SMART waarden wijzigen of compleet resetten

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik knutsel graag met (oude) hardware en ben laatst tegen een probleem gelopen met een Harddisk met slechte SMART waarden. Deze Harddisk zat in een 2006 Mac Mini en deze werkte gewoon, ondanks de slechte SMART waardes. Alleen was het niet mogelijk om een update of herinstallatie uit te voeren. Ik heb dan de Harddisk vervangen en klaar is.

Dit als zij verhaal.

Dus kan de SMART gewijzigd of gereset worden? Het verbluffende is, Ja. Tenminste bij WD, simpel door een Tool (zelf gisteren getest) en bij Seagate via een Terminal als Putty en een zelfgebouwde adapter (nog niet zelf getest). Ook bestaat er van het bedrijf Dolphin Data Labs hardware om Harddisk te refurbishen. Kan veel is waarschijnlijk ook duur.

Aangezien het bij WD zo simpel kan, zou het toch ook bij andere fabrikanten simpel moeten kunnen. De harddisk uit de Mini b.v. is een Hitachi.

Ik ben niet van plan om deze harddisk als Nieuw te verkopen. Gelooft toch niemand als je met een 60 Gb harddisk als nieuw aan komt :+

Ook zou het handig zijn om specifieke waarden te wijzigen en niet zoals bij het WD tool een complete reset uit te voeren.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Het resetten of aanpassen van SMART waarden is alleen mogelijk via speciale tools van de fabrikanten, voor zover mij bekend. Dat OSX een update blokkeert op basis van SMART waarden is inderdaad irritant, maar wel een beetje typisch Apple. En afhankelijk van de SMART waarden is het natuurlijk de vraag of de disk echt nog gewoon in orde is.

Edit: je kunt kijken of je iets kunt met de Hitachi Feature Tool: https://www.hgst.com/supp...ownloads/legacy-downloads (zelf geen ervaring)

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-04-2018 10:04 ]

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ga ik eens proberen. Maar ik denk dat dat met officiële Software niet mogelijk is.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.