Tomos nitro loopt stationair maar valt uit bij teveel gas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandrecht
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-08-2021
Sinds een aantal weken heb ik een Tomos Nitro 4 Takt Snor gekocht.
Gisteren hebben we hem begrensd met een varioring, nadat het eerst door middel van het stellen van de gasnaald was geprobeeld. Dit lukte niet maar tijdens het afstellen is de gasnaald wel verbogen geraakt en het rubber van de gasschuif was kapot.

Gisteren hebben we de gasnaald teruggebogen omdat er geen andere was (en hij niet ver verbogen was). Hij pastte weer in de carburateur dus dat zou betekenen dat die weer recht genoeg was. Verder hebben we de gasschuif vervangen voor een andere die hij nog had liggen. Dit was geen nieuwe, maar er zaten voor zover ik kon zien geen gaten in. Nadat alles in elkaar zat ben ik erop naar huis gereden een reed mijn scooter zoals hij deed en trok hij lekker op.

Nu het probleem
Vannacht startte hij in 1 keer en bleef hij stationair lopen, maar op het moment dat ik het gas normaal opentrok viel de scooter uit. Het kan zijn dat dit gebeurd omdat hij niet helemaal warm is werd mij verteld. Dus heb ik hem even laten warmlopen waarna hij het zelfde probleem bleef vertonen.

Ik kon wel rijden op de scooter door het gas heel langzaam (milimeter voor milimeter) open te draaien. Op het moment dat hij reed (10km per uur) trok hij weer prima op zoals hij de dag ervoor ook deed. Dit probleem blijft zich voor doen tot het moment dat ik er ongeveer een 15-20 minuten mee heb gereden. Dan vertoont hij geen problemen meer.

Mijn vraag is wat het probleem kan zijn?
Is het de gasnaald die toch niet helemaal goed?
Is toch het rubber van de gasschuif niet goed?
Of is er heel wat anders aan de hand.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gasnaald en rubber vervangen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:12

Bob Popcorn

Plop!

Het lucht/benzinemengsel is niet optimaal bij een koude motor, kan zijn dat je je luchtschroef moet afstellen. Hoe dat exact werkt op jouw type scooter, geen idee.

Btw het verschijnsel heet "smoren" en is redelijk bekend bij monteurs. Ik heb het op een 2takt scooter regelmatig gehad bij een koude motor.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:27
Begrenzen door de naald te verstellen? Nu klopt de hele brandstof-/lucht verhouding niet meer met een kromme naald, dus die zou ik sowieso vervangen. Eerst alles zien te krijgen zoals het hoort, daarna verder kijken.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Nog beter, breng hem naar een brommerzaak.
Brommer begrenzen d.m.v. de gasnaald 8)7 |:(

Vaak bu'j te bang!

• Sandrecht
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-08-2021
Bedankt voor de reactie. Was niet begrenzen met de gasnaald, maar met de schroef in de dop bovenop de carburateur. Door deze verder open te draaien belemmer je de gasnaald in zijn beweging en is zijn topsnelheid lager.

Zal eens kijken of de luchtschroef af te stellen helpt. Bij de dealer vertelde ze dat het kan zijn dat het ook kan zijn dat de kleppen afgesteld moeten worden. Zaterdag maar eens nieuwe rubber en gasnaald halen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sandrecht schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:27:
Bedankt voor de reactie. Was niet begrenzen met de gasnaald, maar met de schroef in de dop bovenop de carburateur. Door deze verder open te draaien belemmer je de gasnaald in zijn beweging en is zijn topsnelheid lager.

Zal eens kijken of de luchtschroef af te stellen helpt. Bij de dealer vertelde ze dat het kan zijn dat het ook kan zijn dat de kleppen afgesteld moeten worden. Zaterdag maar eens nieuwe rubber en gasnaald halen.
Carb knijp je evt. af met kleinere sproeier.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Hackus schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:59:
[...]

Carb knijp je evt. af met kleinere sproeier.
Goed recept om de boel lekker arm te laten lopen en vast te laten lopen....

Vaak bu'j te bang!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

-tom-562 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 21:03:
[...]

Goed recept om de boel lekker arm te laten lopen en vast te laten lopen....
Het is geen opgevoerde Scooter. Je kan ook wat in de demper doen ;)

Pagina: 1