nieuw formulier ACM spamklacht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:09
Hoi allemaal,

Vanochtend heb ik een spam e-mailbericht ontvangen van een firma met de naam normaprice.eu. Het bericht is, afgezien van de productnaam, volledig in het Nederlands gesteld. Het gaat over: "QuickMax - Eyelash Growth Enhancer". Ik ben een man en in dit geval geen drag queen, dus dit is niet een product waarvoor ik mij interesseer. Waarom is deze e-mail volgens mij spam? Ik ken deze firma niet en ik heb me nooit aangemeld voor enige producten of diensten van deze of een soortgelijke firma. Het betreft een e-mailadres waarop vroeger de nodige spam binnen is gekomen maar waar ik tegenwoordig bijna niets meer op ontvang.

Dus ik ga naar spamklacht om het formulier in te vullen. Ik kom tot de ontdekking dat de ACM het formulier heeft vernieuwd. In beginsel is het formulier duidelijker geworden en beter te gebruiken door leken. Er is alleen een vraag waar ik me aan stoor:

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/frankh/spamklacht-20180427.png

Opzich is de vraag: "Biedt het bericht de mogelijkheid om u af te melden?", zo gek nog niet. Alleen bij verplichte meerkeuzeantwoorden gaan er bij mij toch enkele haren overeind staan.
  • Ja
  • Ja, maar daarvoor moet ik eerst vragen beantwoorden
  • Ja, maar dit blijkt niet te werken
  • Nee
Uit veiligheidsoverwegingen klik ik geen enkele link aan in een e-mail die mij ongevraagd is toegezonden. Volgens mij begaat de ACM hier een grote fout door mensen aan te zetten op potentieel zeer schadelijke links te klikken.

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit heeft helemaal niets in TL te zoeken. Ik hou het op Privacy & Beveiliging.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10 11:15
ACM gaat waarschijnlijk uit van legit bedrijven die spam/reclame versturen of een andere partij laten versturen.

Het emailtje wat jij ontving is meer iets voor het spamfilter. Maar je hebt gelijk, die 4 vragen hadden er 5 mogen zijn bijv: "Ik klik niet op links in vreemde emails dus kom ik hier."

Nou vind ik klikken op links in mails zoiezo niet meer van deze tijd. Niet dat ze je echt veel andere opties bieden. Bij mij beland het gros gewoon in de spambox. Zelfs mails waar ik ooit wel mijn email voor heb opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Als je uit veiligheidsoverwegingen niet op vreemde links in spamberichten klikt is het dus niet mogelijk om je af te melden,je weet tenslotte nooit waar de link heen gaat. Dat is ook mijn de facto antwoord en in een van de commentaarvelden licht ik dat toe.
Overigens wel grappig dat de bevestiging van de ACM van het doen van de spamklacht structureel in m'n spambox komt...

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je klikt anders toch gewoon op Ja als er een link is? Met opmerking dat je niet hebt geklikt en je dus geen indicatie hebt dat het niet werkt. Het is een valide vraag, kunnen afmelden is immers vereist.. Nooit aangemeld / nooit gehandeld met het bedrijf en niet kunnen afmelden zijn twee verschillende dingen die beide faudt zijn.

Maar inderdaad iets dat je alleen wilt aanklikken als je je daadwerkelijk hebt aangemeld / het "zeker" een net bedrijf is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:09
Als ik me heb aangemeld voor een nieuwbrief, ik ontvang de nieuwbief en ik wil me afmelden, dan klik ik de link om me af te melden. Als ik ongevraagd rommel krijg toegestuurd dan klik ik 'niet' op afmelden, ik heb me immers nooit aangemeld. Kan de overheid en semioverheid mensen aanstellen die voor de verandering eens een keer wel verstand van zaken hebben?

Wanneer je ongevraagd een e-mail toegezonden krijgt dan is de afmeldlink doorgaans erg schadelijk. Het klikken van de link om af te melden wordt door de spammer doorgaans gezien als de bevestiging dat een e-mailadres bestaat. Dit zal vervolgens leiden tot veel meer spam. Ik kan er niet bij dat de mensen van de ACM hier kennelijk geen weet van hebben. Na heel veel commissievergaderingen en gedegen afwegingen bouwen ze vrolijk een formulier met deze vraag er in. Hoe bestaat het?
Pagina: 1