ISDN-centrale -> Wat aan te sluiten op 1 nummer?

Pagina: 1
Acties:

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 11:33
Donderdag wordt er bij ons EINDELIJK een ISDN-centrale aangelegd. Daarover heb ik een vraagje.

Ik heb op m'n kamer een pc staan en een telefoon. Deze zijn op dit moment samen aangesloten op 1 analoog telefooncontact dmv een 'twee-stekker' (ik weet niet hoe je het precies noemt, maar telefoonsnoer zit in stekker die gelijk als verlengstuk werkt omdat de modemstekker er op zit geklikt).

Stel: ik krijg voor mijn kamer 1 nummer toegewezen met de ISDN-centrale. Kan ik dan weer twee apparaten op dat ene contact aansluiten? En zo ja, moet ik dan ook een andere modem voor m'n pc hebben (nu analoog)?

Sorry dat mijn vraag misschien een beetje chaotisch is geformuleerd, maar het is wat moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat jullie het begrijpen!

Alvast bedankt!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
volgens mij kon ik vroeger alleen maar 1x 2dingen toewijzen dus channel 1 en 2, dus een ander is niet mogelijk, of je moet die duurdere isdn hebben waarmee je 4 kanalen krijg..(correct me if i'm wrong)

• MasterM
  • Laatst online: 02-04 08:52
Op zondag 15 juli 2001 22:44 schreef Kev0867 het volgende:
volgens mij kon ik vroeger alleen maar 1x 2dingen toewijzen dus channel 1 en 2, dus een ander is niet mogelijk, of je moet die duurdere isdn hebben waarmee je 4 kanalen krijg..(correct me if i'm wrong)
???

dit vat ik niet helemaal!!!

maar ff op het tropic:(heel uitgebreid:)
ISDN bestaat ten eerste uit een NT1 hieruit kan je twee lijnen gebruiken (dus: bellen + i netten, bellen + faxen, enz). op je oude (analoge) apparatuur te gebruiken, krijg je een kastje (quatrofox, of ondertussen iets anders???) waar je dus je analoge apparatuur op kunt aansluiten en vervolgens sluit je dit kastje (quatrofox) aan op je NT1 kastje
Op je quatrofox kun je ook je analoge modem aansluiten, maar dan duurt het inbellen (naar mijn meinig) errug lang. Als je dit zou willen zou je dus op jou telefoon op een poort van de quatrofox kunnen aansluiten en op die zelfde poort je modem... dit is niet super handig, want die telefoon kun je tijdens het internetten niet gebruiken. (of je zo een apparte lijn van de quatrofox naar je telefoon moeten trekken, maar dat is de moeite niet waard, denk')

Een veel betere oplossing is een ISDN kaart kopen. En die direct op je NT1 aansluiten...
Nu kun je de telefoon in je kamer gebruiken en internetten. Je moet hiervoor wel een apparte lijn van je ISDN kaart naar je NT1 trekken, maar dit is de moeite wel waard (inloggen in 3 sec).

het is een beetje lang, maar ik hoop wel duidelijk :).

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
das idd het best een apart isdn modem kopen is niet zo duur zo`n trust geval is al ruim voldoende.

Ow ja als je een extra isdn kabel voor je modem wilt gaan trekken haal die kabel dan niet bij primafoon daar is ie iets van 2,- per meter.

standaard UTP cat5 werkt ook .is bij de lokale elektro boer 50 de meter

Verwijderd

Vanuit het hoordpunt gaat er 1 draad naar de NT1 (Een wit kastje)...
Vanuit de NT gaat er 1 draad naar je ISDN Modem en 1 draad naar de centrale (Quattrovox).
Op de quattrovox zitten 4 poorten.
Poort 1: Telefnr. #1
Poort 2: Telefnr. #2
Poort 3: Telefnr. #3
Poort 4: Telefnr. #4

Je kan bij elke poort zeggen welk telefoon nummer je er op wilt hebben. Voor het gemak zet je op poort #1 je huidige nummer. De rest stel je naar keuze in. Je kunt vanaf elke poort een draad maken naar 1 of meerdere telefoons. Als je gaat internetten via een ISDN modem dan gebruik je 1 kanaal waarna je dus nog maar met 1 lijn kan bellen.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. :)

• bavara
Ik heb de offerte gezien en daar staan in ieder geval 6 telefoonnummers op... Hebben jullie daar misschien iets aan?

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
Op zondag 15 juli 2001 22:55 schreef MasterM het volgende:

[..]

???

dit vat ik niet helemaal!!!

maar ff op het tropic:(heel uitgebreid:)
ISDN bestaat ten eerste uit een NT1 hieruit kan je twee lijnen gebruiken (dus: bellen + i netten, bellen + faxen, enz). op je oude (analoge) apparatuur te gebruiken, krijg je een kastje (quatrofox, of ondertussen iets anders???) waar je dus je analoge apparatuur op kunt aansluiten en vervolgens sluit je dit kastje (quatrofox) aan op je NT1 kastje
Op je quatrofox kun je ook je analoge modem aansluiten, maar dan duurt het inbellen (naar mijn meinig) errug lang. Als je dit zou willen zou je dus op jou telefoon op een poort van de quatrofox kunnen aansluiten en op die zelfde poort je modem... dit is niet super handig, want die telefoon kun je tijdens het internetten niet gebruiken. (of je zo een apparte lijn van de quatrofox naar je telefoon moeten trekken, maar dat is de moeite niet waard, denk')

Een veel betere oplossing is een ISDN kaart kopen. En die direct op je NT1 aansluiten...
Nu kun je de telefoon in je kamer gebruiken en internetten. Je moet hiervoor wel een apparte lijn van je ISDN kaart naar je NT1 trekken, maar dit is de moeite wel waard (inloggen in 3 sec).

het is een beetje lang, maar ik hoop wel duidelijk :).
het was de bedoeling om hier een duidelijke verhaal te maken, maar aangezien drank en typen niet tegelijk goed gaat, is jouw verhaal de juiste..

Verwijderd

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je een analoge modem wilt gebruiken als je isdn hebt, maar goed. Je kan best wel 2 apparaten gebruiken op 1 nr, alleen niet tegelijk.

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
bij isdn heb je 2 lijnen

op die lijen kun je diverse toestellen hangen .

je kan ieder toestel een of meerdere van die zes nummers toewijzen

maar je hebt nog steeds maar twee lijnen

Verwijderd

als je 6 nummers hebt heb je niet alleen maar 1 isdn aansluitingkje

OF je hebt nog je tweeoouwe analoge lijnen gehouden OF je hebt een nieuwe abonnementsvorm uitgevonden OF die twee nummers waren de KPn info nummers die je bellen kan als je t niet snapt.

maar goed.
uitleg:

je hebt geen hol aan een lijntje van de qauttrovox naar je kamer. das namelijk analoog dus je gaat toch fijn inbellen met 56 K.

wat je doen moet is vanauit de NT1 kast (dat kleine witte ding in de meterkast) een 8aderig utpje trekken naar je kamer. de middelstre vier draden moeten zijn:
kleur1_egaal,kleur2_egaal,kleur2_gestreept,kleur1_gestreept. de buitenste vier touwtjes boeien niet die gebruikt ISDN niet.
in je kamer prik je een mooi rond gat in je muur waar de isdnkabel uitkomt (we noemen die kabel voortaan ISDN kabel want ik haat tiepen.) en daar knijp je en stekkertje aan met deZELFDE kleurenvolgorde als die benden in de meterkast. je pakt een klik-en-klaar verdeel doosje (zo'n leklijk bruinig ding met 4 gaten) en steekt je kabel in gat1.
in gat2 steek je een ISDN kabel die je als het goed is gekocht hebt bij je PCI-isdn adapter (bij de primafoon voor 6 a 7 tientjes) en het andere eind mep je met bruut geweld je isdnkaart in. in het derdegaatje prop je een eindstukje (terminator) die je bij het verdeeldoosje hebt gekocht. nu installeer je je isdnkaart ne voer je een LIJNCONTROLE uit.
werkt t? hoera, inbellen en gamen maar.
werkt t niet? shit hee, das nou pech. nog ff posten dan maar.

succes met je speeltjes!

PS
ja die analoge modem kun je wel wegmikken als je isdn werkt.

Verwijderd

kut, ie crashte en nou staat dit er twee keer, wil een mod deze incarnatie ff verwijderen?

Verwijderd

Heb je een quatrovox of een ander soort centrale ?

• bavara
Op maandag 16 juli 2001 20:41 schreef CheS het volgende:
Heb je een quatrovox of een ander soort centrale ?
Quatrovox inderdaad en het worden toch 4 nummers. Ow ja, waarom analoog modem? Omdat ik wil blijven Telebankieren!!

Verwijderd

Welke bank is het dan?

• bavara
Op maandag 16 juli 2001 21:10 schreef CheS het volgende:
Welke bank is het dan?
Rabo!

• bavara
Naja, die KPN is echt te vaag voor woorden. Het gaat nu weer een 6-lijn worden.

Ik laat waarschijnlijk m'n analoge modem in m'n pc zitten en dan beuk ik er gewoon een ISND-geval bij. Kan ik tenminste nog telebankieren.. Maar ik dacht dat ik het hele ISDN-verhaal begreep. Die KPN heeft me nu een illusie armer gemaakt :+

Verwijderd

Allereerst: Bij Rabo kan je internetbankieren. Kan dus ook via ISDN. Wil je evengoed je analoge modem blijven gebruiken, evenals het snellere isdn dan hierbij de volgende oplossing.
Er loopt momenteel al een gewone telefoonkabel naar je computer en eventueel telefoontoestel toe. Die kabel sluit je in de meterkast aan op de quattrovox. Op de NT1 (het witte isdn-kastje van KPN) sluit je op een van de poorten de Quattrovox aan, en op de andere sluit je ofwel direct een kabel aan die naar je PC met nieuw ingebouwde ISDN kaart gaat, ofwel je sluit een isdn splitter (met ingebouwde terminator, 1 poortje in, 4 poortjes uit, +/- fl 12,50) aan op de tweede poort van de NT1, en daarop sluit je een ISDN kabel aan die naar je PC gaat. Zolang je die ISDN kabel aanlegt naar je PC kan je zowel bellen als gebeld worden (via de quattrovox) en internetten/telebanken (via de ISDN) tegelijkertijd. Feit blijft dat als jij via de quattrovox aan het bellen bent en aan het internetten bent via de ISDN lijn, dat alle lijnen bezet zijn. Er is dan alleen nog maar intern te telefoneren via de quattrovox.

Verwijderd

Je kan ook de NT1 bij de pc plaatsen, heb je en een SO aansluiting en als je de qvox er naast hang ook een tel aansluiting en evt een poortje voor analoog modem. Over de reserve aders van het tel kabeltje kan je dan een toestel van af de qvox doorzetten naar een aansluiting in de woonkamer bv.

• bavara
Op dinsdag 17 juli 2001 15:08 schreef DarkElf het volgende:
Bij Rabo kan je internetbankieren. Kan dus ook via ISDN.
Ja, dat weet ik. Is er een verschil tussen Internetbankieren en Telebankieren? Ik weet dat dit verschil er een paar jaar geleden wel was, maar volgens mij is het nu allebei hetzelfde?

Ik heb gewoon via een cd-rom geïnstalleerd en dan krijg je wel een scherm in IE.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 11:21 schreef bavara het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik. Is er een verschil tussen Internetbankieren en Telebankieren? Ik weet dat dit verschil er een paar jaar geleden wel was, maar volgens mij is het nu allebei hetzelfde?
Internetbankieren gaat via internet (duh :)) en Telebankieren is in principe bankzaken regelen vanaf een andere plaats dan de bank (dus bijv die telefoonlijnen vallen daar in principe ook onder).
Sommige mensen vertrouwen internet niet voor hun bankzaken en regelen het daarom liever via een directe verbinding met de bank (via een modem dus).
Misschien dat de Rabo dat aanbiedt onder de naam Telebankieren?

• bavara
Op woensdag 18 juli 2001 13:34 schreef johnny appleseed het volgende:

[..]
Sommige mensen vertrouwen internet niet voor hun bankzaken en regelen het daarom liever via een directe verbinding met de bank (via een modem dus).
Misschien dat de Rabo dat aanbiedt onder de naam Telebankieren?
Dat was zo, zoals ik al zei, maar ik moet tegenwoordig ook gewoon inloggen bij m'n internetprovider. Dus zo duh is dat nog niet :)

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 21:12 schreef bavara het volgende:
Dus zo duh is dat nog niet :)
Het enige voor de hand liggende was, dat Internetbankieren via internet gaat (dat kan ook moeilijk ander hè) :)

• bavara
Ja mensen, ik ben eruit hoor! Tele/internetbankieren kan gewoon met ISDN bij de Rabo!! :7
Pagina: 1