,84Mbps en upload 29,0 Mbps. Het grote verschil tussen down- en upload is ook vreemd.

Mijn Motorola G4 is verbonden met het 2,4ghz netwerk op 40 mhz. Dat is één van de Devolo adapters. Helaas geef Wifi Analyzer een MAC-adres dat ik niet terug kan vinden in mijn Devolo Cockpit, maar ik vermoed dat het de adapter in de keuken is aangezien die het dichtstbijzijnde is.

Dit zijn de snelheden die mijn telefoon vandaag en gisteren heeft gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QiRB892.png

Dit is hoe de netwerken er op dit moment voorstaan. Ik kan niet achterhalen hoe ik het Devolo netwerk ook op 20 mhz krijg i.p.v. 40 mhz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qpStFGe.png

Dit zijn de netwerken van buren. Kanaal 1 en 11 lijken druk te zijn. Ik zal mijn netwerken daar vanaf halen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y6Ev1nG.png

Hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
10 netwerken waar eigenlijk geen verkeer over gaat is altijd beter dan 2 welke heel intensief gebruikt worden..

en ik neem aan dat 1 van de devolos met een kabel aan je genexis modem zit?

[ Voor 26% gewijzigd door SMSfreakie op 29-04-2018 19:15 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 19:24
Ben je zeker dat er geen 2 toestellen zich als DHCP gedragen en beide ip adressen uitdelen?

Devolo heb ik ook gehad en altijd teleurgesteld geweest. Terug verkocht.
Ik had een basisstaione en 2 adapters.
Veel beter 2 -3 AP die goed geplaatst zijn, en liefst modellen met externe antennes, bedraad aangesloten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 15:45
Waarom heeft je 2,4GHz wifi dezelfde SSID als de 5GHz wifi? Als je problemen ervaart kun je dit beter scheiden. Zo weet je zeker dat je op het snelste netwerk zit en kun je zelf gemakkelijk schakelen tussen de 2 netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Rik. schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:21:
Waarom heeft je 2,4GHz wifi dezelfde SSID als de 5GHz wifi? Als je problemen ervaart kun je dit beter scheiden. Zo weet je zeker dat je op het snelste netwerk zit en kun je zelf gemakkelijk schakelen tussen de 2 netwerken.
Ik dacht dat dit nodig was, omdat de apparaten dan automatisch verbinden met best beschikbare netwerk. Het 5 ghz zit beneden in de woonkamer op het Genexis modem. Als ik dan bijvoorbeeld naar zolder ga dan zou mijn verbinding erg slecht zijn, toch? Aangezien het apparaat dan niet automatisch overschakelt op een ander netwerk vanwege de verschillende namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
het kan handig zijn... alleen of het altijd goed werkt is een 2de..
je zou het kunnen proberen door het even te veranderen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 15:45
gerard87 schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:28:
[...]

Ik dacht dat dit nodig was, omdat de apparaten dan automatisch verbinden met best beschikbare netwerk. Het 5 ghz zit beneden in de woonkamer op het Genexis modem. Als ik dan bijvoorbeeld naar zolder ga dan zou mijn verbinding erg slecht zijn, toch? Aangezien het apparaat dan niet automatisch overschakelt op een ander netwerk vanwege de verschillende namen.
Dat is vaak wel het geval inderdaad maar zou je zelf gewoon even uit moeten proberen. Ik zelf heb het wel gescheiden maar heb beneden en op zolder ook een AP (router in AP mode) staan waardoor het niet helemaal te vergelijken is.

Mijn telefoon kiest als ik thuis kom eigenlijk 99/100x het 5GHz netwerk, alleen in de badkamer moet ik soms handmatig het 2,4GHz netwerk kiezen omdat het 5GHz netwerk daar wel bereik heeft maar er eigenlijk niet mee te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Bedankt voor de tip. Ik ga het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hier ook aparte SSIDs voor 2,4 en 5ghz... zelfs op bijde aps voor de 2.4ghz een aparte ssid.. (ipcam ging elke keer toch switchen naar andere accesspoint met duidelijk slechter signaal, waarom geen idee.. met apart ssid blijft de link gewoon goed... :/ )
sinds een week of 2 heeft de 5ghz op beide het zelfde SSID.. tot op heden bevalt dat wel..
eerder was er meer overlap tussen beide accesspoints, nu is er 1 verplaatst, en een stukje met alufolie bekleed karton achter de andere...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Ok, ik had gisteren ook het 5 ghz netwerk getest, maar toen heb ik waarschijnlijk iets verkeerd gedaan want toen viel het tegen. Nu heb ik het 5 ghz netwerk op 40 mhz gezet en op automatisch kanaal. Ik haal nu met de iPad 92,4 Mbps download en 98,6 Mbps upload. De Motorola G4 haalt 56,6 Mbps download en 47,1 Mbps upload.

Dat zijn de snelheden die ik graag wil zien. Nu zit ik alleen met het probleem dat de Devolo adapters alleen op 2,4 ghz werken. Mijn idee is nu dat ik die ga verkopen. Ik ga dan een kabel naar de eerste verdieping trekken. Daar wil ik dan een router of access point plaatsen die 5 ghz ondersteund. Op de tweede verdieping heb ik ook nog een werkplek. Als het nodig is dan trek ik daar ook nog een kabel naartoe. Ik hoop dat ik dan een 5 ghz dekking heb in het gehele huis.

Het verschil tussen een router en een access point is mij nog niet helemaal duidelijk. In principe is mijn Genexis modem ook een router, toch? Ik zou dan toch voldoende hebben aan een access point die via een utp-kabel met het modem verbonden is en een eigen draadloos netwerk kan creëren?

Jullie hebben mij met wat simpele tips goed op weg geholpen. Bedankt daarvoor! Ik heb zo weer een hoop bijgeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kabel trekken is altijd goed! :-)

hier loopt de kabel vanaf mn router (geen wifi) door naar de andere kant van de kamer naar een Netgear R7000 in Accesspoint mode.. en vanaf daar loop ter een kabel door naar de slaapkamer waar een TPlink Archer C7 in accesspoint mode staat.. dus je kan altijd vanaf de eerste verdiep nog door naar de 2de.. als er toch geen enorme shitloads aan data door hoeft ;)

anders 2 kabels trekken vanaf je modem.. 1tje voor eerste verdiep en 1 voor de 2de verdiep :-)

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 29-04-2018 20:24 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Aan enkel een accepoint heb je voldoende. De genexis is in dit geval je router. Ga voor een AC model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
gastje01 schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:21:
Aan enkel een accepoint heb je voldoende. De genexis is in dit geval je router. Ga voor een AC model.
een goed AP is vaak duurder :(

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
SMSfreakie schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:29:
[...]

een goed AP is vaak duurder :(
Goed zoeken :)

KPN verkoopt een extra WiFi punt voor €50,- ook voor niet KPN klanten te koop. Ondersteunt o.a. 3x3 AC. Als je t mij vraagt zeer goede hardware voor t geld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
Ik ben voor de TP-Link EAP225 gegaan. Ik wil de AP op de eerste verdieping in onze eigen slaapkamer plaatsen. We hebben een jaren '70 huis met betonnen vloeren en muren. Ik ben benieuwd of ik in het gehele huis voldoende bereik krijg door het zo te doen. Mocht het op zolder niet voldoende zijn dan kan ik daar altijd nog een kabel naar toe trekken, want draadloos internet gebruik ik daar toch zeer weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:13
gerard87 schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:21:
Ik ben voor de TP-Link EAP225 gegaan.
We zijn nu een maand verder, hoe functioneert het? Ik overweeg ook de EAP225.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard87
DjAntoon schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:39:
[...]

We zijn nu een maand verder, hoe functioneert het? Ik overweeg ook de EAP225.
Voor wat het ruim 2 jaar later nog waard is, maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan. Het bevalt heel erg goed! Ik haal vrijwel in het hele huis maximale snelheden. De AP is bedraad aangesloten en hangt op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:13
Dank, ik heb er destijds 3 gekocht, maar ik gebruik er nu 2. Dat gaat eigenlijk prima, ook in combinatie met een OC200, al merk ik niet zoveel van de toegevoegde waarde...

Ik heb de laatste tijd wel wat problemen gehad, er bleken wat meer wifi netwerken in de lucht te zijn. Onder andere een ziggo netwerk terwijl ik deze uitgezet had in het modem. Bleek dat niet alles uitstond door wifi(hot)spots, ik heb deze via mijn ziggo nu ook uitstaan. Betekent een extra vrij kanaal. Volgens wifi analyzer op mijn android telefoon was netwerk ook nog eens behoorlijk sterk, meer vermogen als de EAP225. (Al hoeft dat niet altijd een voordeel te zijn)

Ook heb ik 2 zigbee netwerken, die zitten ook in de 2.4 (Hoop 1 er binnenkort uit te gooien)
Pagina: 1