Laptop voor ICT opleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-10-2021
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga volgend schooljaar een opleiding ICT beheer doen, en moet daarvoor een laptop hebben.
In de laptop moet 16gb ram zitten een i7 7700 en 256gb SSD en de meeste zijn dan ook met een GTX 1050 / 1050TI

Wat is je budget?
Mijn budget licht rond de 1000 en max 1300.

Waar ik zelf aandacht.
MSI GP62M 7RDX-1289NL, 1249,-
Maar ik heb gelezen dat de behuizen wat slechtere kwaliteit was?

Ook heb ik naar een Omen gekeken maar die was ineens in prijs verhoogd.
en een Lenovo is misschien ook een optie.

Wat wil ik graag van jullie horen?
Ik zou graag van jullie suggesties willen horen welke ik zou kunnen nemen, en of die MSI goed is voor mijn opleiding.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jarno

Beste antwoord (via Jarnotjuh op 24-05-2018 17:32)

Verwijderd

Jarnotjuh schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:08:
@Musicmasters okee dankuwel zal hem in de gaten houden
Moest nog aan je denken. Gezien vandaag? http://www.ibood.com/nl/n...legion-gaming-laptop.html

Mijn zoon is helemaal happy met dat ding al heeft hij dan met een GTX1060, maar dat zal het verschil niet maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2018 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 17:25
Zet je eisen eens in de pricewatch van tweakers en kijk welke laptop er voor je uit komen.

Wil je een 17inch bakbeest of heb je liever een zeer mobiele laptop met 14 inch scherm?

Hoe lang wil je mobiel kunnen werken?

Een aantal vragen die je keuze uit de pricewatch kunnen onderbouwen of helpen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
Okee dankuwel voor uw reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trommelaap
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-08 14:27
Jarnotjuh schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:12:
Maar ik heb gelezen dat de behuizen wat slechtere kwaliteit was?
Dat is wel een punt van aandacht, aangezien je de laptop voor school gaat gebruiken, en ik er voor het gemak vanuit ga dat je deze dus ook elke dag meeneemt naar school. Tas in tas uit. Hoe voorzichig je ook bent, het is aan te raden om een voor een “stevige” laptop te gaan.

You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
@trommelaap @koentjuh1987

Als eerste bedankt voor jullie reacties,
Ik heb even gekeken en zit nu tussen twee te twijfelen,

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix GL503VD-FY208T€ 1.289,-€ 1.289,-
1HP Omen 15-ce027nd€ 1.199,-€ 1.199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.488,-

Zouden jullie mij kunnen helpen welke is het beste zou kunnen kiezen?

Qua behuizing sterkte, en voor mijn opleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke requirements?

Een "ICT opleiding" kan ook alleen maar management/analytisch denken zijn; dat kan je nog wel met een ouderwets kladblok en een pen. Je stelt 0 requirements aan je machine en je geeft ook geen voorbeelden wat je in je opleiding ermee moet gaan doen.

Vergeet ook niet; een laptop is leuk maar bijna alle spullen, die na een jaar kapot gaan, moeten over het algemeen terug naar de leverancier/fabrikant voor reparatie. Dan zit je dus zo 2 weken zonder apparatuur.

Is het niet efficienter (maar ja, wat weet ik nou), dat je voor zwaardere taken een HP Microserver thuis zet of een PC van grofweg 700 Euro en dat je voor "onderweg" een goedkope ultrabook of 13" budget-laptopje koopt voor je aantekeningen, digitale schoolboeken etc?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
@MAX3400

Dit had ik inderdaad moeten vermelden,

Ik doe een opleiding ICT Beheer en wil er daarnaast nog wel een beetje mee gamen.

Ik moet virtuele servers opzetten, programmeren en dat soort taken doen, daarvoor heb ik 16 gb ram nodig en een i7 7700 dat heb ik wel vermeld in mijn topic.

[ Voor 9% gewijzigd door Jarnotjuh op 29-04-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jarnotjuh schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:16:
Ik doe een opleiding ICT Beheer en wil er daarnaast nog wel een beetje mee gamen.
Tja, voor werk heb ik geen GTX1050 nodig. En voor gaming, heb ik geen laptop nodig. Ik snap dat jouw budget maar 1x uitgegeven kan worden maar weet niet of het handig is.
Ik moet virtuele servers opzetten, programmeren en dat soort taken doen
En? Ik mis nog steeds requirements... Welk OS moet op de laptop komen? Welke type-1 of type-2 hypervisor wordt er gebruikt? Waarom is 16GB RAM nodig (ik kan 7x Windows Server 2016 GUI virtualiseren in 8GB RAM)? Waar programmeert men mee? Andersom kan ik het ook formuleren; een gemiddelde Exchange of SQL Server, richt ik in met minstens 8GB RAM maar al snel 32GB RAM. Dat ga je dus niet redden op je laptop "omdat jij niet weet wat er moet gebeuren vanuit school".

Mogelijk, maar dat zal mijn gebrek aan inzicht zijn: hoe kom je nu aan de eisen 7700HQ en 16GB RAM? Wie heeft dat bedacht? En waarom is dat bedacht? Staat dat ergens op papier?

Als je een opleiding ICT gaat doen, zorg dat je je hoofdletters en kleine letters voor je eenheden op orde hebt; dat is al snel 0.2 aftrek in een cijfer/toets

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 29-04-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
@MAX3400 Ik ben aangenomen op de opleiding, De leraren en leiders op die school hebben mij uitgelegd dat er minimaal een i5 en 8GB RAM in moet zitten, maar om langer en optimaal mee te kunnen raden ze een i7 7700 aan en 16GB RAM 256 GB SSD en 1TB HDD.
Het kan gewoon op Windows en daar werk ik zelf ook het liefst mee.

Over welke hypervisor heb ik niks gehoord en hebben ze mij niks van uitgelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jarnotjuh op 29-04-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jarnotjuh schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:16:
@MAX3400

Dit had ik inderdaad moeten vermelden,

Ik moet virtuele servers opzetten, programmeren en dat soort taken doen, daarvoor heb ik 16 gb ram nodig en een i7 7700 dat heb ik wel vermeld in mijn topic.
Je kan ook met een 8gb en een i5 gemakkelijk servers draaien. Daarnaast heb je 500gb minimaal opslag nodig. Een videokaart is overbodig voor servers draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh
@Verwijderd Oke bedankt voor uw reactie, maar ik wil zelf wel een GTX1050, i7 7700 en 16GB RAM.
Jarnotjuh schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:32:
@MAX3400 Ik ben aangenomen op de opleiding, De leraren en leiders op die school hebben mij uitgelegd dat er minimaal een i5 en 8GB RAM in moet zitten, maar om langer en optimaal mee te kunnen raden ze een i7 7700 aan en 16GB RAM 256 GB SSD en 1TB HDD.
Het kan gewoon op Windows en daar werk ik zelf ook het liefst mee.

Over welke hypervisor heb ik niks gehoord en hebben ze mij niks van uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:34:
[...]

Je kan ook met een 8gb en een i5 gemakkelijk servers draaien. Daarnaast heb je 500gb minimaal opslag nodig.
Tja, ik zal dan wel een stapje verder zijn maar voor "test" is het onder Hyper-V net zo makkelijk om een differencing disk te maken. Als de eerste Server 2016 bijvoorbeeld 60GB storage nodig heeft, kan je elke volgende huisvesten in 5GB storage (if any). Dus 10 servers kan je kwijt in 110GB storage.

Aangezien veel opleidingen gebruiken maken van VirtualBox, lever je direct al performance in (want type-2 hypervisor) en ik weet niet of VB gebruik kan maken van een virtualdisk. Toevallig van de week een vergelijkbaar iemand die met "Smets Netwerk" boeken leert; als je dan leest wat er moet gebeuren; weinig aan VM's. 3x 60GB is dan zat alsmede 8GB RAM.

Ik weet dus niet waar de 500GB minimaal (of de specificaties van topicstarter) vandaan komen. Daarnaast, maar ook dat is best interessant om uit te zoeken; als de interne disk(s) van een laptop allemaal SATA-600 zijn en er is minstens 1 USB3.0 of 3.1 aanwezig, is het soms sneller om je VM's extern te huisvesten want daarmee ontlast je het OS + applicaties + swapfile op de interne disk.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 29-04-2018 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonny0182
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-07 20:46
Is het ongepast om te verwijzen naar een artikel dat ik heb staan in vraag & aanbod? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lonny0182 schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:21:
Is het ongepast om te verwijzen naar een artikel dat ik heb staan in vraag & aanbod? ;)
Ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jarnotjuh schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:38:
@Verwijderd Oke bedankt voor uw reactie, maar ik wil zelf wel een GTX1050, i7 7700 en 16GB RAM.

[...]
Ik heb een paar weken geleden een GTX1060 Lenovo gekocht voor mijn zoon via Ibood onder de €1000,-.
http://www.ibood.com/nl/n...legion-gaming-laptop.html
Ik de gaten houden zou ik zeggen. Misschien komt hij nog eens voorbij.
Alleen de SSD is maar 125 GB maar dan hangen we voor VM er maar een externe schijf aan of steken er op termijn een grotere SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnotjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor advies lees dit stukje *spam*

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 01-05-2018 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@Jarnotjuh Blijkbaar neig je naar een dure laptop. Dat zou ik persoonlijk zelf niet doen. Een laptop gaat vaak kapot als het even niet uitkomt. Dan is het echt vervelend als je geen goede laptop hebt om de reparatietijd te overbruggen.

Wat ik wel zou doen is het volgende:
Vraag ook studenten om hun mening. Ik vind zelf dat de mening van studenten vaak waardevoller is. Misschien kunnen die je ook iets vertellen over het type hypervisor dat gebruikt wordt. (dat is blijkbaar van belang?) Als je er dan achter komt dat je met een minder krachtige laptop ook prima meekomt, zou ik het overige geld in een desktop stoppen. Het voordeel is dat je meteen een vervanger hebt als je laptop kapot gaat (zie 't als een soort van redundantie) en voor een gaminglaptop betaal je gewoon veel te veel. (in vergelijking met een gelijkwaardige desktop)

Je kunt ook voor een tweedehands ex-lease laptop kijken. Een Thinkpad vind je zo voor 300 - 400 euro. Heb zelf geen ervaring ermee, maar op papier vind ik het toch zeer aantrekkelijk. Je koopt dan een zakelijke laptop met garantie (3 maanden of soms 1 jaar) die vaak toch net wat robuster zijn dan 1200 euro gaminglaptops. Maar ja nogmaals, ik weet niet of ex-lease laptops betrouwbaar zijn. Dat moet je zelf maar even uitzoeken.

Ik ben zelf voor een goedkope gaminglaptop gegaan, maar heb daar nu spijt van. Met een desktop had ik veel meer gekund en mijn laptop is al een paar keer terug geweest voor reparaties. Als ik iets beter onderzoek had gedaan, was ik er achter gekomen dat mijn opleiding ook te doen is met een i3. Althans, ik ken een paar mensen die een i3 of nog slechter hebben en die hoor ik nooit zeggen dat ze een krachtigere laptop nodig hebben. Die laptops zijn wel traag, maar met wat geduld voldoen ze. (HBO-ICT btw) Van de 500 euro die ik dan bespaart had, had ik een instap gamepc kunnen bouwen of een mid-range gamepc als ik 200 euro extra had betaalt. Maak niet dezelfde fout als ik en kies wijs :)
MAX3400 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:52:
[...]
Ik weet dus niet waar de 500GB minimaal (of de specificaties van topicstarter) vandaan komen. Daarnaast, maar ook dat is best interessant om uit te zoeken; als de interne disk(s) van een laptop allemaal SATA-600 zijn en er is minstens 1 USB3.0 of 3.1 aanwezig, is het soms sneller om je VM's extern te huisvesten want daarmee ontlast je het OS + applicaties + swapfile op de interne disk.
Blijkbaar hebben docenten op zijn opleiding gezegd dat je minimaal een i5 en 8GB RAM nodig hebt. i7 7700HQ en 16GB aan RAM en een 1TB HDD wordt blijkbaar geadviseerd, zodat je wat langer met je laptop kunt doen. Of het nodig is is natuurlijk een tweede. Mijn ervaring leert dat er veel docenten zijn die te hoge specs aanraden (tenminste dat is bij mij zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45
hoi1234 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:44:
@Jarnotjuh Mijn ervaring leert dat er veel docenten zijn die te hoge specs aanraden (tenminste dat is bij mij zo)
Vergis je niet :) Ik geef zelf deeltijd les op een MBO-instelling en ja - geloof het of niet - er zijn studenten die met een 4GB en m3 processor aan komen lopen, die vervolgens moeite hebben met een aantal Windows VM's draaien.

Nu is 16GB RAM en 1TB harde schijf als advies natuurlijk iets té

Verplichten kunnen we niet, maar het helpt enorm.. vanuit de opleiding stellen wij dat het echt een must is minimaal om een laptop met 8GB RAM en 256GB aan harde schijf te hebben. Daarnaast helpt een nieuwe gen processor heel erg.

[ Voor 4% gewijzigd door Baris op 02-05-2018 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Baris schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:13:
[...]

Vergis je niet :) Ik geef zelf deeltijd les op een MBO-instelling en ja - geloof het of niet - er zijn studenten die met een 4GB en m3 processor aan komen lopen, die vervolgens moeite hebben met een aantal Windows VM's draaien.

Nu is 16GB RAM en 1TB harde schijf als advies natuurlijk iets té

Verplichten kunnen we niet, maar het helpt enorm.. vanuit de opleiding stellen wij dat het echt een must is om een laptop met 8GB RAM en 256GB aan harde schijf te hebben. Daarnaast helpt een nieuwe gen processor heel erg.
Hoezo een must?

Mag ook via (constructieve) DM maar je beargumenteert niet waarom die must wordt opgelegd door de eisen van de opleiding; lees ook mijn eerdere reply in het topic over storage / differencing disk / wat memory optimisation / ballooning...

Ik ken produktie-datacenters die een overcommit per component van minstens eenfactor 2 hebben en nog steeds voldoen aan best practices van de individuele vendors.

Wil wel eens weten waarom het MBO / HBO zulke eisen stelt :)

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 02-05-2018 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45
MAX3400 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Hoezo een must?

Mag ook via (constructieve) DM maar je beargumenteert niet waarom die must wordt opgelegd door de eisen van de opleiding; lees ook mijn eerdere reply in het topic over storage / differencing disk / wat memory optimisation / ballooning...

Ik ken produktie-datacenters die een overcommit per component van minstens eenfactor 2 hebben en nog steeds voldoen aan best practices van de individuele vendors.

Wil wel eens weten waarom het MBO / HBO zulke eisen stelt :)
Tuurlijk, er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ze hoeven overigens geen gehele datacenter met optimalisatie op hun laptop te runnen. Het gaat mij om het draaien van meerdere virtuele machines waarbij de opdrachten gemakkelijk getoond kunnen worden aan de docent. VM's vreten ram, hoe je het wendt of keert. Ik kan je zo een aantal voorbeelden geven van /facepalm situaties, die allemaal te maken hebben met verkeerde hardwarekeuzes van studenten.

Ik begeleid MBO studenten die net van het vmbo komen, waarbij de research skills misschien net aan het basisniveau voldoen. Het liefst willen ze commando's overtikken zonder enige research. Op het MBO zijn we dus met name bezig om dit erin te stampen. Tuurlijk, je kunt een externe ssd kopen, de vhd erop zetten en continu koppelen, maar dan zul je zien dat ze de schijf vergeten/kapot gaat, studenten geen zin in hebben om dit uberhaupt te doen etc. Het is echt een andere tak van sport om deze studenten te begeleiden.

Met must bedoel ik overigens niet echt een must. Misschien heb ik dit niet goed verwoord, het meer een sterke aanbeveling. We kunnen studenten niet verplichten om een high end laptop aan te laten schaffen (los van of ze dit kunnen bekostigen), maar het helpt mij dus in het sneller nakijken van hun opdrachten. Zo heb ik meer tijd om (meer) lesstof klassikaal te behandelen.

Verder ben ik van mening dat het lokaal virtualiseren op de schop moet. Het liefst richt ik een aantal vSphere's in die op school draaien waar de studenten naar kunnen rdp'en (jaren mee bezig geweest, niet mogelijk met huidige netwerkconfiguratie op school) of lessen waarbij virtualisatie met name plaatsvind op Azure (geldenkwestie, tijdrovend om lesprogramma aan te passen etc.). Dit is een kwestie van tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Baris dank voor de uitleg; lees dat er nog enige verbeterslagen te maken zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-08 16:36
Zelf doe ik ook een ICT studie, waar inderdaad redelijk wat geprogrammeerd moet worden.
Bij mijn opleiding is het nogal afhankelijk van het vak of de vm's remote zijn of niet. Bijvoorbeeld bij cyber security hoef je vrijwel niets lokaal te draaien, maar voor OpenCL heb je dan wel weer een linux bak nodig.

Mijn ervaring is dat je beter af bent met dual boot dan met flinke hardware.
Op elke moderne i3 met 8gb ram kun je prima 1-2 VM's draaien naast je gewone operating system. Voor vakken waar je meer VM's nodig hebt wordt dit in mijn geval door de onderwijsinstelling geleverd.

Kijk wel even goed naar het scherm van je laptop. Bij voorkeur wil je een mat IPS paneel. Je zal bij je opleiding af en toe last kunnen hebben van de zon buiten. Tenzij je nooit bij het raam gaat zitten, maar ik had zelf niet altijd de keuze. Een reflecterend scherm is erg irritant als je aan het programmeren bent.

Waar je ook rekening mee kan houden is gewicht en formaat van je laptop. Zoals je misschien hebt opgemerkt zijn gaming laptops nou eenmaal een paar kilo zwaarder.

Je zult dus wat voor en nadelen moeten afwegen

opleiding:
Alles voldoet
Licht
Goedkoper

gamen:
Discrete GPU nodig
vanwege koeling kan het niet zo heel compact -> groter/zwaarder
Herrie als gpu draait
duurder (Vanwege gpu)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jarnotjuh schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:08:
Moest nog aan je denken. Gezien vandaag? http://www.ibood.com/nl/n...legion-gaming-laptop.html

Mijn zoon is helemaal happy met dat ding al heeft hij dan met een GTX1060, maar dat zal het verschil niet maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2018 17:10 ]

Pagina: 1