Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:23
Beste tweakers,

In het kader van mijn afstudeeronderzoek ben ik een kostprijsonderzoek aan het doen. Een deel van het onderzoek zal bestaan uit een onderzoekje naar de marktconforme prijzen van de producten van dit bedrijf. De producten van dit bedrijf zijn postkasten.

https://gyazo.com/7a0fd17ac922ab271d6cc0d7209a37c1

Er zijn voor deze postkasten geen vaste prijzen beschikbaar, en prijzen zijn dus ook niet op sites vermeld. Voor dit onderzoek wil ik offertes opvragen bij concurrenten. Het gaat om een markt waar slechts een 6-tal bedrijven binnen Nederland hetzelfde product verkopen.

Nu heb ik zelf een offerte opgesteld. Hier heb ik een bouwtekening voor gemaakt en opgestuurd naar de 5 verschillende concurrenten. Van eenieder kreeg ik een ongeveer zelfde reactie. Zij willen aanvullende NAW gegevens, een projectnaam en mogelijk een kvk/btw nummer. Dit is begrijpelijk, aangezien zij willen weten met welke partij zij mogelijk in zee gaan.

Het probleem is dat ik natuurlijk niet het bedrijf kan noemen waar ik mijn afstudeerstage voor doe. Dan hebben zij meteen in de gaten dat het om een concurrent gaat, en willen zij de offerte niet meer verschaffen.

Mijn vraag: Hoe zou ik alsnog achter de prijzen van deze concurrenten kunnen komen?

Ik dacht er zelf aan door de bedrijven mogelijk anders te benaderen. Dat ik een onderzoek doe in het kader van het realiseren van een fictief bouwproject en dat ik het gehele proces doorloop. Hier zou dan ook naar de kostenkant gekeken en naar de bijkomende offerteprocedure.

Met vriendelijke groet,

Dion

[ Voor 3% gewijzigd door Riderider op 26-04-2018 14:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Dus het bedrijf waar jij het onderzoek doet levert van dat soort kasten en weet niet of het marktconforme prijzen hanteert?

Als er maar 6 partijen zijn die dit leveren, kun je er donder op zeggen dat er onderling contact is en ze precies weten hoe de vork in de steel zit.
Blijkbaar voelen ze nu al nattigheid gezien de reactie om meer specifieke info.
Het is natuurlijk ook geen pak melk, je zet niet zomaar zo'n ding neer, daar zal een bouwproject achter (moeten) zitten en dat weten zij ook.

Je hebt dus ook een bouw-dekmantel nodig om die info te verkrijgen.
Mooiste is als je contacten hebt bij een bouwer die met een dergelijk project bezig is, dan kun je meeliften, echter zal die daar ook wel iets voor terug willen zien.......zoals een goedkope kast van je opdrachtgever :-)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Misschien kan je iets regelen met iemand die lid is van een VVE en anders inderdaad met een aantal contacten van je opdrachtgever.

Ik vermoed dat dit primair voor je opleiding is en niet dat de opdrachtgever op basis van deze offertes de prijzen gaat veranderen?

Met maar 6 aanbieders zou die markt behoorlijk bekend moeten zijn en je opdrachtgever zou die prijzen gewoon in de kast moeten hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:55
Misschien is het voor de vervolgende antwoorden handig om aan te geven voor welke opleiding je dit onderzoek doet.
Dit is maar een onderdeel van je onderzoek misschien kan je de hoofdonderzoekvraag en de deelvraag met ons delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
emnich schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:24:
Met maar 6 aanbieders zou die markt behoorlijk bekend moeten zijn en je opdrachtgever zou die prijzen gewoon in de kast moeten hebben liggen.
Dat is helaas niet het geval
blauwester schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:48:
Misschien is het voor de vervolgende antwoorden handig om aan te geven voor welke opleiding je dit onderzoek doet.
Dit is maar een onderdeel van je onderzoek misschien kan je de hoofdonderzoekvraag en de deelvraag met ons delen.
Het hoofdonderzoek is dus de kostprijsberekening. Daarnaast wordt er een aanvullend marktonderzoekje gedaan naar de prijzen van de concurrentie.
Greyfox schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:17:

Je hebt dus ook een bouw-dekmantel nodig om die info te verkrijgen.
Mooiste is als je contacten hebt bij een bouwer die met een dergelijk project bezig is, dan kun je meeliften, echter zal die daar ook wel iets voor terug willen zien.......zoals een goedkope kast van je opdrachtgever :-)
Dat zou een optie kunnen zijn inderdaad. Ga ik even navragen. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

makkelijkste is een goede klant van jouw stagebedrijf te vragen.
Voor een fles wijn zijn ze vast wel te porren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @Verwijderd zegt...
En anders op persoonlijke titel als consument met daarbij de opmerking dat je met x personen in een studentenhuis woont en een dergelijke postkast voor ogen hebt als mogelijke oplossing voor alle brieven die jullie ontvangen van DUO :+

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riderider
Harrie_ schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:29:
Wat @Verwijderd zegt...
En anders op persoonlijke titel als consument met daarbij de opmerking dat je met x personen in een studentenhuis woont en een dergelijke postkast voor ogen hebt als mogelijke oplossing voor alle brieven die jullie ontvangen van DUO :+
Dat is ook wel een slimme inderdaad. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34
Let wel en op je linkedin, als je die hebt (bijgewerkt).
Pagina: 1