Betaling na werkzaamheden tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 15:32
Wij hebben sinds twee jaar een nieuwbouwhuis betrokken. Vorig jaar hebben wij een hoveniers bedrijf ingeschakeld om onze tuin aan te leggen. De werkzaamheden betroffen onder andere het leggen van een grasveld, het leggen van een terras en het voorbereiding van fundering voor een vlonder.

We hebben voorafgaand aan de werkzaamheden duidelijk overleg gehad welke materialen gebruikt gingen worden en hiermee is de hovenier akkoord gegaan.

Het hoveniersbedrijf heeft het uitgraven en plaatsen van split voor het terras zelf uitgevoerd. Het daadwerkelijk leggen van het terras hebben ze uitbesteed aan een zzp'er omdat ze wegens drukte op dat moment zelf geen personeel beschikbaar hadden ervoor. Nu heeft die zzp'er om het vriendelijk te verwoorden zijn werk niet heel goed uitgevoerd. Hij zou drie dagen achter elkaar komen om alles erin te leggen maar heeft hier uiteindelijk drie weken over gedaan met telkens een uurtje werk in de avond. Na dat zijn werkzaamheden afgerond waren bleek dat deze van dusdanig slechte kwaliteit was dat de helft van onze tegels los lagen. Als je erover liep wipten ze. Dit had het hoveniersbedrijf zelf ook geconstateerd en daarom hebben zij zelf de tegels opnieuw gelegd. Na dat alle werkzaamheden voltooid waren kregen we de rekening waarbij een 30 dagen betaaltermijn zat. Ik had besloten pas einde van die termijn te betalen zodat ik even kon afwachten of er niet nog verborgen gebreken opdoken. Dat vermoeden bleek goed te zijn want na 20 dagen doken er weer losse tegels op. Dit wederom aangegeven en ook dit is weer bevestigd door de hovenier. Na wat overleg over hoe het op te lossen hebben we overeengekomen dat ik 80% van de factuur betaalde en 20% achterhield en dat ze in het voorjaar dit wederom komen herstellen.

In de tussenperiode is ook gebleken dat het grasveld welke zij aangelegd hebben overal aan het verzakken is. Dit is dus waarschijnlijk niet goed aangedrukt door hen waardoor het nu een waterbed lijkt. Voorafgaand aan de werkzaamheden hebben zij mij verteld dat het grasveld er als een biljarttafel bij zou liggen. Dat is het nu dus verre van.

Nu staat die afspraak voor de herstelwerkzaamheden over twee weken op. Alleen vraag ik me nu af wat de verstandigste manier is om met de resterende betaling om te gaan. Als de hovenier zijn fouten opgelost heeft betaal ik uiteraard het resterende bedrag. Maar gezien in het verleden de meeste fouten pas na 1-2 weken aan het zicht kwamen wil ik eerst even wachten of het wel echt goed gedaan is. Want zodra ik betaal komen ze waarschijnlijk nooit meer langs en zal het een welles nietes spelletje worden. Er is niks wat ik liever zou willen dan dit hoofdstuk af te sluiten, maar eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen erin dat de hovenier dit ooit zal kunnen oplossen. Er zijn zoveel fouten gemaakt tijdens de werkzaamheden dat ik het idee heb dat ze niet echt goed in hun werk zijn.

Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Samenvatting: Hovenier heeft werkzaamheden verricht, meermaals slecht werk afgeleverd en komen wederom langs voor herstel. Ik wil graag zekerheid dat alles 100% in orde is eer ik ga betalen.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-12 17:48
Uitstellen van betaling is op zich natuurlijk een mooi druk middel maar als ze netjes hun afspraken nakomen en het oplossen.. vertrouwen moet van 2 kanten komen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zou sowieso even wachten met betalen. Als je dit tijdig en op een fatsoenlijke manier communiceert naar de hovenier is dit waarschijnlijk ook geen probleem.

Als het weer slecht wordt opgeleverd zou ik wel andere stappen gaan ondernemen. Bijvoorbeeld door die 20% in te zetten om een andere partij het herstelwerk te laten doen. Als dat meer kost, dan die kosten verhalen.

Voordat je hieraan begint, zou ik even juridisch advies inwinnen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 15:07

TheBorg

Resistance is futile.

EJPostema schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:36:
Als je dit tijdig en op een fatsoenlijke manier communiceert naar de hovenier is dit waarschijnlijk ook geen probleem.
Inderdaad. Je bent al goed bezig. Ik zou gewoon zeggen dat je de betaaltermijn voor het laatste deel weer 30 dagen wilt maken na herstel.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En over welke bedragen gaat het?
20% van € 1.000 of 20% van € 10.000 euro?

Het maakt namelijk nogal een verschil of het een significant bedrag is (lees: is het de moeite waard voor de hovenier om te herstellen of laten zij het zo en schrijven zij bij wijze van die € 200 euro als verliespost).

Daarnaast moet het resterende bedrag ook naar redelijkheid en billijkheid zijn.

Afsluitend zou ik z.s.m. met de hovenier om de tafel gaan / laten weten waar je tegen aan loopt. Ook hier aangeven dat je voor het resterende bedrag een 30 dagen betalingstermijn wilt, om na te gaan of alles naar behoren is opgelost. Wilt hij hier niet in mee gaan, dan schriftelijk laten vastleggen en ondertekenen dat bij gebreken hij terug komt om het (kosteloos) te herstellen.

• VulcanRaven
DukeBox schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:36:
Uitstellen van betaling is op zich natuurlijk een mooi druk middel maar als ze netjes hun afspraken nakomen en het oplossen.. vertrouwen moet van 2 kanten komen.
Dat klopt, en tot nu toe hebben ze zich ook netjes aan de afspraken gehouden. Met de persoon binnen het bedrijf waar ik contact met heb gehad hebben we altijd een nette oplossing kunnen verzinnen. Nu is deze persoon echter een paar weken niet op de zaak en heb ik voor de herstelwerkzaamheden contact gehad met de eigenaar van het bedrijf. En die gaf aan dat hij vindt dat deze situatie al te lang onnodig sleept waarmee hij eigenlijk mij de schuld daarvan wilt geven. Dit terwijl zij hun werk gewoon niet goed gedaan hebben en ik hun alle ruimte gegeven heb om dit op te lossen. Ik proef aan de communicatie met hem dat hij even snel wilt langskomen zodat hij die resterende 20% kan incasseren.
EJPostema schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:36:
Ik zou sowieso even wachten met betalen. Als je dit tijdig en op een fatsoenlijke manier communiceert naar de hovenier is dit waarschijnlijk ook geen probleem.

Als het weer slecht wordt opgeleverd zou ik wel andere stappen gaan ondernemen. Bijvoorbeeld door die 20% in te zetten om een andere partij het herstelwerk te laten doen. Als dat meer kost, dan die kosten verhalen.

Voordat je hieraan begint, zou ik even juridisch advies inwinnen.
Zie bovenstaande reactie,ik proef aan hun dat zij zo snel mogelijk die 20% willen ontvangen en denk niet dat zij dit vrijwillig willen laten slepen.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
een onderbuik gevoel hebben is wel iets anders dan het zeker weten.
Bel ze even op en stel voor dat de 30 dagen termijn na de herstelwerkzaamheden opnieuw ingaat, zodat je zeker weet dat het goed gebeurt. Dan weet je zeker waar je aan toe bent

Verwijderd

Even samengevat als ik het goed begrijp:

1. jij bent nog iets aan hen verschuldigd, t.w. 20% van X
2. zij moeten jou daarvoor nog een prestatie leveren, t.w. het herstel van de tegels
3. jij hebt bovendien inmiddels ontdekt dat een al geleverde prestatie waarvoor de eerdere 80% betaald is, ook niet goed is, t.w. het egaliseren van het grasveld

In die situatie kun je je op je opschortingsrecht beroepen (art. 6:52 Burgerlijk Wetboek) en betaling van die 20% opschorten zolang zij 2. en 3. niet hebben opgelost.

Geef dit gewoon netjes en correct maar wel zakelijk aan; bij voorkeur per e-mail zodat het maar vast ligt. Je kunt er ook even achteraan bellen om het toe te lichten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 10:51 ]

• VulcanRaven
BastaRhymez schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:42:
En over welke bedragen gaat het?
20% van € 1.000 of 20% van € 10.000 euro?

Het maakt namelijk nogal een verschil of het een significant bedrag is (lees: is het de moeite waard voor de hovenier om te herstellen of laten zij het zo en schrijven zij bij wijze van die € 200 euro als verliespost).

Daarnaast moet het resterende bedrag ook naar redelijkheid en billijkheid zijn.

Afsluitend zou ik z.s.m. met de hovenier om de tafel gaan / laten weten waar je tegen aan loopt. Ook hier aangeven dat je voor het resterende bedrag een 30 dagen betalingstermijn wilt, om na te gaan of alles naar behoren is opgelost. Wilt hij hier niet in mee gaan, dan schriftelijk laten vastleggen en ondertekenen dat bij gebreken hij terug komt om het (kosteloos) te herstellen.
Het gaat zich om een bedrag van ongeveer 1000 euro wat nog openstaat. We hebben meerdere partijen een offerte laten maken waarvan deze een stuk duurder was dan de rest. We hebben echter voor deze partij gekozen omdat dit een van de weinige "echte bedrijven" waren. Daarmee bedoel ik meerdere mensen in dienst, receptie, bedrijfspand en eigen apparatuur. De rest van de partijen waren veelal ZZPers en daar hebben we in het verleden dusdanig slechte ervaringen mee gehad dat we dat niet meer doen. We wilden niet beknibbelen op het geld maar gewoon een strakke nette tuin laten aanleggen. En dat is het nu dus niet, en dan is het extra wrang om daar ook nog eens naar verhouding te veel voor te betalen.
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:50:
Even samengevat als ik het goed begrijp:

1. jij bent nog iets aan hen verschuldigd, t.w. 20% van X
2. zij moeten jou daarvoor nog een prestatie leveren, t.w. het herstel van de tegels
3. jij hebt bovendien inmiddels ontdekt dat een al geleverde prestatie waarvoor de eerdere 80% betaald is, ook niet goed is, t.w. het egaliseren van het grasveld

In die situatie kun je je op je opschortingsrecht beroepen (art. 6:52 Burgerlijk Wetboek) en betaling van die 20% opschorten zolang zij 2. en 3. niet hebben opgelost.

Geef dit gewoon netjes en correct maar wel zakelijk aan; bij voorkeur per e-mail zodat het maar vast ligt. Je kunt er ook even achteraan bellen om het toe te lichten.
Dat is inderdaad de situatie. Eigenlijk wil ik als hun punt 2 en 3 opgelost hebben een afkoelingsperiode om er zeker van te zijn dat de uitgevoerde werkzaamheden blijvend zijn. Dit op basis van de eerdere ervaringen dat gebreken pas na 2-3 weken aan het licht komen.

[ Voor 24% gewijzigd door VulcanRaven op 26-04-2018 11:02 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-12 12:28

Barrycade

Through the...

Ik denk dat als je een beun had ingehuurd dat je al niet meer on speaking terms was geweest.

Maar aangezien ze nog wel blijven communiceren en er gewoon nog aan de afspraken wordt voldaan zou ik niet opeens gaan dreigen.

Dus gewoon voorstellen dat die 20% komt nadat de openstaande punten zijn afgehandeld.
Mocht dat niet werken kan je altijd nog met wet teksten gaan strooien.

Verwijderd

Ts hoeft helemaal niet met wetteksten te strooien, maar ts kan wel gewoon aangeven wat ik schreef. Wat jij schrijft is trouwens precies wat ik ook al schreef.

C'est la ton qui fait la musique. Vandaar dat ik zei: blijf netjes, correct en zakelijk, daar kan geen enkele redelijk handelende ondernemer een probleem mee hebben.

Wat ts verder wil - een periode waarbinnen hij kan beoordelen of het nu wèl goed is voordat hij die resterennde 20% betaalt - is wellicht op te lossen door af te spreken dat voor die 20% gewoon de normale factuurtermijn zal gelden (30 dagen?). Dan zullen de meeste gebreken wel aan het licht zijn gekomen. Overigens heb je ook daarna gewoon recht op nakoming d.w.z. herstel (al heb je dan dus al wel betaald).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 11:13 ]

• VulcanRaven
Barrycade schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:07:
Ik denk dat als je een beun had ingehuurd dat je al niet meer on speaking terms was geweest.

Maar aangezien ze nog wel blijven communiceren en er gewoon nog aan de afspraken wordt voldaan zou ik niet opeens gaan dreigen.

Dus gewoon voorstellen dat die 20% komt nadat de openstaande punten zijn afgehandeld.
Mocht dat niet werken kan je altijd nog met wet teksten gaan strooien.
Klopt, ze hebben zich ook aan de afspraken gehouden. Maar zoals gezegd proef ik aan hun communicatie dat ze er een beetje klaar mee zijn terwijl wij degene zijn die met de ellende zitten. Ik heb geduld en gun ze de kans om het op te lossen maar wil wel voorbereid zijn als hun moeilijk gaan doen.
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:11:
Ts hoeft helemaal niet met wetteksten te strooien, maar ts kan wel gewoon aangeven wat ik schreef. Wat jij schrijft is trouwens precies wat ik ook al schreef.

C'est la ton qui fait la musique. Vandaar dat ik zei: blijf netjes, correct en zakelijk, daar kan geen enkele redelijk handelende ondernemer een probleem mee hebben.

Wat ts verder wil - een periode waarbinnen hij kan beoordelen of het nu wèl goed is voordat hij die resterennde 20% betaalt - is wellicht op te lossen door af te spreken dat voor die 20% gewoon de normale factuurtermijn zal gelden (30 dagen?). Dan zullen de meeste gebreken wel aan het licht zijn gekomen. Overigens heb je ook daarna gewoon recht op nakoming d.w.z. herstel (al heb je dan dus al wel betaald).
Ik zal bovenstaande ook gaan doen. Als ze beginnen met de werkzaamheden geef ik persoonlijk bij de contactpersoon aan dat ik een zichttermijn wil hebben na de werkzaamheden en zal dit dan ook per mail bevestigen aan ze.

We hebben inderdaad gewoon recht op nakoming, maar recht hebben en krijgen is natuurlijk iets anders. Reden dat we zo huiverig zijn hierin is dat we uit persoonlijke ervaring weten dat 9/10 van deze partijen nooit meer iets laten weten als betaald is. En dan spreek ik over ervaring met grote en kleine bedrijven.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-12 12:28

Barrycade

Through the...

Je punten maken gewoon nog sense, maar C'est la ton qui fait la musique zoals nare man ook al aangaf.

Hou er wel rekening mee dat een tuin "leeft" dus als je een biljard laken wil moet je wellicht overwegen om kunstgras te leggen op een zandcement basis ;) zo zal dat bedrijf er ook een beetje in gaan staan op een gegeven moment.

Verwijderd

VulcanRaven schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:37:
[...]
Ik zal bovenstaande ook gaan doen. Als ze beginnen met de werkzaamheden geef ik persoonlijk bij de contactpersoon aan dat ik een zichttermijn wil hebben na de werkzaamheden en zal dit dan ook per mail bevestigen aan ze.
Ja, niet alleen zeggen dat je een zichttermijn wil hebben, gewoon echt afspreken en dat vervolgens op mail bevestigen. Liefst met iemand die iets te zeggen heeft d.w.z. niet met een receptioniste.
We hebben inderdaad gewoon recht op nakoming, maar recht hebben en krijgen is natuurlijk iets anders. Reden dat we zo huiverig zijn hierin is dat we uit persoonlijke ervaring weten dat 9/10 van deze partijen nooit meer iets laten weten als betaald is. En dan spreek ik over ervaring met grote en kleine bedrijven.
Het werkt het best als je redelijk blijft maar wel duidelijk bent. Je hebt al 80% betaald en het werk is nog niet goed, dus je hebt volkomen gelijk dat je die 20% opschort tot alles goed is. Dat doet die ondernemer zelf ook als hij zijn bedrijfspand laat verbouwen.

• VulcanRaven
Barrycade schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:46:
Je punten maken gewoon nog sense, maar C'est la ton qui fait la musique zoals nare man ook al aangaf.

Hou er wel rekening mee dat een tuin "leeft" dus als je een biljard laken wil moet je wellicht overwegen om kunstgras te leggen op een zandcement basis ;) zo zal dat bedrijf er ook een beetje in gaan staan op een gegeven moment.
Helemaal mee eens, ik verwacht ook geen waterpas gazon maar op dit moment is het weer het andere uiterste. Er zijn een aantal flinke verzakkingen en met maaien zie je de grasmaaier ook op en neer gaan waardoor je op sommige plekken veel te kort snoeit en andere weer te hoog. Je voelt ook elke stap op het gazon, overal voel je dat je schoen een beetje in de grond geduwd wordt. In onze voortuin hebben we ook een klein stukje gras welke we zelf hebben aangelegd, hier is dit totaal niet.

• VulcanRaven
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:53:
[...]

Ja, niet alleen zeggen dat je een zichttermijn wil hebben, gewoon echt afspreken en dat vervolgens op mail bevestigen. Liefst met iemand die iets te zeggen heeft d.w.z. niet met een receptioniste.

[...]

Het werkt het best als je redelijk blijft maar wel duidelijk bent. Je hebt al 80% betaald en het werk is nog niet goed, dus je hebt volkomen gelijk dat je die 20% opschort tot alles goed is. Dat doet die ondernemer zelf ook als hij zijn bedrijfspand laat verbouwen.
Ik ga dit inderdaad afspreken met onze contactpersoon, die is een soort van opzichter binnen het bedrijf en ook de persoon waar wij alle communicatie in het traject mee hebben gevoerd.
Pagina: 1