Vragen bouw home/nas server (openmediavault en nextcloud)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoreSecrets
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05-2018
Hi,

Ik ben van plan mijn eerste nas / home-server met Nextcloud te bouwen op basis van Openmediavault voor privégebruik (4 gebruikers maximum). Ik zal 2 SATA schijven gebruiken met RAID of ZFS. Naast Nextcloud ben ik ook van plan later een domoticasysteem te installeren (waarschijnlijk Home Assistance). Ik heb een aantal vragen, die ik (met mijn beste inspanning) snel zou kunnen herkennen op dit en andere forums en de online documentatie van Nextcloud en Openmediavault. (Sorry vooraf als ik iets over het hoofd heb gezien, ik stel ook deze vragen met betrekking tot mensen die ervaring hebben met een vergelijkbare opstelling, en het laatste: ik heb een technische achtergrond, maar geen kleine ervaring en zoals gezegd, dit zal zijn de eerste homeserver die ik zal bouwen):

Vraag 1. Voor de hardware kies ik de basis configuratie zoals ik die op een tweakerssite vond. Mijn eerste (check)vraag is of die basis configuratie voldoende is voor de beschreven (openmediavault/nextcloud/home assitance) software of dat ik voor de 2e meer krachtige hardware configuratie moet gaan? De vraag stel ik mede omdat de nextcloud system requirement documentatie alleen maar RAM requirements stelt (en geen CPU en opslag)

Vraag 2. Draait openmediavault ook daadwerkelijk op het ASRock J3160DC-ITX zonder problemen? Deze vraag omdat ik vanuit mijn (beperkte) ervaring weet dat niet iedere linux distro gegarandeerd op iedere type hardware platform draait).

Vraag 3. Ik kon geen duidelijke instructies vinden voor het installeren van Nextcloud op OpenMediavault; openmediavault heeft een plug-in voor Owncloud maar ik geef de voorkeur aan Nextcloud. Ik denk dat het gebruik van de openmediavault docker-plugin de beste aanpak is (?) Heeft iemand ervaring/een dergelijke installatie instructie set?

Bij voorbaat dank voor reacties;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is precies je doel met OMV? Want zou je niet hetzelfde kunnen bereiken met een standaard Linux installatie? Dan heb je ook geen zorgen of NC wel werkt of niet. De plugin bij OMV voor OC zal ook wel werken met NC en anders kom je daar al snel genoeg achter. ;)

De hardware is redelijk standaard en zal niet zo snel problemen geven. Het is niet de laatste generatie van iets dat gister uit is gekomen en men nog geen tijd voor heeft gehad er aan te werken. Mijn ervaring met Linux is zelfs dat het meer en sneller iets ondersteund dan Windows.

Qua performance zal het wel voldoende zijn. Geheugen is ruim voldoende, tenzij je iets als ZFS gaat gebruiken met twee hele grote schijven (8 TB of meer). Maar dan prik je er gewoon meer geheugen in, een module van 8 GB of twee van 8 GB is dan voldoende ervoor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoreSecrets
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05-2018
Mijn afweging om OMV boven een linux distro te verkiezen was het gebruikers gemak van de OMV GUI om de NAS (met 2 disken en RAID/ZFS/..) functie te installeren en configureren. Online vond ik niet zosnel een duidelijke instructieset om een NAS met 2/meerdere disken met RAID/ZFS met een linux CLI te installeren (heb met name gezocht naar een dergelijke set voor ubuntu server). Zoals gezegd is mijn praktische ervaring momenteel nogal laag, en vind ik een stabiele NAS wel van zeer belang. Dat vond/vind ik belangrijker dan het gemak om vervolgens applicaties zoals nextcloud vervolgens te installeren. Wellicht als ik verder gevorderd was dat ik die afweging anders gemaakt zou hebben zoals jij aangaf. Maar als iets over het hoofd gezien heb een een dergelijk linux instructie set hoor ik het graag;-)

UPDATE: ik vond zoeven deze en deze link mbt een RAID installatie mbv Debian server, hetgeen mijn voorkeur nu inderdaad naar een linux server (wellicht inderdaad Debian server) doet gaan (ipv OMV). Wel denk ik nog steed dat installatie (en onderhoud) van applicaties obv containers/docker eleganter is, maar ook mbt docker heb ik nog een leercurve;-)

Ook bedankt voor de feedback mbt de performance. Wel zit ik me toch af te vragen of mbt de lange termijn (verwachting dat de server zo'n 10 jr mee gaat) niet handiger is om voor de zwaardere configuratie te gaan?; veel pakketten worden in de loop vd tijd zwaarder en stellen steeds zwaardere systeem eisen.

[ Voor 16% gewijzigd door NomoreSecrets op 27-04-2018 15:21 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-09 17:38

Fua

Openmediavault draait op debian, dus alles wat niet met plugins/docker kan, kun je gewoon installeren.

Versie 4 is pas gelanceerd, dus nog niet alle plugins zijn geupdated.

Zfs, raid, etc schijnen makkelijk in te stellen. (gebruik ik zelf niet)
Omv is erg stabiel. Bij mij loopt er alleen vast als ik zelf weer wat verkeerd doe.

Fua