Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04-2023
Hoi Forumleden,

Stel je hebt een IT baan waar je een jaarinkomen hebt van rond de 30 000, en tevens een bijbaantje gaat nemen waarbij je ronde 10 000 gaat verdienen op jaarbasis. Hoe voorkom je dat je aan het einde van de rit geld terug moet gaan betalen aan de Belastingdienst. Bij het bijbaantje wil ik geen loonheffingskorting toe laten passen. Ik neem aan dat dit genoeg is om te voorkomen dat ik belasting terug moet gaan betalen of zijn er andere manieren? Misschien wat minder te verdienen mbt het bijbaantje?

Ik hoor het graag van jullie. Ik ben jullie dankbaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
Gewoon je jaarsalaris wat hoger doorgeven aan de belastingdienst?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 14:44
Je bent een aardig eind op weg als je bij de bijbaan geen loonheffingskorting laat toepassen. Verder ben je afhankelijk van hoe beide werkgevers je totale jaarloon inschatten en op basis daarvan loonheffingen inhouden. Je zou bij hr/payroll van de tweede werkgever kunnen aangeven dat je al 30k per jaar verdient dus totaal 40k.

Zijn beide werkgevers akkoord met de extra baan trouwens?

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huh? Als je een fulltime werkgever hebt, volgens de Belastingdienst, is je bijbaan dus gewoon 100% belastbaar en wordt opgeteld bij je inkomen en je betaalt daardoor gewoon in tranches je inkomstenbelasting.

Hou je wel in de gaten dat je bijbaan ook wordt opgeteld bij je "werkbare uren" en dat dat maar een x aantal per week mag zijn? Dit moet tussen beide werkgevers geaccordeerd zijn zodat jij niet 2 opeenvolgende diensten draait want dat is wettelijk niet toegestaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19

Croga

The Unreasonable Man

MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:34:
Huh? Als je een fulltime werkgever hebt, volgens de Belastingdienst, is je bijbaan dus gewoon 100% belastbaar en wordt opgeteld bij je inkomen en je betaalt daardoor gewoon in tranches je inkomstenbelasting.
Zoals TS al zegt; geen overhevelingstoeslag berekenen bij je bijbaan is een goede stap. Maar als je bijbaan zorgt dat je totale inkomen je naar een ander tarief stuurt dan zul je alsnog aan het eind van het jaar belasting bij moeten betalen.....

@start Je kunt een voorlopige aanslag over het lopende jaar aanvragen. Daarbij vul je alles in en krijg je een voorlopige aanslag die je maandelijks kunt betalen (of; als je genoeg aftrekposten hebt; terug krijgen). Dit is de enige manier om te zorgen dat je eind afrekening zo neutraal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
JerX schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:33:
Gewoon je jaarsalaris wat hoger doorgeven aan de belastingdienst?
Nee, dat is allemaal achteraf, bij de aangifte. (Of eventueel vooraf in geval van een VT, maar ik schat zo in dat dat hier niet van toepassing is.)

Je werkgever houdt loonheffing in op je bruto loon, niet de belastingdienst!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Je bijbaantje weet niet wat jij bij je andere baan verdient. Daarom is het makkelijker om geen loonheffingskorting toe te passen zodat je bij je volgende belastingaangifte je te veel betaalde belasting terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

S0epkip schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:38:
[...]

Nee, dat is allemaal achteraf, bij de aangifte. (Of eventueel vooraf in geval van een VT, maar ik schat zo in dat dat hier niet van toepassing is.)

Je werkgever houdt loonheffing in op je bruto loon, niet de belastingdienst!
Daarom vul je dus een voorlopige aangifte in. Dan wordt het elke maand verrekend en kom je achteraf niet voor een verrassing te staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Tsurany schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:42:
[...]

Daarom vul je dus een voorlopige aangifte in. Dan wordt het elke maand verrekend en kom je achteraf niet voor een verrassing te staan.
Nee, daarom zorg je dat je tweede werkgever weet dat hij moet gaan tellen vanaf 30k ipv 0, en de correcte loonheffing toepast. Anders moet je zelf elke maan gaan pingelen met de BD.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

S0epkip schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:51:
[...]

Nee, daarom zorg je dat je tweede werkgever weet dat hij moet gaan tellen vanaf 30k ipv 0, en de correcte loonheffing toepast. Anders moet je zelf elke maan gaan pingelen met de BD.
Dat "pingelen" kost je eenmalig vijf minuten... Enkel als er wat wijzigt moet je even een nieuwe aangifte doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Tsurany schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:52:
[...]

Dat "pingelen" kost je eenmalig vijf minuten... Enkel als er wat wijzigt moet je even een nieuwe aangifte doen.
Ja, dus als je ineens meer/minder uren gaat draaien moet je het aanpassen. Als je weggaat ook.
Als je meer uren gaat draaien en je vergeet het door te geven loop je alsnog weer risico op naheffing.

Toegegeven, als er bij je eerste werkgever iets veranderd (aan de 30k) moet je dat ook weer doorgeven aan je tweede werkgever. Optimaal is het allemaal niet, more than one job.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Tsurany schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:42:
[...]

Bedoel je een voorlopige aangifte over 2018? Je kan dat toch pas aan het einde van het jaar invullen, dan weet je namelijk wat je allemaal hebt betaald aan belastingen. Of is het gewoon mogelijk om elke maand een voorlopige aangifte in te dienen? Dus maw stel ik doe in mei een voorlopige aangifte dan dien ik alleen door te geven wat ik vanaf jan tot en met april binnen heb gekregen en wat ik aan belastingen heb betaald?

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

start schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:59:
[...]

Bedoel je een voorlopige aangifte over 2018? Je kan dat toch pas aan het einde van het jaar invullen, dan weet je namelijk wat je allemaal hebt betaald aan belastingen. Of is het gewoon mogelijk om elke maand een voorlopige aangifte in te dienen? Dus maw stel ik doe in mei een voorlopige aangifte dan dien ik alleen door te geven wat ik vanaf jan tot en met april binnen heb gekregen en wat ik aan belastingen heb betaald?

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Een voorlopige aangifte over 2018 inderdaad. Je dient deze aangifte eenmalig in op basis van je verwachting voor 2018 en dan weet je exact wat je zou moeten betalen aan belastingen.
S0epkip schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:59:
[...]

Ja, dus als je ineens meer/minder uren gaat draaien moet je het aanpassen. Als je weggaat ook.
Als je meer uren gaat draaien en je vergeet het door te geven loop je alsnog weer risico op naheffing.

Toegegeven, als er bij je eerste werkgever iets veranderd (aan de 30k) moet je dat ook weer doorgeven aan je tweede werkgever. Optimaal is het allemaal niet, more than one job.
Als er wat veranderd dan kan het zijn dat je hem opnieuw moet invullen. Verstandig is dan om hem dan ruim in te vullen waardoor je bij de daadwerkelijke aangifte niet bij hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:33
Wanneer je geen voorlopige aangifte wil doen kan je met het volgende rekening houden (naast het feit dat je bij het hoogste inkomen de loonheffingskorting toepast):

Wat ik vaak mee maak bij dergelijke bijbanen is dat het percentage loonheffing bijzonder tarief tot een terugbetaling aan de belastingdienst resulteert.

Tussen € 10.266 en € 18.937 bedraagt dit tarief slechts 8,49%, bij bijzondere beloningen als vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bruto gratificaties etc. zal er slechts 8,49% belasting ingehouden worden terwijl dit bij een inkomen van 40k eigenlijk 49,13% moet zijn.

De meeste werkgevers kunnen op verzoek de grondslag voor dit bijzondere tarief verhogen zodat het (voor jou) juiste percentage toegepast word.

[ Voor 6% gewijzigd door Onobiz op 26-04-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
De meest logische manier is om een voorlopige aangifte 2018 in te dienen met daarop je geschatte inkomen en de geschatte loonheffingen van beide banen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Let eventueel ook op met eventuele toeslagen die je krijgt...
Stel dat je huur- of zorgtoeslag krijgt, dan heb je kans dat die minder gaat worden omdat je (op jaarbasis) meer gaat verdienen.

Verder zoals hierboven al gezegd:
*zijn beide werkgevers akkoord met twee banen
*kom je niet boven het urencriterium uit (af en toe >40 uur werken mag, langdurig >xx uur mag niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

2 stappen:
1 laat op je 2e baan geen loonheffingskorting toepassen.
2 stuur een voorlopige opgave naar de belastingdienst, hiermee geef je een gecombineerd bedrag op en heb je het jaar erna geen verassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stel; Je gaat alles netjes opgeven en betaald gewoon wat je moet betalen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Bedankt allemaal voor jullie informatie. Ik heb net een voorlopige aangifte gedaan en het is voor mij onverklaarbaar hoe de belastingdienst een inschatting kan maken of ik terug moet betalen of niet.
Ik heb immers alleen maar mijn geschatte inkomen ingevoerd?

Iemand?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/51fxaia

[ Voor 3% gewijzigd door start op 26-04-2018 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@start Bij de aangifte gaat het programma ervan uit dat de werkgevers de correcte belasting afdragen.

Wat ik zou doen: neem je beide loonstroken en tel het bruto salaris bij elkaar op. Kijk in de tabel loonheffingen hoeveel belasting daarbij hoort. Check op je loonstroken hoe veel er in totaal wordt ingehouden. Het verschil daartussen moet je later terugbetalen - zet dat op een aparte rekening o.i.d., zodat je het niet 'per ongeluk' uitgeeft ;)

Bijvoorbeeld:
Loonstrook 1:
Bruto €2000
Loonheffing €300 (met heffingskorting)

Loonstrook 2:
Bruto €1000
Loonheffing €365 (zonder heffingskorting)

Totaal:
Bruto €3000
Loonheffing volgens salarisstroken: €665
Loonheffing volgens tabel: €765 (met heffingskorting)
Te weinig ingehouden: €100
Dus die €100 moet je later terugbetalen. Zet dit apart :)

Edit: als je later terug moet betalen, is dat alleen maar doordat er in eerste instantie te weinig is ingehouden (dus je hebt teveel netto gekregen). Het kost je geen extra geld - maar het is wel goed om het aan te zien komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
In een VA voer je niet alleen je geschatte inkomen op, maar ook aftrekposten. Verder verwacht ik dat er ook een veld "loonheffing" moet staan, waarin je aangeeft hoeveel voorbelasting de werkgever(s) al in houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• start
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:02:
@start Bij de aangifte gaat het programma ervan uit dat de werkgevers de correcte belasting afdragen.

Wat ik zou doen: neem je beide loonstroken en tel het bruto salaris bij elkaar op. Kijk in de tabel loonheffingen hoeveel belasting daarbij hoort. Check op je loonstroken hoe veel er in totaal wordt ingehouden. Het verschil daartussen moet je later terugbetalen - zet dat op een aparte rekening o.i.d., zodat je het niet 'per ongeluk' uitgeeft ;)

Bijvoorbeeld:
Loonstrook 1:
Bruto €2000
Loonheffing €300 (met heffingskorting)

Loonstrook 2:
Bruto €1000
Loonheffing €365 (zonder heffingskorting)

Totaal:
Bruto €3000
Loonheffing volgens salarisstroken: €665
Loonheffing volgens tabel: €765 (met heffingskorting)
Te weinig ingehouden: €100
Dus die €100 moet je later terugbetalen. Zet dit apart :)

Edit: als je later terug moet betalen, is dat alleen maar doordat er in eerste instantie te weinig is ingehouden (dus je hebt teveel netto gekregen). Het kost je geen extra geld - maar het is wel goed om het aan te zien komen.
Bedankt voor je uitleg. Tot nu toe kan ik alles volgen. Wat ik wel eigenaardig vind is het volgende:

Bij werkgever 1 pas ik loonheffingskorting toe een kom ik op bedrag x uit.
Bij werkgever 2 pas ik geen loonheffingskorting toe en kom ik ook bedrag x uit.
Wat ik in totaal aan looonheffing ga betalen is rond de 1000 euro per maand.

Wanneer ik van beide werkgevers het inkomen bij mekaar optelt en in de schema gaat kijken wat je gestuurd hebt en loonheffingskorting laat toepassen en ik aflees wat ik aan loonheffings moet betalen dan kom op een bedrag uit van 1150 een verschil dus van 150.

Dat kan toch niet kloppen? Wat ik begrepen heb is dat je uiteindelijk evenveel belasting hoort te betalen ongeacht of je een of twee banen hebt of heb ik het mis.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:24
start schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:55:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Tot nu toe kan ik alles volgen. Wat ik wel eigenaardig vind is het volgende:

Wanneer ik van beide werkgevers het inkomen bij mekaar optel en in de schema ga kijken wat je gestuurd hebt en loonheffingskorting laat toepassen en ik aflees wat ik aan loonheffings moet betalen dan kom op een bedrag uit van 1150 een verschil dus van 150.

Dat kan toch niet kloppen? Wat ik begrepen heb is dat je uiteindelijk evenveel belasting hoort te betalen ongeacht of je een of twee banen hebt of heb ik het mis.. :?
Ik gok belastingschijven ofzo iets? Je tweede inkomen komt bovenop je eerste dacht ik....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In de basis, ja, of je nu 40k bij de 1 verdient, of 20/20 bij 2 verschillende, belasting blijft hetzelfde. Hou je wel rekening met je eventuele je belastingschijf? Die 10k extra moet dus direct beginnen in schijf 2 (en door in 3), niet beginnend bij schijf 1.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wanneer ik van beide werkgevers het inkomen bij mekaar optelt en in de schema gaat kijken wat je gestuurd hebt en loonheffingskorting laat toepassen en ik aflees wat ik aan loonheffings moet betalen dan kom op een bedrag uit van 1150 een verschil dus van 150.

Dat komt doordat de belasting niet lineair is :)
Je hebt te maken met de belastingschijven, algemene heffingskorting, arbeidskorting, afbouw algemene heffingskorting en afbouw arbeidskorting.
De tabel die ik linkte wordt door werkgevers gebruikt om de loonheffing in te houden. Die tabel is vanaf €0 gerekend. Omdat de ene werkgever niet weet hoeveel de andere werkgever uitbetaalt, rekenen ze beide vanaf €0 (waarbij je tegen 1 van beide kan zeggen dat ze geen rekening met heffingskortingen moeten houden, om nog enigszins te kunnen bijsturen).
Omdat 2x de belasting over €1300 (in de tabel) anders is dan 1x de belasting over €2600, ontstaat dat verschil.

Edit: zoals hierboven gezegd: de totale belasting op jaarbasis verschilt niet tussen 1 of 2 werkgevers met hetzelfde totaal. Wat er teveel of te weinig wordt ingehouden, wordt rechtgetrokken bij de definitieve aangifte.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2018 16:20 ]

Pagina: 1