Morgen zonnepanelen leggen: spoedvraag m.b.t. kabeldoorvoer!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05-2020
Allen,

Even een vraagje.

Ik ga morgen zonnepanelen leggen op mijn schuine dak. Het systeem wordt ClickFit EVO. Ik heb alles tot in de puntjes voorbereid; zelfs een legplan in AutoCAD uitgewerkt. Toch loop ik tegen iets aan:

Ik heb nogmaals de dakpannen via een dakraam bekeken en het valt mij op dat er een folie boven het dakbeschot zit gespannen. Voor de ClickFit beugels is dit zo te zien geen issue, maar ik moet wel een gat in het dak boren voor de kabeldoorvoer. Dit is in principe een klein kruisje snijden met een scherp mesje, zo te zien en dan het gat boren door het dakbeschot met een speedboor van 20 mm. In het gat komt dan een 3/4" PVC pijpje en daar gaan dan de 2 strings in + de aardedraad van het frame. Totaal dus 5 draden en dat past netjes. Maar: is het wel slim om die folie door te snijden? Ga ik dan niet allemaal problemen creëren? Is er een betere oplossing, of maak ik me druk om niets?

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Je maakt je druk om niets. De folie is waarschijnlijk een dampopen folie om water af te voeren als je kapotte pannen hebt. Het is dus backup. Oude huizen hebben helemaal geen folie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:14

Reptile209

- gers -

En anders smeer je wat kit of desnoods pur rond het gaatje om het weer dicht te maken. "Kieren en schurre mutte kitten en purrre" ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Vergeet je de valbeveiling niet? Zou leuk zijn als je het resultaat van de installatie ook nog kunt posten namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
De folie is waarschijnlijk een damp open folie, als je een recente woning hebt dan zal de kap geïsoleerd zijn met een minerale wol . Mocht er vocht onder de pannen komen dan wil je dat liever niet in de wol krijgen . Als je een kruisje maakt in de folie kun je het pijpje iets door de folie laten steken en dan vervolgens aftapen zodat het weer waterdicht is. Dan is het 100% voor elkaar . Mocht je geen spullen voor handen hebben zou ik het gaatje zo klein mogelijk maken . Over een klein gaatje zou ik me geen zorgen maken . De primaire dichting is door de pannen en de folie dient als een extra laag voor tijdens hevige wind , stuifsneeuw en andere extreme situaties.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zolang je met "folie" geen spanplafond bedoeld..... no problem. :+

Pics or it didnt happen...(als alles klaar is)

(en had je al een pi met koningskorting? om de sma te loggen naar pvoutput)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJD1972
Allen dank! Ik heb nog wat plaatjes bekeken; met een beetje mazzel bestaat die folie uit horizontaal overlappende folie en zou ik misschien zelfs de kabels er onder kunnen schuiven zonder een gat te prikken.

Ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen morgen. Er komt 2 man helpen met 12 panelen. Dak is bereikbaar via een horizontaal gedeelte van 4 m breed; daar komen we op via het dakraam van de buren. De onderste panelen zitten dus op kniehoogte qua werkzaamheden. Dakraam van de buren is ca. 1,10 m breed, dus daar kunnen de panelen net doorheen; op dat moment zijn we zelfs met 4 man. Het zou allemaal in 2 uurtjes gepiept kunnen zijn, maar ook de hele dag kunnen duren; echt geen idee. Repeteerwerk zijn de 6 x 5 = 30 dakhaken; gaat dat snel, dan ben ik snel klaar. Wordt dat een drama met onwillige dakpannen o.i.d. dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik ga zeker foto's maken!

Oh ja: bekabeling in huis, de groep in de meterkast is allemaal al voor elkaar. Meterkast heb ik wel laten doen, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dakhaken gaat het snelste, vandaag 18 geplaatst, duurt nog geen 45 min of je moet schroefhaken hebben.

30 voor 6 panelen is niks teveel denk ik, ik heb er al 36 in gebruik voor 10 panelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Rol-Co schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:39:
Dakhaken gaat het snelste, vandaag 18 geplaatst, duurt nog geen 45 min of je moet schroefhaken hebben.

30 voor 6 panelen is niks teveel denk ik, ik heb er al 36 in gebruik voor 10 panelen.
12 panelen.

Advies was zelfs 4 per rails. Heb contact gehad met de verkoper en ook met ClickFit zelf. Ze hebben er aan gerekend. Heb voor m'n eigen zekerheid per rail een extra haak genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DJD1972 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:01:
[...]

12 panelen.

Advies was zelfs 4 per rails. Heb contact gehad met de verkoper en ook met ClickFit zelf. Ze hebben er aan gerekend. Heb voor m'n eigen zekerheid per rail een extra haak genomen
Het zit niet snel te vast toch? Ik heb er 9 per rail 18 voor 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Ik kan er weinig meer aan veranderen; 'ga zo het dak op
En ik heb dus al 1 haak extra; ik sla nu of 1, of 2 pannen over voor de volgende haak (verticaal bekeken)
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je locatie, richting en hoogte
En ik heb de panelen landscape liggen; dus de rails zijn net meer dan 4,0 m lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En? Liggen ze?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJD1972
Yep. Van 10 tot 17 uur bezig geweest.

Al met al goed verlopen; 1500 euro bespaard door het zelf te doen minus een paar tientjes voor gereedschap dat ik nog niet had en wat flesjes likeur voor wat ondersteuning. Vorig weekend de kabels in een paar uurtjes gedaan en nu een complete zaterdag dus voor het leggen.

Moest helaas 2 x naar de bouwmarkt. De eerste keer omdat Clickfit EVO dus GEEN 'one-tool'-systeem is; de module klem moet met een hele bijzonder holle torx vastgedraaid worden. Ik had volgens mij nog mazzel dat de Hornbach die in een obscuur setje op voorraad had. Waarschijnlijk is de keuze voor dit rare systeem een milde vorm van diefstal-preventie. De tweede keer omdat mijn decoupeerzaag te zwak was om de rails door te zagen. Heb een stevige reciprozaag gekocht. Die zaag gaat morgen wel terug, want bij het kleiner zagen van de restsstukken gaf de koppeling met het zaagblad de geest; nog mazzel gehad dat het niet op het dak gebeurde.

Ben best tevreden over het resultaat. De panelen liggen niet snaarstrak, maar daar zie je niets van. Reden is dat ik de dakhaken allemaal in de laagste stand heb gezet. Had ik er meer aandacht aan besteed de rails qua hoogte exact gelijk te zetten, dan had het misschien ietsjepietsje stakker gekund, maar wellicht ook niet. Van afstand zie ik geen verschil met diverse panelen in mijn omgeving. Ik heb overigens de onderste dakhaken 1 pan omhoog moeten schuiven. De onderste pannenrij bleek niet op een panlat te liggen. Het zit allemaal heel stevig, maar ik zou eventueel een stoeptegel op het dak kunnen leggen en die met een band of haak nog aan het uiteinde van de rails kunnen verbinden; nu steekt het onderste stuk van de rails zo'n 60 cm voorbij de onderste dakhaak en dat is wat te veel voor een normale situatie. Misschien is het wel OK voor mijn situatie omdat ik op een plat dak eindig.

Nu ff uitrusten. Morgen 4 stekkertjes op zolder aan de solardraden en aanmelden bij SMA. Ik plaats zo even wat foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb er vandaag 10 gedaan :) het blijft beulenwerk op een 45 graden dak 10m hoog.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/397531/7N7Sk6WZ.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJD1972
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9udqdyfq4ja.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5i81hse10s.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door DJD1972 op 28-04-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb op mijn zuid ook met verticale rails gewerkt maar is lastig he? Ik begon boven met het eerste paneel, jij beneden zo te zien.

Maar ligt prima toch? Kan je gaan oogsten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJD1972
Rol-Co schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:34:
Ik heb op mijn zuid ook met verticale rails gewerkt maar is lastig he? Ik begon boven met het eerste paneel, jij beneden zo te zien.

Maar ligt prima toch? Kan je gaan oogsten. :)
Heb geen ervaring met horizontale rails, dus geen idee. Maar ik ben dik tevreden. Heb nu de energie amper om m'n gereedschap op te ruimen, dus kennelijk toch wel aardig doorgewerkt voor een kantoormannetje...

Je ziet trouwens een hoop ladders liggen. Voor de duidelijkheid: ik heb er niet 1 gebruikt! We konden alles via het dakraam van de buren transporteren en op de pannen konden we prima lopen...

[ Voor 16% gewijzigd door DJD1972 op 28-04-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:23
DJD1972 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 21:42:
[...]

Heb geen ervaring met horizontale rails, dus geen idee. Maar ik ben dik tevreden. Heb nu de energie amper om m'n gereedschap op te ruimen, dus kennelijk toch wel aardig doorgewerkt voor een kantoormannetje...

Je ziet trouwens een hoop ladders liggen. Voor de duidelijkheid: ik heb er niet 1 gebruikt! We konden alles via het dakraam van de buren transporteren en op de pannen konden we prima lopen...
Dan heb je eer van je werk :)
Opbrengst is opbrengst ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1