Fairy schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:50:
Is het spontaan gebeurd of heeft ie een keer heel hard gestaan of kortstondig veel te hard per ongeluk?
Een tweeter kan doorbranden. Een filter kan stuk gaan maar meestal niet in 1x helemaal.
Hoe je de tweeter er uit haalt kan ik je in geval van B&W wel uitleggen, maar van Focal weet ik het niet.
Als ik zo naar de plaatjes kijk zit de tweeter op een L plaatje. Kun je die niet gewoon naar voren schuiven??
Dan kun je met een multimeter heel snel checken wat de weerstand is.
Edit:
O kijk hier:
http://www.diyaudio.com/f...al-focal-chorus-836v.html
De driver er onder haal je los, dan voel je aan de binnenkant bij de tweeter een duimschroef. Die haal je los en dan kun je hem er uit pakken... Beetje googelen

Goeie vondst, maar dan moet je het draadje wel even helemaal doorlezen. Bij sommige types kun je de tweeter alleen vervangen door een speciale sleutel van Focal te gebruiken. Het handigste is misschien de speaker er onder te verwijderen, met een spiegeltje zie je dan wel of er een duimwieltje zit of iets anders.
Verder ben ik het wel met je eens, je blaast een filter (die zijn meestal zwaar overgedimensioneerd) niet zo snel op. Grootste kans is dat de tweeters kaduuk zijn. De oorzaak is meestal een clippende (en dus ver omhoog gedraaide) versterker.
TS, als je de tweeters er uit krijgt kun je ze uiteraard even laten doormeten. Dan weet je alles.....
Je kunt ook een AA batterijtje gebruiken, op het moment dat je de tweeter met de batterij verbindt hoor je een tikje als ze nog goed zijn.
[
Voor 12% gewijzigd door
492828 op 27-04-2018 23:33
]