Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1066881

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Over een paar maanden ga ik beginnen aan de studie informatiekunde aan de universiteit Utrecht. Mijn reistijd van huis af naar de campus is rond de twee uur, op een dag zou ik dan dus vier uur moeten reizen. Ik ben dan ook zeker van plan om op kamers te gaan (gisteren ingeschreven bij SSH), alhoewel het naar mijn weten wel erg lastig is om een kamer te krijgen in Utrecht. Maar goed, ik heb even jullie advies nodig. Ik zit namelijk met een probleempje. Stel nou dat ik het eerste jaar niet haal, dan ben ik mijn kamerhuur over een periode van een schooljaar plus al mijn andere kosten kwijt. Daarnaast zal ik ook wel wat moeten bijlenen van DUO om rond te komen, dus dan zit ik ook nog eens met schulden. De studie interesseert mij wel heel erg en het lijkt mij erg leuk, dus ik denk wel dat ik het zal halen, maar er blijft natuurlijk een kans dat het niet gaat lukken... Mijn vraag is dus wat jullie vinden: eerste jaar gewoon thuis blijven wonen en lekker vier uur per dag gaan reizen of gewoon op kamers gaan wonen.

Nog een vraagje: na een BSc informatiekunde / MSc information sciences of informatica moet het toch wel lukken om een eventuele studieschuld af te betalen? Ik ben niet zo bang om te gaan lenen, want het is volgens mij niet zo dat ik na deze studie zonder werk kom te liggen. Of kijken jullie daar anders tegen aan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vergeet niet dat 4 uur per dag reizen ook erg vermoeiend is waardoor de studie zwaarder gaat worden. Een half uur of een uur is prima te doen, maar ik vind 2 uur enkele reis erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Anoniem: 1066881 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:38:
Hoi Tweakers,

Over een paar maanden ga ik beginnen aan de studie informatiekunde aan de universiteit Utrecht. Mijn reistijd van huis af naar de campus is rond de twee uur, op een dag zou ik dan dus vier uur moeten reizen. Ik ben dan ook zeker van plan om op kamers te gaan (gisteren ingeschreven bij SSH), alhoewel het naar mijn weten wel erg lastig is om een kamer te krijgen in Utrecht. Maar goed, ik heb even jullie advies nodig. Ik zit namelijk met een probleempje. Stel nou dat ik het eerste jaar niet haal, dan ben ik mijn kamerhuur over een periode van een schooljaar plus al mijn andere kosten kwijt. Daarnaast zal ik ook wel wat moeten bijlenen van DUO om rond te komen, dus dan zit ik ook nog eens met schulden. De studie interesseert mij wel heel erg en het lijkt mij erg leuk, dus ik denk wel dat ik het zal halen, maar er blijft natuurlijk een kans dat het niet gaat lukken... Mijn vraag is dus wat jullie vinden: eerste jaar gewoon thuis blijven wonen en lekker vier uur per dag gaan reizen of gewoon op kamers gaan wonen.

Nog een vraagje: na een BSc informatiekunde / MSc information sciences of informatica moet het toch wel lukken om een eventuele studieschuld af te betalen? Ik ben niet zo bang om te gaan lenen, want het is volgens mij niet zo dat ik na deze studie zonder werk kom te liggen. Of kijken jullie daar anders tegen aan?
Op kamers gaan. Het is natuurlijk goed om even na te denken of het allemaal uitkan maar laat je niet gek maken, je weet niet wat de toekomst brengt. Op kamers gaan is naast gewoon veel beter voor je studie en het succes van je studentenleven/studietijd. De lening/schuld die je aangaat is prima terug te betalen in de toekomst voor bijna iedereen, dus ook voor jou. Of...wat je ook kan doen, (en ook echt gebeurd hier in utrecht) is een paar maanden in een caravan inop de berenkuil gaan staan :) Mocht je echt op safe willen gaan :P Of zoals ik...ik sliep het eerste jaar veel bij vrienden/klasgenoten die wel een kamer hadden gevonden :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je kunt natuurlijk ook eerst een paar maanden 'uitproberen': Wacht je eerste tentamen-ronde af, en bekijk het dan opnieuw. ;)

Maar mocht je 'falen' in je eerste jaar, hoe groot is dan de kans dat je in de regio een andere studie wilt gaan doen of daar werk wilt vinden? Ik bedoel, nu twee uur van Utrecht wonen betekent wss dat je niet in een regio woont waar de banen later voor het oprapen zullen liggen. Dus uiteindelijk zul je die stap sowieso misschien beter wel kunnen maken....

Te vroeg op kamers gaan is nooit goed, maar als je er aan toe bent, moet je je niet tegen laten houden door faalangst.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:01

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sowieso uiteindelijk zeker op kamers gaan. Dat is echt veel leuker, maar ook gewoon goed voor je ontwikkeling. Tegelijk hoeft dat echt niet in de eerste maanden, dus even aankijken kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:51
Ik had eerst ook iets van 'waarom zou ik een hoop geld uitgeven als het niet 100% moet?' maar nu ik de stap gezet heb wil ik niet anders. Ik had een uur reistijd van deur tot deur, maar het OV is waardeloos. Vertraging kost veel tijd. Als je in de spits reist kun je waarschijnlijk niet werken. 'Even' naar een inzage of iets anders gaan is er niet bij. Je mist gewoon best veel.

Ik zal niet zeggen dat m'n sociale leven nu zo geweldig is maar het is wel makkelijk als je in een kwartiertje op de universiteit bent. Daarnaast, en verschilt van persoon tot persoon, is dit geweldig voor m'n ontwikkeling. Ik moet nu zelf m'n was doen. Ik moet het huishouden bijhouden. Koken, afwassen, strijken, alles. Maar daarentegen kan ik wel doen wat ik wil, wanneer ik het wil en op de manier die ik wil. En dat zonder opmerkingen.

Maar het moet praktisch wel te doen zijn. Als jij van alleen een lening van DUO wil leven wordt het krap. Je hebt huur, je zorgverzekering, collegegeld, kleedgeld, eten. Allerlei abonnementen (telefoon, Netflix, sportclub, Spotify, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zeker zo snel mogelijk op kamers gaan. Ik heb de eerste anderhalf jaar van mijn studie gependeld (kleine 2 uur deur tot deur), en het breekt je op. Zeker als je ook nog een sociaal leven wilt hebben, ga je dit merken aan het aantal studiepunten dat je haalt.
Een studieschuld zou ik me niet al te druk over maken. Tijdens je studie klinkt een schuld van €25.000 verschrikkelijk, maar zodra je afgestudeerd bent, full-time gaat werken, en de schuld in 15/25 jaar af moet lossen, lach je erom.
Ga echter niet altijd maximaal lenen. Zeker als je op kamers gaat past een bijbaantje van 8 uur in de week nog makkelijk naast je studie, en dit levert je niet alleen geld op maar ook ervaring. Werken naast je studie en daardoor 6/12 maanden vertraging oplopen is meer waard dan er niet naast werken en nominaal je studie afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05 16:57
Ik zou het zeker wel doen. Vooral in je eerste jaar/jaren leer je de meeste mensen kennen en heb je veel kansen om leuke dingen te doen, uit mijn eigen ervaring is het dan heel vervelend om elke keer de persoon te moeten zijn die niet kan omdat je op tijd de bus/trein moet halen.

Ik weet verder niet hoe goed je je al ingelezen hebt over de studielening, maar iets wat je misschien gerust stelt is dat je die leningniet of nauwelijks hoeft af te lossen zolang je geen baan hebt. Pas wanneer je echt een vaste baan hebt en redelijk geld verdiend gaat de DUO van je vragen om af te lossen. Ik zou je daar dus niet te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik zou op kamers gaan.

2 uur enkele reis is erg veel tijd, tijd die je beter kan besteden aan werk, vrienden of studie. Want ga er niet van uit dat je lekker in de trein kunt gaan werken. Soms wel, maar als je in de spits oid moet dan is het maar de vraag. En als je dan in de trein zit (of bus als je pech hebt) werkt het toch minder handig omdat er geen internet is.

Daarnaast is er ook je persoonlijke ontwikkeling, wat imo een stuk sneller en beter gaat buiten huis. Ik heb zelf nog 3 jaar thuis gewoond terwijl ik studeerde, omdat de reistijd maar een halfuur was, maar achteraf had ik toch eerder uit huis moeten gaan. Je spreekt sneller/makkelijker af met mensen en zelf een huishouden draaien kost tijd, ja, maar je leert er enorm veel van.

En ja, studieschuld is jammer maar met zowel informatiekunde (zeker als je de technische kant goed oppikt) als informatica kun je dat prima terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Zoals al door velen gezegd: ga op kamers. 2 uur reistijd is echt heel lang. Bedenk dat je, om colleges die het eerste uur beginnen te halen, je dus om ~6:30 op de trein/bus moet zitten, en je dus om ~5:30 wakker moet zijn. Wil je 7 uur slapen, dan zul je om 22:30 moeten gaan slapen. Als je tot 17:30 college hebt, ben je pas op zijn vroegst weer om 19:30 thuis. En dan houd je welgeteld 3 uur op een dag over voor eten, huiswerk maken en "vrije tijd", als je geen vertraging hebt... Dit is absoluut niet te doen en dit gaat je breken. Je cijfers gaan eronder lijden en dan haal je je jaar niet.

Ik weet het, want heb destijds ook met 1 tot 1:30 uur reistijd de eerste paar maanden heen en weer gereisd. Dat was een hel waar ik met slaperig hoofd in de college banken zat en veel minder informatie op nam dan mogelijk was. Toen ik een paar maanden later een kamer gevonden had was dat een enorme verademing. Dus: neem de gok en ga op kamers! Uiteindelijk zul je zien dat het een van de beste keuzes is die je ooit gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Laatst online: 15-05 17:21

ikvanwinsum

/dev/null

Bitage schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:27:
Zoals al door velen gezegd: ga op kamers. 2 uur reistijd is echt heel lang.
Helemaal mee eens. Ga op kamers. Toen ik zelf op kamers ging hoefde het wat mij betreft ook allemaal niet zo, maar vanwege de reistijd moest ik wel. Ik heb er geen spijt van gehad. En: word lid van een studentenvereniging! Het hoeft echt geen corps te zijn, maar een studentenvereniging helpt je om vrienden te maken, ook buiten je studie. Daarnaast is het gewoon heel erg leuk. :Y

En over de schulden: ik zou me daar niet te druk om maken. Dat zijn zorgen voor later. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Bovendien zijn de (huidige) afbetalingsregelingen best royaal, je hoeft echt niet op een houtje te gaan bijten. Verreweg de meeste studenten lenen voor hun studie. Zie het als een goede investering in jezelf. Verder zou ik natuurlijk niet meer lenen dan nodig is, maar dat snap je denk ik wel. ;)

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Anoniem: 1066881 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:38:
Hoi Tweakers,

Als als als als, kom leef. Een jaar huur extra lenen hard werken, plezier.

Op kamers. Want naast dat het goed is voor je sociale leven kom je ook los van je ouders. Dus wegwezen daar.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:11

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik zou ook op kamers gaan, zeker met die reistijden maar ik zou wel voorzichtig aan doen met je schuld. Kan wel degelijk een molensteen om je nek zijn later.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
ikvanwinsum schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:35:
[...]
En: word lid van een studentenvereniging! Het hoeft echt geen corps te zijn, maar een studentenvereniging helpt je om vrienden te maken, ook buiten je studie. Daarnaast is het gewoon heel erg leuk. :Y
Dit kan ik ook beamen ja! Erg leuk en goed voor je sociale ontwikkeling :) En als je een kamer hebt veel makkelijker om een feestje uit te spelen natuurlijk. Ik zie de laatste jaren hier in Delft wel een verandering wat betreft wanneer mensen lid worden, voornamelijk door het BSA wat je hebt. Hierdoor stellen veel mensen het lid worden uit naar het tweede jaar, zodat ze eerst dat BSA binnen kunnen slepen. Of je dat wilt is een tweede natuurlijk, in je eerste jaar lid worden is natuurlijk eigenlijk zoals het heurt ;)
Dwarlorf schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:46:
Ik zou ook op kamers gaan, zeker met die reistijden maar ik zou wel voorzichtig aan doen met je schuld. Kan wel degelijk een molensteen om je nek zijn later.
De betaalregelingen van de DUO zijn enorm mild, daar zou ik me niet al te druk om maken. Als je gewoon goed je best doet en je diploma haalt, dan is het een eitje om die schuld af te lossen. Ook wordt de studieschuld niet geregistreerd in het BKR, dus je hoeft niet te vrezen dat je straks geen hypotheek meer kunt afsluiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 17:07
Bitage schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:51:
De betaalregelingen van de DUO zijn enorm mild, daar zou ik me niet al te druk om maken. Als je gewoon goed je best doet en je diploma haalt, dan is het een eitje om die schuld af te lossen. Ook wordt de studieschuld niet geregistreerd in het BKR, dus je hoeft niet te vrezen dat je straks geen hypotheek meer kunt afsluiten.
Pas alsjeblieft op met dit soort uitspraken. Hoewel een studieschuld niet bij het BKR wordt geregistreerd is het wel degelijk de bedoeling dat je het opgeeft als je een hypotheek aan wilt gaan, met als gevolg dat je minder hypotheek kunt krijgen. Ik kon (met partner) gelukkig alsnog genoeg krijgen voor onze huidige woning, maar het hakte wel in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:11

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Bitage schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:51:
Ja, als je werk hebt/vindt en als er geen andere gebeurtenissen zijn waardoor je het niet kan afbetalen. Maar buiten dat kijkt de bank wel of je een studieschuld hebt (ik ken mensen die het verzwegen hebben om toch een hypotheek af te kunnen sluiten) en tegenwoordig wordt ook verwacht dat je zelf een bedrag meeneemt. En zo mild zijn ze niet bij DUO. De rente kan ook fluctueren, een vriend van me heeft er nu last van ondanks zijn goede baan.

Ik weet niet of het een generatiedingetje is maar ik vind dat er tegenwoordig veel te makkelijk over geld en werk vinden gedacht wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 28-04-2018 11:06 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik heb nog nooit iemand gehoord die spijt heeft van op kamers gaan, wel van mensen die het niet hebben gedaan. Studententijd is de beste tijd van je leven, ga op kamers, wordt zelfstandig en beleef het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Mijre schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:01:
[...]

Pas alsjeblieft op met dit soort uitspraken. Hoewel een studieschuld niet bij het BKR wordt geregistreerd is het wel degelijk de bedoeling dat je het opgeeft als je een hypotheek aan wilt gaan, met als gevolg dat je minder hypotheek kunt krijgen. Ik kon (met partner) gelukkig alsnog genoeg krijgen voor onze huidige woning, maar het hakte wel in het budget.
Hier heb je helemaal gelijk in hoor, schuld is natuurlijk nog steeds schuld. Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat het geen obstakel zou moeten zijn om te gaan studeren, omdat het waarschijnlijk de makkelijkst af te lossen schuld is die je ooit zult kunnen maken. Gegeven dat je niet meer leent dan nodig en dat je gewoon goed je best doet in je studie, zou studieschuld geen bepalende factor moeten zijn in de keuze of je wilt gaan studeren/op kamers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
Slim? Nee. Waardevol? Ja.

Keuze is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Met de huidige rente kun je beter wel maximaal lenen en er een klein rendement op proberen te halen :Y)

Maar even zonder gekheid, op kamers gaan is inderdaad het beste. Het geeft een hoop vrijheid om studeren naast leerzaam ook leuk te maken :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SCIxX schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:06:
Ik heb nog nooit iemand gehoord die spijt heeft van op kamers gaan, wel van mensen die het niet hebben gedaan. Studententijd is de beste tijd van je leven, ga op kamers, wordt zelfstandig en beleef het.
Ik heb nog bijna nooit iemand gehoord die na zijn studententijd niet zo snel mogelijk kamers wil verlaten. Hele gedoe met op kamers gaan voor sociale aspecten vind ik zwaar overrated. Ja als je regelmatig tot diep in de nacht wil zuipen en niet wil dat je ouders die je studie betalen erachter komen ofzo. Dat gezegd hebbende, TS zou ik het wel aanraden, simpelweg omdat imo 2 uur enkele reis elke dag weer niet positief gaat zijn voor je kansen de studie te halen. Ik had een studiegenoot die nog iets langer moest, en ook dacht eerst wel te pendelen. Binnen de eerste week ging hij bij studentenhuis waar ik zat een klein kamertje tijdelijk huren tot hij wat anders had (een paar jaar later :P).

Vind het overigens op een manier wel zielig voor diegene wiens studententijd de beste tijd van hun leven is. Vanaf dat moment is het dus alleen maar bergafwaarts gegaan.

Over lenen wordt ook wel heel lichtzinnig hier gedaan. Lenen zodat je je studie kan doen is prima, en een goede investering. Maar gewoon yolo lenen, want de rente is nu toch nog laag, en nu heb je nog soepel afbetalen, is imo dom. Zelfs als die zaken niet veranderen, dan alsnog in tegenstelling tot wat hier beweerd werd hakt het gewoon in op de hypotheek die je kan krijgen. En het moet ook gewoon terugbetaald worden.

En tja, studentenverenigingen. Had heel weinig studiegenoten of andere in mijn omgeving die lid waren van eentje. Nooit ook zelf de behoefte aan gehad. Studie en sportverenigingen is dan een ander verhaal, daar waren de meeste wel lid van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 23:42

epic_gram

undercover moderator

Gewoon op kamers gaan, maar ik zou in principe wel wachten met studentenverenigingen en dergelijke voordat je je propedeuse hebt gehaald. Ik ben daar zelf helaas wel eens de mist mee ingegaan. Studeren is stiekem nog wel veel werk.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:49
Zoals al door velen gezegd: ga op kamers. 2 uur reistijd is echt heel lang. Bedenk dat je, om colleges die het eerste uur beginnen te halen, je dus om ~6:30 op de trein/bus moet zitten, en je dus om ~5:30 wakker moet zijn. Wil je 7 uur slapen, dan zul je om 22:30 moeten gaan slapen. Als je tot 17:30 college hebt, ben je pas op zijn vroegst weer om 19:30 thuis. En dan houd je welgeteld 3 uur op een dag over voor eten, huiswerk maken en "vrije tijd", als je geen vertraging hebt... Dit is absoluut niet te doen en dit gaat je breken. Je cijfers gaan eronder lijden en dan haal je je jaar niet.

Ik weet het, want heb destijds ook met 1 tot 1:30 uur reistijd de eerste paar maanden heen en weer gereisd. Dat was een hel waar ik met slaperig hoofd in de college banken zat en veel minder informatie op nam dan mogelijk was. Toen ik een paar maanden later een kamer gevonden had was dat een enorme verademing. Dus: neem de gok en ga op kamers! Uiteindelijk zul je zien dat het een van de beste keuzes is die je ooit gemaakt hebt.
Elke dag van 8:30 tot 17:30 les hebben zou ik sowieso niet kunnen volhouden, of ik nu op kamers ga of niet. Dan heb je wel een heel zwaar programma. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Robin Verbeek schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:23:
[...]

Elke dag van 8:30 tot 17:30 les hebben zou ik sowieso niet kunnen volhouden, of ik nu op kamers ga of niet. Dan heb je wel een heel zwaar programma. :+
Welkom bij ongeveer elke technische studie...

Dat is het hele probleem met de hedendaagse politici. Zij hebben studies gedaan als West-Afrikaanse Kunstgeschiedenis met 12 contacturen per week, en beseffen niet dat er ook studies zijn waar je daadwerkelijk aan de slag moet. Zij denken dat je prima je studie nominaal af kan ronden, ernaast kan werken om de boel te bekostigen zonder te lenen, een sociaal leven kan hebben, en oh ja, gemiddeld 8 uur slaap per nacht pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:45

TommieW

Numa numa.

Ik ben nu bezig met het afstuderen aan de Hogeschool Utrecht (opleiding System and Network Engineering). Mijn gemiddelde hoeveelheid contacturen was rond de 20 uur per week, verspreid over 4 dagen. Ruim drie jaar heb ik overleefd met een reistijd van 2:15 enkele reis. Pas tijdens het lopen van stage werd de reistijd écht te veel.
TommyboyNL schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:38:
[...]

Dat is het hele probleem met de hedendaagse politici. Zij hebben studies gedaan als West-Afrikaanse Kunstgeschiedenis met 12 contacturen per week, en beseffen niet dat er ook studies zijn waar je daadwerkelijk aan de slag moet. Zij denken dat je prima je studie nominaal af kan ronden, ernaast kan werken om de boel te bekostigen zonder te lenen, een sociaal leven kan hebben, en oh ja, gemiddeld 8 uur slaap per nacht pakken...
Mwha, mijn ervaring is dat HBO IT-opleidingen wel meevallen wat hoeveelheid contacturen betreft.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
TommieW schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:43:
Mwha, mijn ervaring is dat HBO IT-opleidingen wel meevallen wat hoeveelheid contacturen betreft.
Laat ik het anders formuleren: Welkom bij zo ongeveer elke technische WO Bachelor aan de TU Delft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:49
TommyboyNL schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:38:
[...]

Ik doe Elektronica-ICT op een hogeschool in België en daar is tot 17u30 les hebben een uitzondering (komt maximum maar 1x/week voor). Het standaard einduur is daar 15:45. Mijn school is misschien ook een uitzondering qua lesuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Stel nou dat ik het eerste jaar niet haal, dan ben ik mijn kamerhuur over een periode van een schooljaar plus al mijn andere kosten kwijt.
Eerste jaar niet halen kan gebeuren, maar dat heb je voornamelijk zelf in de hand. Die kosten ben je sowieso kwijt, maar je moet het niet enkel zien als een investering van een studie. Een groot deel van "volwassen/zelfstandig worden" gebeurt buiten je studie om en dat bereik je goed door op kamers te wonen. Het geeft je ook nog eens enorme vrijheid.
Daarnaast zal ik ook wel wat moeten bijlenen van DUO om rond te komen, dus dan zit ik ook nog eens met schulden.
Ik wil je niet adviseren om zoveel te lenen als je kan, maar een betere lening dan die van DUO ga je je leven lang niet meer krijgen.
Mijn vraag is dus wat jullie vinden: eerste jaar gewoon thuis blijven wonen en lekker vier uur per dag gaan reizen of gewoon op kamers gaan wonen.
Vier uur per dag reizen is wel echt heel pittig. Ik vind langer dan een uur al vrij fors. Het vermindert ook je motivatie. Dan blijf je eerder thuis, aangezien veel colleges niet verplicht zijn. Ook wordt het halen van je studie dan weer moeilijker.
na een BSc informatiekunde / MSc information sciences of informatica moet het toch wel lukken om een eventuele studieschuld af te betalen?
Er is al jaren schaarste op de ICT markt. Met deze studie heb je veel keus (haast te veel). Maar het ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe je jezelf specialiseert binnen en buiten je studie. Werkgevers worden al snel blij als je goed kan programmeren of iets hebt gedaan met Machine Learning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Robin Verbeek schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:23:
[...]

Voor een technische studie is dit heel normaal hoor. Kijk maar eens op http://huidigeroosters.tudelft.nl/default.aspx, kun je precies zien hoe lang je iedere dag bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
TommyboyNL schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:45:
[...]

Laat ik het anders formuleren: Welkom bij zo ongeveer elke technische WO Bachelor aan de TU Delft.
Technische studie aan Twente een jaar of 10 geleden nu (wat gaat de tijd snel zeg :P), zat denk ik gemiddeld op 6 semi-ingeplande uren per dag (van de 8). En dan reken ik een vak wat 2 uur hoorcollega, 2 uur zelfstudie en 2 uur werkcollege heeft mee als 6 uur: Je kan die zelfstudie wel overslaan, maar als je dan het vak moet herkansen kost het nog een hoop meer tijd.

Maar goed, dat was een 10 jaar geleden, en ondertussen zijn ze erachter gekomen dat een strakker ingepland rooster voor betere resultaten zorgt, dus laatste keer dat ik checkte zat het geloof ik op ruwweg 36 uur per week. En waar ik vroeger nog naast de dagen van 8 uur, vooral als er practica waren, ook dagen van 4 uur had, is dat nu niet meer het geval. Uiteraard is er wel afwisseling, bij 8 uur hoorcollega per dag valt iedereen in slaap aan het einde.

Bij iig een European Studies was 6 contacturen per week niet ongewoon. Dus ja, dan kon je wel een hoop uitslapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Laatst online: 06-04 08:47

Liveshort

Certified Crazy Person

Al is het natuurlijk een beetje afhankelijk van wat je gaat doen en hoeveel contacturen je hebt, in jouw geval zou ik zeker niet thuis willen blijven wonen. 2 uur enkele reis met het ov in Nederland ben je heel snel klaar mee. Het hangt natuurlijk een beetje af van het traject, maar uit ervaring (Utrecht - Delft) weet ik dat er zeker met wat overstappen snel dingen mis gaan. Soms scheelt het nog niet eens heel veel tijd, maar het levert gewoon een berg frustratie op. Om nog maar niet te spreken van de klap die het voor je sociale leven is.

Hierboven is al eea gezegd over eventuele verenigingen, en ik moet toch zeggen: als je er niet inzit of hebt gezeten weet je écht niet wat je mist. Natuurlijk kom je je studententijd wel door zonder en heb je het ook prima naar je zin, maar bij zijn is meemaken. Misschien iets om in het achterhoofd te houden voor je tweede jaar.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:50:
[...]

Vind het overigens op een manier wel zielig voor diegene wiens studententijd de beste tijd van hun leven is. Vanaf dat moment is het dus alleen maar bergafwaarts gegaan.
De beste tijd misschien niet, maar je hebt wel de vrijheid om dingen te doen die je daarna nooit. meer. kan. Niet te onderschatten. Op kamers dus, en als je die 4 uur reistijd in een bijbaantje steekt, ontmoet je vrienden, leer je wat werken is, doe je mensenkennis op en kan het financieel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:47
Van die 4 uur reistijd ben je al 2 uur kwijt aan je eten, boodschappen doen, koken, eten, afwassen. Binnen de reistijd kan je nog studeren, tenminste als je niet als haringen in een ton staat ingepakt in de trein. Even een half jaartje pendelen is zo gek nog niet, kan je kijken of de opleiding nog wat voor je is en als je thuiskomt is er warm eten en zijn de kleren gewassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Cocytus schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:38:
[...]

De beste tijd misschien niet, maar je hebt wel de vrijheid om dingen te doen die je daarna nooit. meer. kan. Niet te onderschatten.
Wat voor een dingen moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:50:
Van die 4 uur reistijd ben je al 2 uur kwijt aan je eten, boodschappen doen, koken, eten, afwassen.
Kook je iedere dag 4 gangen ?

Even langs de lokale winkel, misschien 20 minuten en je kan voor meerdere dagen kopen. Als je alleen bent maak je toch meestal simpel eten, dus of iets in de magnetron gooien of iets in 1 of 2 pannen. Eten maken ben je binnen 15 minuten ook wel mee klaar. Ik zie een student echt niet iedere dag aardappels en groente schoonmaken en dat koken. Afwassen 5 minuten max want je gebruikt toch geen 4 pannen en 3 borden. Dan heb je het over max een half uur per dag en mogelijk max 15 minuten, geen 2 uur.

Ik zou na een paar dagen helemaal gek worden van 4 uur in de trein zitten. No way dat je 4 uur per dag kwijt bent aan dingen als eten kopen, eten maken en je kamer schoonmaken. Laat staan dat je 2 uur per dag kwijt zou zijn aan alleen eten kopen, maken en afwassen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 28-04-2018 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Sissors schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:33:
[...]

Wat voor een dingen moet ik dan aan denken?
Ben jij wel student geweest? :P Nee grapje, maar het is wel een tijd van veel vrijheid, nog denken dat je de wereld kan veranderen, nachten kunnen doorzakken met vrienden, nog veel energie, weinig verantwoordelijkheid behalve je papiertje halen.
Als je pech hebt neem je na je studie een goedbetaalde baan van 40 uur met carrièremogelijkheden, reistijd erbij, mooi huis met max hypotheek, vrouw en kind en voila: weinig tijd en energie meer, weinig vrijheid, veel verantwoordelijkheden, weinig vakantie.. je denkt met weemoed terug aan de tijd dat je jezelf nog niet zo klem had gezet O-)

Of je blijft lekker vrijgezel of kinderloos in een kleiner maar zeer betaalbaar huisje dicht bij je werk, met een parttime baan met veel vakantiemogelijkheden, dan hou je energie over voor wat er nog meer voor leuks op de wereld te doen is dan werken. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ben student geweest ja ;). En was best leuke tijd. PhD tijd erna was overall leuker. En hoewel ik geen fan ben van vroeg opstaan (07:30 opstaan vind ik vroeg), vind ik het wel weer lekker geen tentamens te hebben, en dat ik buiten werktijden om gewoon kan doen wat ik wil: Geen huiswerk wat ik moet maken of tentamens waar ik voor moet leren.

Ik ben nooit het type geweest die graag een nacht gaat zuipen. Maar zelfs als je dat wil gaan doen, dan kan dat toch gewoon ook als je werkt? Moet je alleen wel de volgende dag iig de ochtend vrij hebben. Oftewel op een vrijdag/zaterdag, of de volgende ochtend/dag vrij nemen.

Kijk, als je vrouw en kind hebt, dan heb je stuk minder vrijheid. Maar de meeste hebben dat niet direct na hun studie, en als je het wel hebt, neem ik aan dat de mindere vrijheid niet opweegt tegen het geluk van vrouw en kind. Is dat wel zo, dan heb je een verkeerde beslissing genomen. En het zal vast anders zijn als je een studie met 6 contacturen per week hebt. Maar overall zie ik niet echt wat ik nu niet meer kan doen en ik zo graag in mijn studententijd wel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:21:
Ik ben student geweest ja ;). En was best leuke tijd. PhD tijd erna was overall leuker.
Er is een reden dat het in de meeste talen een PhD student heet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 23:42

epic_gram

undercover moderator

Ik zou graag nog even iets willen toevoegen aan mijn vorige post in dit topic:
epic_gram schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:46:
Gewoon op kamers gaan, maar ik zou in principe wel wachten met studentenverenigingen en dergelijke voordat je je propedeuse hebt gehaald. Ik ben daar zelf helaas wel eens de mist mee ingegaan. Studeren is stiekem nog wel veel werk.
Ikzelf zat 4 jaar geleden in hetzelfde schuitje als TS. Ik ben in het beginstadium van mijn studie op kamers gegaan, omdat het reizen mij inderdaad opbrak. Rekensommetjes van andere users in dit topic sloegen precies op mij. Ik stond ook iedere ochtend op om 5 uur, en kwam pas rond 20:00 thuis. Ik zat iedere dag slaperig in de collegazaal en idd heeft me dat vrij veel studiepunten gekost.

Ik had dus geen keus, ik moest wel op kamers. Ik heb het in het begin wel moeilijk gehad op kamers, koken en wassen kon ik nog niet. Al mijn spaargeld ging op aan huur (uiteraard kon ik altijd nog lenen dus het was geen probleem). Eenmaal op kamers kreeg ik wel weer mijn sociale leven terug. Leuke buurvrouwtjes uit dezelfde studentenflat steelden mijn maagdelijkheid en buurmannen zijn nu nogsteeds mijn beste vrienden. Een van die vrienden had ook het probleem dat zn spaargeld allemaal opraakte, en daarom hebben we samen een bedrijf opgezet. Helaas de eerste keer niet goed gegaan, maar het tweede bedrijf loopt inmiddels als een zonnetje. (dit bedrijf run ik naast een fulltime job) We zitten op omzetcijfers met 4 nullen, en gaan mogelijk in 2022 zelfs al naar de 5 nullen. We hebben ook allebei al een koophuis, gekocht als student, terwijl mijn studievrienden die net afgestudeerd zijn moeite hebben met het vinden van een huurhuis. Mensen die dachten: ja, laat ik maar thuis blijven wonen want dat bespaard me geld. Niet dus. Dit was mij echt never nooit niet gelukt als ik toen niet op kamers was gegaan. Echt niet. Op kamers gaan was dus het beste wat mij ooit is overkomen.

Misschien ben ik een uitzondering, maar als ik het kan... kan echt iedereen het. Het belangrijkste wat ik heb geleerd de afgelopen 4 jaar is denken in oplossingen. Niet denken in problemen. Je reistijd is te lang? -> op kamers. Niet meer, niet minder. Huur te hoog? -> zorg voor extra inkomen, of zorg dat je huur lager wordt. Of allebei. Je gaat dingen meemaken en grenzen verleggen op die manier, en eigenlijk is dat dan weer precies wat iedereen hier zegt. Succes en geniet ervan. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 29-04-2018 12:30 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:44

Waarom zeggen we nu allemaal dat het om een studie gaat die 8 uur duurt? Ik heb ook 5 kwartier gereisd maar dat was voor mij totaal geen probleem. Het was 20/25(dan vaak 5 min wachten op trein) minuten fietsen, 30 minuten trein en dan nog 15/20 minuten lopen.

Mijn lesdagen waren geen 8 uur per dag maar had maximaal 4 contacturen per dag. Daarnaast veel op school gewerkt met projecten en dan lekker op tijd naar huis. Oké 2 uur is iets langer maar ik bedoel hiermee te zeggen dat iedereen er anders naar kijkt en het scheelt zeker als je minder contacturen hebt zodat je thuis of op school direct je huiswerk kan maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Pagina: 1