Op zoek naar een high frequency PWM circuit 3.3V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een DIP/circuit waarmee ik op 3.3V een PWM signaal kan sturen naar een aantal LEDs (waarschijnlijk deze of deze).

Als het kan zou het nice zijn als ik de PWM kon veranderen met bijv. een potmeter. En ik wil graag een hoge frequentie PWM omdat ik me dood irriteer aan het flikkeren dat je soms in lampen of LED strips ziet. Input voltage 5V of 3.3V (ik heb een aantal AMS117 chips liggen mocht dat handig zijn, en hier en daar nog wat transistors rondslingeren waarvan ik zou moeten controleren of die functioneren op 3.3v, rest koop ik bij voorkeur via ebay, lekker goedkoop)

Ik heb al meer dan eens een poging gedaan om te googlen naar dit soort circuits en meestal kom ik dan dingen tegen als "constant current PWM" of "constant voltage PWM" en ik moet bekennen dat ik nou ook weer niet zo veel van electronica af weet dat ik weet waar ik aan begin met dat soort circuits.

Ik wil het graag zo simplistisch mogelijk houden vermijd liever een arduino o.i.d.. Ook heb ik geen flauw idee wat een realistische PWM frequentie zou zijn, hoe hoger hoe minder flikkering je ziet natuurlijk maar er is vast een punt dat hoger gaan niet meer uit maakt.

Als iemand mij kan helpen iets te vinden zou dat heel fijn zijn want ik krijg het zelf niet voor elkaar. _/-\o_

Mijn use-case hier is dat ik in de eerste plaats het erg leuk vind om ledjes aan een snoer te solderen en in de tweede dat bij mij thuis de gangen 's nachts erg donker zijn (ik hou op zich wel van donker, maar ook weer niet zo donker), waarbij een snoer met leds aan de bovenrand van de muur geplakt een leuk en zuinig alternatief is voor nachtlampje waarbij je wat meer licht door de hele gang heen kan verspreiden. Ik heb op een van de gangpaden die we in huis hebben al zo iets gemonteerd staat in principe altijd aan, kost ±1.5watt aan energie (zo'n 10€ per jaar op de stroomrekening), is echt heerlijk 's nachts. Alleen heb ik nu gewoon een weerstandje gebruikt om de lichtsterkte te verminderen en zou ik het graag iets netter willen regelen en makkelijker kunnen instellen.

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Beste antwoord (via Gelunox op 27-04-2018 16:27)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
"High frequency" is niet echt nodig. Met een paar honderd Hz kan je flikker al lang niet meer zien, bij "high frequency" denk ik eerder aan mega- of gigaherz.

"De" standaard-IC voor het genereren van PWM waveforms (en nog veel meer) is de 555 timer. Hier staat een verhaaltje over hoe je dat kunt doen (maar met een microcontroller is het waarschijnlijk, zeker voor een beginner, makkelijker - ik zou ofwel een kant-en-klare PWM dimmer kopen (dat bestaat vast wel) of iets met een digispark (AtTiny85) of Arduino Nano doen.)

Met de LEDjes die je hebt uitgekozen is constant current niet zo interessant, omdat de maximale stroom door die LEDjes erg laag is kun je de stroom net zo goed met een weerstand instellen. Constant current wordt pas interessant bij LEDjes die hoge stroom vragen. Is het trouwens niet veel handiger om een kant-en-klare (12V) LED strip te nemen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze doet het wel aardig:
http://circuitswiring.com...ss-speed-control-by-4093/

Ooit als motorregeling gebruikt.

Met een CMOS IC dat op 3.3v werkt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

memphis schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:46:
Deze doet het wel aardig:
http://circuitswiring.com...ss-speed-control-by-4093/

Ooit als motorregeling gebruikt.

Met een CMOS IC dat op 3.3v werkt
Hmmz, ja, dat is dus een constant voltage PWM. Voor LED's wil je eigenlijk een constant current PWM
Met een 34063 moet dat wel lukken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt eraan wat hij heeft hangen en hoeveel hij wil wijzigen. Een standaard LED strip wil je gewoon met spanning aansturen. Alleen als je iets zonder weerstanden hebt, dan wil je met stroom sturen. Echter dan moet je ze wel allemaal in serie hebben hangen, en niet parallel.

Verder zullen er een hoop circuits te vinden zijn, vraag is wat je simpel vind voor mij: Niet programmeren, of zo min mogelijk componenten. Want in dat tweede geval gaat een Arduino de makkelijkste oplossing zijn vermoed ik (tenzij er een IC is wat precies dit doet).

Qua frequentie zit je met een paar honderd Hz in principe hoog zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:52:
Ligt eraan wat hij heeft hangen en hoeveel hij wil wijzigen. Een standaard LED strip wil je gewoon met spanning aansturen. Alleen als je iets zonder weerstanden hebt, dan wil je met stroom sturen. Echter dan moet je ze wel allemaal in serie hebben hangen, en niet parallel.

Verder zullen er een hoop circuits te vinden zijn, vraag is wat je simpel vind voor mij: Niet programmeren, of zo min mogelijk componenten. Want in dat tweede geval gaat een Arduino de makkelijkste oplossing zijn vermoed ik (tenzij er een IC is wat precies dit doet).

Qua frequentie zit je met een paar honderd Hz in principe hoog zat.
Ik ga de LEDs in parallel monteren. En met simpel bedoel ik zo min mogelijk componenten, goed dat je het opmerkt, ik had er nog niet bij stil gestaan dat je dat op verschillende manieren kon interpreteren. Mijn hoop is dat er een IC bestaat wat precies deze use-case vervult, en anders moet ik misschien toch kijken wat de kleinste variant arduino is en die gebruiken, i.c.m. met een transistor voor voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zou een PIC dan niet beter zijn? Moi klein 8 potig IC'tje, maar dat is een ATtiny85 ook

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
"High frequency" is niet echt nodig. Met een paar honderd Hz kan je flikker al lang niet meer zien, bij "high frequency" denk ik eerder aan mega- of gigaherz.

"De" standaard-IC voor het genereren van PWM waveforms (en nog veel meer) is de 555 timer. Hier staat een verhaaltje over hoe je dat kunt doen (maar met een microcontroller is het waarschijnlijk, zeker voor een beginner, makkelijker - ik zou ofwel een kant-en-klare PWM dimmer kopen (dat bestaat vast wel) of iets met een digispark (AtTiny85) of Arduino Nano doen.)

Met de LEDjes die je hebt uitgekozen is constant current niet zo interessant, omdat de maximale stroom door die LEDjes erg laag is kun je de stroom net zo goed met een weerstand instellen. Constant current wordt pas interessant bij LEDjes die hoge stroom vragen. Is het trouwens niet veel handiger om een kant-en-klare (12V) LED strip te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Die 555 timer ziet er interessant uit, precies wat ik zocht.

Kant en klare ledstrips gebruiken voor zover ik weet een hoop meer stroom dan de 3.3v varianten, bovendien is dat ook meer licht dan ik in eerste opzicht nodig heb.

En wat ik tegen PICs heb is dat ze vaak maar een 8-bit pwm hebben, terwijl ik iets nauwkeuriger als 10+ bit interessanter vind (bijv de atmega328 heeft 2 pinnen met een 16bit timer, maar is dan ook weer meteen een geval met veel pinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar de 555 is net gespecificeerd voor 3.3v of er moet nog een apparte versie zijn die het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:11:
Maar de 555 is net gespecificeerd voor 3.3v of er moet nog een apparte versie zijn die het wel kan.
ik denk dat ik er wel uit kom i.c.m. transistors o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
leuke processor hiervoor is de stm32f030f4p6 Super goedkoop, interne clock, programma hoeft niet moeilijk te zijn, je kan het ook mogelijk maken om de potmeter te vervangen door een rotary encoder. Kan het een wat meer premium gevoel geven. (10bit pwm)

Anders inderdaad een attiny maar 8bit.

Simpelste is de 555, maar heb je toch nog wel wat componenten nodig om te laten draaien in PWM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
memphis schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:11:
De 7555 kan het net.

https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/ICM7555.pdf

Repareren doe je zo.

Pagina: 1