Welke nieuwe reciever is de beste keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:22
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe reciever om te combineren met een mooie nieuwe 4K OLED C8 tv.
Ik ga deze combineren met mijn huidige speaker set: https://tweakers.net/pric...-s-608-hcs-3-(zwart).html
De voor speakers kunnen met bi-wiring aangesloten worden, maar kan ook op 1 kanaal.
https://tweakers.net/pric...jamo-sub-300-(zwart).html

Momenteel heb ik deze reciever:
https://tweakers.net/pric...r508-zwart/specificaties/

Wat is je budget?
Ik ben geen enorme audiofiel dus rond de 4-500 euro lijkt me meer dan genoeg.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Aangezien zo'n mooie nieuwe TV een goed werkend WebOS heeft wil ik de TV graag als hoofd apparaat gebruiken. Netflix, interne mediaspeler en YouTube. Ik zou graag de afstandsbediening van de TV als enige afstandsbediening gebruiken via hdmi-CEC en het audio via ACR. Met welke reciever werkt dit het beste?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben nu best tevreden over mijn Onkyo. Ik zie dat er enorm veel keuze is en heb geen flauw idee wat een goede keuze is. Zo maar even wat willekeurige opties: https://tweakers.net/pric...301;833707;770065;815953/

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat zijn jullie adviezen en waarom? Wat is het verschil tussen alle opties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:12
Ik snap dat je nieuw bent in deze tak van sport, maar dit soort topics komen echt vaak voorbij en de conclusie is altijd hetzelfde.

In tegenstelling tot wat velen verwachten, maakt het praktisch niet uit welke receiver je neemt. Het is echt niet zo dat de ene blikkerig klinkt, of de ander dof. Of dat je met weinig opgegeven vermogen geen geluid uit je speakers krijgt. Als er al verschillen in klank zijn, zijn ze zo subtiel dat je muziek door en door moet kennen om het op te laten vallen, laat staan dat het storend zal zijn. Wat klank verschil betreft zijn speakers veel belangrijker.

Dus ook bij dezen: kijk naar de benodigde hoeveelheid aansluitingen, kijk naar ondersteuning van codecs (atmos, dts-hd, mp3, etc), lees wat reviews om te zien hoe de menustructuur bevalt en of er bepaalde mankementen vaker voorkomen en kies er een uit.

Arc is volgens mij een standaard feature tegenwoordig en de werking daarvan is meer kabelafhankelijk dan receiver afhankelijk. Mocht het echt niet goed werken, dan kun je met het geld dat je bespaard hebt door je niet te laten misleiden door verkooppraatjes, een universele afstandsbediening kopen ;)

Banaanstekkertjes zijn wel handig overigens, zeker bij dikkere kabeldiktes (wat niet nodig is, 1,5mm of 2,5mm is meer dan voldoende).

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 27-04-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is eigenlijk de reden dat je nieuwe versterker wil? Je huidige Onkyo lijkt nog wel mee te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Sethro schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 07:36:
Wat is eigenlijk de reden dat je nieuwe versterker wil? Je huidige Onkyo lijkt nog wel mee te kunnen.
Een TX-SR508 doet geen 4K.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
FeaR schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:58:
[...]

Dat dus.

Ik had dezelfde en heb die vervangen door een Yamaha RX-A870:
https://europe.yamaha.com...s_amps/rx-a870/index.html

Nou kwam dat eigenlijk ook meer omdat die Onkyo 508 de geest gegeven had, nota bene op mn verjaardag. En die valt rond de kerst dus bijna alles was dicht of pas na het kerstweekend leverbaar.

Uiteindelijk een winkel in Tegelen gevonden die open was en daar wezen luisteren. Als ik wat meer budget had gehad dan had ik een zwaardere gekocht, maar de Onkyo ging nogal onverwacht stuk en ik had dus niks aan de kant staan voor een nieuwe receiver. Maargoed, deze doet het prima en haalt wel iets meer uit mn Tannoy speakers dan de Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 09:58:
[...]

Sluit je het externe device rechtstreeks aan op de tv. Opgelost en weer wat centen bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:01:
[...]
Sluit je het externe device rechtstreeks aan op de tv. Opgelost en weer wat centen bespaart.
En je verliest de mogelijkheid tot HD Audio en alles wat daarmee gepaard gaat (er van uitgaande dat het gros van de apparatuur geen dubbele HDMI Out heeft dan wel meerkanaals analoge ingangen) en het feit dat het idee van een receiver is dat dit het middelpunt van de home cinema is. Tevens kost het je een berg extra kabels om de audio ook naar de receiver te krijgen. Ik zou de TV namelijk niet gebruiken om audio mee uit te voeren, te veel beperkingen. Als je daar niet wakker van ligt dan kan het inderdaad door de TV als hub te gebruiken. De eis van TS over het gebruik van HDMI ARC kan met de huidige Onkyo ook.

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 27-04-2018 12:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:13:
[...]

En je verliest de mogelijkheid tot HD Audio en alles wat daarmee gepaard gaat (er van uitgaande dat het gros van de apparatuur geen dubbele HDMI Out heeft dan wel meerkanaals analoge ingangen) en het feit dat het idee van een receiver is dat dit het middelpunt van de home cinema is.
HD Audio lijkt me nu niet het belangrijkste voor iemand die zichzelf geen audiofiel noemt. Zelfs ik geef er niets om en ben toch echt wel een zeikerd als het gaat om geluid. Als iemand Atmos wil met bij behorende speakers (in plafond etc) zie ik de meerwaarde. Anders toch echt niet. Maar ieder zijn ding.

Overigens, de genoemde applicaties leveren gewoon 4K beeld via de tv. Interne mediaplayer, Netflix en You Tube en hebben niets met de receiver te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Voor het budget zou ik zelf aan een denon x2300 of x2400 denken.
Op koningsdag heb je bij sommige zaken al wat korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TS geeft geen blijk van dat er 4K bronnen direct worden aangesloten op de receiver. Aangezien zn huidige apparaat ook al ARC/CEC ondersteunt en de meerwaarde van de HD audiofornaten zeer beperkt is als je geen audiofiel bent kun je volgens mij beter bij je huidige apparaat blijven.

Uitgespaarde geld kun je dan gebruiken voor upgrade van speakers of sub. Daar is veel meer winst te halen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 22:22
In combinatie met mijn huidige tv (~8 jaar oude LG plasma) werkt CEC op de bestaande reciever niet. Ik kan het natuurlijk eerst proberen met de nieuwe tv.

Wel vraag ik me af, Netflix stuurt tegenwoordig ook Dolby Atmos geluid naar LG OLEDs. Doet de tv dan decoderen en kan dat op mijn huidige reciever via HDMI-ARC of moet ik daarvoor een nieuwe reciever hebben?
Andere vraag is hoe groot het gemis is van deze moderne audio formaten zoal Atmos en dts-x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red hot schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:03:
In combinatie met mijn huidige tv (~8 jaar oude LG plasma) werkt CEC op de bestaande reciever niet. Ik kan het natuurlijk eerst proberen met de nieuwe tv.

Wel vraag ik me af, Netflix stuurt tegenwoordig ook Dolby Atmos geluid naar LG OLEDs. Doet de tv dan decoderen en kan dat op mijn huidige reciever via HDMI-ARC of moet ik daarvoor een nieuwe reciever hebben?
Andere vraag is hoe groot het gemis is van deze moderne audio formaten zoal Atmos en dts-x.
Atmos heb je alleen wat aan als je speaker setup daarop is afgestemd. Google even. Ik mis alle HD Audioformaten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Alleen lg tvs een win10 pc en de xbox one s en x ondersteunen atmos op netflix.
En je moet idd een atmos opstelling hebben met hoogte speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier gisteren de Denon x1400H gehaald als vervangers van een tien jaar oude Harman Kardon die nog geen audio uit HDMI kon halen.

Ook gekeken naar duurdere modellen zoals bijvoorbeeld de x2400 of een Marantz maar de verschillen komen eigenlijk op het volgende neer:

- Meer HDMI ingangen -> Kun je zelf bepalen of dat nodig is, voor mij zijn de 6 van de x1400H ruim voldoende (nog 3 vrij).
- 4K upscaling ipv passthrough -> Wil ik niet eens in een receiver, de bron moet voor mij gewoon 1:1 bij de TV aankomen en dan kan die er mee doen wat nodig is voor het scherm.
- Meer kanalen / vermogen -> Als je zoals ik een simpele 5.1 speakerset hebt maakt dat niet uit.
- Uitgebreider en moderner OSD menu en soms meer interactieve functies -> Is persoonlijk maar voor mij niet van belang, heb een losse Chromecast en Kodi HTPC wat toch altijd meer mogelijkheden biedt. De Denon hangt enkel aan WiFi voor firmware upgrades.
Pagina: 1