Oude laptop zonder harde schijf boot niet vanaf CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Mijn vraag
...
Ik heb een oude HP Pavilion ze4400 laptop zonder harde schijf.

Nu merk ik dat de laptop niet wil opstarten vanaf CD-ROM :? Ondanks dat in het BIOS de volgorde goed staat, laat hij de CD-ROM over :/ Ook het handmatig via ESC oproepen van het opstartmenu en dan CD-ROM kiezen werkt niet... hij gaat gewoon door naar diskette en LAN om vervolgens te melden dat er geen besturingssysteem aanwezig is :/

Is het een bekend probleem van deze laptop dat de CD-ROM niet opstartbaar is als er geen harde schijf in zit? :? Ik kan het me niet voorstellen, eigenlijk :/

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- HP Pavilion ze4400 laptop (AMD Athlon XP 2400+, 512MB RAM)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Uitgesloten dat de CD-drive defect is door de laptop op te starten vanaf een DOS-diskette met CD-ondersteuning en van daaruit de CD benaderen, dit gaat prima.

- Meerdere opstartbare CD's geprobeerd. Werken allen niet. Zelfs de originele meegeleverde "operating system disc" boot niet.

- Gebruikmaken van Plop Boot Manager vanaf een diskette. Deze freezed zodra het toetsenbord wordt bediend, dus werkt niet :/

- Andere opstartbronnen geprobeerd:
Opstarten vanaf een MS-DOS diskette werkt wèl.

Opstarten vanaf een USB-stick werkt beperkt. Een kale MS-DOS met alleen COMMAND.COM, IO.SYS en MSDOS.SYS lukt nog wel, maar een "uitgebreidere" MS-DOS zoals een Win98-opstartdiskette op USB-stick blijft hangen met een knipperende cursor. Damn Small Linux op USB boot ook niet, blijft hangen bij Syslinux.

Opstarten vanaf het netwerk werkt wel, hoewel ik alleen 2 Linux-varianten heb (Knoppix 6.4.4 en een Gparted Live). Ze starten op, maar niet helemaal... Knoppix komt tot de GUI, maar laadt KDE niet. Gparted komt niet tot de GUI. Kan gebrek aan RAM zijn. Memtest86 vanaf het netwerk starten werkt wèl.

Het blijft dat ik met geen mogelijkheid de laptop zover krijg dat hij wil opstarten vanaf de CD-drive :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Uefi aan of uit in de bios?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Deze laptop is véél te oud om met UEFI te maken te hebben :P Hij heeft nog een ouderwets BIOS van Phoenix.

[ Voor 30% gewijzigd door Josefien op 27-04-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kan je geen usb maken? Of usb gebruiken als 'schijf'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Nee, zoals ik al schreef boot hij via USB niet alles.

En het blijft vreemd waarom CD-boot totaal niet werkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 10:47
Is je cd reader niet kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:35

Onbekend

...

Hoor je de cd wel opspinnen zodra je de cd-optie kiest?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zoals in de startpost geschreven kan ik de CD benaderen als ik opstart vanaf een DOS-diskette met CD-drivers. Dus hij is niet kapot.
Onbekend schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:18:
Hoor je de cd wel opspinnen zodra je de cd-optie kiest?
Hij blijft stationair spinnen zoals gewoonlijk bij inwerpen van een CD die herkent wordt. Maar het access-led'je gaat niet aan bij het kiezen van de CD-optie. Ofwel het BIOS doet geen poging om te starten van CD :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 10:47
Anders eens kijken of er een modded bios is die wel goed werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je zeker dat die CD als bootable CD is gebrand? Kun je die wel booten vanaf een andere PC?
Brandfoutje is zo gemaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
thijsjow schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:54:
Anders eens kijken of er een modded bios is die wel goed werkt
Helaas, voor zover ik kan vinden is er geen alternatief BIOS voor deze laptop :/
The Eagle schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 23:03:
Weet je zeker dat die CD als bootable CD is gebrand? Kun je die wel booten vanaf een andere PC?
Brandfoutje is zo gemaakt :)
Ja, de CD is bootable op een andere PC.

Het zijn meerdere CD's waar ik het mee geprobeerd heb. Die zijn allen bootable op een andere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Op een CDRW getest toevallig? Ook nog wel eens gezien dat oude drives daar niet van konden booten. If so, gewone cdr proberen.
Kun je bevestigen dat dit klopt: http://www.daossoft.com/b...boot-from-cd-dvd-rom.html (uiteraard een save er achteraan anders slaat ie jiks op :P)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:11:
Op een CDRW getest toevallig? Ook nog wel eens gezien dat oude drives daar niet van konden booten. If so, gewone cdr proberen.
Kun je bevestigen dat dit klopt: http://www.daossoft.com/b...boot-from-cd-dvd-rom.html (uiteraard een save er achteraan anders slaat ie jiks op :P)
Het is een gewone CD-R. Een CD-RW boot trouwens ook niet.

En zelfs een originele meegeleverde Windows XP installatie-CD boot niet :o En dan bedoel ik deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/luPdEXxl.jpg
En deze is zeker weten bootable, op een andere PC getest... :D

De boot-order in het BIOS staat zeker weten goed en ook opgeslagen (is trouwens een iets nieuwer Phoenix BIOS dan die in je link):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yogBxIAl.jpg

En bij het opstarten kan ik via de ESC-knop ook een bootmenu oproepen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1vzLFnLl.jpg
Maar bij het kiezen v/d CD-optie terwijl de boven getoonde originele CD in de drive zit probeert hij niet eens de CD te benaderen (access-LED gaat niet knipperen). In plaats daarvan grijpt hij meteen naar de floppy-drive en als daar niks opstartbaars in zit gaat 'ie meteen door naar LAN :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12
Je kan toch booten vanaf een floppy en dan de setup op de CD-ROM starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Maar ik wil nu juist iets anders proberen te booten. Er zit geen harde schijf is, dus een Windows-CD booten heeft geen zin. Is alleen maar om te testen.

Probleem is nu dat 'ie geen enkele CD boot. De originele Windows-CD is dan het meest betrouwbaar om te testen.

De rede dat er geen harde schijf in zit is omdat een verloopconnector ontbreekt. Die is al besteld, maar is er nog niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Josefien op 29-04-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 00:14
Even pragmatisch: Wat is het uiteindelijke doel? Ik neem aan dat booten vanaf CD slechts een middel is?!

Je kan ook Windows XP va een USB stick installeren, iets waar je volgens mij nog wel prima van lijkt te kunnen booten. Verder, memtest al laten lopen om Je geheugen te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06

nelizmastr

Goed wies kapot

GENETX schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:22:
Even pragmatisch: Wat is het uiteindelijke doel? Ik neem aan dat booten vanaf CD slechts een middel is?!

Je kan ook Windows XP va een USB stick installeren, iets waar je volgens mij nog wel prima van lijkt te kunnen booten. Verder, memtest al laten lopen om Je geheugen te checken?
Deze laptop is van voor het USB boot tijdperk voor Windows installaties. We praten hier over een Athlon XP uit pakweg 2002/2003 ;) zal ook USB1.1 op zitten ipv 2.0 met een beetje pech. Dat is geen feestje met Windhoos setup...

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
GENETX schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:22:

Memtest86 heeft gisteren 1 pass gedraaid, geen problemen gevonden.

Uiteindelijk, als de verloopconnector binnen is, is het de bedoeling dat er weer Windows XP op komt.

Voor nu wilde ik de laptop testen. Bijv. door een BartPE of oudere Linux live-CD te booten. Maar dat lukt tot nu toe dus niet... :/

Het is ook heel opmerkelijk dat er niet van CD gestart kan worden. Zelfs een Pentium 120 uit '95 kan dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
nelizmastr schreef op zondag 29 april 2018 @ 12:37:
[...]

Deze laptop is van voor het USB boot tijdperk voor Windows installaties. We praten hier over een Athlon XP uit pakweg 2002/2003 ;) zal ook USB1.1 op zitten ipv 2.0 met een beetje pech. Dat is geen feestje met Windhoos setup...
Mja, een Athlon xp 2500 ga je vandaag de dag toch niet gebruiken voort zijn snelheid ;) Ik neem maar aan dat dit allemaal voor de "nostalgische ervaring" is en verder geen praktisch nut.

WinXP kan iig prima via USB geinstalleerd worden. Verder lijkt me dat er gewoon waar mis is met de laptop zelf en is het dalen van de cdrom daar onderdeel van. Maar ik vermoed dat de cdrom drive zelf niet het probleem is, maar gewoon de laptop zelf gaar is. Ik geef het zelf weinig kans. Probeer eens linux vanaf usb te draaien met zo weinig mogelijk aangesloten. Haal dan ook de cd drive er uit.

Andere poblemen zijn oa usb muizen, die gaven bij installaties op recentere hardware ook een nachtmerrie bij mij. Zonder USB muis gingalles als een zonnetje.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:53
Heb je al een keer de bios terug gezet naar default (d.w.z reset to default?) Ik ken bepaalde modellen waarbij je alles correct in kan stellen v.w.b type device om te booten en toch pakt ie het niet(goed). Pas na een default set en evt bij security (weet niet exact hoe het heet "prevent execution boot.... " ) werkt het dan wel.

Verder zijn oudere drives soms wat brak, misschien een externe USB DVD drive proberen(als je die hebt) na de bios reset? Voor mij werkt dit nl vaak als de interne drive niet goed lijkt te werken en USB sticks niet werken.

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik bedenk me nu net dat je de Cdrom wel kan bereiken met een opstartdiskette. Wellicht kan het dus ook een driverissue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

probeer anders eens een linuxmint op een usb stick te zetten. deze zou zonder problemen moeten werken als je van usb laat opstarten. dat heb ik al met diverse oudjes op die manier gedaan

overigens loopt dat ook een stuk mooier dan xp

https://linuxmint.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 29-04-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het BIOS net naar default settings gebracht... heeft geen effect op het CD booten :/

Een externe USB CD-drive werkt ook niet :/

Het kan geen driver-probleem zijn omdat er nog geen sprake van drivers is in de opstartfase.

Een Linux Mint USB-stick ben ik aan het maken :D

Het valt me trouwens op dat als ik het BIOS splash-screen wegdruk er korte tijd een regel "A Drive in this system cannot be unlocked" :?

Terwijl er geen schijf in zit. En de CD-drive is niet gelockd. Er zit ook geen BIOS-password o.i.d. op. Wat betekent deze ietwat vreemde melding?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LwfhZbql.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik weet dat het wat werk is, maar zou je wat shots kunnen maken van alle instellingspagina van BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Staat de CDROM in AHCI mode ? zet hem eens op IDE, ik denk dat ie dan wél boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06

nelizmastr

Goed wies kapot

MEN-O schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:49:
AHCI is technologie uit het SATA tijdperk en pas relevant vanaf pakweg 2007, zo'n 5 jaar nadat deze laptop uitkwam. Ook heeft AHCI geen invloed op CD-ROMs maar alleen op harddisks/SSD's. Je doelt waarschijnlijk op UEFI/Legacy (CSM) waar pas vanaf 2012 sprake is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
coller schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:48:
Ik weet dat het wat werk is, maar zou je wat shots kunnen maken van alle instellingspagina van BIOS?
Het BIOS is ontzettend kaal, weinig in te stellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JaC26j2l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8zPesVFl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8XgYgVl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yogBxIAl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QrlppUMl.jpg
MEN-O schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:49:
Deze laptop is te oud om S-ATA te hebben :D Dus überhaupt geen sprake van AHCI of IDE-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik kan mij deze laptops nog herinneren uit mijn eerste baantje. Ze hebben een periode gehad waarbij de bios zoiezo gammel was en de enige goed werkende boot opties de volgende opties waren :

- Booten via pxe (netwerk)
- Booten via windows 98 bootdisk of xp bootdisk , daarna install data kopieren naar hdd en dan daarvanaf installeren.

Booten via cdrom had altijd issues bij bepaalde laptops . Ik weet nog dat ik windows 2000 via floppy op een sony vaio moest installeren (usb 1.0 cdrom) ./facepalm (en dan een 12 inch ding ofzo).

Je beste optie zou zijn om gewoon te booten naar dos
via fdisk 2 partities aanmaken en dan daarna de windows xp install naar 2e partitie te gooien en daarvanaf te installeren naar partitie 1. Zo heb je ook altijd de setup files bijdehand als dat ding weer om de cd vraagt uit het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen in dit topic is het bios updaten. Is er wellicht een (minder buggy) up-to-date bios beschikbaar waarin mogelijk problemen hieromheen zijn opgelost?

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 29-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 02-05 16:52
nelizmastr schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:52:
[...]

AHCI is technologie uit het SATA tijdperk en pas relevant vanaf pakweg 2007, zo'n 5 jaar nadat deze laptop uitkwam. Ook heeft AHCI geen invloed op CD-ROMs maar alleen op harddisks/SSD's. Je doelt waarschijnlijk op UEFI/Legacy (CSM) waar pas vanaf 2012 sprake is.
Mijn gedachte hierachter was dat er volgens mij drivers geladen moeten worden voor AHCI mode, als het OS op de CDROM AHCI bijv. verwacht, en het is nu IDE, dan gaat dat niet lukken denk ik.

probeer alleen een beetje mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
alhoewel de cdrom drive zijn werk lijkt te doen, zou ik toch proberen om een andere/nieuwe cd drive te testen in de laptop.

Ik ben bekend met het fenomeen uit het verleden waar laptops die voorheen wel starten van cdrom het later niet meer deden.

Kijk op zn minst even of de lens in de cd drive niet stoffig of vuil is geworden na lange tijd.
Ook het verplaats/schuifmechanisme dient in goede orde te zijn.

Dit topic doet veel van vroeger opborrelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zat ook aan zoiets te denken. Maar SATA al een beetje uitgesloten. Toch zou USB wel eens een boosdoener kunnen zijn. Heb nl ook wel eens CD drives via USB zien hangen. Wat als je zonder aangesloten muis opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
1e manier : Zet de F2 delay functie op 10 sec en probeer dan van cdrom te booten

2e manier: zodra BIOS boot memory pass laat zien pauzeer het systeem met pause functie op keyboard.
Als ik het mij goed herinner dient de cd-drive ook geinitialiseerd te worden door het BIOS. Dit wilde wel eens op zich laten wachten .
Als dit te langzaam gebeurt zal hij nooit booten van cdrom.

Probeer het eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb een nieuwer BIOS gevonden, maar die moet vanuit Windows worden geflashd (werkt met WinFlash) :/ En zonder harde schijf lukt dat niet... wordt iets voor later als die verloopconnector gearriveerd is.

Linux Mint vanaf USB starten lukt wel, maar het duurt zeker een kwartier voordat er een (onbruikbaar trage :P ) desktop tevoorschijn komt, zeer waarschijnlijk door de lage hoeveelheid RAM. Maar het booten zelf gaat dus wel :)

Er zit geen externe muis op aangesloten. Het enige pointing device is het ingebouwde touchpad. En die werkt.

De CD-drive vervangen is makkelijker gezegd dan gedaan... de hele laptop zou open moeten om 'm los te krijgen :( Hoewel ik me echt niet voor kan stellen hoe een CD-drive zo stuk kan gaan dat "normaal" lezen wel goed lukt, maar booten niet :?

De "F2 delay" op 10 (en zelfs 20) secondes zetten heeft geen effect op het CD booten. Ook "vasthouden" met de Pause-toets heeft geen effect erop :/ Er wordt totaal niet geprobeerd de CD te benaderen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

als mint er al zo lang over doet dan hoef je van xp ook niet veel te verwachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:53
Laat de accu er eens uit(alleen via adapter), en probeer het dan nog eens of Linux Mint dan sneller start.
Ik heb in het verleden ook al eens problemen gehad dat de accu om een of andere vreemde reden de complete laptop gigantisch vertraagde. Hiermee waren toen ook andere vreemde problemen ineens opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door Endy op 29-04-2018 15:56 ]

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:58
Zonder harde schijf moet de cdrom mogelijk als master worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hcQd schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:14:
Zonder harde schijf moet de cdrom mogelijk als master worden ingesteld.
Dit zou ook nog kunnen... Jumpersettings dus even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
Probeer anders ff een usb dvd speler, vaak lost dat het probleem op

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:35:

Het valt me trouwens op dat als ik het BIOS splash-screen wegdruk er korte tijd een regel "A Drive in this system cannot be unlocked" :?

Er zit ook geen BIOS-password o.i.d. op. Wat betekent deze ietwat vreemde melding?

[afbeelding]
Weet je welk wachtwoord er eerder op zat? Als je die weer daarop instelt, zou deze melding weg moeten gaan, en zou je weer een en ander kunnen booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57

Eagle Creek

Breathing security

GENETX schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:04:
[...]

Mja, een Athlon xp 2500 ga je vandaag de dag toch niet gebruiken voort zijn snelheid ;) Ik neem maar aan dat dit allemaal voor de "nostalgische ervaring" is en verder geen praktisch nut.

WinXP kan iig prima via USB geinstalleerd worden.
nelizmastr doelt op het feit dat het opstarten vanaf USB pas gemeengoed is sinds een tijdperk na het uitkomen van deze laptop. De Windows XP-installatie kan dan wel vanaf USB functioneren, de laptop moet überhaupt de mogelijkheid bezitten om van USB kunnen opstarten :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarlaNational
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02-2023
Vroegah in de goedkopere meuk zat maar 1 IDE controller, waarbij je dan op 1 kabel een master en een slave kon zetten. Ik vermoed dat dit hier ook aan de hand is. Geen master op de kabel -> er kan niet geboot worden van de CD-ROM die er waarschijnlijk als slave achter hangt. In een desktop gemakkelijk op te lossen met jumpers op HDD/CD-ROM en/of positie op IDE-kabel wisselen... in een laptop wat lastiger, zoniet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik weet niks van een mogelijk vorig BIOS-password. Toen ik 'm overnam zat er al geen password op en is 'ie zoals hij nu is.

Een slimline CD-drive heeft voor zover ik weet geen jumpers? Tenminste, ik heb ze nog nooit gezien op slimline drives :?

Mocht het inderdaad een master/slave probleem zijn, waarom werkt de drive dan wel in DOS?

Als in een desktop de jumper-setting verkeerd staat wordt de drive niet in het BIOS herkent en werkt daarna in geen enkel besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Josefien schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:38:
Ik weet niks van een mogelijk vorig BIOS-password. Toen ik 'm overnam zat er al geen password op en is 'ie zoals hij nu is.

Een slimline CD-drive heeft voor zover ik weet geen jumpers? Tenminste, ik heb ze nog nooit gezien op slimline drives :?

Mocht het inderdaad een master/slave probleem zijn, waarom werkt de drive dan wel in DOS?

Als in een desktop de jumper-setting verkeerd staat wordt de drive niet in het BIOS herkent en werkt daarna in geen enkel besturingssysteem.
Vroeger moest er een besturingssysteem staan op een masterschijf. Alles wat je aan de computer toevoegt wordt dan slave. Later kon je ze automatisch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
DOS device drivers maakt het weinig uit of de drive als master of slave staat geconfigureerd, ook als is het de enige apparaat aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik weet niet wat je precies met het ding van plan bent maar linux mint werkt dus. xp zal zeker niet sneller zijn

ik heb hier ook nog zo'n oud mormel (met xp en vista is het alleen maar blazen en gebeurd er verder weinig) en gebruik in mint of alleen google (met account sync) of ik RDP (met remmina) naar een sneller pc in mijn netwerk.

Zo kan je toch een oud flappie nog relatief goed gebruiken

wellicht een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zet er een andere BIOS versie op die El Torito wel goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Josefien schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:38:
Een slimline CD-drive heeft voor zover ik weet geen jumpers?
Waarschijnlijk gebruikt hij CS (Cable Select), als je pin 28 met de massa verbindt zou hij dan zich als master moeten gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Kan windows zo-i-zo alleen vanaf cdrom starten?
Moet er niet altijd een beschrijfbaar medium zijn?
Ik zag iets van 456mb mem, dan is er al snel een swap-file nodig.

- If I could do that, I would do it better -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
pjot1 schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:59:
[...]

Vroeger moest er een besturingssysteem staan op een masterschijf. Alles wat je aan de computer toevoegt wordt dan slave. Later kon je ze automatisch zetten.
Dat "vroeger" is vast van de tijd voor deze laptop. Al bij een Pentium 2 was het mogelijk om vanaf een slave-schijf een besturingssysteem te booten, ondanks dat het niet hoorde.
hcQd schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:00:
DOS device drivers maakt het weinig uit of de drive als master of slave staat geconfigureerd, ook als is het de enige apparaat aan de kabel.
Ehmm... voor zover ik weet is het zo dat als het BIOS de drive door verkeerd jumperen niet kan detecteren, de DOS CD-driver het ook niet kon.
Ray schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:24:
ik weet niet wat je precies met het ding van plan bent maar linux mint werkt dus. xp zal zeker niet sneller zijn

ik heb hier ook nog zo'n oud mormel (met xp en vista is het alleen maar blazen en gebeurd er verder weinig) en gebruik in mint of alleen google (met account sync) of ik RDP (met remmina) naar een sneller pc in mijn netwerk.

Zo kan je toch een oud flappie nog relatief goed gebruiken

wellicht een idee ?
Hij moet specifieke oude Windows-software draaien, dus er moet Windows XP op komen. En aangezien deze laptop oorspronkelijk geleverd was met Windows XP moet dat goed kunnen draaien.

Linux Mint werd zo langzaam door een gebrek aan RAM. De Live-versie werkt namelijk met een RAM-disk en heeft geen swap-space. Dan is 512MB RAM (waar ook een stuk videogeheugen van af gaat) wel erg krap :D
Trommelrem schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:30:
Zet er een andere BIOS versie op die El Torito wel goed ondersteunt.
Zoals ik al eerder schreef moet het BIOS geflashd worden vanuit Windows... en er zit nu geen HDD in en dus ook geen Windows... :/
hcQd schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:54:
[...]

Waarschijnlijk gebruikt hij CS (Cable Select), als je pin 28 met de massa verbindt zou hij dan zich als master moeten gedragen.
Dat denk ik ook.

Handmatig pinnen verbinden lukt niet... zo'n slimline-connector is héél fijn gebouwd hè? :P
SCS2 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:17:
Kan windows zo-i-zo alleen vanaf cdrom starten?
Moet er niet altijd een beschrijfbaar medium zijn?
Ik zag iets van 456mb mem, dan is er al snel een swap-file nodig.
Iets als BartPE vast wel :D Dat startte ook met 192MB, kan ik me herinneren. Maar een volledige Windows-installatie, inderdaad niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee starten van setup kan altijd wel gok ik. Dan geeft windows ergens bij de setup wel dat er geen hdd gevonden is... Geheugen is ook echt het probleem niet, ik heb vroeger wel Windows XP op een PII 350MHz met 192MB gedraait. Ook hier, Windows gaat echt geen swapfile aanleggen als je daar als gebruiker nog niets hebt aangegeven. Zou mooi zijn als een setup je bestanden zomaar zou overschrijven ;)

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 29-04-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-05 16:05
Een vrouw die over hardware praat, marry me please :D

Nee maar zonder dollen, ben benieuwd wat voor software je nog wilt draaien op dat museum stuk!

According to my calculations the problem doesn't exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 21:53

Aganim

I have a cunning plan..

Josefien schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:33:
Ik heb een nieuwer BIOS gevonden, maar die moet vanuit Windows worden geflashd (werkt met WinFlash) :/ En zonder harde schijf lukt dat niet... wordt iets voor later als die verloopconnector gearriveerd is.

Linux Mint vanaf USB starten lukt wel, maar het duurt zeker een kwartier voordat er een (onbruikbaar trage :P ) desktop tevoorschijn komt, zeer waarschijnlijk door de lage hoeveelheid RAM. Maar het booten zelf gaat dus wel :)
Je kan Hirens Boot CD proberen, even de zip uitpakken en met Rufus een USB stick bakken. Is op Windows XP gebaseerd en fors uitgekleed, dus met een beetje geluk lukt dat met de beperkte hoeveelheid RAM en kan je vanuit die omgeving wel WinFlash draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Setup start inderdaad ook zonder hdd. In dit geval is de laptop echt de boosdoener die niet van CD wil starten, het niet eens probeert :/

Ik heb vroeger ook lange tijd XP gehad met 192MB RAM. Zowel op een P3-667 als met een paar P2-400's. Ging prima in die tijd :D Voordat er SP2 kwam deed 'ie het met 64MB ook als je niet meer dan 1 browser-venster tegelijk open had :D

Linux Mint draait vast ook wel in 512MB als het geïnstalleerd zou zijn, maar in live-modus is meer nodig voor o.a. de ramdisk.

De laptop moet uiteindelijk oude software draaien die gebruikt wordt om oude display's uit bussen (in m'n fotoalbum staat een foto van zoiets) van nieuwe teksten te voorzien. Daarbij is de RS-232 poort en PCMCIA slot met 12v van belang.

Deze is eigenlijk een overblijfsel van meerdere laptops die ik voor dit doel had aangeschaft. Als ik 'm alsnog werkend krijg mag 'ie met een kennis mee die iets voor hetzelfde doel zoekt. Als het niet werkt, jammer, mag 'ie zelf wat gaan zoeken... :P

Ik ga morgenavond de Hiren's Boot CD proberen :D Het is nu al tijd om te slapen voor mij :'(

En dan hopen dat het flashen wel goed gaat... als het BIOS beschadigd is het helemaal einde verhaal :o

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 29-04-2018 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

heb hier ooit xp op een 486dx2 flappie gezet, het gaat dus inderdaad wel degelijk :) als ik alleen dan de slot in netwerk kaart erin stopte had ik een mem tekort en bootte hij niet meer en zonder duurde het ook iets van een half uur haha

ik wil anders wel eens in de puihoop op zolder snuffelen of daar nog ergens een cd rom te voorschijn komt. er moet nog ergens een iets nieuwere liggen. die het overigens ook nog doet op xp bedenk ik me net enkel het scherm is kaduk en hij ligt uit elkaar maar dat is voor jou geen probleel toch ... :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 30-04-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De met Rufus gemaakte USB-stick met Hiren's Boot "CD" boot niet op de laptop... blijft hangen met de regel "SYSLINUX 4.07 EDD" :/

Volgens mij boot alles met SYSLINUX niet op deze laptop, blijft op hetzelfde punt hangen. Daarom werkte Damn Small Linux ook niet, die gebruikt ook SYSLINUX.

Er is op de site van Hiren's wel instructies om handmatig een USB-stick ervan te maken die gebruikmaakt van GRUB. Als ik er vanavond aan toe kom misschien dat proberen.

Anders misschien toch wachten tot de verloopconnector binnenkomt en een harde schijf plaatsen. Ik denk om eerlijk te zijn echt niet dat de CD-drive de boosdoener is, maar de laptop zelf of het ontbreken van een harde schijf :/ Vreemd geval wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De variant met GRUB boot ook niet. En het ligt echt aan deze laptop :/

Ik heb een andere laptop van gelijke leeftijd geprobeerd (een Acer Travelmate met P4) en daar boot 'ie wel, hetzij langzaam omdat 'ie alleen USB1.1 heeft. Dus de USB-stick is zeker weten goed.

Dus, ehmm... niet alleen de CD-boot van deze HP laptop is mogelijk brak... ook de USB-boot is niet heel compleet... hij boot meer niet dan wel tot nu toe :P Had ik wel anders verwacht zeg... dacht altijd dat HP heel redelijk spul was :/

Ik had elders nog een oudere versie BIOS gevonden die vanaf een bootable diskette te flashen is, maar die blijft hangen na het laden v/d Phoenix flash utility. Mogelijk toch het verkeerde model...

Heel gek trouwens dat op de site (support) van HP niks meer te vinden is over deze Pavilion ZE4400, alsof hij nooit bestaan heeft :/ Terwijl de drivers en BIOS van bijv. een oudere Deskpro EN nog wel te vinden is :? Het lijkt wel alsof er van de eigen oude HP-producten niks meer te vinden is (van de HP Vectra serie is bijv. ook niks meer te vinden), maar van oude Compaq-producten zoals die Deskpro's wèl :?

De traagste PC waar ik ooit Windows XP op had zien opstarten is trouwens een Pentium 120 met 64MB. Semi-bruikbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

dacht altijd dat HP heel redelijk spul was :/
Er zit een verschil tussen 'heel redelijk' en 'werkt na 20 jaar nog zonder problemen'. :p

Maar balen dat Hiren's ook niet wilt lukken, dat wordt inderdaad wachten op het verloopstuk vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bedenk me net dat ik waarschijnlijk xp verwar met '97 .....

die kwam toch na 3.1 op diskette.....

was mijn eerste cd install.. na paar dagen weer terug naar 3.1 op mijn P90

op de 486 dus nooit xp gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Ray schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:57:

Ik denk dat je Windows 95 bedoelt, Windows 97 heeft nooit bestaan. De non-NT uitgaven zijn Windows 95, 98/98SE, ME en daarna is MS definitief op de NT kernel overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat je ook nog kan proberen is Winsows XP via een ander systeem installeren op de hdd, en deze vervolgens overzetten :p . Lelijk, maar wellicht werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

@GENETX , dat is juist het probleem: er zit nog geen HDD in ivm het nog ontbreken van een verloop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat weet ik, maar die komt vanzelf wel. Een normale installatie uitvoeren lijkt nu best wel een doodlopend spoor iig. Ik zou persoonlijk even de laptop aan de kant leggen tot het verloopje binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Aganim schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:54:
[...]

Er zit een verschil tussen 'heel redelijk' en 'werkt na 20 jaar nog zonder problemen'. :p

Maar balen dat Hiren's ook niet wilt lukken, dat wordt inderdaad wachten op het verloopstuk vrees ik.
Naja, bij oude HP's dacht ik toch aan "niet kapot te krijgen" :P Zoals m'n oude HP Vectra P2 desktop die het nog steeds doet, ondanks dat 'ie lange tijd geleden een paar jaar 24/7 heeft gedraaid. Bij Compaq trouwens ook... ging ook nooit kapot :D

Hoe ouder, hoe robuuster, was mijn idee :D
Ray schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:57:

was mijn eerste cd install.. na paar dagen weer terug naar 3.1 op mijn P90

op de 486 dus nooit xp gehad
Zal wel Windows 95 zijn :D Overigens liep dat op een "recente" 486 ook redelijk met voldoende RAM. Hadden we op de middelbare school als toets-computers in het techniek-lokaal :D
GENETX schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:36:
Dat weet ik, maar die komt vanzelf wel. Een normale installatie uitvoeren lijkt nu best wel een doodlopend spoor iig. Ik zou persoonlijk even de laptop aan de kant leggen tot het verloopje binnen is.
Nah... dat moet wel nu :/ En dan hopen dat het niet zo is dat de laptop ook niet van harde schijf wil booten als 'ie er t.z.t. in zit. Dan ga ik echt huilen na zo lang wachten :'( :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Josefien schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:35:

Terwijl er geen schijf in zit. En de CD-drive is niet gelockd. Er zit ook geen BIOS-password o.i.d. op. Wat betekent deze ietwat vreemde melding?
Gezien het hoofdlettergebruik (Drive met hoofdletter) kan het goed zijn dat de BIOS het hier niet over 'een schijf', maar over de A schijf heeft. Het was zo standaard dat de floppystations A: en B: toegewezen kregen onder DOS en Windows, dat die schijfletters ook nog weleens in de BIOS werden gehanteerd als het over een floppystation ging.

Het is een gokje, maar ik vermoed dat de BIOS voor meerdere modellen gebruikt werd en deze waarschuwing getoond wordt als er geen floppystation aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-04 20:03
Wat je misschien ook even kan proberen:

Als je een bootable cd maakt, specifieer dan expleciet als setting File system ISO 9660 en ISO9660 file name DOS(8.3) Oudere systemen kunnen soms problemen geven indien dit niet is gebeurd.

En dan de A:/ melding: het zou kunnen dat de de cdrom als A start, in dat geval moet er een booatable discette image staan op de cdrom,

wat achtergrondinformatie:
https://pdos.csail.mit.ed...4/readings/boot-cdrom.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door redzebrax op 02-05-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Aganim schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:16:
[...]

Gezien het hoofdlettergebruik (Drive met hoofdletter) kan het goed zijn dat de BIOS het hier niet over 'een schijf', maar over de A schijf heeft. Het was zo standaard dat de floppystations A: en B: toegewezen kregen onder DOS en Windows, dat die schijfletters ook nog weleens in de BIOS werden gehanteerd als het over een floppystation ging.

Het is een gokje, maar ik vermoed dat de BIOS voor meerdere modellen gebruikt werd en deze waarschuwing getoond wordt als er geen floppystation aanwezig is.
Ik zal morgen eens kijken of die melding verdwijnt als ik een diskette in het station doe. Deze laptop is wel voorzien van een diskettestation :D

Als die melding inderdaad van doen heeft met het diskettestation hoeft daar verder niks meer achter gezocht worden.
redzebrax schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:20:
Wat je misschien ook even kan proberen:

Als je een bootable cd maakt, specifieer dan expleciet als setting File system ISO 9660 en ISO9660 file name DOS(8.3) Oudere systemen kunnen soms problemen geven indien dit niet is gebeurd.

En dan de A:/ melding: het zou kunnen dat de de cdrom als A start, in dat geval moet er een booatable discette image staan op de cdrom,

wat achtergrondinformatie:
https://pdos.csail.mit.ed...4/readings/boot-cdrom.pdf
Dat zou dan wel heel raar zijn, omdat ook de meegeleverde installatie-CD niet boot :/

Ik zal morgen eens een CD proberen met alleen een bootable diskette-image van een Win98 opstartdiskette erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je de winflash niet extracten naar de flashutil en de biosfile zelf?

dan kan je hem mogelijk wel in DOS flashen.. ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De regel "A Drive in this system cannot be unlocked" verdwijnt niet als ik een bootable diskette in het diskettestation plaats. Het station werkt echter wel, dus het lijkt erop dat deze melding niks met het diskettestation te doen heeft.

Een bootable CD met een image van een opstartdiskette werkt niet. Wordt gewoon overgeslagen bij het opstarten net als de eerdere CD's :/
SMSfreakie schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 23:12:
kan je de winflash niet extracten naar de flashutil en de biosfile zelf?

dan kan je hem mogelijk wel in DOS flashen.. ?
Jawel, dan krijg ik een ROM.WPH wat waarschijnlijk het BIOS-image is. En een WinPhlash.exe met toebehoren, de eigenlijke WIndows-flash-utility.

Er bestaat op internet inderdaad ook een DOS flash-utility (Phlash en Phlash16) voor Phoenix. Echter, doen die ook een check of het BIOS geschikt is voor de desbetreffende laptop zoals doorgaans de meegeleverde utility's doen? Ik weet namelijk niet 100% zeker of het BIOS het juiste is, aangezien ik 'm van andere sites vandaan heb omdat HP geen downloads biedt voor dit model :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Ik zou er niet op durven gokken. :) Met de /DEV parameter kan je met Phlash16 device information uit het WPH bestand bekijken, aldus http://www.panticz.de/phlash16.exe-command-line-parameter. Wellicht dat je dat in ieder geval genoeg aanknopingspunten geeft om te zien of je de juiste versie te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
verder kan je natuurlijk met een HEXeditor kijken of er nog iets nuttigs in staat..

en misschien kan je met een DOS flasher ook wel een dump maken van de huidige bios.. dan kan je misschien nog iets vergelijken kwa ID strings oid

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik ga 'm niet flashen. Met een hex-editor vind ik halverwege de nieuwe file "pavilion ze4200", da's een ander model.

De opdracht "phlash16.exe /dev" geeft informatie over de ondersteunde flash-devices (ofwel flash-ROM IC types), geen informatie over het model computer/laptop.

In de gebruiksaanwijzing staat dat je een back-up kunt maken:
code:
1
/RO[=name]     Read contents of flash part and save to a file.

Echter, werkt niet. Syntax error of dat de file niet bestaat.

Ik heb geprobeerd:

phlash16 /RO[ROM.WPH]
phlash16 /ROROM.WPH
phlash16 /ROA:\ROM.WPH
phlash16 /RO[=ROM.WPH]
phlash16 /RO[=A:\ROM.WPH]

Werkt geen van allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
de hdd die je er in wil stoppen welke aansluiting heeft die, misschien kun je die in een externe hdd box plaatsen. Of met een (aansluiting die jij hebt) naar (aansluiting die de hdd box heeft) verloopstekkertje verbinding leggen. Dan koppel je hem aan een werkende pc, pakt een virtual machine, en installeerde zo Windows 95 op de hdd door de installatie disk in de pc te doen, dan kies he dat als instal medium en installeerde het naar de partitie de jij wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:01
Josefien schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:30:
De opdracht "phlash16.exe /dev" geeft informatie over de ondersteunde flash-devices (ofwel flash-ROM IC types), geen informatie over het model computer/laptop.

In de gebruiksaanwijzing staat dat je een back-up kunt maken:
code:
1
/RO[=name]     Read contents of flash part and save to a file.

Echter, werkt niet. Syntax error of dat de file niet bestaat.

Ik heb geprobeerd:

phlash16 /RO[ROM.WPH]
phlash16 /ROROM.WPH
phlash16 /ROA:\ROM.WPH
phlash16 /RO[=ROM.WPH]
phlash16 /RO[=A:\ROM.WPH]

Werkt geen van allen.
Volgens deze post zou je moeten doen:
code:
1
phlash16 /RO=ROM.WPH

(verder heb ik hier totaal geen verstand van, dus hou mij verder lekker stil hier en lurk mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
het zou kunnen dat de 4200 en 4400 de zelfde bios gebruiken..

heb je misschien info over welke versie bios er nou op zit?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
vanaalten schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:33:
[...]

Volgens deze post zou je moeten doen:
code:
1
phlash16 /RO=ROM.WPH

(verder heb ik hier totaal geen verstand van, dus hou mij verder lekker stil hier en lurk mee)
Nope, ook die werkt niet. Hij geeft dan aan dat A:\ROM.WPH niet bestaat... wat logisch is als 'ie nog aangemaakt moeten worden :/
SMSfreakie schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:55:
het zou kunnen dat de 4200 en 4400 de zelfde bios gebruiken..

heb je misschien info over welke versie bios er nou op zit?
De huidige versie is KAM1.44.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
De verloopconnector was gisteren binnen, vandaag met harde schijf in de laptop gemonteerd (met maar 1 schroefje... de vorige eigenaar had de schroefjes achtergehouden en ik vond in m'n bakje maar 1 met een platte kop en dunne schroefdraad :/ ).

En dan... zijn na het plaatsen van een harde schijf alle problemen opgelost :o

*O* *Josefien blij, blij, blij, blij* *O*

Hij boot weer vanaf CD en die melding in het BIOS verdween na het plaatsen van een harde schijf :D

Ofwel een normale Windows XP installatie is geen probleem :D

Maar... waarom kon de laptop niet booten vanaf CD toen er geen harde schijf in zat? :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ea6D0sQl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omdat Combraq? :)
Werkelijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 16:40

Blokker_1999

Full steam ahead

Het is speculatie maar ik vermoed doordat het BIOS geen schijf zag werden bepaalde registers niet (correct) geïnitialiseerd waardoor er tijdens het booten gewoon fouten ontstonden en je bootmedia vastliep. De waarschuwing dat een schijf niet ontgrendeld kon worden stond er natuurlijk niet voor niets.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:12:
Omdat Combraq? :)
Werkelijk geen idee.
Het is een HP O-)
Blokker_1999 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:21:
Het is speculatie maar ik vermoed doordat het BIOS geen schijf zag werden bepaalde registers niet (correct) geïnitialiseerd waardoor er tijdens het booten gewoon fouten ontstonden en je bootmedia vastliep. De waarschuwing dat een schijf niet ontgrendeld kon worden stond er natuurlijk niet voor niets.
Hoewel dat eigenlijk niet hoort te gebeuren. In het BIOS is namelijk de mogelijkheid om de harde schijf op "None" te zetten, voor als er niks is aangesloten. Maar dat werkte dus niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Overigens is de laptop zelf nog best in goede staat... zo goed als geen fysieke slijtage/schade en voelt ook nog best robuust aan na al die jaren :D Met harde schijf doet alles het prima :D

Het lijkt geen slechte laptop voor z'n tijd, werkt alleen niet goed zonder harde schijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
rare acties van HP.. .maar fijn dat t inmiddels gewoon weer werkt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Josefien schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:54:
[...]

Het is een HP O-)

[...]

Hoewel dat eigenlijk niet hoort te gebeuren. In het BIOS is namelijk de mogelijkheid om de harde schijf op "None" te zetten, voor als er niks is aangesloten. Maar dat werkte dus niet :/
Nee, het is een Combraq :P Met een HP logo. Uit de tijd dat HP net Compaq over had genomen en aan het rebranden was. HP lijn was toen voor business en de Compaq voor thuis iirc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 05:11
Ik heb destijds weleens XP aan de praat gekregen door de HDD uit de laptop te halen.

Draai de eerste delen van de installatieroutine op een andere PC, zodat de HDD in ieder geval bootable is. Dan heb je geen last van die irritante CD-ROM boot, en kan je gewoon verder.

EDIT: bizarre oplossing, maar mooi

[ Voor 6% gewijzigd door fonsoy op 08-05-2018 23:17 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk makkelijker :)

404 Signature not found

Pagina: 1