Toon posts:

[Excel] US datums in Excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Uit ons ERP pakket exporteren wij lijsten naar Excel, deze bevatten datums op de US wijze (voor onze US collega's op dezelfde database moet dit zo blijven)

Is er een mogelijkheid om deze correct om te zetten in Excel naar de EU manier?

Celeigenschappen > locatie op Engels (VS) plaatsen werkt gedeeltelijk voor onze lijsten.
met de onderste 3 cellen kan ik absoluut niks doen, gelijk welke instelling ik ook gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hOpKTc/lijst.jpg

Zo ziet mijn filter er uit.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/max68c/filter.jpg

Iemand die raad weet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:38
Als het puur de invoer is met de / zou ik zeggen breek het op in losse cijfers van links naar rechts waarbij je die verdeelt over maand, dag en jaar.

dus

=LINKS(cel x;2)
=BIT.VERSCHUIF.LINKS(2;3)
etc.

Of een macro opzetten om alle / te vervangen voor -
En daarna te filteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Morelleth op 26-04-2018 14:21 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54
ja, die mogelijkheid is er..

Het werkt vaak het beste als je de tekst gewoon importeert als tekst, en er daarna met LINKS(), RECHTS() en/of DEEL() de stukjes tekst op de juiste plek zet.. Met DATUMWAARDE() maak je er dan weer een mooie excel-datum van.

POC:
A1:  '01/13/2018
B1: =DEEL(A1;4;2)   (dag)
C1: =LINKS(A1;2)    (maand)
D1: =RECHTS(A1;4)   (jaar)
E1: =DATUMWAARDE(TEKST.SAMENVOEGEN(B1;"-";C1;"-";D1))

wat ook nog kan werken (maar niet altijd), is even spelen met de locale:
Afbeeldingslocatie: https://www.extendoffice.com/images/stories/doc-excel/convert-date-between-euro-us/doc-convert-date-between-euro-us-3.png.pagespeed.ce.FXG_6UztTS.png
Dan, eventueel als tussenstap, met NUMERIEKEWAARDE() het achterliggende getal eruit halen en omzetten naar het juiste datumformaat.
edit:
Oh, dat wist je al ;-)

[ Voor 71% gewijzigd door breew op 26-04-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:50

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Eerst je ingevoerde kolommen splitsen in 3 kolommen? Dag, maand en jaar? En vervolgens weer samenvoegen in de juiste volgorde?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tikje link om achteraf te gaan rotzooien. Uit het feit dat sommige datums als tekst en andere als datum zijn geinporteerd geeft al aan dat er een grote kans is dat de datums onjuist zijn.

Gaat de export via een csv? Geef dan in de importdefinitie het format aan van het bestand.

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 26-04-2018 17:44 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54
Lustucru schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:43:
Tikje link om achteraf te gaan rotzooien. Uit het feit dat sommige datums als tekst en andere als datum zijn geinporteerd geeft al aan dat er een grote kans is dat de datums onjuist zijn.

Gaat de export via een csv? Geef dan in de importdefinitie het format aan van het bestand.
Wat waarschijnlijk gebeurt (gok ik) is dat excel alle datums met een Amerikaanse dag > 12 als tekst importeert, en de rest als datum (maar dan wel verkeerd; maand en dag zijn verwisseld).

1-4-2018 ziet excel dan als 1 april, ipv 4 januari
8-3-2018 als 8 maart in plaast van 3 augustus
4-14-2018 als... weetikveel... er bestaat geen 14e maand

Kan dat kloppen @Verwijderd ?

Een andere mogelijkheid is dat excel niet goed overweg kan met de 'Leading zero' van 03/13/2017...

[ Voor 9% gewijzigd door breew op 26-04-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

breew schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:54:
[...]
Wat waarschijnlijk gebeurt (gok ik) is dat excel alle datums met een Amerikaanse dag > 12 als tekst importeert, en de rest als datum (maar dan wel verkeerd; maand en dag zijn verwisseld).
FTFY

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
breew schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:54:
[...]

1-4-2018 ziet excel dan als 1 april, ipv 4 januari
8-3-2018 als 8 maart in plaast van 3 augustus
4-14-2018 als... weetikveel... er bestaat geen 14e maand

Kan dat kloppen @Verwijderd ?

Een andere mogelijkheid is dat excel niet goed overweg kan met de 'Leading zero' van 03/13/2017...
Ja klopt inderdaad.
Ik probeer de voorgestelde mogelijkheden eens.
Export uit SAP is een .txt bestand.
Pagina: 1