Vraag

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-01 09:08
Beste mede tweakers.
Sinds 31 maart ben ik trotse bezitter van een Philips OLED tv welke ik al vanaf de aankondiging aan het volgen was: 65OLED873, deze ter vervanging van mijn 65PUS9109.

Ik ben enorm tevreden over deze tv. En wat men ook allemaal heeft geroepen over Philips sinds het TPVision is geworden, de software op deze OLED tv is dik in orde. Gewoon prima snel en nog geen enkele vastloper of andere gekkigheid gehad, in tegenstelling tot de 65PUS9109 van 2014/2015.

Nu is me wel wat opgevallen. En of ik het een "probleem" mag noemen weet ik niet maar ik kan er op internet (heb diverse forums afgezocht, youtube en zelfs reeds 3x contact gehad met Philips zelf) niets over vinden. Via de helpdesk van Philips hebben ze er nu een "escalatie" van gemaakt naar de hoogste technische afdeling.

Wat mij de eerste avond gelijk opviel was dat de dunne bezels van de tv niet gelijk waren. Toen ben ik er eens kritisch naar gaan kijken en heb ik zelfs met een liniaal gaan meten.

De bezels van deze tv zijn slechts 8 mm.
Echter als ik naar de tv kijk, zie ik dat de ene keer de linker bezel breder is als de andere kant en een paar minuten later is de rechter bezel breder als de andere kant. Wanneer beide bezels wel gelijkwaardig zijn is de bezel aan de bovenkant groter. Oftewel, het beeld lijkt om de aantal minuten een aantal pixellijnen te verspringen. Een foto ter verduidelijking:

Een aantal minuten later zie je ineens dat de linker bezel wel netjes aan is gesloten en dit probleem zich nu aan de rechter bezel voor doet:

Soms is het aantal "loze" pixel lijnen slechts 2 lijnen. Maar op de foto zie je duidelijk dat het echt wel om ongeveer 8 pixellijnen gaat. Als het beeld geheel gevuld is, is de bezel dus 8 mm. Maar deze varieert dus van 8 mm tot wel 10-13 mm waardoor dus letterlijk de ene kant 5 mm breder is dan de andere kant.

Mijn broertje heeft exact dezelfde tv, dus ook de 65OLED873. Ook hij heeft dit fenomeen. Daarnaast heb ik nog contact gehad met een mede tweaker die de Philips 55POS9002 heeft, dit is exact hetzelfde OLED paneel maar dan de 55" versie. Hem was het nog niet opgevallen maar na kritisch kijken had hij exact hetzelfde probleem.

Ik weet niet of mensen met een Philips OLED tv dit ook ervaren? Of wellicht mensen met een LG tv aangezien dit gewoon een LG paneel is.

Het ligt dus niet aan de bron! Ik heb dit met zowel PS4 als met mijn Nvidia Shield als mijn Horizon Box. Ook de netflix app op de tv.

Als ik zelf logisch nadenk zou ik bijna denken dat het op de tv hoort en dat het een soort techniek is tegen het inbranden van het OLED scherm dat op deze manier dus elke paar minuten de pixels wat opschuiven. Maar dit is door Philips dus nog niet bevestigd.

Ik hoop op jullie input en info!
Dank jullie wel alvast.

[Voor 10% gewijzigd door koffieboontje op 26-04-2018 15:25]

Beste antwoord (via koffieboontje op 26-04-2018 16:50)

• rojaal
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-11-2021
Wikipedia: Pixel shifting

Dat is inderdaad om image retention,dan wel burn-in tegen te gaan. Het wordt ook wel screen shift genoemd.

Je kunt dit uitzetten, maar dat is dus niet aan te raden. Het zou geen probleem moeten zijn voor je. :)

[Voor 32% gewijzigd door rojaal op 26-04-2018 16:18]

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb zelf een 55POS9002 maar dat was mij nog niet opgevallen. Zoals je zelf al aangeeft denk ik ook dat het een van de methodes is om burn-in te voorkomen met name met logo's e.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-03 22:53
Is het niet gewoon het verschil van bronnen tussen 3840x2160 en 4096x2160?

edit, nvm dan zou deze horizontaal niet moeten verspringen.

[Voor 29% gewijzigd door co2301 op 26-04-2018 15:29]

• koffieboontje
DukeBox schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:24:
Heb zelf een 55POS9002 maar dat was mij nog niet opgevallen. Zoals je zelf al aangeeft denk ik ook dat het een van de methodes is om burn-in te voorkomen met name met logo's e.d.
Ga het maar eens checken, benieuwd of jij het ook hebt. Op een afstandje van meer dan 2 meter zie je het waarschijnlijk niet. Maar als je goed kijkt, met wat tegenlicht en als de tv met name lichte delen toont, zou je het goed moeten kunnen zien. Als dit een speciale techniek zou zijn zou ik het vreemd vinden dat zelfs de technische dienst van Philips dit niet eens weet en dat er ook niets over te vinden is.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

koffieboontje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:30:
Als dit een speciale techniek zou zijn zou ik het vreemd vinden dat zelfs de technische dienst van Philips dit niet eens weet en dat er ook niets over te vinden is.
Heb al 3 keer contact gehad (via mail) en alle keren blonk de persoon die reageerde niet bepaald uit in het bezitten van enige technische kennis. Gelukkig zijn wel alle issues die ik had met de laatste update opgelost.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 02:10
vroeger op plasma tv's hadden een zg "orbiter" functie wat tegen inbranden was, hierdoor werd het beeld iedere zoveel minuten klein beetje verplaatst (iets wat je niet zag), zodat niet continue dezelfde pixels dezelfde patroon weergeeft.

Misschien is dit iets vergelijkbaars?

*edit* zie net dat jezelf ook al die conclusie trok. ja lijkt er erg op.

[Voor 12% gewijzigd door peschinl op 26-04-2018 16:08]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• rojaal
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-11-2021

Dat is inderdaad om image retention,dan wel burn-in tegen te gaan. Het wordt ook wel screen shift genoemd.

Je kunt dit uitzetten, maar dat is dus niet aan te raden. Het zou geen probleem moeten zijn voor je. :)

[Voor 32% gewijzigd door rojaal op 26-04-2018 16:18]

• koffieboontje
rojaal schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:12:

Dat zal de juiste benaming waarschijnlijk wezen! Nu even wat gegoogled op deze termen.

Ik had al bij instellingen gekeken maar op de Philips is dit in ieder geval niet in te stellen.
Wat ik dan wel vreemd vind is de manier waarop ze dit dan doen.
Oftewel, deze tv heeft dus geen 3840 x 2160 pixels maar gewoon een aantal beeldlijnen meer.
Waarom doen ze dan niet gewoon een aantal pixels van het scherm afsnoepen?
Dan kun je toch ook "screen shifting" doen zonder dat je bezels zichtbaar groter worden tot wel 5 mm groter als de andere zijde... Dat valt meer op dan dat je een film of tv aan het kijken bent en je beeld 5 mm verschuift naar links/rechts of boven/onder.

Hopelijk kunnen ze dat met een software update nog aanpassen ofzo...

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:27
Ik heb sinds medio maart ook de 873, en ben ook prima tevreden met de mooie beeldkwaliteit, en de zeer goede HDR weergave bij deze OLED.

Zit op een 2,5 meter afstand om toch van het UHD beeld te genieten, en mij valt die minimale verschuiving van de beeldrasters totaal niet op. Als het minimaal verschilt in breedte met de breedte van de bezel vindt ik dat totaal niet opvallen, en ga me er ook zeker niet aan storen. Ik ga niet met m`n neus er bovenop zitten, het gaat me om het totaal beeld. Elke techniek heeft zo z`n voor en nadelen. Hier en daar lees je ook dat de schermen, omdat ze dun zijn uitgevoerd niet kaarsrecht zijn aan de bovenkant, gelukkig heb ik een mooie rechte strakke versie.

Uiteindelijk gaat het me om de beeldweergave, en die is meer dan goed te noemen.
Ik zou zeggen geniet van de mooie beeldweergave.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:17

SeatRider

Hips don't lie

Ik houd deze TV ook scherp in de gaten, is dit "probleem" al opgelost/uit te zetten middels een software-update?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:53
koffieboontje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:15:
Via de helpdesk van Philips hebben ze er nu een "escalatie" van gemaakt naar de hoogste technische afdeling.
Hetgeen voldoende zegt over het huidige Philips, imho. Dat is toch gewoon een joke 8)7

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 16:08
Vraagje over deze panel. Zit hier nu een 2017 of 2018 LG panel in. Lees wisselende informatie hierover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Melville
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-02 12:57
koffieboontje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:50:
[...]
Waarom doen ze dan niet gewoon een aantal pixels van het scherm afsnoepen?
Dan kun je toch ook "screen shifting" doen zonder dat je bezels zichtbaar groter worden tot wel 5 mm groter als de andere zijde... Dat valt meer op dan dat je een film of tv aan het kijken bent en je beeld 5 mm verschuift naar links/rechts of boven/onder.

Hopelijk kunnen ze dat met een software update nog aanpassen ofzo...
Ja dat zou goed voor de verkoop zijn. "De nieuwe Philips OLEDs laten 99% van het beeld zien".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koffieboontje
Thommie007 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:47:
Vraagje over deze panel. Zit hier nu een 2017 of 2018 LG panel in. Lees wisselende informatie hierover.
Er zit een 2017 panel in.
SeatRider schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:00:
Ik houd deze TV ook scherp in de gaten, is dit "probleem" al opgelost/uit te zetten middels een software-update?
Nee het is nog niet opgelost.
Heb toevallig vanochtend pas een reactie gehad van de servicedesk. Heeft dus weer ruim 3 weken tussen gezeten. Denk ook niet dat dit met software is op te lossen. Denk dat het wel degelijk "pixel shifting" is:

Pixel shifting is a method implemented in plasma displays that prevents static images (such as station bugs and video game HUD elements) from causing image retention and screen burn-in. The entire video frame is moved periodically (vertically and/or horizontally) so there are effectively no static images. One definition reads: "the image rotates in a circle in a way imperceptible to the viewer with a defined rhythm and pixel interval

Alleen vreemd dat de fabrikant het zelf niet weet....

[Voor 66% gewijzigd door koffieboontje op 14-05-2018 09:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bakkiebagger
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-02 08:20
Ik haak even in,

Ik overweeg ook deze tv aan te schaffen, mijn vraag is of het tijdens normaal gebruik dusdanig storend is dat je je er aan gaat ergeren?

BTW wel een opmerkelijk / zorgwekkend dat Philips hier eigenlijk geen verklaring voor heeft, hebben de LG televisies met het zelfde type paneel ook Pixel Shifting?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koffieboontje
Bakkiebagger schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:07:
Ik haak even in,

Ik overweeg ook deze tv aan te schaffen, mijn vraag is of het tijdens normaal gebruik dusdanig storend is dat je je er aan gaat ergeren?

BTW wel een opmerkelijk / zorgwekkend dat Philips hier eigenlijk geen verklaring voor heeft, hebben de LG televisies met het zelfde type paneel ook Pixel Shifting?
Ik heb tot op heden nog steeds geen reactie van Philips gehad. Ze vroegen me 2 weken terug om een filmpje te maken. Echter heb ik aangegeven dat dit bijna niet te filmen is. Ik heb duidelijke foto's, zoals ook in dit topic, gestuurd naar ze. Hier wacht ik nog steeds op reactie.

Wat ik je wel kan melden is dat ik vorig weekend bij vrienden was, die hadden in november ook een OLED van LG gekocht: LG OLED55C7V Ook bij deze tv ging ik er op letten. Deze tv heeft exact hetzelfde beeldpaneel als de Philips OLED873. Dus het kan niet anders zijn dan dat dit gewoon bij deze panelen hoort.

Om even concreet op je antwoord terug te komen: ga je je er aan ergeren?
Antwoord: nee, als je gewoon tv gaat kijken dan merk je het niet. Echter als je je echt gaat focussen op de bezels, dan valt het wel op. Maar ook dit is maar net hoe je er zelf in staat.

Dus zie het van de positieve kant dat dit een bescherming is tegen inbranden. Over het scherm zelf, fantastisch scherm! Super beeld en ook de software is dik in orde. TV nu ongeveer 2 maanden in gebruik en nog geen enkele vastloper gehad.

Tip: koop hem via de ING Rentepunten winkel, nu na cashback "slechts" 2000 euro. Dat is echt een super prijs voor zo'n top tv!
Je kan hem met een gerust hart kopen.

• koffieboontje
UPDATE 31-05: na ruim 2½ week verder krijg ik zojuist weer een reactie van Philips.
Het antwoord is werkelijk om te huilen:

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Bedankt voor uw vraag. Naar aanleiding hiervan willen wij u graag de volgende informatie verstrekken.

Graag het formaat te wijzigen naar orgineel te wijzigen, dit kan u hieronder terugvinden.
Graag vervolgens een foto te nemen van het beeldscherm.

Hoe verander ik het beeldformaat?

Situatie

Wanneer de TV aanstaat, is het beeldformaat onjuist.

Checklist

- Het beeldformaat is niet van tevoren bepaald in het af te spelen materiaal (bijvoorbeeld op een extern apparaat of een uitzending op hd kanalen met zwarte balken rond het scherm. )

Antwoord

Hoe verander je het beeldformaat van de TV:

1. Druk op de ''Format'' knop.

Druk op de '' Format '' knop op de afstandsbediening.

Of

Druk op de ''Settings'' knop op de afstandsbediening en selecteer [beeldformaat]

Let op: De beeldformaat functie is niet beschikbaar wanneer men materiaal bekijkt afkomstig van USB of Smart TV. Als het beeldformaat word veranderd tijdens deze acties, gaat de tv automatisch naar een tv kanaal.

2. Selecteer een beeldformaat

Selecteer een van de volgende formats (niet alle formats zijn beschikbaar op alle TV's of op elke bron/source):

*• [Unscaled] / [Original] *

Expert mode voor HD of PC input. Pixel voor pixel display. Zwarte balken kunnen zichtbaar zijn bij beeld van een computer.

• [Auto fill] / [Fill screen]

Vergroot automatisch het beeld om op het scherm te passen. Beeldvervorming is minimaal, ondertiteling blijft zichtbaar. Niet geschikt voor PC input. Sommige extreme beeldformats kunnen alsnog zwarte balken tonen.

• [Fit to screen]

Zoomt het beeld automatisch in om het scherm te vullen zonder vervorming. Zwarte balken kunnen zichtbaar zijn.

Niet geschikt voor PC input.

• [Zoom]

Bied de mogelijkheid om handmatig in of uit te zoomen. Zwarte balken kunnen zichtbaar zijn.

• [Auto zoom]

Zoomt het beeld automatisch in om het scherm zo veel mogelijk te vullen zonder vervorming. Zwarte balken kunnen zichtbaar zijn. Niet geschikt voor PC input.

• [Super zoom]

Verwijderd de zwarte balken aan de zijkant van een 4:3 uitzending. Het beeld word aangepast om op het scherm te passen.

• [Stretch]

Bied de mogelijkheid om het beeld handmatig te aan te passen(krimpen of vergroten)in beide hoogte en breedte.

Zwarte balken kunnen zichtbaar zijn.

• [Shift]

Bied de mogelijkheid om het beeld handmatig te bewegen. Shiften is alleen mogelijk als het beeld ingezoomd is.

• [Movie expand 16:9]

Schaalt het beeld op naar een 16:9 format.

• [Wide screen]

Rekt het beeld op naar een 16:9 format.

-----

Naar aanleiding van uw contact sturen wij u hierbij het referentienummer van de case die zojuist voor u is aangemaakt: 7498291. Mocht u ons in de toekomst nog eens benaderen, dan kunnen we uw gegevens met dit nummer snel achterhalen.

Met vriendelijke groeten,

Philips TV Klantenservice

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Ben er inmiddels 6 weken mee bezig en ben nog geen steek verder.
Iedere keer weken wachten op antwoord.
Op de chat krijg je geen fatsoenlijke antwoorden en telefonisch is niet heel veel beter...

Ik heb in ieder geval zojuist terug gestuurd dat het wijzigen van het formaat geen enkel effect heeft en al vanaf dag 1 is geprobeerd. Ook aangegeven dat de LG OLED 55 C7V hetzelfde "probleem" heeft en dat dit waarschijnlijk hetzelfde paneel is als wat in de OLED873 van Philips zit. Heb ook aangegeven dat ik het heel frappant vind dat hun hoogste ontwikkelings- en productieafdeling dit niet eens weten.

Hopelijk binnen 2 weken weer een reactie terug....

[Voor 11% gewijzigd door koffieboontje op 31-05-2018 11:45]

• nigmou
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-10-2018
Hello,

Do you have some news about this issue ??

We are many people from Swistzerland and France having the same issue, even with new OLED803/903 model.

We are discussing about the problem on a French forum :

http://www.homecinema-fr.com/forum/ecrans-uhd-4k/oled-philips-oled803-903-4k-tv-avec-p5-2e-generation-t30090025-75.html

Could you please give us the lastest information about your mail exchange with Philips technical service ? (even in Dutch, we can translate).

Thank's so much !

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
nigmou schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:21:
Hello,

Do you have some news about this issue ??

We are many people from Swistzerland and France having the same issue, even with new OLED803/903 model.

We are discussing about the problem on a French forum :

http://www.homecinema-fr.com/forum/ecrans-uhd-4k/oled-philips-oled803-903-4k-tv-avec-p5-2e-generation-t30090025-75.html

Could you please give us the lastest information about your mail exchange with Philips technical service ? (even in Dutch, we can translate).

Thank's so much !
See this latest review and perhaps some of his other recent Philips videos: YouTube: Philips 803 Ambilight OLED TV Review
Pixel Shift function is normal behaviour ...

• nigmou
...normal behaviour which can be disabled on any other brand but Philips ?

• koffieboontje
nigmou schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:32:
...normal behaviour which can be disabled on any other brand but Philips ?
Hi there! Funny that you are from Switserland and having the same "issues". A few months ago I spoke with a technician from CE-repair which had more than 15 years of experience of Philips TV's. He confirmed that the issue I mentioned in the topic (same as in your French topic) was pixel shifting. You can't turn it off. But after several months I'm used to it and I do not bother about it anymore. This technique protect your panel as it were.

What disturbs me in this whole thing is that it is nowhere in the specs can be found and that even Philips and all shops know nothing!

But long story short: there is no need to be worried. And it's normal for this panel types. Even the latest LG panels have the same thing.

Hope this information helps!

• nigmou
Hi,

This clearly confirms what we thought, thank you very much for this feedback.

Indeed, over time, we don't see this pixel shift any more.

The main complaint is obviously that Philips technicians are not aware of pixel shift exsitence and have not provided any menu option to disable it ... Instead they send us directly for repair... It is scary...

Btw this display still provide a great visual experience, that's what matter for me.

Thank's again !

• koffieboontje
nigmou schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:18:
Hi,

This clearly confirms what we thought, thank you very much for this feedback.

Indeed, over time, we don't see this pixel shift any more.

The main complaint is obviously that Philips technicians are not aware of pixel shift exsitence and have not provided any menu option to disable it ... Instead they send us directly for repair... It is scary...

Btw this display still provide a great visual experience, that's what matter for me.

Thank's again !
That's the most important thing indeed. I'm very happy with my 65OLED873 :-)
And I'm glad that you have found your confirmation here at this forum!

I hope you will enjoy your OLED for the next several years.

• Oakey_1973
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-03 12:15
Ik dacht dat ik gek werd... pixel shift dus

Ik heb sinds kort de Philips 65OLED803 en opeens viel het me op dat de randen niet overal even breed waren. Soms links meer dan rechts, soms boven meer dan onder. Ook nagemeten, verschil van een halve cm soms.

Googlend vond ik deze discussie.

Is het storend? Nou ik ben iig blij dat het geen defect is. Maar storend is het in mijn optiek wel en vervelend dat dit niet kan worden uitgezet.

Philips heeft er wel een uitleg over, maar ik had het graag voor aankoop geweten:
https://philips-tvconsume...om/Portal/en/Faq/All/6853

[Voor 3% gewijzigd door Oakey_1973 op 29-01-2019 21:59. Reden: Tikfout]

• koffieboontje
Oakey_1973 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:56:
Ik dacht dat ik gek werd... pixel shift dus

Ik heb sinds kort de Philips 65OLED803 en opeens viel het me op dat de randen niet overal even breed waren. Soms links meer dan rechts, soms boven meer dan onder. Ook nagemeten, verschil van een halve cm soms.

Googlend vond ik deze discussie.

Is het storend? Nou ik ben iig blij dat het geen defect is. Maar storend is het in mijn optiek wel en vervelend dat dit niet kan worden uitgezet.

Philips heeft er wel een uitleg over, maar ik had het graag voor aankoop geweten:
https://philips-tvconsume...om/Portal/en/Faq/All/6853
Klopt dat was ook mijn eerste reactie!
Die link van Philips heb ik nooit eerder gezien, daar staat het echt mooi en duidelijk uitgelegd! Wel vreemd dat dit destijds echt nergens te vinden was maar ook nergens in de specs is terug te vinden.

Natuurlijk is het ter voorkoming van maar soms is het inderdaad wel storend dat de randen ongelijk zijn. Overigens zit de exact zelfde techniek ook in de LG oled panelen van de laatste 2 a 3 jaar en heb ik dit zelfde effect bij meerdere mensen waargenomen. Maargoed de Philips panelen zijn uiteindelijk de LG oled panelen.

• coolprof
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-04-2019
Ik heb ook een Philips 55POS9002 , gisteren is het scherm vervangen onder de garantie, logo en balk onderin over de hele breedte was ingebrand. Nu wil ik natuurlijk zelf al het mogelijke doen om te voorkomen dat het weer gebeurt. Blijkbaar was er een defect in het schern , want de restbeelden verwijderen functie scheen goed te werken via het service menu nagekeken.
Ik kon de screen shift optie niet vinden om te controleren of het aan staat. Waar kan ik dit vinden?
Verschuiven van beeld heb ik nog niet kunnen opmerken.

• koffieboontje
Dit kun je niet aan of uit zetten. Zit gewoon in het paneel.

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Nou ook ik heb het dus op mijn 65oled873 en vind het dus zeker wel storend en dat komt door het ambilight.
Ik zit op 5 meter van de tv af en hij hangt aan de muur dus het valt mij zeker op.
Alle randen horen gewoon even dik te zijn.
Gelukkig lees ik nu dat het geen fout/bug is maar ik zou het liever uit kunnen zetten.
Met een tv zonder ambilight valt het niet op en is het dus wel een goede functie.
Voor mensen die een Philips oled willen gaan kopen raad ik hen zeker aan dit eerst eens goed in de winkel te gaan bekijken.

Deze foto is op 2 meter afstand van de tv genomen maar op 5 meter zie je het dus ook goed dat de rechter rand gewoon iets dikker is dan de linker :

[Voor 18% gewijzigd door M.Remmerde op 06-03-2019 03:34]

• koffieboontje
M.Remmerde schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 16:05:
Nou ook ik heb het dus op mijn 65oled873 en vind het dus zeker wel storend en dat komt door het ambilight.
Ik zit op 5 meter van de tv af en hij hangt aan de muur dus het valt mij zeker op.
Alle randen horen gewoon even dik te zijn.
Gelukkig lees ik nu dat het geen fout/bug is maar ik zou het liever uit kunnen zetten.
Met een tv zonder ambilight valt het niet op en is het dus wel een goede functie.
Voor mensen die een Philips oled willen gaan kopen raad ik hen zeker aan dit eerst eens goed in de winkel te gaan bekijken.

Deze foto is op 2 meter afstand van de tv genomen maar op 5 meter zie je het dus ook goed dat de rechter rand gewoon iets dikker is dan de linker :

[Afbeelding]
Klopt, precies dat dus!
Zo viel mij dat ook op met dat ambilight aan.
En die lijnen verspringen dus steeds. Dus een kwart van de totale tijd zijn de beelden dus wel in verhouding. Maar die andere driekwart heb je dus of links / rechts / boven een dikkere rand.

Ook per bron verschilt het enorm. Bij gewoon tv kijken via de Horizon of film/serie via mijn Nvidia Shield valt het redelijk mee (hetzelfde als op jou foto). Maar als ik mijn PS4 aan zet dan zijn de verhoudingen ooit echt nog 2 tot 3x erger en meer zichtbaar dat de randen dus breder worden.

Ik kan me er ook erg aan irriteren maar inmiddels ben ik eraan gewend en als ik echt gefocust in een film of serie zit dan valt het ook niet echt meer op. Is even een mindset.

Verder wel tevreden over het toestel?
Ik heb het toestel nu bijna 1 vol jaar. Heb nog 0,00 vastlopers of software issues gehad. In tegenstelling tot de vorige: 65PUS9109. Dat was echt een rampentoestel qua software. Dus in dat opzicht heeft TPVision het wel aardig voor elkaar en als ze deze lijn volhouden dan kunnen ze denk ik weer heel wat zieltjes winnen in TV-land. Deze OLED is verder echt wel een prachtig toestel met fenomenaal beeld.

Ik heb hem zelf niet hangen maar gewoon op de standaard staan. Mijn vorige, die PUS9109 had vierzijdig ambilight. Maar nu jij de jouwe hebt hangen komt het ambilight er dus onder ook nog mooi een beetje uit. Mooi plaatje! :-)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:02
Mij is het recent opgevallen, ondanks dat ik hem al een paar maanden heb. Voor mij is het een beetje dubbel. Aan de ene kant zie ik het wel, al is het nou niet heel significant imo. Wat ik mij alleen vooral afvraag is of het nou ook maar iets helpt. Want hetgeen wat hij verplaatst is te beperkt om te voorkomen dat de meeste logo's kunnen inbranden. Het enige wat ik kan bedenken dat door het verschuiven als het inbrandt, het alleen een vagere lijn geeft ipv een harde lijn.

Overigens hoe komt het dat in dat plaatje onderkant ook mooi groen is ondanks dat hij driezijdig ambilight heeft?

[Voor 10% gewijzigd door Sissors op 07-03-2019 13:02]

• M.Remmerde
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Ik heb aan de onderkant een Philips Hue led strip geplaatst zodat je 4 zijdig ambilight krijgt , werkt perfect met de ingebouwde ambilight+hue app. Je hebt wel een Hue bridge nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-02 16:06
Sissors schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:00:
Het enige wat ik kan bedenken dat door het verschuiven als het inbrandt, het alleen een vagere lijn geeft ipv een harde lijn.
Precies dat.

Bij OLED spelen 2 zaken: retentie en inbranden.

Het retentie probleem houdt in dat het organische materiaal in de OLEDs een bepaalde staat als ruststaat neigt aan te gaan nemen als het lang genoeg daarop actief ingesteld blijft staan. Dit zal niet heel snel 100% retentie zijn, maar een klein beetje.

Toch valt dat bij mensen snel op, omdat we de contouren waarnemen door het scherpe contrast-verschil. Door screen shifting toe te passen veeg je dat uit en krijg je een gradient die veel minder sterk opvalt.

Het inbranden is het tweede probleem. Even vooraf: Iedereen gebruikt de term 'inbranden' zoals vroeger bij Plasma maar OLED brandt niet in, in de zin zoals dat bij Plasma gebeurt. Het slijt simpelweg. Of je hetzelfde beeld nu lang aaneengesloten laat zien, of de hele tijd afwisselend met andere beelden: dat maakt niet uit. De cumulatieve tijd dat een beeld getoond wordt is bepalend.

Hier kun je niets tegen beginnen, behalve - zeer pervers - de rest van het scherm een zelfde hoeveelheid bij te laten slijten, zodat alles weer soort van uniform is. Let op: soort van. Uniformiteit van het scherm zal nooit zo goed blijven als op dag 1.

Ingebouwde pixel refreshers in moderne schermen voorzien naast het herhaaldelijk instellen van afwisselende waarden om retentie weg te forceren, ook in het 'gladstrijken' van dit soort slijtage. Het is alleen zaak daar een balans in te vinden, want anders branden ze de levensduur van de hele collectie OLEDs in het scherm er veel te snel doorheen.
(Sidenote: dit is dus ook waarom je als gebruiker geadviseerd wordt om de pixel refreseher zoveel mogelijk enkel op haar automatische schema te laten draaien. En niet bij frequente herhaling handmatig te draaien.)

Ook hier geldt; vooral contouren met randen waar hoog contrast zit, vallen op. En dus ook hier helpt screen shifting, omdat beginnende 'burn in' op dat moment een glooiende gradient bevat die niet meteen met volle 100% aggressie weggepoetst hoeft te worden door de pixel refresher. Een beetje bijwerken is meestal al voldoende om niet langer op te vallen en de rest slijt vanzelf weer min-of-meer gelijk bij door flink veel gevarieerd beeldmateriaal te bekijken. (Zie ook: wet van de grote aantallen.)

Screen shifting is dus een essentiële component van het onderhoud van het OLED-scherm, wat een merkbaar langere levensduur garandeert. Hierom kun je het op Philips TVs niet uitzetten.

Ik moet trouwens zeggen: ik vind het op mijn OLED903 ook niet echt opvallen. Zelfs niet met de harde aftekening van de donkere bezel als je Ambilight vol open hebt staan. Maar ja; andere personen kunnen daar uiteraard gevoeliger voor zijn.

[Voor 11% gewijzigd door R4gnax op 23-05-2019 21:51]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
Ik heb een Philips 65oled705 en die heeft dit ook. Omdat het een open doos model betrof vreesde ik transportschade, maar aan de tv zelf is niets te zien. Bij het aanzetten van de tv zijn de randen gelijk qua breedte, maar naar verloop wordt de rand rechts iets breder en ook onder en boven. Links is het me nog niet opgevallen.

Fijn om te lezen dat het dus gewoon zo hoort.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• koffieboontje
rimave schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:05:
Ik heb een Philips 65oled705 en die heeft dit ook. Omdat het een open doos model betrof vreesde ik transportschade, maar aan de tv zelf is niets te zien. Bij het aanzetten van de tv zijn de randen gelijk qua breedte, maar naar verloop wordt de rand rechts iets breder en ook onder en boven. Links is het me nog niet opgevallen.

Fijn om te lezen dat het dus gewoon zo hoort.
Jep dit hoort gewoon zo :-)
Is tegen inbranden. Werkt prima.
Maar op begin was het heel erg onwennig omdat ik vaak wel naar details kijk en dan ook echt zie dat die bezels gewoon niet allemaal gelijkwaardig zijn.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:43
Ik ben nogal een Pietje Precies als het op dit soort dingen aan komt, daarom viel het me ook gelijk op.
Maar het went snel. De beeldkwaliteit maakt dat je het snel vergeet. :)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee