Herstel Focal Chorus 816V

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-06-2023
Beste,

De tweeter in een van mijn Focal Chorus 816V heeft het begeven. Of het filter, in elk geval geen geluid er uit meer.

Is er enige kans dat ik dat hersteld krijg ? Weet er toevallig iemand hoe de tweeter te verwijderen en/of bij het filter te geraken ? Suggesties ?

In elk geval is het balen, zo'n goede speakers ...

Thx

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is het spontaan gebeurd of heeft ie een keer heel hard gestaan of kortstondig veel te hard per ongeluk?

Een tweeter kan doorbranden. Een filter kan stuk gaan maar meestal niet in 1x helemaal.

Hoe je de tweeter er uit haalt kan ik je in geval van B&W wel uitleggen, maar van Focal weet ik het niet.

Als ik zo naar de plaatjes kijk zit de tweeter op een L plaatje. Kun je die niet gewoon naar voren schuiven??
Dan kun je met een multimeter heel snel checken wat de weerstand is.

Edit:

O kijk hier: http://www.diyaudio.com/f...al-focal-chorus-836v.html

De driver er onder haal je los, dan voel je aan de binnenkant bij de tweeter een duimschroef. Die haal je los en dan kun je hem er uit pakken... Beetje googelen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 27-04-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
Beste,

Ik ben niet geheel zeker hoe het gebeurd is ( hint : mijn tieners weten van niets ... ;) ). Ik vermoèd dat hij eens te luid geweest is, vermoedelijk met een mooi klikkende clip, bij het overschakelen van A naar B speakers of plots omzetten van geluidsbron. Enfin, alles waar ik van zeg om voorzichtig te zijn ;)

Ondertussen was ik ook op dat forum terecht gekomen. Opende er zelfs een draadje om wat meer guidance te krijgen.

Aangezien ik er van uitga dat hij toch verloren is ( ik vermoed niet dat een 'professionele' herstelling commercieel haalbaar is ) ga ik het toch maar zelf proberen uit te vissen en aan te pakken. Paar weken zoet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

492828

Fairy schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:50:
Is het spontaan gebeurd of heeft ie een keer heel hard gestaan of kortstondig veel te hard per ongeluk?
Een tweeter kan doorbranden. Een filter kan stuk gaan maar meestal niet in 1x helemaal.
Hoe je de tweeter er uit haalt kan ik je in geval van B&W wel uitleggen, maar van Focal weet ik het niet.
Als ik zo naar de plaatjes kijk zit de tweeter op een L plaatje. Kun je die niet gewoon naar voren schuiven??
Dan kun je met een multimeter heel snel checken wat de weerstand is.
Edit:
O kijk hier: http://www.diyaudio.com/f...al-focal-chorus-836v.html
De driver er onder haal je los, dan voel je aan de binnenkant bij de tweeter een duimschroef. Die haal je los en dan kun je hem er uit pakken... Beetje googelen :P
Goeie vondst, maar dan moet je het draadje wel even helemaal doorlezen. Bij sommige types kun je de tweeter alleen vervangen door een speciale sleutel van Focal te gebruiken. Het handigste is misschien de speaker er onder te verwijderen, met een spiegeltje zie je dan wel of er een duimwieltje zit of iets anders.

Verder ben ik het wel met je eens, je blaast een filter (die zijn meestal zwaar overgedimensioneerd) niet zo snel op. Grootste kans is dat de tweeters kaduuk zijn. De oorzaak is meestal een clippende (en dus ver omhoog gedraaide) versterker.
TS, als je de tweeters er uit krijgt kun je ze uiteraard even laten doormeten. Dan weet je alles.....
Je kunt ook een AA batterijtje gebruiken, op het moment dat je de tweeter met de batterij verbindt hoor je een tikje als ze nog goed zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door 492828 op 27-04-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
Voorlopig krijg ik de tweeter niet verwijderd. Ik vrees dat er inderdaad zo iets als een sleuteltje of iets anders is. Geen schroeven te merken zo op het eerste zicht (en met spiegeltje :)). De aansluiting naar de tweeter had gelukkig wel een connector die ik kon onderbreken. Zo ben ik nu al zeker dat de tweeter is doorgebrand ( weerstand oneindig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:44
Vervang overigens beide tweeters.

Zo weet je dat beide luidsprekers hetzelfde blijven klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
@TRAXION Ja, dat leek een evidentie voor mij. Ik ga er van uit dat het een vervangmodel wordt, mogelijks met wat weerstand/inductantie aanpassing en dat langs beide kanten. Als ik het gedemonteerd krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
Verwijderen bleek belachelijk eenvoudig. Ik 'documenteerde' het in volgend forum waar ik de vraag ook stelde : http://www.diyaudio.com/f...le-focal-chorus-816v.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DGiO0D5i4MDc0N6sxf0djRIg/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UEC6pNyl03snXup7HGBhHCip/full.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 28-04-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:49

FeaR

In GoT we trust

jdla schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:11:
Verwijderen bleek belachelijk eenvoudig. Ik 'documenteerde' het in volgend forum waar ik de vraag ook stelde : http://www.diyaudio.com/f...le-focal-chorus-816v.html
Misschien de foto's ook hier plaatsen? Ze zijn op de andere site alleen zichtbaar als je inlogt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
Ik mag/kan hier blijkbaar geen foto's plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou sowieso maar enkel de kapotte tweeter vervangen.
Ga dan eens rustig een maand luisteren of je heel misschien een verschil hoort.
Ik neem aan dat de tweeters behoorlijk aan de prijs zijn, dus dan lijkt me dat de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:49

FeaR

In GoT we trust

jdla schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:30:
Ik mag/kan hier blijkbaar geen foto's plaatsen ?
Foto's plaatsen kan altijd, alleen biedt GoT geen web space om zo foto's naar het forum te uploaden. Dit zal je via bijvoorbeeld IMGUR kunnen doen. Je mag mij ook mailen (fear@tweakers.net), dan host ik de foto's via mijn Tweakers persoonlijke album.

Edit:
Done :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdla
@sssensss Het zal er van afhangen. Als ik (via Focal) de oorspronkelijke tweeter te pakken krijg vervang ik er maar één. In het andere geval zullen aanpassingen nodig zijn en zal ik het meer dan waarschijnlijk symmetrisch doen om niet te veel aan kwaliteit in te boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ja, dat ‘klinkt’ logisch.
Pagina: 1