Subwoofer bouwen in Ikea Kallax open vakkenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tweakers, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de start van mijn zelfbouw actieve subwoofer:

Ik heb, vlak bij mijn ideale luisterplek, een Ikea Kallax open vakkenkast staan.
Ongeveer zoals deze:
https://www.ikea.com/PIAimages/0395375_PE562017_S5.JPG

In zo'n vak (het vak rechts onderin) wil ik een subwoofer bouwen.
Voor het vak daarboven zit bij mij een deurtje (hele onderste rij is bij mij open, de hele tweede rij heeft deurtjes, de derde en vierde rij zijn bij mij ook helemaal open)
In dat deurtje, boven het vak waar de subwoofer komt, wil ik de versterker (een plate-amp) plaatsen.

Het vak waar de subwoofer heeft de volgende inwendige maximale maten:
breed: 33,4cm
hoog: 33,4cm
diep:39cm

Ik wil er een 10" woofer in bouwen in een gesloten 18mm mdf behuizing.
Gesloten omdat dit het makkelijkste is en ik de sub ook/voornamelijk voor muziek wil gebruiken.
De woofer zelf komt dus naar voren gericht/in het zicht.
Ik kan daar natuurlijk een vierkant frame met grijs/zwart speakerdoek voor maken, zodat het vak afgesloten lijkt. Maar als de woofer qua looks mooi is, dan lijkt me dat ook gaaf om te zien.

Ik wil, om dit te maken, een actieve 2ehands donor 10" woofer er voor kopen, waar ik de woofer en de plate-amp van kan gaan gebruiken óf een losse woofer en (plate)amp kopen.

Als ik een berekening doe op basis van de afmetingen, met 18mm mdf plankdikte, dan kom ik op een volume van 29,4 liter. Als ik gebruik ga maken van dempingswol, dan komt dat op een gecorrigeerd volume van 35,3 liter.

NU MIJN VRAAG AAN JULLIE:
Wat voor 2ehands actieve donor subwoofer óf losse 10" woofer + (plate)amp komen hier voor in aanraking om correct te werken in deze gesloten behuizing?

(achter het meubel ligt al netjes een rca kabel te wachten. Die rca kabel loopt, via een verloopkabel van stereo tulp naar rj45 powerlink naar een Bang & Olufsen Playmaker. Op die Playmaker zitten twee Beolab 8000 actieve front speakers waar deze subwoofer dus mee mag gaan samenwerken.
Op de playmaker zit ook mijn tv aangesloten. Ik gebruik de setup dus voor muziek (dlna, spotify, airplay) als voor films)

En qua demping? Wat zal ik doen om de mdf kist 'resonantievrij' in zo'n vak te plaatsen? rondom beplakken met bitumen? Onderop op een rubber dempingsmat plaatsen en de zij- en bovenkanten net niet de kastzijdes laten raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik vraag me af of je de Ikea kast genoeg kan dempen om resonantie te voorkomen. Het zijn heel veel plankjes en overgangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

Niet te vergeten is die kast waarschijnlijk voor 90% hol, dus gaat die hele kast meetrillen als een malle.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Daarom wil ik proberen, in dit projectje, om het geheel zo veel mogelijk te dempen...
Maar als het volgens tweakers met ervaring hier in op voorhand echt niet lukt, dan hoor ik het graag. Dan moet ik er misschien maar niet aan beginnen...

Zo wel: blijven mijn vragen staan mbt over welke donor woofer, welke plate amp, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Om te dempen heb je massa nodig, en dat hebben ikea kasten meestal niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:54:
Om te dempen heb je massa nodig, en dat hebben ikea kasten meestal niet.
Tenzij je in elk vak een subwoofer maakt. :7

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

TheBorg

Resistance is futile.

18mm MDF met bitumen wordt best een zware kist. De diepte kun je af laten hangen van de speaker. Corrigeren kan eventueel ook met een baspijp.

Als die kast gaat rammelen zou ik hem uit elkaar halen en met Polymax (transparant) weer in elkaar plakken. Krijg je hem alleen nooit meer uit elkaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerlijk gezegd eerst kijken of ik ergens een Rel Quake kon lenen om te testen. Klein subje met grote prestaties. Past er in en dan weet je ook meteen of die kast flink resoneert of niet.

Having said that: een sub wil je volgens mij niet op of vlakbij de ideale luisterplek hebben staan, maar juist een eind er af. De lage tonen golven zijn nogal lang en daar hoor je juist meer van als je er wat verder van af zit.

[ Voor 37% gewijzigd door The Eagle op 27-04-2018 21:05 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:03:
Ik zou eerlijk gezegd eerst kijken of ik ergens een Rel Quake kon lenen om te testen. Klein subje met grote prestaties. Past er in en dan weet je ook meteen of die kast flink resoneert of niet.

Having said that: een sub wil je volgens mij niet op of vlakbij de ideale luisterplek hebben staan, maar juist een eind er af. De lage tonen golven zijn nogal lang en daar hoor je juist meer van als je er wat verder van af zit.
Misschien dat 't (Car-Audio) spul van bijv. Cerwin-Vega daar vroeger béter op was berekent? M'n S-10 Stealth woofers hadden er in de jaren '90 van de vorige eeuw bijvoorbeeld geen enkel probleem mee om volledig "open air" te werken ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:14
Besef wel dat deze kasten van karton zijn gemaakt. Tilde er ooit een op zonder uit elkaar te halen en toen brak de kast in 2en, gewoon een soort honinggraat karton gelamineerd met iets wat op hout lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 23:41

TheBorg

Resistance is futile.

Elke reactie gaat over de kast. Ik zie het probleem niet. Het ding weeg meer dan 50 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

Wat veel mensen doen is een bestaande subwoofer in de IKEA kast parkeren en dan met een paar latjes en speakermesh afwerken - https://nl.aliexpress.com...io-Cloth/32743189005.html

Dan kun je als het niets is ook altijd het ding ergens anders neerzetten. Het werkt bij vrienden van me trouwens best prima (besta kast aan de muur onder de TV en bose 1 2 3 woofer er in).

Ik vond deze op youtube: YouTube: Ikea Hack Kallax / Expedit Subwoofer 1/3

Ik heb zelf ooit zoiets gebouwd op basis van een willekeurige JBL woofer die ik op marktplaats vond. Het is bas, dus het luistert niet zo nauw met een sub en de speaker is eenvoudig later te vervangen.

[ Voor 56% gewijzigd door BCC op 27-04-2018 21:36 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

492828

Een goeie sub gaat behoorlijk wat lage frequenties rondstrooien. Juist die lage frequenties zijn niet te dempen, niet met spikes, niet met dikke tegels.... Dat wil je niet in een kast zetten, omdat de kans erg groot is dat delen van de kast of de hele kast gaan mee-resoneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Jag

Dat valt in de regel wel mee denk ik. Trillingen van een sub worden voornamelijk via de lucht doorgegeven en niet via de behuizing.

De behuizing zelf hoef je intern niet te dempen, het mag wel. Maar het doet weinig.

Een Peerless XLS10 doet het goed in kleine gesloten behuizingen en is ook wel 2e Hans beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 467596

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/05idxcptm.jpg

Lijkt me niet echt een ideale basis qua materiaal voor een sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Malt007 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:12:
Besef wel dat deze kasten van karton zijn gemaakt. Tilde er ooit een op zonder uit elkaar te halen en toen brak de kast in 2en, gewoon een soort honinggraat karton gelamineerd met iets wat op hout lijkt.
Zo'n Kallax ?

Kijk zal niet zeggen dat het robuust kwaliteitsspul is maar zo'n grote Kallax 1) til je echt niet zo even in je eentje op en 2) breekt ook echt niet zomaar, daar kun je als volwassen man gewoon op gaan staan zonder dat er wat gebeurd.

Heb er afgelopen jaren denk wel tig in elkaar gezet en ook heel veel uit elkaar gehaald en/of verhuisd en het gaat echt niet zomaar kapot 8)7
Ethirty schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:19:
Niet te vergeten is die kast waarschijnlijk voor 90% hol, dus gaat die hele kast meetrillen als een malle.
De buitenrand misschien (al is 90% wel erg veel lijkt me) maar de 'binnenplanken' zijn van massief spaanplaat/meubelpaneel :+

[ Voor 19% gewijzigd door sapphire op 28-04-2018 08:23 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

The Eagle schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:03:
....De lage tonen golven zijn nogal lang en daar hoor je juist meer van als je er wat verder van af zit.
Dat maakt geen fluit uit, hangt voornamelijk van de vorm en de lxbxh af.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je twee identieke woofers tegenover elkaar plaatst ben je in ieder geval van de kasttrillingen af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

TBTL schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:23:
Als je twee identieke woofers tegenover elkaar plaatst ben je in ieder geval van de kasttrillingen af.
Als je ze dan ook nog uit fase zet, ben je ook van je lage tonen af.

Anyway, ik heb een tijdje een sub in zon kast gehad en dat werkt prima. Resoneert niet. Stond naast de bank en dat werkte prima.

Subs ver weg moeten zetten is de grootste nonsense die ik ooit gehoord heb (uit oordopjes krijg je zelfs vrij makkelijk 20Hz). Wel komt plaatsing nauw, maar is het niet te voorspellen wat goed uitpakt.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 28-04-2018 17:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 11:27

Ethirty

Who...me?

sapphire schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:22:
[...]

De buitenrand misschien (al is 90% wel erg veel lijkt me) maar de 'binnenplanken' zijn van massief spaanplaat/meubelpaneel :+
Zeker weten? De planken van de Besta serie zijn ook vervangen door lichte honingraat-meuk.

Die 90% is een grove schatting, maar erg veel materiaal gebruiken ze niet.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7415/12927884944_03f73bb547_b.jpg

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Ethirty schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:19:
[...]

Zeker weten? De planken van de Besta serie zijn ook vervangen door lichte honingraat-meuk.

Die 90% is een grove schatting, maar erg veel materiaal gebruiken ze niet.
[afbeelding]
Ja zeker weten.
De binnenplanken zijn niet zo dik dus als je 2 buitenlaagjes doet houd je weinig over voor wat anders :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Wat een hoop reacties! Thanks!

Aankomend weekend ga ik de woonkamer weer geheel inrichten. Ik heb op zolder nog een Klipsch 10 inch actieve woofer staan. Die is weliswaar gepoort, en past qua formaat niet in de kast, maar ik zal hem er even vlak voor zetten en luisteren.
Als het 'ok' klinkt ga ik door met mmijn project.

Een REL (quake) subwoofer zou idd een interessante 'donor' kunnen zijn. Goede 1 inch woofer, goede plate amp en gesloten. Dat zou ik mooi, met behoud van gelijk volume over kunnen bouwen in een mdf kist die in de kallax kast past.

Qua trillingen is er denk ik maar één manier om erachter te komen... testen!

Want gezien de reacties hier wordt het volgens sommigen onbegonnen werk en denken anderen dat het reuze mee gaat vallen qua resonanties.

Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:26:
Wat veel mensen doen is een bestaande subwoofer in de IKEA kast parkeren en dan met een paar latjes en speakermesh afwerken - https://nl.aliexpress.com...io-Cloth/32743189005.html

Dan kun je als het niets is ook altijd het ding ergens anders neerzetten. Het werkt bij vrienden van me trouwens best prima (besta kast aan de muur onder de TV en bose 1 2 3 woofer er in).

Ik vond deze op youtube: YouTube: Ikea Hack Kallax / Expedit Subwoofer 1/3

Ik heb zelf ooit zoiets gebouwd op basis van een willekeurige JBL woofer die ik op marktplaats vond. Het is bas, dus het luistert niet zo nauw met een sub en de speaker is eenvoudig later te vervangen.
Wat een toffe filmpjes. Dankjewel voor de de verwijzing er naar.
Zoiets moet het idd gaan worden, maar dan eigenlijk nog simpeler. Gewoon met woofer naar voorkant gericht en een vierhoekig passende behuizing die niet perse zo gemaakt hoeft te worden dat hij er ook nog uit gehaald kan worden.
Ik kwam deze afbeelding nog tegen. Zoiets 'simpels' dus:
Afbeeldingslocatie: https://bilder.hifi-forum.de/medium/656468/versacube-in-expedit1_303796.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

Op deze manier maak je de kast wel actief onderdeel van je klankkast, waardoor je mogelijk meer trillingen gaat krijgen dan die kerel op youtube. Maar het ziet er wel tof uit :) Mogelijk ook minder geschikt voor kleine kids :P

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je op de plek van de pootjes gaatjes boort in de bodem van de kast zou je met lange spikes de sub aan de vloer kunnen koppelen. Daarmee kun je in ieder geval resonentie vanuit de behuizing dempen.

Trillingen uit de behuizing moet je niet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@BCC : met de woofer naar voren gericht meer kans op trillingen dan zoals het ontwerp van die kerel op YouTube denk jij?

@Fairy : dat is idd ook helemaal geen gek idee! Gaten boren om hem met lange 'spikes' aan de grond te koppelen en in zijn geheel net zwevend in dat kallax vak te plaatsen. Zodat hij aan geen enkele zijde de kast raakt. Dan hou ik daar in de afmetingen van de mdf behuizing gewoon alvast rekening mee! Dan er in zetten en luisteren naar storende resonanties en indien die er zijn, de spikes maken.

En qua woofer? Die foto's die ik hierboven toonde is een 12" woofer. Zou dat interessant zijn of beter zoeken naar een kandidaat 10" model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hier nog wat voorbeelden van behuizingen in het Ikea Kallax / Expedit meubel, waar 12 inch woofers in zitten!
Ziet er optisch wel erg fraai uit! Als dat mag werken, dan zie ik zoiets ook graag voor mezelf.

Afbeeldingslocatie: https://www.diyandy.com/wp-content/gallery/expedit-subwoofer/DSC_3398.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.abload.de/img/versuchsaufbauzyi84.jpg

Lees op diverse duitse forums overigens al wat meer over anderen die op eenzelfde manier een sub in deze kast hebben ingebouwd en resonanties zouden er niet storend zijn. Mede doordat er vaak zware zaken in e overige vakken staan, zoals boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Met deze post wil ik mijn eigen, lang geleden gestarte topic weer omhoog halen.
Ik ben nml nooit toe gekomen aan het bouwen van een dergelijke subwoofer in de Ikea Kallax kast.
Dit mede door tijdsgebrek en omdat ik nooit een geschikte 'donor' woofer heb gevonden.

Ik zoek dus nog steeds een kwalitatief goede (plate)amp en een 10 of 12 inch woofer.
(zoals in de voorbeelden/foto's in bovenstaande reacties)

Iemand hier die dat (tweedehands) voor een zacht prijsje heeft/weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@JvS bedankt voor je reactie. Peerless xls10 is zéker mooi spul!
Zou ook mooi in een ongepoorte kist kunnen die dus precies qua maten in een Kallax vak past.
Ik denk dat ik voor ongepoort wil gaan ivm makkelijkere bouw en meer geschikt voor 'audio'.
Zoiets zoek ik idd, dan het liefst icm een plateamp zoals een Hypex oid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:49
Je kan misschien gewoon een Mordaunt-short MS 308 Subwoofer van Marktplaats halen?
Die gebruik ik zelf als subwoofer en erg tevreden over het geluid..

Als je die op zijn zijkant zet dan past ie mogelijk wel in een Kallax kast..

Bijv: Mordaunt-short MS 308 Top Subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
emeffert schreef op zondag 19 januari 2020 @ 02:03:
Je kan misschien gewoon een Mordaunt-short MS 308 Subwoofer van Marktplaats halen?
Die gebruik ik zelf als subwoofer en erg tevreden over het geluid..

Als je die op zijn zijkant zet dan past ie mogelijk wel in een Kallax kast..

Bijv: Mordaunt-short MS 308 Top Subwoofer
Ik heb even de afmetingen van de MS 308 opgezocht.
Dat zou 305x305x305 moeten zijn.
Klopt dat?
Kunnen die pootjes er eventueel af geschroefd worden? Dat ik daar andere pootjes/rubber doppen onder zet?

Het vak waar de subwoofer heeft de volgende inwendige maximale maten:
breed: 33,4cm
hoog: 33,4cm
diep:39cm

Dat zou dus moeten passen :*)

Is alleen wel een gepoort 8" subje en in de basis denk ik meer aan een krachtige 10" sub in een gesloten behuizing van ~30 liter.
Maar ik ga even wat reviews lezen over deze MS 308, want de tweedehands prijs is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mijn B&O Beolab 8000 actieve luidsprekers, waar de sub dus qua aanvulling in het laag voor nodig is, gaan overigens tot ~52hz.
De genoemde MS 308 sub gaat tot 35hz. Niet heel spannend voor een subje denk ik, maar mogelijk een goede aanvulling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
Voor in een klein kastje is er niet veel geschikters te vinden dan een Peerless XLS 10. Een goedkoper alternatief is de Mivoc AW 2000 (8"). Deze voelt zich ook lekker in een kleine behuizing.

Ik heb thuis nog 4 stuks liggen in een compacte behuizing met een losse plate amp. Stuur een DM als je interesse hebt.

Voor de behuizing kun je ook dunner MDF (of multiplex) pakken en dan flink bracen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allewijn schreef op zondag 19 januari 2020 @ 03:02:
Mijn B&O Beolab 8000 actieve luidsprekers, waar de sub dus qua aanvulling in het laag voor nodig is, gaan overigens tot ~52hz.
De genoemde MS 308 sub gaat tot 35hz. Niet heel spannend voor een subje denk ik, maar mogelijk een goede aanvulling...
Is zeker een aanvulling. Schoonpa heeft 802's staan en daar heb ik met dank aan een medetweaker een Final subje bijgezet. Die merkte ineens wat ie mistte. Geluid is veel voller geworden. Is wel even tweaken qua instelling (crossover, plaatsing en gain enzo), want dat moet op het oor. Maar voegt zeker iets toe.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Allewijn schreef op zondag 19 januari 2020 @ 00:06:
@JvS bedankt voor je reactie. Peerless xls10 is zéker mooi spul!
Zou ook mooi in een ongepoorte kist kunnen die dus precies qua maten in een Kallax vak past.
Ik denk dat ik voor ongepoort wil gaan ivm makkelijkere bouw en meer geschikt voor 'audio'.
Zoiets zoek ik idd, dan het liefst icm een plateamp zoals een Hypex oid...
Alstu:
http://link.marktplaats.nl/m1495943018

Dan een kist van 22mm mdf maken (ik zou hem poorten, maar dat ben ik)

Even uit mn hoofd zit je dan op een plm 25 liter (poort eraf, plate eraf, woofer eraf, demping erbij) kist, en je poort zal vrij lang worden (en dus vouwen) maar je krijgt er gratis laagweergave voor terug. Met de dsp in de hypex zou ik hem wel afkappen onder de 20hz ivm uitslag van de woofer onder de fs.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 19-01-2020 16:56 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Bumpy_NL Die Mivoc 8" is idd misschien ook een leuke optie. Dank daar voor. Ik ga me even inlezen mbt de specs. Wat voor plateamp heb jij er mogelijk voor mij bij?

@teacher Gepoort wil ik liever (nog) niet. Één omdat ik nog geen ervaring heb met het bouwen. Een sealed box, precies passend in een Kallax vak, is dan een stuk makkelijker. En twéé omdat ik hem voornamelijk voor Audio wil gebruiken en snelheid/accuraatheid dan denk ik wat beter zal zijn.
De door jou getoonde Hypex FA501 is een prachtig 'beest', alleen wat boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Gesloten of gepoort maakt qua bouwen niet heel veel uit, behalve dat je een extra gat maakt. ;)

Maar, niks mis met gesloten (dat ik het uit mn toetsenbord krijg zeg) voor de beginnende bouwer.
Maar als de mooie hypex buiten budget is, wat is dan je totale budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
teacher schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:27:
Gesloten of gepoort maakt qua bouwen niet heel veel uit, behalve dat je een extra gat maakt. ;)

Maar, niks mis met gesloten (dat ik het uit mn toetsenbord krijg zeg) voor de beginnende bouwer.
Ik wil aan driver + plateamp totaal circa 150,- euro uitgeven.
Vandaar dat ik mijn focus heb op 'tweedehands'.
Als dat niet lukt/echt te weinig centjes is om een kwalitatief leuk presterende sub te maken, dan hoor ik het graag. Dan kan ik óf mijn budget ophogen 'of bijv voor een kant en klaar oplossing kiezen zoals bijv. @emeffert een tweedehands Mordaunt-short MS 308 noemde... (maar dat is gepoort en gaat denk ik een stukje minder laag/gecontroleerd geven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tuurlijk kan dat, maar je zit er wel mee aan de onderkant van de (tweedehands) markt. En je hebt nog wat kosten aan hout, lijm, schroeven, inslagmoeren, verf, kit. Maar het kan wel; hou dan bijvoorbeeld het zelfbouwaudio forum in de gaten, daar komt zeker wel eens wat leuks voorbij.

Edit:
Zoals deze: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=27822
De xxls12 zou je ook kwijt kunnen, die kan wel in een kleine 30 liter gesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 20-01-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 20:43

Chiron

Moderator Discord
Stoeptegel in de bodem van je sub bouwen een optie?

Die goedkope IKEA meubels zijn tegenwoordig niet meer van hout maar van bordkarton idd.

Het klinkt in ieder geval als een heel slecht idee dit, wel erg fascinerend :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op maandag 20 januari 2020 @ 00:27:

Wat is er mis met gesloten?

Die deal voor de XXLS12 en DS2.0 versterker is wel goed. Vraagprijs 175 samen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JvS schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Wat is er mis met gesloten?

Die deal voor de XXLS12 en DS2.0 versterker is wel goed. Vraagprijs 175 samen zie ik.
Dat klinkt als een goede deal idd. Voor 1 sub gesloten is 12inch ook wel fijn qua output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Door jullie hulp en diverse aan mij gerichte PB's, komen voor mij nu interessante sets (zowel nieuw als tweedehands) naar voren waar ik mijn keus uit ga maken.
Reuze bedankt!!!

Een Peerless XLS10 (of 12) lijkt voor mij, in de circa 30 liter behuizing/plek in de Kallax kast, de meest interessante optie (die voldoet precies aan specs in de gesloten behuizing).
Andere interessante opties die worden aangeboden zijn bijv. een 12" BK driver (die eigenlijk bij wat meer volume volledig tot zijn recht komt).

Qua plate amps komen de tweedehands Hypex modellen of nieuwe Monacor SAM 300D voor mij in de buurt.

Als je bijv zo'n oude maar bekende Hypex DS2.0 vergelijkt met een Monacor SAM 300D, welke is dan de 'betere' van de twee?
Ik als leek zie enkel dat de Hypex 175watt op 4 ohm doet en de Monacor 300watt op 4ohm.
Verder zie ik dat de oudere Hypex geen standby heeft. Maar wat verbruikt hij dan in 'rust'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou voor de hypex en de xxls12 gaan en kijken of je die voor 150 kan krijgen. Overigens is de vraagprijs nu al best fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik kreeg ook nog een aanbod voor een Hypex met een Xls10 (en een passief membraam er bij, maar die kan ik niet gebruiken in mijn bouw).

Als je de 10" vergelijkt met de 12" in een gesloten max 30L kast, wat zouden dan de voor/nadelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan prima een slave (passieve radiator) gebruiken: je hebt immers twee zijdes (voor en achter) die je kan benutten, want ik begreep dat je de amp elders ging plaatsen (niet in de kist). En een slave heeft de voordelen van een gepoorte sub, maar niet de nadelen (ik heb hem zelf ook :P )

Zie je er nu geen heil in, pak dan de 12". Meer oppervlakte, dus meer druk. Een kleinere sub is "sneller", maar je B&O zuilen pakken het al vrij vlot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Die 10" passieve radiator aan de achterkant, kan dat wel? Want die Ikea Kallax kast staat natuurlijk tegen een muur aan, dus dan kan de 'druk' toch slecht weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een passief membraan kan, maar voegt wel complexiteit toe. De afstemming ervan moet je doen met toevoegen van massa. En je hebt vaak twee passieve membranen nodig per driver omdat ze anders aan hun excursie limiet komen (kan je simuleren). Tevens moet je nauwkeuriger bouwen omdat de inhoud nauwer komt.

Ik zou dus voor gesloten gaan, maar dan wel 12inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Jag wat zou het voordeel en/of nadeel zijn van de 12" ipv de 10" in een identieke max 30L gesloten behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een 12inch heeft waarschijnlijk iets meer power nodig om tot max prestatie te komen, dit kan je simuleren. Die max prestatie ligt dan ook hoger dan van de 10inch.

Idealiter zet je wel ook dsp in: correctie voor laag afval en correctie van je room modes. Je kan het ook eerst zonder proberen; als je mazzel hebt komt het zonder correctie best goed uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Morgen haal ik een Hypex DS2. 0 en 4ohm Xls10 en bijbehorende passieve radiator op.
Dit was voor mij qua prijs en afstand (ophalen) het meest interessant.

Daar ga ik mee aan de slag. Ik ga jullie op de hoogte houden van de bouw en misschien kom ik tussentijds nog op de lijn mbt vragen over de bouw (beste volume, wel of niet de passieve radiator gebruiken etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cool!

Wil je het simpel: maak een kist uit 22mm mdf. Maak de baffle van dubbel mdf. Verzink de driver, iets meer werk, maar ziet er netter uit.

Mocht je later de kallax wegdoen, kan je altijd nog de slave en de ds2.0 inbouwen (de ds2.0 is volgens mij niet luchtdicht, dus je hebt een apart compartiment nodig).

Keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@teacher je hebt er verstand van merk ik.
Dank voor al je reacties en uitleg.
De DS2.0 is idd niet luchtdicht. Goed dat je dat aanhaalt.
Mocht de sub dus ooit los komen te staan met geïntegreerde plateamp, dan zal ik een extra compartiment moeten maken.

Als ik ooit de PR er bij zou willen plaatsen, kan dat dan gewoon bij dezelfde kist? Is het ideale volume gelijk aan die van de gesloten kist? Dus gewoon een extra gat maken en bij plaatsen? (dat ideale volume moet ik nog uit zoeken, rekening houdende met de max maten van het Kallax vak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ja, dat kan.
Mocht je de sub eens los willen zetten, kan je prima de slave infrezen en de amp inbouwen, in een compartiment idd. De slave kan je tegen die tijd tunen door gewicht toe te voegen.

De binnenmaten van de kallax worden de buitenmaten van de sub. Ik zou per zijde een mm of 5 speling houden en dat opvullen met vilt oid. Dit ivm contactgeluiden van de sub naar de kast.

Ik heb nog een handig linkje voor je:
https://vikash.info/audio/xls10/index.asp

Oh, en ik heb idd een tijdje geleden een kapotte plate amp vervangen voor een hypex, in mijn geval een ds4.0. Hiervoor moest ik ook een compartiment maken, mijn vorige plate amp had een luchtdichte kap. Dat was een klusje, maar het ging wel:

Hypex inbouwen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52fH5oEznbQtDxJ6vQPQgLRz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZJbDMnrByO93336poFdlNjQ7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wbVvBQw73YJUp84wkaMaUUVL/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FC7ou8sOsjW5Io0GakN8rlHf/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H6uYDzqKNq6wjSAJVTxa4hlC/thumb.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door teacher op 22-01-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dat ziet er erg netjes uit!

Ook bedankt voor die link. Heb ik een hoop aan.

Zou bracing overigens ook nodig zijn als ik alleen een gesloten box bouw zonder PR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

:Y

Pagina: 1