Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onstabiele verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 08:40
Dag iedereen,

Ik heb in mijn nieuwbouwwoning nu al even volgende opstelling;
Modem (Proximus bbox 3) -> Zyxel GS1900 10HP managed switch -> 3 Ubiquiti Unifi AC AP. (via cat5e kabels)

Ik had aanvankelijk vaak problemen bij 1 van de AP's (de belangrijkste, in de woonruimte). Problemen raakten uiteindelijk opgelost door de switch even zonder stroom te zetten. Nu zit de andere AP echter met hetzelfde probleem...

Probleem uit zich vooral in een erg instabiele verbinding. Als ik de stabiliteit eens checkte merk je dat er echt zowat elke minuut bijna erg trage pings tussen zaten, soms duurde dit 2-3 seconden, soms wel 10. Het probleem lijkt me dus bij de switch te liggen, maar van netwerken heb ik jammer genoeg geen verstand van zaken. Het duurde zelfs al even eer ik eindelijk op mijn switch ingelogd geraakt, maar ik wil er niet teveel aan de instellingen prutsen gezien ik er gewoon te weinig van ken.

Iemand die weet waar de oorzaak zou liggen en wat ik zou moeten aanpassen? Alvast énorm bedankt!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eerst eens met Unifi Controller kijken of je niet een nieuwe firmware op je AP's nodig hebt en/of eens kijken of het beter gaat als je de AP's elk op een ander kanaal zet.

Verder gok ik dat de switch minstens 1 log heeft; daar zal vast ook info / errors in staan die je kan Googlen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• modelstudent
Dat heb ik wel al kunnen doen :) Firmware op de AP's was altijd up to date.
Ene AP (die goed werkt) staat op kanaal 1(2G) en 36 (5G)
Andere AP (die niet goed werkt) staat op kanaal 11(2G) en 48 (5G)

De log van de switch is zowaar leeg, eigenlijk is er veel leeg bij alle instellingen enz van de switch als ik erop inlog. Ik ben nu eens aan het proberen de switch up te daten, dat had ik nog niet gedaan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

modelstudent schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:42:
Dat heb ik wel al kunnen doen :) Firmware op de AP's was altijd up to date.
Ene AP (die goed werkt) staat op kanaal 1(2G) en 36 (5G)
Andere AP (die niet goed werkt) staat op kanaal 11(2G) en 48 (5G)
Maak even een backup of notitie van de settings en draai de kanalen eens om? Dus de "kapotte" naar 1 & 36 en de werkende naar 11 & 48?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

HP switch heeft, indien managed en/of console:

show log -r

Laat de log zien met de nieuwste entry bovenaan. Dat levert misschien nog iets op :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
WhizzCat schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:13:
HP switch heeft, indien managed en/of console:

show log -r

Laat de log zien met de nieuwste entry bovenaan. Dat levert misschien nog iets op :)
Maar ZyXel niet.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Volgens mij staat er in de OP HP Managed switch. Daar zou je dus iets op moeten kunnen zien.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• johnkeates
WhizzCat schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:16:
[...]

Volgens mij staat er in de OP HP Managed switch. Daar zou je dus iets op moeten kunnen zien.
Nee, dat staat er niet: "Zyxel GS1900 10HP managed switch"

pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

johnkeates schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:26:
[...]

Nee, dat staat er niet: "Zyxel GS1900 10HP managed switch"

pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP
Excuus, dan is dat geen typo :+

Zit hier op 't werk tot over m'n nek in de HP Switches, waar het hart vol van is...

• johnkeates
WhizzCat schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:33:
[...]

Excuus, dan is dat geen typo :+

Zit hier op 't werk tot over m'n nek in de HP Switches, waar het hart vol van is...
Ik dacht eerst ook: een HP van ZyXEL? :? Maar dat was het dus niet. Vast het marketing team of de sales afdeling die dacht dat het wel leuk was om HP in de naam te stoppen :p

• modelstudent
Log is intussen zichtbaar, zie er geen bijzonderheden staan (behalve af en toe "port link up/port link down".
Ik heb wel het vermoeden dat er een ip conflict was tussen de modem van proximus (waar het binnenkomt) en de switch die hetzelfde ip-adres wilden dat ik nu opgelost heb door de switch een vast ip te geven. Het lijkt nu precies wat beter. Morgen als ik tijd heb eens uitgebreider testen.
Bedankt voor de reacties alvast!
Pagina: 1