Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39
Mijn vader is met spoed gehospitaliseerd vorig weekend. Zaterdag zag ik hem wit wegtrekken, en na enkele vragen te stellen wist ik meteen hoe laat het was... een hartinfarct. Snel naar het ziekenhuis gereden en ja hoor; 2 van de 3 kransslagaders waren verstopt: 95% en 90%. Stents geplaatst en nu is alles weer in orde, alleen gaat ie nou levenslang bloedverdunners krijgen en is er een hartritmestoornis bij hem vastgesteld.

Zoals de meesten wel weten kunnen deze stoornissen tromboses veroorzaken. Gezien de bloedverdunners horen deze tromboses niet gevaarlijk te zijn, tenzij de hartritmestoornis doorzet en er een gevaarlijke afib optreedt. Daarom vroeg ik mij af of er een wearable bestaat die redelijk accuraat afib kan detecteren. Mijn vader heeft een iPhone, maar is vrij atechnisch. Mijn eerste gedachte was een apple watch, maar natuurlijk is apple heart study niet beschikbaar in Europa (d'oh)... Gezien de arts dit had aangeraden was dit natuurlijk de beste optie geweest, maar mijn vader heeft een EU account met EU apps en die wilt hij behouden natuurlijk.

Iemand suggesties of nog beter; ervaringen?! Als het een apple watch zou moeten worden; wat voor versie? Ik zou namelijk geen nieuwe aanschaffen.

Remarks:
- Apple heart study werd aangeraden door de arts. Maar is niet beschikbaar in EU store
- Er komt additionele hardware zoals een bloeddrukmeter en een USB hartmonitor
- Deze wearable dient als guideline om met een gerust hart te kunnen leven, en bij een waarschuwing kan hij dus de andere hardware gebruiken om een analyse te doen. De arts plaatst zijn vertrouwen dus niet volledig in de wearable.
- Een pacemaker is geen optie

[ Voor 26% gewijzigd door matthewk op 26-04-2018 08:37 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag maar waarom zou een app van "enkele tientjes" een beter idee zijn om een potentieel (levens)bedreigende situatie te monitoren dan dat je daadwerkelijk op zoek gaat naar een medisch hulpmiddel hiervoor?

Zal je net zien; heb je zometeen een goede app, zit de smartwatch niet goed om of de batterij werkt niet lekker, kan je alsnog 112 gaan bellen want vals alarm of juist geen waarschuwing gekregen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
Ik zou vooral bij de arts waar hij onder behandeling is dat soort vragen stellen. Of het sowieso zinnig is om dit te monitoren, om daar eens mee te beginnen. En ALS monitoren zinnig is, dan heeft 'ie hopelijk ook wel ideeën wat daarvoor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:14:
Domme vraag maar waarom zou een app van "enkele tientjes" een beter idee zijn om een potentieel (levens)bedreigende situatie te monitoren dan dat je daadwerkelijk op zoek gaat naar een medisch hulpmiddel hiervoor?

Zal je net zien; heb je zometeen een goede app, zit de smartwatch niet goed om of de batterij werkt niet lekker, kan je alsnog 112 gaan bellen want vals alarm of juist geen waarschuwing gekregen.
Omdat we constant willen monitoren, gezien het genetisch is. Het medisch hulpmiddel hiervoor staat los van deze extra method. Hij kan namelijk perfect verder leven, er is geen schade, maar gezien de oorzaak is constante monitoring wel prettig.

De arts heeft ons gewezen op apple heart study (een collaboratie tussen Stanford University en Apple), maar deze is dus niet te verkrijgen in Europa.

De false positives en false negatives heb je trouwens met alle apparatuur, niet alleen met smartwatches. Uiteindelijk moet ie zelf voelen aan de druk op bepaalde punten in zijn lichaam om te weten of de specifieke hartritmestoornis iets teweeg heeft gebracht.

[ Voor 20% gewijzigd door matthewk op 26-04-2018 08:18 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

matthewk schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:16:
[...]

Omdat we constant willen monitoren, gezien het genetisch is. Het medisch hulpmiddel hiervoor staat los van deze extra method. Hij kan namelijk perfect verder leven, er is geen schade, maar gezien de oorzaak is constante monitoring wel prettig.
Een medisch hulpmiddel KAN ook hardware zijn ter monitoring, mag toch hopen dat je dat wel begreep?

Maar, een pacemaker is hier toch uitermate geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41

FreakNL

Well do ya punk?

Je geeft niet echt antwoord.

En dit topic is toch wel het toppunt van wat ik op Tweakers gezien heb haha. Niet negatief bedoeld, maar "wij" vliegen elk "probleem" altijd "technisch" aan en kunnen daarbij enigzins doorschieten... Want welk probleem lost dit nou eigenlijk op?

Ik weet niet of elke hartritmestoornis hetzelfde is, maar een goede vriend van mij heeft het ook (op jonge leeftijd al!) en die voelt het als hij een "episode" heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:18:
[...]

Een medisch hulpmiddel KAN ook hardware zijn ter monitoring, mag toch hopen dat je dat wel begreep?

Neen, een pacemaker was voor zijn specifiek geval geen optie. Dat maakt het net lasting.

Hardware moet ie sowieso aanschaffen. Bloeddrukmeter en een usb-hartslagmonitor.

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
FreakNL schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:19:
Je geeft niet echt antwoord.

En dit topic is toch wel het toppunt van wat ik op Tweakers gezien heb haha. Niet negatief bedoeld, maar "wij" vliegen elk "probleem" altijd "technisch" aan en kunnen daarbij enigzins doorschieten... Want welk probleem lost dit nou eigenlijk op?

Ik weet niet of elke hartritmestoornis hetzelfde is, maar een goede vriend van mij heeft het ook (op jonge leeftijd al!) en die voelt het als hij een "episode" heeft...
Geen probleem. Wat hier getackled wordt is dat er bij een waarschuwing, zoals bij apple heart study, gekeken kan worden met de additionele apparatuur of het hart zich heeft kunnen corrigeren. Heel veel mensen voelen het overigens niet, of voelen het pas als het te ernstig is. Dit was het geval bij mijn vader, waarbij we nét op tijd waren.

Ze zijn bezig met klinische tests met verschillende monitoring wearables, mijn zus piloteert het programma voor longproblemen. Het is niet alleen iets voor tweakers hoor :p

[ Voor 17% gewijzigd door matthewk op 26-04-2018 08:34 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Apple watch houdt mijn hartslag erg goed in de gaten. Ik heb namelijk ook hartkloppingen gehad en soms gaat mijn hart behoorlijk tekeer. Helaas komt dit doordat ik waarschijnlijk een minder leuke bacterie heb. Ik kan ook goed mijn hartslag zien en ook de geschiedenis. Je krijgt ook melding als het niet goed gaat.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Gewoon een Apple Watch aanschaffen.
Deze houdt de hartslag ontzettend nauwkeurig bij gedurende de gehele dag.
Zo kan je dus ook bijhouden wat de hartslag doet in ruststand.
Daarbij is het een prettig ding om te dragen en zit je niet te prutsen met moeilijke apparatuur.

Mocht later die hartritmestoornis-detectie toegevoegd worden dan kan deze een stoornis detecteren met 97% precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

In 99 van de 100 smartwatches kan je geen ruw signaal uit de (ppg) hartslag sensor halen. Dus een storing zou je alleen zien aan het slecht kunnen berekenen van de hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
Wootism schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:24:
Gewoon een Apple Watch aanschaffen.
Deze houdt de hartslag ontzettend nauwkeurig bij gedurende de gehele dag.
Zo kan je dus ook bijhouden wat de hartslag doet in ruststand.
Daarbij is het een prettig ding om te dragen en zit je niet te prutsen met moeilijke apparatuur.

Mocht later die hartritmestoornis-detectie toegevoegd worden dan kan deze een stoornis detecteren met 97% precisie.
Die mogelijkheid tot detectie is er dus al:
https://www.apple.com/watch/apple-heart-study/

Alleen werkt deze app dus niet, want hij is er alleen voor de US store :(

En hij is blijkbaar ontzettend accuraat. Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook een polar en een apple watch heb gehad om te sporten, en de apple watch week slechts af en toe af van de polar met hartslagband.

De arts had verder geen enkele kennis van alternatieven..

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 26-04-2018 08:29 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

matthewk schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:28:
[...]

Die mogelijkheid tot detectie is er dus al:
https://www.apple.com/watch/apple-heart-study/

Alleen werkt deze app dus niet, want hij is er alleen voor de US store
Klopt, maar tot dat die app in Nederland wordt uitgerold zou je de hartslag historie handmatig kunnen bijhouden via de Gezondheidsapp op zijn iPhone.
Daar zie je heel inzichtelijk hoe stabiel de hartslag is.

Daarbij heeft de Apple Watch als voordeel dat mocht er iets met hem gebeuren, hij met een enkele druk op de knop het alarmnummer kan bellen.
Jij en wellicht andere familieleden krijgen hiervan meteen een notificatie van incl gps locatie.

Staat los van de vraag die je stelde, maar leek me wel een fijne bijkomstigheid. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Wootism op 26-04-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:41
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:18:
[...]

Een pacemaker niet, maar een ICD is er gewoon voor uitgevonden. Ik snap het advies van de arts dan ook totaal niet.

Daarbij haalt de TS denkelijk twee zaken door elkaar. Een gevaarlijke afib bestaat niet (neem aan dat je atriumfibrilleren bedoeld). Mensen lopen hier soms jaren mee rond zonder dat het opgemerkt wordt. Bloedverdunners of andere medicatie voldoet meestal.

Een afib wordt pas gevaarlijk wanneer deze doorzet naar een vfib (ventrikel fibrilleren). Dan ben je reanimatie behoevend. Een ICD klapt dan intern om de fibrillatie op te heffen (zie het als een inwendige aed).

Dus om erachter te komen of je een AF hebt, hoef je alleen maar je eigen pols te voelen met je vingers, geen dure iPhone of apps voor nodig. Een AF herken je aan een vaak snel en onregelmatig ritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Incognitum een ICD valt onder de categorie pacemakers op verschillende medische sites/adviezen. Dat de werking anders is dan de "ouderwetse" pacemaker, ben ik wel met je eens en had ik moeten uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 18:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Series 3 apple watch. voor me moeder ook gehaald na dat ze een tripple bypass en hartklep vervanging gehad heeft. Zou ieder geval moeten waarschuwen als het hart langdurig te snel slaat of onregelmatig.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:11
matthewk schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:16:
[...]

De arts heeft ons gewezen op apple heart study (een collaboratie tussen Stanford University en Apple), maar deze is dus niet te verkrijgen in Europa.

De false positives en false negatives heb je trouwens met alle apparatuur, niet alleen met smartwatches. Uiteindelijk moet ie zelf voelen aan de druk op bepaalde punten in zijn lichaam om te weten of de specifieke hartritmestoornis iets teweeg heeft gebracht.
En je kan niet een US Apple account aanmaken en daarop het draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:41
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:48:
@Incognitum een ICD valt onder de categorie pacemakers op verschillende medische sites/adviezen. Dat de werking anders is dan de "ouderwetse" pacemaker, ben ik wel met je eens en had ik moeten uitleggen.
Was ook geen verwijt, meer een aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:45
Daarbij haalt de TS denkelijk twee zaken door elkaar. Een gevaarlijke afib bestaat niet (neem aan dat je atriumfibrilleren bedoeld).
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Dit hangt af van de volgfrequentie van de ventrikels. Bij continue een hartslag van 180 in rust kan dit zeer onprettig zijn, en ook gevaarlijk bij onderliggend een gecompromitteerd hart met verminderde pomp functie. Een snelle volgfrequentie en dus een " gevaarlijk atriumfibrilleren" bemerk je echter zelf wel, dat geeft namelijk klachten. Dus een meter is dan niet echt zinvol.

Nu ben ik geen cardioloog, maar vind ik het wel bijzonder dat een arts een Apple product zou aanprijzen als medisch hulpmiddel. Een opmerking in de trant van handig of zo kan ik me wel iets bij voorstellen. Kortste klap is volgens mij om nog eens goed met de cardioloog te praten en goed te vragen wat hij nou bedoelt met monitoring van de hartslag en de relatie met het atriumfibrilleren.

Succes en hopelijk knapt je vader weer vlot op.
Pagina: 1