Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 20:37
Goedemorgen allen,

Na een topic over het bieden op een huis, zit ik momenteel op een punt dat we veel huizen hebben bekeken en dat we net mis hebben gegrepen hebben bij een huis wat we graag wilde en er op Funda niet direct een leuk alternatief is. Een perfect moment om verdere research te doen naar hypotheken en andere mogelijkheden.

Nu weet ik dat een aankoopmakelaar door veel word gezien als een 'verzonnen beroep' en sommige zelf goed kunnen bieden en anderen het gevoel hebben dat ze er wel winst op hebben gemaakt met een aankoopmakelaar, maar ik heb een aantal andere vragen.

Een aankoopmakelaar van makelaar A, kijkt hij ook bij de stille verkoop bij makelaar B tot en met Z? En hoe vaak per dag/week/maand doet hij dit dan? Ik denk dat als de frequentie laag is dat het dan niet heel veel zal opleveren.

Hoe groot is dat stille verkoop aanbod tegenwoordig nog? Als je bijvoorbeeld een in een kleine stad + omliggende dorpen zoekt? Ik kreeg van een makelaar te horen dat deze selectie tegenwoordig nog vrij klein is nadat ik een zoekopdracht bij hen had neergelegd.

Buiten het voordeel qua aanwas van opties en prijs, zijn er nog meer negatieve/positieve punten van een aankoopmakelaar en wat zijn jullie algemene ervaringen met een aankoopmakelaar?

Ik ga ook informatie inwinnen bij een aankoopmakelaar, maar ik hou er ook wel van om ervaringen, meningen en feitjes te weten van onafhankelijke mensen. Op google is het vooral gefocusd op minder recente voorbeelden of net niet de juiste vragen die beantwoord worden.

Alvast bedankt :^

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb er zelf een ingeschakeld gezien ik in een grote stad woon. Kende het bedrijf via via (zoon van de beste vriendin van mijn moeder werkt er), dus daarom de keuze gemaakt. Ze hielden de markt voor me in de gaten, maar ik had zelf iets gezien toen ik er langs fietste, kwam de dag erna op Funda te staan en direct makelaar gebeld. Ze gingen direct aan de slag, bezichtiging geregeld, informatie opgevraagd. Bij de bezichtiging had hij ook wat dingen geinspecteerd, wat puntjes genoteerd die ik kon gebruiken met onderhandelen, overlegde duidelijk wat hij de woning waard vond en wat verstandig was te bieden.
Nog geen dag later kreeg ik een belletje dat mijn bod was geaccepteerd. Er waren meerdere biedingen van ongeveer dezelfde prijs, maar ik was de enige met makelaar dus werd het mij gegund.

Omdat het proces zo snel was verlopen kreeg ik bovendien nog eens een korting van 250 euro op de kosten. Al met al ben ik er zeer tevreden over en bij een volgend huis ga ik zeker weer een aankoopmakelaar inschakelen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 16:09
In november een huis gekocht, met de hulp van een aankoopmakelaar, omdat wij er gewoon niet tussen kwamen als starters.

Een aankoopmakelaar van makelaar A, kijkt hij ook bij de stille verkoop bij makelaar B tot en met Z?
Onze makelaar had een kleine cirkel met bekenden, waarin die vaak informatie doorspeelde en doorgespeeld kreeg van dezelfde makelaars, zodat ze elkaar konden helpen met verkoop en aankoop, zo konden wij kijken bij een huis zonder dat die überhaupt al te koop stond.

Hoe groot is dat stille verkoop aanbod tegenwoordig nog? Ligt aan het gebied waar je zoekt, ik heb gezocht in een gemeente net onder Rotterdam, daar was er genoeg aanbod!

Buiten het voordeel qua aanwas van opties en prijs, zijn er nog meer negatieve/positieve punten van een aankoopmakelaar en wat zijn jullie algemene ervaringen met een aankoopmakelaar?
Wat voor ons super was, omdat dit onze eerste koopwoning is, dat je alles kan vragen, wij konden tot laat in de avond bellen/appen en we kregen gelijk antwoord.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:09
Hier in Utrecht zie je huizen ook gewoon eerder. Ik heb sinds kort ook een aankoopmakelaar ingeschakeld en via het NVM systeem dat zij gebruiken krijgen wij dus huizen regelmatig al een paar dagen eerder binnen dan dat ze op Funda verschijnen. Dat is in deze markt heel handig omdat je haast gegarandeerd als een van de eersten op de eerste kijkdag terecht kan en als je wilt meteen een bod neer kan leggen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die van ons was zijn gewicht iig in goud waard :)
Hoop gezeik gehad met de verkopende makelaar die feitelijk de boel bedonderd heeft, maar er stond mijn krabbel onder dus we konden niet meer terug. Dat ik toen iemand in de arm had die van wanten wist heeft heel erg geholpen :)

In ons geval verhuisden we van Den Haag naar omgeving Den Bosch, dus was het ook handig om iemand daar lokaal te hebben die dingen af kon handelen. Daarbij was hij ook beedigd taxateur, dus goede inschatting van wat het huis echt waard is. Bij ons niet echt relevant, want vrijwel nieuwbouw, maar toch. Voordeel is wel dat zijn kosten (ca 900 euro no cure no pay) als taxatiekosten opgevoerd werden en ik dus van de belasting af kon trekken. Effectief kostte die man me dus een goede 500 euro en dat was het meer dan waard. Zijn website is http://www.atvastgoed.nl btw. Aanrader - maar moet net in je regio zitten natuurlijk :)

Vwb je vragen: stille verkoop lijkt mij alleen van toepassing als de makelaar zelf zowel aan- als verkoop doet. Dan horen ze nog wel eens wat. Wij hebben er voor gekozen om puur een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Die heeft dus geen belang bij andere zaken maar neemt je wel een hoop sores uit handen. Denk ook aan het hele notariele spul, nakijken van diverse overeenkomsten, feedback daar op, valkuilen, etc etc. Mocht ik nog eens een huis kopen zou ik die van ons zo weer inhuren iig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
Zelf vorig jaar ook gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. Het begon met een intakegesprek op zijn kantoor waarin mijn wensen en de mogelijkheden werden besproken en meer van dat soort zaken. Daarna kreeg ik elke dag zo'n automatisch gegenereerde mail met nieuwe woningen die aan mijn zoekcriteria voldeden. Die stonden dan al wel op Funda. Via Funda dan ook contact gezocht met de verkoopmakelaar om een eerste bezichtiging in te plannen, want vreemd genoeg stond in die mail bij de woningen niet wie de verkoopmakelaar was.

Als ik een woning had bezichtigd en ik had er serieuze interesse in, dan belde ik mijn aankoopmakelaar op die vervolgens een bezichtiging inplande. Dat was natuurlijk wel een beetje een gepuzzel, want er moest een moment worden gevonden waarop zowel de aankoopmakelaar, de verkoopmakelaar als ik konden komen.

Op die tweede bezichtigingen zag mijn aankoopmakelaar altijd wel dingen die ik zelf niet had gezien (of niet wilde zien). Dat was heel nuttig. Zo was ik heel enthousiast over een woning, maar op de tweede bezichtiging wist hij mij al vrij snel duidelijk te maken dat ik daar geen bod op moest doen. Was wel even niet leuk, maar bij de bezichtigingen daarna keek ik heel anders naar de woning. En belangrijker nog: de grootste miskoop van mijn leven was voorkomen.

Maar gelukkig kwam ik al snel een appartement tegen waarvan ook mijn aankoopmakelaar zei: "Leuk appartement". Een paar telefoontjes verder kreeg ik diezelfde week nog van hem te horen dat ik het koopcontract kon tekenen! Gewoon bij hem op kantoor, waar hij ook nog een en ander uitlegde. De hypotheek was ook geen probleem, die kon ik regelen bij een hypotheekadviseur waar hij mee samenwerkt (wat het hele proces natuurlijk ook versoepelde).

Dus ja, ik ben erg tevreden over mijn aankoopmakelaar! Zonder hem had ik nu niet in dit huis gezeten. Of er minpuntjes zijn? Ja, ik vond 'm aan de dure kant ten opzichte van de kosten van andere aankoopmakelaars, die ik links en rechts gehoord heb. Maar goed, het gaat om de grootste aankoop van je leven, dus dan mag een aankoopmakelaar ook wel wat kosten en als je de kosten afzet tegen wat een woning kost, dan valt het wel mee. Een miskoop kost je in elk geval vele malen meer. En ik had ook een makelaar die vanaf dat je aangeeft een woning voor de tweede keer wil bezichtigen, alles voor je doet. Veel andere aankoopmakelaars doen veel minder.

Een ander dingetje is dat mijn aankoopmakelaar ook verkoopmakelaar is (nadeel daarvan is natuurlijk dat je geen bod kan uitbrengen op woningen die jouw aankoopmakelaar in de verkoop heeft staan). Dat kan aan de ene kant leiden tot belangenverstrengeling, maar aan de andere krijgt hij natuurlijk ook hier en daar wat makkelijker een voet tussen de deur. Het makelaarswereldje is wel een beetje en ons-kent-ons-wereldje. In hoeverre die factoren hebben meegespeeld bij de aankoop van mijn woning? Ik durf het niet te zeggen, maar als dat wel zo is, dan was het waarschijnlijk in mijn voordeel. Ik heb in elk geval een goede deal gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Hier ook gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar. Hij hield voor ons de boel in de gaten en had daarvoor ook een netwerk met collega-makelaars.

Erg fijn want de meeste huizen werden onderhands in dat netwerk al “verhandeld” en kwamen niet eens op Funda te staan. Kortom, zonder aankoopmakelaar kom je er - sowieso in de grote steden - lastig tussen.

Verder zag hij dingen die ons niet opvielen en heeft hij kunnen voorkomen dat we in ons enthousiasme mee gingen met het overbieden op een bepaalde woning die het achteraf niet waard was. Gelukkig zag hij dat veel sneller dan wij. Nog steeds dankbaar voor en het geld dus ruimschoots terugverdiend.

[ Voor 29% gewijzigd door Plucky op 27-04-2018 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Bedankt voor jullie ervaringen en fijn om te horen dat de meeste ervaringen positief waren. Ik moet hier dus toch even verder naar kijken, maar de volgende is mij nog niet duidelijk.

Een aankoopmakelaar van makelaar A, kijkt hij ook bij de stille verkoop bij makelaar B tot en met Z? Sommige hebben denken dus van wel, maar andere hebben het meer over 'de hulp' bij een aankoop van een huis en toch uit dat funda assortiment. @Plucky lijkt wel meer te doelen op hetgeen wat ik bedoel, dus misschien zou je dat kunnen bevestigen of zijn er nog anderen die dit kunnen?

Voor mijn geval is het funda assortiment ook bekend en daar zie ik het nut van de aankoopmakelaar een stukje minder in voor nu, waar ik naar benieuwd ben is die stille verkoop en of dat een aankoopmakelaar waard zou zijn.

Beetje dat de aankoop makelaar ineens met een huis aan komt waar wij niet van af wisten, maar wel in ons straatje zou vallen, komt dat ook voor ;) ?

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 28-04-2018 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt een willekeurige makelaar een zoekopdracht geven met je wensen en eisen. En dan gaat ie zoeken. Dus als jij zelf ook zoekt kan het zijn dat ie met andere huizen aankomt als jij zelf gevonden heb. Beantwoordt dat je vraag?
Das overigens geen aankoopbegeleiding meer, maar dat gaat verder. Kost uiteraard ook meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nee dat beantwoordt niet echt zijn vraag. Hij gaat zoeken, maar hoe gaat hij zoeken? TS wil weten of de makelaar dan nog voordat een andere makelaar een huis op Funda zet, er al vanaf weet. Als dat niet het geval is, en die makelaar naast zijn eigen (en misschien van een enkele bevriende makelaar) aanbod alleen ook op Funda kan kijken, dan kan TS dat net zo goed zelf doen natuurlijk.

Overigens vermoed ik zelf dat het vooral afhangt waar je op zoek bent. In sommige plekken kan je er niet omheen zo ongeveer omdat het al verkocht is voor het op Funda staat (iets wat ik nog steeds niet begrijp dat een verkoper in mee gaat, maar goed). Andere plekken zal er wel tijd zat zijn voor iedereen die interesse heeft ernaar te kijken, en heb je ook goede kans dat je op een moment de enige bieder bent, en het dus puur onderhandelen met de verkoper is en niet tegen elkaar opbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het kan heel nuttig zijn om de kennis en ervaring van een aankoop makelaar in te huren. Zeker als het je eerste huis is. Bij ons bood de makelaar veel lager dan wij zelf gedaan zouden hebben. Die had zijn geld makkelijk voor ons verdiend.

Neemt niet weg dat je ook zelf kritisch moet blijven natuurlijk. En let op dat de makelaar je niet te vlug op een huis wil laten bieden. De makelaar krijgt vaak een percentage van het aankoopbedrag. Dat is natuurlijk vreemd: hoe sneller jij een zo duur mogelijk huis koopt, hoe beter voor de makelaar.... wees een beetje alert als het die kant op lijkt te gaan.

Verder zou ik het wel adviseren. Het is een grote aankoop. Goede raad kan een boel ellende voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@The Eagle
Tegenwoordig is dat ook echt een 'zoekopdracht'. Men vult een brede zoekfunctie in en dan krijg je een paar keer per week een aantal automatisch gegenereerde mailtjes. Dit heb ik al gedaan bij de meeste makelaars alleen dit voelde mij niet echt aan als een echte zoektocht namens een geinteresseerde klant.

Het zou natuurlijk kunnen dat het niet meer dan dat is tegenwoordig, maar ik was in de veronderstelling dat er iets 'meer' zou zijn. Maar dat zal dan inderdaad wel geld kosten door middel van een aankoopmakelaar haha

@Sissors
Inderdaad, dus die afweging ben ik nu een beetje aan het maken. De markt is nog wel redelijk rustig, maar onze wensen zijn vrij specifiek. Is het dat waard ja of nee is een beetje de hamvraag, maar ik denk dat ik het antwoord al weet over een paar weken als we nog eens zouden 'mispakken'.

Ook het feit dat de meesten tot dusver met een aankoopmakelaar wel automatisch het gevoel hebben dat ze het onderste uit de kan hebben gehaald is wel een positief punt. Er zijn altijd mensen die dit ook kunnen zonder aankoopmakelaar, maar dat zijn de bijzondere gevallen die je dan wel weer altijd zult lezen op fora! ;)

@KopjeThee
Ja dat is ook zo, alleen proberen we zelf de kaarten in de hand te houden. We hebben een max. hypotheek (100%), een uiterste bedrag (95%), en een richtprijs(87,5%) en dat is gebaseerd op de hypotheek en zouden daar met eigen geld later nog wat mee kunnen spelen alleen rekenen daar niet mee in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:00

Yucon

*broem*

Geen persoonlijke ervaring mee, maar het ligt wel voor de hand dat je op een bedrag van een paar ton de kosten van een paar duizend euro makkelijk moet kunnen terugverdienen door iemand die weet wat hij doet. In dat opzicht lijkt het me dus sowieso zinvol.. maar je moet natuurlijk wel net een goede treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Zojuist een bericht teruggekregen van een aankoopmakelaar en het lijkt er op dat deze aankoopmakelaar, en dus misschien wel alle??, niet aan de aanwas doen van huizen en puur focust op het begeleiden van de aankoop wanneer je al een huis op het oog hebt.

Ik hoop nog bericht terug te krijgen van andere aankoopmakelaars, maar tot dusver lijkt het er dus op dat ze niet voor je op zoek gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dat is apart. Zeker niet voor allemaal. Die van mij hield wel degelijk de markt in de gaten, wanneer er iets binnen mijn eisen voorbij kwam kreeg ik een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@SmurfLink

Ja mijn vraag was: "Kortom, we zijn op zoek naar hulp bij de zoektocht naar een huis via andere kanalen dan funda/jaap.nl"

Zijn antwoord: "Helaas kan ik niet voor jullie betekenen omdat ik geen woning in de verkoop heb of krijg en ook niet via andere kanalen"

Kan zijn dat ik het mis heb of dat hij het verkeerd begrijpt, maar lijkt mij dat hij alleen het proces tijdens de aankoop begeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:55
Ik heb samen met mijn vriendin vorig jaar een huis gekocht en vanaf het eerste moment tot het tekenen bij de notaris is alles geregeld door de aankoopmakelaar / het kantoor.

Gebeld met het verhaal dat we een huis zochten, afspraak gemaakt op kantoor en samen met iemand van kantoor uitgebreid onze wensen verteld en direct ingevoerd in het systeem (een soort funda maar dan alleen voor makelaars ofzo) hier kwamen een aantal huizen uit die op funda, jaap etc stonden maar ook huizen in de stille verkoop.

Wij hebben een keuze gemaakt en het kantoor heeft voor ons de bezichtigingen met de verkopende makelaar geregeld in ging direct mee op de eerste bezichtigingen en ook op het tweede. Na twee huizen op een huis een bod gedaan ook geregeld via de makelaar en het afronden van contract tot mee gaan naar de notaris is via hun kantoor gegaan. Koste voor ons 795,- maar ik zou het zeker zo weer doen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Furion2000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:54:
@SmurfLink

Ja mijn vraag was: "Kortom, we zijn op zoek naar hulp bij de zoektocht naar een huis via andere kanalen dan funda/jaap.nl"

Zijn antwoord: "Helaas kan ik niet voor jullie betekenen omdat ik geen woning in de verkoop heb of krijg en ook niet via andere kanalen"

Kan zijn dat ik het mis heb of dat hij het verkeerd begrijpt, maar lijkt mij dat hij alleen het proces tijdens de aankoop begeleid.
Hm, is het dan alleen een aankoopmakelaar en niet daarnaast ook een verkoopmakelaar? Ik wist niet dat dat bestond, maar wellicht is dat het verschil. De mijne was ook verkoopmakelaar, dus dan zitten ze aan beide kanten van de markt. Wellicht bestaan er ook makelaars die alleen aankopen doen oid en heb jij daar een van te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:01:

Een aankoopmakelaar van makelaar A, kijkt hij ook bij de stille verkoop bij makelaar B tot en met Z? Sommige hebben denken dus van wel, maar andere hebben het meer over 'de hulp' bij een aankoop van een huis en toch uit dat funda assortiment. @Plucky lijkt wel meer te doelen op hetgeen wat ik bedoel, dus misschien zou je dat kunnen bevestigen of zijn er nog anderen die dit kunnen?

Voor mijn geval is het funda assortiment ook bekend en daar zie ik het nut van de aankoopmakelaar een stukje minder in voor nu, waar ik naar benieuwd ben is die stille verkoop en of dat een aankoopmakelaar waard zou zijn.

Beetje dat de aankoop makelaar ineens met een huis aan komt waar wij niet van af wisten, maar wel in ons straatje zou vallen, komt dat ook voor ;) ?
Het klopt inderdaad wat je zegt. De makelaar belde ons regelmatig met een huis dat aan ons wensenlijstje voldeed en inderdaad, in de stille verkoop in het besloten netwerkje stond.

Eigenlijk is het gewoon een slim trucje van een aantal makelaars die een eigen netwerkje gestart waren. Op die manier dwingen ze af dat je een aankoopmakelaar in de hand neemt om aan een mooi huis te komen. Alles dat ze niet in de eerste twee weken “kwijt” waren via hin eigen netwerkje ging daarna pas op Funda.

Overigens hebben wij uiteindelijk ook regelmatig gebruik gemaakt van de aankoopmakelaar tijdens de bezichtigingen van huizen die we wel van Funda plukten. Erg prettig voor inschatten van realistische prijzen, de tegenpartij en gehaaide trucs van verkopende makelaars.
Uiteindelijk heeft de makelaar in ons geval zijn geld ruimschoots terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
@HKLM_
Ah kijk ze zijn er dus wel, ik trof dus net diegene die dat 'netwerk' niet heeft dan.

@SmurfLink
Ik denk ook dat verkopende makelaars ook eerder in het netwerk zitten, maar misschien is het slimmer om er toch 1 te vinden die alleen aankoop doet en in het netwerk zit omdat je dan, zoals @KopjeThee zei, belangen verstrengeling ook zomaar om de hoek kan komen kijken.

@Plucky
Zojuist belde een makelaar die ook aankoopmakelaar is en ik vroeg het hem gewoon op de man af, dat dat netwerkje in het leven was geroepen om mensen eerder aan de aankoopmakelaar te krijgen ;) .

Zijn reactie was dat het een manier was om toch extra service te verlenen aan de klant en ze toch een voordeel te geven op de onafhankelijke funda bezoeker. Je krijgt dus een aantal dagen van te voren een melding, nog voor de stylist/fotograaf en word geholpen met de verdere koop van het huis.

Hij had nog wel een fair point: buiten dit voordeel is het in deze rare markt ook wel handig om iemand te hebben die weet of je onder/op/boven de vraagprijs kan bieden.

Netwerk is nu nog beperkt tot de grotere makelaars zei hij omdat dit vrij nieuw is, maar steeds meer makelaar werken hier aan mee.

Voor mij is de vraag nog welke dat precies zijn en of het dus niet slimmer is om iemand te zoeken die geen verkoopmakelaar is, maar toch dat netwerk aftapt. En anders bij de grootste makelaar te gaan zitten om toch de grootste kans om als eerste te zijn te behouden, want het is volgens mij een echt first come first serve verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Niet online
Furion2000 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 17:29:

@Plucky
Zojuist belde een makelaar die ook aankoopmakelaar is en ik vroeg het hem gewoon op de man af, dat dat netwerkje in het leven was geroepen om mensen eerder aan de aankoopmakelaar te krijgen ;) .

Zijn reactie was dat het een manier was om toch extra service te verlenen aan de klant en ze toch een voordeel te geven op de onafhankelijke funda bezoeker. Je krijgt dus een aantal dagen van te voren een melding, nog voor de stylist/fotograaf en word geholpen met de verdere koop van het huis.

Hij had nog wel een fair point: buiten dit voordeel is het in deze rare markt ook wel handig om iemand te hebben die weet of je onder/op/boven de vraagprijs kan bieden.

Netwerk is nu nog beperkt tot de grotere makelaars zei hij omdat dit vrij nieuw is, maar steeds meer makelaar werken hier aan mee.

Voor mij is de vraag nog welke dat precies zijn en of het dus niet slimmer is om iemand te zoeken die geen verkoopmakelaar is, maar toch dat netwerk aftapt. En anders bij de grootste makelaar te gaan zitten om toch de grootste kans om als eerste te zijn te behouden, want het is volgens mij een echt first come first serve verhaal.
Nadeel van de grootste makelaar is dat die vaak de meeste huizen aangeboden krijgt voor de verkoop (voordeel) maar dat is tegelijkertijd ook weer een nadeel omdat hij voor die huizen geen aankoopmakelaar kan zijn. De makelaar zal in dat geval zeggen dat hij je niet kan helpen maar dan heb je wel zicht op dat huis. :)
Een “reserve-aankoopmakelaar” voor die situaties kan dus handig zijn...

Overigens zie ik vrijwel nooit partijen die alleen aankoopmakelaar zijn én in het lokale netwerkje zitten. Die hebben immers niets te bieden aan dat netwerk omdat ze geen nieuwe huizen inbrengen maar alleen maar mooie huizen voor hun klanten komen “halen”. En daar houden makelaars nou net niet zo van... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 16:09
Furion2000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:13:
Zojuist een bericht teruggekregen van een aankoopmakelaar en het lijkt er op dat deze aankoopmakelaar, en dus misschien wel alle??, niet aan de aanwas doen van huizen en puur focust op het begeleiden van de aankoop wanneer je al een huis op het oog hebt.

Ik hoop nog bericht terug te krijgen van andere aankoopmakelaars, maar tot dusver lijkt het er dus op dat ze niet voor je op zoek gaan.
Onze aankoop makelaar, die belde ons bijna elke dag omdat hij weer te horen had gekregen dat er binnenkort huizen op de markt kwamen, waardoor wij weer eerder konden gaan kijken. Voor mij een dikke aanrader dus!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-05 22:12
Het ligt helemaal aan de makelaar en de relatie tussen hem en de overige in het zoekgebied. Je kan je inschrijven om elke dag een update te krijgen via het NVM systeem maar die krijgen meer mensen en vaak staan die huizen dezelfde of de volgende dag ook al op Funda.

3 jaar geleden een huis gekocht met aankoopmakelaar, net toen de markt weer begon op te leven dus misschien niet helemaal meer representatief. Voor ons had hij zeker een meerwaarde! Is een paar keer mee geweest bij een bezichtiging en wist onze wensen, dacht mee en schatte in wat de kosten zouden zijn voor het opknappen.

2 huizen uit eigen portefeuille kunnen bekijken voordat ze op Funda zouden komen en bij interesse waren wij dan eerste/enige bieder. Uiteraard moesten wij wel zelf bieden of via andere makelaar.

Hij kwam ook aan met een wat duurder 'meer af' huis (het blijft een makelaar :P). Ik had deze ook al gezien op Funda maar staarde mij blind op 'klushuizen' ivm de prijs. Het huis stond bij bezichtiging alleen al onder bod. Twee weken later werd bod ingetrokken en heeft de verkopende makelaar weer bij onze makelaar gepolst of wij nog interesse hadden. Nu wonen wij er _O-

Een goede makelaar denkt dus met je mee maar kijkt ook naar andere alternatieven en haalt af en toe je oogkleppen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 11:06
De enige reden die ik kan bedenken is zoals door TS aangegeven dat je anders 'er niet tussen komt'. Wij hebben in het verleden 2x een woning gekocht, waarvan de laatste een jaar geleden. Beide keren zonder aankoopmakelaar en 1x ook zonder verkoopmakelaar. Het is een landelijk gebied waarbij in onze gemeenten het gros van de woningen door maximaal 5 makelaars verkocht worden. Deze makelaars (in ieder geval een aantal van hen) hebben gewoon een wekelijks / twee-wekelijkse informele bijeenkomst waarbij ze elkaar bijpraten over de handel.

Mijn belangrijkste bezwaar (gevoelsmatig) is met name dat de makelaars (zowel aankoop als verkoop) het meeste baat hebben bij het doorgaan van een transactie. Jouw (aankoop) makelaar heeft veel meer baat bij het geregeld krijgen van een aankoop, dan van het optimaal bieden zodat je de laagste prijs krijgt. Voor dat laatste is namelijk geen enkele stimulans. Hiervoor moet je gewoon geluk hebben met de intrinsieke motivatie en oprechtheid van de makelaar. Ik heb in mijn ervaringen met makelaars helemaal geen slechte ervaringen, maar ik heb ook nooit het idee gehad dat ze het onderste voor me uit de kan haalden of konden halen. In ieder geval niets dat ik zelf niet kon (en ik ben helemaal niet zo'n handelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ja het is markt afhankelijk en locatie gebonden, alleen ik merk zelf dat de vooruitzichten in de complete markt (prijzen stijgen etc.) uitstralen naar locaties waar het helemaal niet zo heel hard gaat. Dat zorgt voor een rare markt op het moment, waarin sommige mensen razendsnel handelen en de andere op de normale manier hun aanpak houden.

Je kunt niet meegaan en lekker nuchter blijven met de kans dat je wat huizen zult mispakken of meegaan in de trend en wel die aankoopmakelaar inschakelen en er elke keer als de kippen bij zijn (een paar dagen eerder dan de Funda kijkers).

Qua huisprijs is elk geval uniek, dus de ene keer zou een aankoopmakelaar zijn voordeel geven en de andere keer zou je het prima zelf af kunnen handelen.

Qua afhandeling heeft het zijn voordelen en direct een taxatie rapport, wat vaak in de prijs berekend is of korting daarop geeft.

Dan is er nog de prijs van de aankoopmakelaar en dat verschilt nogal en dat is volgens mij puur op basis wat wel en niet inbegrepen is.

Wij hebben nu besloten om een oriënterend gesprek te plannen met een aankoopmakelaar die ook verkoopmakelaar is en lid is van dat netwerk van grote makelaars en dat vergelijken met een gesprek met een onafhankelijke puur aankoopmakelaar. We zijn erg benieuwd naar het netwerk van die laatste en als dat ook positief is zouden we ook eerder voor dat laatste kiezen. Ook gaan we goed kijken naar wanneer en voor wat ze nu daadwerkelijk betaald krijgen. Als wij natuurlijk zelf iets vinden en alleen bij de afrondende fase gedeeltelijk gebruik maken van hem (i.e. alleen taxatie), willen we niet voor het complete pakket betalen. Ook zijn we benieuwd naar de gemiddelde frequentie van het aanbod wat we dan zullen ontvangen.

Na deze gesprekken maken wij een beslissing

Dit is wat ik op het moment uit jullie verhalen en mijn eigen research haal.
Pagina: 1