Welke kabel bij verplaatsen Isra punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mormor
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-01-2022
Op mijn adres wordt (vlg opgave provider) geleverd internet met 13 Mbps Bij de snelheidstest meet ik maar 2 Mbps down. Mijn situatie is lastig; een woonark. Isra-punt in garage op dewal. Dan ca 40m oude PTTkabel naar waterkant. Daar een dikke kabel over de waterkant naar binnen. Daarna nog 10 m signaalkabel.
Dit alles kan de oorzaak zijn van signaalverlies. Ik kan dezelfde kabel kopen, die KPN in de straat gebruikt en daarmee de eigen bekabeling vervangen. Alleen; ik zie, dat die kabel aders heeft van 0,5 mm. Kan ik dan niet beter signaalkabel nemen met aders van 0,8 mm? Of rigoureus; electrasnoer met adres van 2,5 mm?

Ik gebruik het signaal voor internet, TV en bellen. Een slecht kontact kan ook (deel van) de oorzaak zijn, want eerst deed de TV het wel ok. Nu niet meer....

Welke kabel kan ik dus het beste kopen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou van ADSL afzien en een 4G voor thuis oplossing kiezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23

D4NG3R

kiwi

:)

Het liefst wil je zo min mogelijk kabel vanaf het moment waar je ISRA punt oorspronkelijk binnen komt, zelfs de grondkabels van KPN niet.

Is er geen mogelijkheid om CAT5e of beter door te trekken vanaf de garage zodat je het modem daar kan laten staan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je niet gewoon je ADSL modem in die garage, direct aan het ISRA hangen en dan een netwerk kabel naar je woonark leggen? (en evt. een extra accesspoint of zo in je ark opzetten indien anders wifi brak is)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20
Vanuit de garage UTP met een PE mantel naar de ark d:)b .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag je IS/RA niet verplaatsen!

Als consument mag je alleen de "RA" (RAndapparatuur) kant openen, de "IS" (InfraStructuur) zijde mag niet worden geopend. Ik heb geen last van oude grondkabels. De z.g.n. Lood+Papier+Wax kabel, en dat werkt met decent bandwidth.

Ik raad aan om te testen met het modem in de garage (direct op de IS/RA), om te kijken of je bandwidth-probleem blijft bestaan, en je niet voor niets kabels gaat vervangen! Ik zie namelijk niet terugkomen dat je dit getest hebt! Als dat beter werkt, leg een of meerdere UTP/STP/FSTP (of glasvezel) kabels richting je IS/RA, en zet je modem in de garage.

Cat5e UTP/STP/SFTP is perfect om DSL signaal te verlengen en is uniform bruikbaar (DSL over Cat5e / Ethernet over Cat5e).
Officiële kabels zijn: PTT Norm 88 (binnen) en PTT Norm 92 (buiten). Cat5e is gelijkwaardig/beter dan de PTT Normen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Lees ik ook nergens :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je potentieel gezeik wil als je ooit een monteur op bezoek hebt i.v.m. problemen: Vooral verplaatsen! ;)

Er zit normaal gesproken een zegel op de IS/RA (sinds ~90s?). Op het laatste model IS/RA staat duidelijk "ALLEEN TE OPENEN DOOR BEVOEGD PERSONEEL" (in de plastic mal, geen stickertje). De kabel en IS/RA zijn eigendom van KPN.

Het legaal verplaatsen van een IS/RA kost geld en moet in de nationale gronddatabase geadministreerd worden (waar de kabel loopt op ~30cm, etc).
https://www.kpn.com/faq/14127

Ik zou niet de moeite nemen om het IS/RA te verplaatsen. Deste meer Cat5e, deste minder telefoondraad. De kwaliteit is beter en de kabel moet toch ergens geterminate worden. De IS/RA lekker laten zitten waar die zit, als je die verlengd (met telefoondraad) zijn er altijd extra verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:09:
Als je potentieel gezeik wil als je ooit een monteur op bezoek hebt i.v.m. problemen: Vooral verplaatsen! ;)
Leuk, maar niemand die dat voorstelt. De vraag is niet om een IS/RA punt te verplaatsen, maar welke kabel er vanaf dat punt naar de CPE moet, dat zijn nu drie stukken kabel aanelkaar.

TS, ik denk dat er niet veel nut in zit om de aderdiameter te willen vergroten. En ook buitenkabel is mild getwist, dus ongetwiste stroomkabel wil je niet. Dus gewoon een normaal stuk norm88, of een stuk buitenkabel volgens hetzelfde principe, zal prima werken.

Ik weet even niet wat er gebeurt met ADSL als je de twistratio drastisch opvoert, maar dat hebben ze gedaan met ethernetkabel om de ruis beter te onderdrukken op hogere frequenties. Je kan dus Cat3 of Cat5(e) pakken en kijken of het helpt. Zorg dat die kabel "AWG24" is (en niet AWG26, die is kleiner!) dan zit je op dezelfde 0,5mm diameter van de aders.

En zorg ook dat het geen CCA of CCC is, maar gewoon normaal koper. Mischien stranded voor het stuk over het water met wat beweegruimte, ik weet niet hoeveel het beweegt maar solide moet niet teveel mee gesold worden. Cat6 heb je niet zoveel extra aan, dat gaat over afscheiding tussen de paren en je hebt maar een paar nodig, of twee als je aan pair bonding doet. Eventueel FTP ipv UTP pakken, dan zit er extra afscherming rond je signaal.

Zoals al eerder opgemerkt ben je waarschijnlijk beter af met je CPE (bv. in bridge mode) vlakbij je IS/RA punt, eventueel in een weerbestendige buitenkast, en dan netwerk (buitenkabel, stukje glaslijn, point-to-point wifi, wat je wil) naar je eigen router, waarmee je een binnen-netwerkje bouwt. Wel even zorgen geen dubbel-NAT te draaien, nergens voor nodig.

Je kan in ieder geval de CPE tijdelijk naast je IS/RA punt te zetten, laptop eraan, en kijken of je dan beter signaal hebt. Scheelt speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mormor
Ondertussen alle verbindingen losgemaakt, schoongemaakt en weer verbonden. Met resultaat! Nu 8.6 down. Maar nog steeds niet de beloofde 13. Dus wel doorgaan met zoeken.
Dank voor de reacties. Veel geleerd: -de kabeldiam. maakt dus niet veel uit. -de verliezen in UTP kabels is minder dan in de kpnkabel, -de kpnkabel is ook getwist, dus geen stroomsnoer gebruiken. enz.
Ik ga nu testen hoe de snelheid is, als ik modem direct bij ISRA zet. Als dat helpt, blijft 't lastig; 4 UTP kabels over lange afstand en WIFI-extenders....oei! Dus één betere kabel is 't meest simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:13
Nee een betere kabel helpt niets, het is simpelweg de afstand die het doet.
Als je maximaal 13Mbps aangeleverd kunt krijgen zit je al op het randje van het mogelijke als je daar zelf nog kabel aan toevoegt hou je niets over.
Dus modem in garage en daarna met utp verder.

Verder lijkt me 1 UTP kabel naar binnen ruim voldoende, maar zelfs vier kabels is tamelijk simpel en met utp netwerk kabel kun je 1Gb over maximaal 100m zonder enige vorm van verlies realiseren.

Er bestaat ook dubbele netwerkkabel dus dat is ook een optie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:09:
[...]

Er zit normaal gesproken een zegel op de IS/RA (sinds ~90s?). Op het laatste model IS/RA staat duidelijk "ALLEEN TE OPENEN DOOR BEVOEGD PERSONEEL" (in de plastic mal, geen stickertje). De kabel en IS/RA zijn eigendom van KPN.

Het legaal verplaatsen van een IS/RA kost geld en moet in de nationale gronddatabase geadministreerd worden (waar de kabel loopt op ~30cm, etc).
https://www.kpn.com/faq/14127

Ik zou niet de moeite nemen om het IS/RA te verplaatsen. Deste meer Cat5e, deste minder telefoondraad. De kwaliteit is beter en de kabel moet toch ergens geterminate worden. De IS/RA lekker laten zitten waar die zit, als je die verlengd (met telefoondraad) zijn er altijd extra verliezen.
Lees de OP eens voordat je nog een boek schrijft :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mormor schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:36:
Ondertussen alle verbindingen losgemaakt, schoongemaakt en weer verbonden. Met resultaat! Nu 8.6 down. Maar nog steeds niet de beloofde 13. Dus wel doorgaan met zoeken.
Dank voor de reacties. Veel geleerd: -de kabeldiam. maakt dus niet veel uit. -de verliezen in UTP kabels is minder dan in de kpnkabel, -de kpnkabel is ook getwist, dus geen stroomsnoer gebruiken. enz.
Ik ga nu testen hoe de snelheid is, als ik modem direct bij ISRA zet. Als dat helpt, blijft 't lastig; 4 UTP kabels over lange afstand en WIFI-extenders....oei! Dus één betere kabel is 't meest simpel.
Waarom 4 kabels?
Je kunt toch gewoon 1 kabel van garage naar je woonark doen, en in de woonark splitten middels een switch?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mormor schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:36:
De DSLAM moet ook 'intrainen', dus bij aanpassing van kabels kan het een aantal dagen duren voordat dit gebeurt is. Dit proces is in lekentaal dat de snelheid heel iets omhoog geschroefd wordt als de verbinding stabiel is, dit wordt gedurende een periode getest en als het nog steeds stabiel is gaat die weer iets omhoog. Dit herhaalt zich totdat het punt bereikt wordt dat er pakketjes verloren gaan en dan gaat de internetsnelheid weer terug naar de laatste snelheid die nog wel stabiel is.

Wat al eerder aangekaart is is het inderdaad het verstandigste om je modem dicht bij je ISRA te plaatsen en echt wel een week te wachten eventueel met een modem reset of een belletje naar KPN voor informatie hierover.

Zoals hierboven aangegeven is één UTP kabel afdoende naar je woonark en vanaf daar met een switch (acces point) te werken. Let op dat je een degelijke kwaliteitskabel UTP gebruikt, dat is natuurlijk belangrijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Jaren dit soort situaties getroubleshoot... (8>

Kijk (indien mogelijk) wat voor intrainwaardes je met de modem op het ISRA krijgt. Dat is vrij zeker de snelheid die je maximaal kan halen.
Het is het beste om de modem direct op het ISRA te hangen en met een netwerkkabel naar de woonark te gaan. Indien de modem ook WiFi accesspoint is kan je een extra accesspoint kopen en deze in de woonark op de kabel aan te sluiten zodat deze het netwerk transparant doorgeeft. Vaak hebben accesspoints ook switchpoorten zodat je ook bedrade apparatuur kan aansluiten en geen extra switch nodig hebt.

Het DSL signaal over tientallen meters extra kabel doorzetten is vragen om problemen. Investeer in een flink eind UTP grondkabel en je hebt een betrouwbare verbinding op de snelheid die op het ISRA haalbaar is.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mormor
Dank voor reacties, maar ik begrijp 't echt niet: Mijn Isra zit op 2 km van de centrale. Ik krijg 30 M en ontvang 13 M dus verlies 17 M Als ik de 2 km met 50 m verleng, dan is dat 2,5% Dan is vlg Bartjens extra verlies 2,5% van 17 = 0.4 M bij gebruik van zelfde kwaliteit kabel als KPN. Dat is geen probleem, het probleem is 7 a 8 M te krijgen als ik theoretish 13 zou moeten krijgen. ( want 12.6 is ook genoeg)
Nu getest bij Isra-punt. Vandaag zie ik 6.9 / 0.7 Nu weer binnen en krijg 6.6 / 0.7 Dat klopt redelijk met de berekende 0.4 verlies.
De 2 TV's hebben, vlg boekje, eigen utp-kabel op poort 3 en 4 nodig van experiabox en die voor computers zou ik inderdaad met 1 kabel kunnen doen en die op een fritsbox voor meer aansluitingen. Dat zijn dus toch 3 kabels nodig, dus een rol van 150 m .........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Die 13mbit is een schatting van wat er op het IS/RA geleverd kan worden. Alles wat er daarna tussen het IS/RA en het modem gehangen wordt heeft een negatieve impact op je eindsnelheid.

Het IS/RA zit nou eenmaal in de garage, ook als je dezelfde kabel zou gebruiken blijft het IS/RA in de garage, dat staat nou eenmaal zo in de administratie. Dat kun je laten verplaatsen maar dat kost, geen grap, een paar honderd euro (Volker Wessels voert dat uit) en ze zullen nooit het IS/RA IN de ark afwerken, hooguit 2 meter uit de kant op een paaltje. De plek waar ie nu zit is dus het meest gunstig omdat je daar ook gewoon je modem neer kunt zetten, direct op het IS/RA met iets van 50cm kabel uit het aansluitpakket.
Vanaf het modem leg je een goede cat5e of cat6 kabel die geschikt is voor buiten naar je ark waar je op die kabel de WAN-kant van een eigen router aansluit. Dat is de enige manier om de volledige op het IS/RA beschikbare snelheid in je ark te kunnen krijgen en binnen ook wifi te hebben. Het wifi van het modem ga je binnen niet willen gebruiken op die afstand. Heb je ook TV via KPN dan kun je OF met de vlans gaan klooien, of vanaf je modem een 2e kabel leggen naar je ark.
De afgelopen jaren genoeg klanten aan de telefoon gehad met dezelfde problemen, dit is precies wat zowel de klantenservice (1e EN 2e lijns) en de monteurs je aan zullen gaan raden.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat iedereen voorstelt:

Modem in de garage doen, en met deze kabel naar de woonark:

https://netwerkproducten....-per-meter-p-4333400.html

Desnoods twee stuks leggen (eentje voor TV en eentje voor internet).

Thuis op de ark een goedkope 10/100 Mbit switch (rond de 10 euro voor 5 poorten), en klaar. Misschien ook een access point voor je WiFi.

Zet wel de WiFi UIT op de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GmR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:21

GmR

Als je TV via KPN hebt voldoet een enkele kabel ook gewoon, als de switch die ertussen zit maar IGMP snooping ondersteunt (zoals bijvoorbeeld deze pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E).
Zie ook https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het gaat je niet echt veel helpen om er wat dan ook aan te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mormor
Gewacht met mijn reactie op langskomen van monteur. De monteur is nu komen meten. Het blijkt, dat het inkomend signaal goed is, 15Mb , beter dan opgegeven en vrijwel foutloos. Inderdaad was de snelheid verlaagd om stabiel signaal te geven. Die verlaging is bij de meting uitgezet. Daarna binnen bij modem opgemeten. Er werden 6x meer fouten in signaal dan toegestaan. ( Wel betere snelheid dan eerst: 11Mb)
Dus tochwel iets gaan veranderen. Ik heb ervaring met meerdere apparaten op een kabel. met een oude fritzbox werkte TV en Wifi lokaal. Maar de andere wlan uitgang wilde niets geven. Elders een andere fritzbox op andere kabel. hier internet(Voip)telefoon naast het gewone nummer van de provider. Daar kon ik wifi weer niet tegelijk aande praat krijgen. (wel de computers) Dus ik moet echt meerdere UTPkabels hebben uit het modem.
Als een KPN-kabel in de straat wordt stukgetrokken, knoopt KPN alle draadjes weer aan elkaar. Ik zie echt geen verschil tussen een ISRApunt en een reparatie van KPN, die ook geen invloed op snelheid en stabiliteit zou hebben.
De monteur adviseerde me : afgeschermde kabel, die zou het minst gevoelig zijn voor storing. Die heb ik besteld en inmiddels in huis. het wordt dus eén kabel zonder lassen. Binnekort meldt ik hier het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Als dan in die kabel de kleuren rood/blauw en oranje/wit zitten, dan het volgende..

Strip een klein stukje van alle draden, daarna twist je rood/blauw bij elkaar en oranje/wit.
Doe dit aan beide kanten.
Daarna sluit je de draden aan op de de IS/RA en het modem.

Omdat je nu meer koper hebt om het signaal te dragen, zal de ontvangst binnen ook beter worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 22:38

Illusion

(the art of)

Modem in de garage, 1 (één) goede utp naar binnen trekken en dan daar een kpn/telfort bedrade wifi versterker plaatsen. Dan heb je binnen weer 4 aansluitingen ( ook voor tv!), en goede wifi.
Voor die 50€ is dat apparaat echt een topding.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46

FreakNL

Well do ya punk?

@Mormor
Je haalt er vanalles bij in je laatste post wat niet relevant is. Raakt kant noch wal..

Trek nou gewoon 1 goeie UTP kabel en pak dan de oplossing van roches (modem blijft in ark) of GmR (modem in garage)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een wat onhandige topic titel. Ik ben niet huiverig voor het verplaatsen van een ISRA punt, maar dat is hier niet aan de orde.

Mijn insteek zou hier ook zijn: Experia- of Fritzbox in de garage en dan 1 of 2 degelijke FTP of STP kabels naar je ark. Bij mijn Experiabox (glas) gaat TV en internet over dezelfde kabel, dus dan heb je in je ark nog een Gb-switch en WiFi AP nodig. Daarvoor zou je ook een WiFi router kunnen gebruiken, waarvan je de DHCP server uitschakelt en de WAN poort niet gebruikt. Voor vaste telefoon gewoon de 2e kabel vanuit je garage gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

roches schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:11:
Als dan in die kabel de kleuren rood/blauw en oranje/wit zitten, dan het volgende..

Strip een klein stukje van alle draden, daarna twist je rood/blauw bij elkaar en oranje/wit.
Doe dit aan beide kanten.
Daarna sluit je de draden aan op de de IS/RA en het modem.

Omdat je nu meer koper hebt om het signaal te dragen, zal de ontvangst binnen ook beter worden!
Zo werkt het niet. Genoeg koper is genoeg koper. Slechte verbindingen en zware apparatuur in de buurt kunnen wel invloed hebben.

@Mormor Een fatsoenlijke UTP kaneel kan zonder problemen 100 meter lang zijn. Test eens wat er gebeurd als je de router vlakbij het Isra-punt plaatst en je een lange kabel naar je computer legt. Dan zal je de dezelfde snelheid houden. Kost een paar tientjes aan kabel. Even voor de zekerheid: de hele route naar de Pc is bedraad aangesloten? Nergens WiFi, Powerline of andere transportmiddelen? Want die beperken de maximum snelheid zeker weten wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 12-05-2018 09:49 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het is de titel van het topic.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
evilution schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Het is de titel van het topic.
Touché! Inderdaad het ISRA punt met rust laten en vanaf daar een kabel met PE mantel het water over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
Milmoor schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:46:
[...]

Zo werkt het niet. Genoeg koper is genoeg koper. Slechte verbindingen en zware apparatuur in de buurt kunnen wel invloed hebben.

@Mormor Een fatsoenlijke UTP kaneel kan zonder problemen 100 meter lang zijn. Test eens wat er gebeurd als je de router vlakbij het Isra-punt plaatst en je een lange kabel naar je computer legt. Dan zal je de dezelfde snelheid houden. Kost een paar tientjes aan kabel. Even voor de zekerheid: de hele route naar de Pc is bedraad aangesloten? Nergens WiFi, Powerline of andere transportmiddelen? Want die beperken de maximum snelheid zeker weten wel.
Oudere kabels in de grond hebben een dikkere koperdraad, en die reiken een stuk verder dan de nieuwe kabels...
Ik ben KPN-monteur, verder zeg ik niks... :+

[ Voor 6% gewijzigd door roches op 12-05-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mormor schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 00:00:
Gewacht met mijn reactie op langskomen van monteur. De monteur is nu komen meten. Het blijkt, dat het inkomend signaal goed is, 15Mb , beter dan opgegeven en vrijwel foutloos. Inderdaad was de snelheid verlaagd om stabiel signaal te geven. Die verlaging is bij de meting uitgezet. Daarna binnen bij modem opgemeten. Er werden 6x meer fouten in signaal dan toegestaan. ( Wel betere snelheid dan eerst: 11Mb)
Dus tochwel iets gaan veranderen. Ik heb ervaring met meerdere apparaten op een kabel. met een oude fritzbox werkte TV en Wifi lokaal. Maar de andere wlan uitgang wilde niets geven. Elders een andere fritzbox op andere kabel. hier internet(Voip)telefoon naast het gewone nummer van de provider. Daar kon ik wifi weer niet tegelijk aande praat krijgen. (wel de computers) Dus ik moet echt meerdere UTPkabels hebben uit het modem.
Als een KPN-kabel in de straat wordt stukgetrokken, knoopt KPN alle draadjes weer aan elkaar. Ik zie echt geen verschil tussen een ISRApunt en een reparatie van KPN, die ook geen invloed op snelheid en stabiliteit zou hebben.
De monteur adviseerde me : afgeschermde kabel, die zou het minst gevoelig zijn voor storing. Die heb ik besteld en inmiddels in huis. het wordt dus eén kabel zonder lassen. Binnekort meldt ik hier het resultaat.
Op zich lijkt het me redelijk zonde dat nu alle goede - en bijna unaniem ondersteunde tips - over de aanpak worden genegeerd. Sterker nog, je lijkt het probleem van de foutmeldingen in het modem maar deels op te lossen om vervolgens het signaal met een koperkabel verder te verzwakken in plaats van een CAT 5e/6 kabel te gebruiken.

Tevens lijkt je de mist in te gaan door enkele slechte ervaringen met het opdelen van CAT kabelruimte middels een router/accesspoint/splitter te verwarren met wat normaal is. Dat is het niet en dat lees je in alle goede reacties hierboven ook terug.

Is dit onwil of begrijp je de tips van goede mensen hierboven niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

roches schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:09:
[...]
Oudere kabels in de grond hebben een dikkere koperdraad, en die reiken een stuk verder dan de nieuwe kabels...
Ik ben KPN-monteur, verder zeg ik niks... :+
60 meter kabel extra dik uitvoeren gaat niet het verschil maken. Dat laatste stukje gaat niet de bottleneck zijn, tenzij het slechte kabel is. Meerdere aders parallel gebruiken zou wel kunnen helpen als een van de aders beschadigd is. Dan omzeil je die ader effectief. Over de dunne aders van UTP haal je 1 gigabit. Daar is 13 megabit helemaal niets bij, dat is echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35
Milmoor schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:39:
[...]

60 meter kabel extra dik uitvoeren gaat niet het verschil maken. Dat laatste stukje gaat niet de bottleneck zijn, tenzij het slechte kabel is. Meerdere aders parallel gebruiken zou wel kunnen helpen als een van de aders beschadigd is. Dan omzeil je die ader effectief. Over de dunne aders van UTP haal je 1 gigabit. Daar is 13 megabit helemaal niets bij, dat is echt geen probleem.
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat je toch je modem perse in de ark wilt houden? Iedereen geeft je het advies dat niet te doen, en gewoon UTP vanaf je modem in de garage te trekken, exact dat is ook mijn advies. Of bedoel je nu juist dat je wel het UTP advies gaat opvolgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valkenier schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 19:20:
[...]

Wat bedoel je nou te zeggen? Dat je toch je modem perse in de ark wilt houden? Iedereen geeft je het advies dat niet te doen, en gewoon UTP vanaf je modem in de garage te trekken, exact dat is ook mijn advies. Of bedoel je nu juist dat je wel het UTP advies gaat opvolgen....
Euh, @Milmoor is niet de TS hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:11:
[...]

De vraag is niet om een IS/RA punt te verplaatsen, maar welke kabel er vanaf dat punt naar de CPE moet, dat zijn nu drie stukken kabel aanelkaar.
Lees de titel nog eens?

Het leggen van een kabel aan de RA zijde is natuurlijk toegestaan. Het letterlijk verplaatsen van de IS/RA niet. Als de TS daar niet op gewezen wordt, had hij mogelijk echt de IS/RA verplaatst. Better safe than sorry! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35
@Mormor en @Milmoor sorry for the mixup...

Mompelt iets van: “Milmoor en mormor.......dat ik dat nou door elkaar heb gehaald...”
|:(

[ Voor 6% gewijzigd door valkenier op 12-05-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Milmoor schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:39:
[...]

1) telefoonkabel is ook utp kabel, echter is het geen cat 5 of 6

2) Singalen door een werkende ader en een kapotte ader ernaast kunnen vervelende singaalreflecties opleveren die de zaak gaan verstoren

3) je vergelijkt 2 volledig verschillende singalen met elkaar. een andere mudulatie, over cat5 lopen rx en tx los van elkaar. telefoon kabel niet. telefoonkabel is helemaal niet gemaakt om 13 mb overheen te pompen maar gewoon spraak van een paar Khz bandbreedte. dus het is al knap dat het lukt.

4) als je 2 verschillende type kabels achter elkaar gebruikt krijg je op het aansluitpunt ook ongewenste singaal refelcties. Hierdoor komt het singaal niet met het voledige vermogen aan. en als die weer terug reflecteerd dan stoort hij ook zichzelf.

--------
Hoewel het verlengen met utp veelal gewoon lukt (e.g. doorpatchen in bedijfsnetwerken) sluit ik me gezien de situatie aan bij de rest, adsl modem in de garage en utp verder.
accespoint op de boot maken (geen repeater !!!!!)

De nieuwe modems kun je gewoon op elke poort je tv aansluiten dan hen je genoeg aan een switch di igmp ondersteund

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Fish: helemaal mee eens, en je hebt een betere onderbouwing dan ik had. Zie hier voor mijn advies: Milmoor in "Welke kabel bij verplaatsen Isra punt". Mijn reactie was op Roches advies om de kabel dubbel uit te voeren. Daarin schetste ik een mogelijk scenario waarom dubbel uit voeren zou kunnen nemen, maar bedoelde ik te eindigen met de conclusie dat dat niet de beste route was. Dat blijft router op de wal en verder via UTP.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd of @Mormor ergens WiFi in de keten naar de PC heeft zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 13-05-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mormor
Dank voor alle reacties. Nee, alles bedraad bij snelheidstest.
Ik heb toch eigenwijs m'n boerenverstand gebruikt en 50m goede kabel, o.8 mm/licht getwist en afgeschemd, gebruikt, tussen israpunt en modem. De gemeten snelheid , bij vergelijken van modem direct bij israpunt en modem aan eind vd kabel is nu gelijk, niet meetbaar minder.
( bij 2 km afstand tot kast nu 2% extra afstand, meer dan 2% extra verlies heb ik niet.) Ook de waarde vermeld bij "jitter"is nu vrijwel gelijk . Mijn probleem is hiermee verholpen.
Mijn concusie is dus, dat bij gebruik van een goede kabel er wel afstand tussen israpunt en modem mag zijn.
Of het resultaat met utp-kabel met verdeelpunt even goed zou zijn geweest heb ik niet getest. Ik wilde nl het geleverde modem kunnen gebruiken ivm de 4 wifi-kanalen.
Pagina: 1