Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Keeper
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een e-residency in Estland en daar vervolgens een bedrijf opzetten?

Het lijkt me interessant hier een algemeen ervaringentopic van te maken, hoewel ik het nu start om advies te vragen voor mijn eigen situatie.

Achtergrondartikelen

Mijn situatie

Ik werk als ZZP-er in Nederland (freelance software development). Ik ben geïnteresseerd om me als e-resident in Estland aan te melden en hier ook een bedrijf te starten, omdat ik verwacht in de komende jaren veel in andere landen te wonen.

Ik heb https://www.leapin.eu gevonden die dit helemaal voor je kunnen regelen. Het is een kwestie van je aanmelden en na goedkeuring bij de lokale Estse ambassade je e-residency pakket (oa. smart card) op te halen zodat je bij alle diensten van Estland kan, en dus ook een bedrijf op te richten. Je moet alleen een keer naar Estland om een bankrekening te openen.

Er zijn ook een paar belastingvoordelen aan een bedrijf in Estland oprichten. Zo betaal je geen belasting over je winst, zolang je die maar in je bedrijf houdt of gebruikt om opnieuw te investeren. Alleen salaris of dividend uitkeren wordt belast. En dat salaris wat je als werknemer aan jezelf uitkeert is niet in Estland belast, maar in het land van je "tax residency".

Wat ik nu wil weten, zijn er Tweakers die deze route hebben gevolgd. Hoe was het? Ben je woonachtig in Nederland, of in het buitenland, of ben je een echte digital nomad zonder vast thuisland? Hoe doe jij het met inkomstenbelastingen, etc.

Keeper wijzigde deze reactie 03-06-2018 14:00 (22%)
Reden: Persoonlijke situatie iets minder herkenbaar gemaajt

• AlbertJP
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14-10 12:24
quote:
Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:12:
Je moet alleen een keer naar Estland om een bankrekening te openen.
Naar Estland gaan hoeft niet eens meer: https://www.zdnet.com/art...unts-without-going-there/

• Keeper
  • Niet online
quote:
Klopt! Alleen Holvi kost 35 euro/maand vs 2 euro/maand bij LHV Bank. Daarnaast valt Holvi niet onder het depositogarantiestelsel.

Zie meer verschillen hier https://www.leapin.eu/faq...fferences-between-banking

• waal70
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:18
Ik heb om deze reden een BV opgericht. Was toendertijd best een investering (kapitaal van 40k gulden - 18k euro nodig). Tegenwoordig kost dit geen drol, buiten de aktes bij notaris.
Je krijgt er wel administratie bij - jaarlijks de Vpb (kan niet meer met je privé samen) en de deponeringen bij KvK.

De BV vestig je dan bij paps en/of mams en of schoonpaps/mams. Post e.d. via postbus en forwarder.

E-residency in een ander land; je moet wel goed op de hoogte zijn van de geldende regels en mogelijkheden; vandaar dat ik lekker chauvinistisch in Holland gebleven ben...

• joke_name
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:54
Eventueel kan je nog voor kiezen om de BV op een Regus vestiging te laten registeren.
Wanneer je je ouders niet mee wil belasten.

Zij kunnen ook de post doorsturen voor je indien nodig.

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
En zoals als eens eerder genoemd in dit onderdeel van het forum, er is m.i. geen reden dat je beslist een Estse bankrekening nodig hebt voor een zakelijke entiteit uit Estland.

Binnen de Europese Unie gelden gewoon de Vier Vrijheden, dus je kunt bankieren waar je maar wilt.

• Keeper
  • Niet online
quote:
Siask schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:23:
En zoals als eens eerder genoemd in dit onderdeel van het forum, er is m.i. geen reden dat je beslist een Estse bankrekening nodig hebt voor een zakelijke entiteit uit Estland.

Binnen de Europese Unie gelden gewoon de Vier Vrijheden, dus je kunt bankieren waar je maar wilt.
Dat kan zijn, maar je moet ook je aandelen volstorten en dat kan (momenteel) alleen op een Estse bankrekening:
quote:
Can I pay share capital into a foreign business bank account or payment services provider's account?
At the moment, it does not make sense to make a share capital payment to your company’s foreign business bank or payment services provider (e.g. Transferwise, Holvi etc) account, because Estonian authorities accept only an Estonian business bank accounts as the destination for share capital payments. In theory it is possible, but it has not yet been implemented in practice.
quote:
waal70 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:27:
De BV vestig je dan bij paps en/of mams en of schoonpaps/mams. Post e.d. via postbus en forwarder.
Heb ik ook onderzocht (en heb zelfs nog een holding BV in de lucht van eerder project), maar dan moet je officieel wel een directeur aanstellen die in Nederland woonachtig is. Via directiestatuut kan je dan wel diens macht/invloed beperken.

Keeper wijzigde deze reactie 26-04-2018 20:51 (18%)

• Siask
  • Nu online
quote:
Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:52:
Dat kan zijn, maar je moet ook je aandelen volstorten en dat kan (momenteel) alleen op een Estse bankrekening:
Gelukkig kan dat volstorten 10 jaar uitgesteld worden.

Op zich heb je gelijk dat je praktisch alleen van een Estse rekening volstorten kunt, maar niet omdat de Estse overheid dat niet toestaat, maar omdat alleen Estse banken die betalingsvorm aanbieden (voornamelijk bestaande uit een certificaat in het Ests). Je kunt echter ook het certificaat van een buitenlandse bank krijgen en dat beëdigd laten vertalen naar het Ests.

Bron voor deze wijsheid.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

SeatRider

Wait, wut?

quote:
Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:12:

Dit is eigenlijk wel vervelend, want nu moet ik dus mijn bedrijf in Nederland afsluiten en in Oostenrijk opnieuw starten. De kans is echter zeker aanwezig dat we hierna weer naar een ander land gaan, en dan begint het feest weer opnieuw. Ik heb eigenlijk geen zin om elke x jaar de tijd, moeite en kosten te maken om weer helemaal opnieuw een bedrijf te registren, om vervolgens als ik terug in Nederland ben weer mijn oude eenmanszaak nieuw leven in te blazen.
Wat nu als je op papier gewoon verhuist naar je ouders, je dus nooit uitschrijft in Nederland en ook gewoon je bedrijf hier houdt? M.a.w., je bent gewoon lang op vakantie in Oostenrijk.
quote:
Er zijn ook een paar belastingvoordelen aan een bedrijf in Estland oprichten. Zo betaal je geen belasting over je winst, zolang je die maar in je bedrijf houdt of gebruikt om opnieuw te investeren. Alleen salaris of dividend uitkeren wordt belast. En dat salaris wat je als werknemer aan jezelf uitkeert is niet in Estland belast, maar in het land van je "tax residency".
Dit klinkt als de voordelen die je in NL hebt als je een BV bent gestart. Ik werk nu als ZZP-er, maar dat zal gegeven de omzet volgend jaar wel een BV worden. Zou dit dan interessanter zijn?

Ik zie met name problemen als ik hier een huis wil kopen, en dan ineens kom aanzetten met allemaal papieren van mijn Estse bedrijf waaruit dan zogenaamd de omzet moet blijken :-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Siask
  • Nu online
quote:
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:58:
Wat nu als je op papier gewoon verhuist naar je ouders, je dus nooit uitschrijft in Nederland en ook gewoon je bedrijf hier houdt? M.a.w., je bent gewoon lang op vakantie in Oostenrijk.
Ik mag toch hopen dat ook de partners van de leden van ons diplomatencorps van onbesproken gedrag zijn.

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Wait, wut?

quote:
Siask schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:26:
[...]

Ik mag toch hopen dat ook de partners van de leden van ons diplomatencorps van onbesproken gedrag zijn.
De vraag is, wat is er mis met deze constructie?

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:43
quote:
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:34:
[...]

Wanneer je >3 maanden naar het buitenland gaat, ben je verplicht je in te schrijven in het land. En uit te schrijven in je huidige woonplaats.

Dus wat zou er mis zijn met je woonadres registeren waar je niet woont....?

p.s. was het niet zeer recent in het nieuws dat Estland alle postbusbedrijven er uit gaat gooien?

EDIT - oh nee, dat was Letland. Ik zou er wel een beetje rekening mee houden dat dat een landje kan overwaaien natuurlijk.

Intelligo wijzigde deze reactie 27-04-2018 12:42 (11%)

Woont in Helsinki

• Siask
  • Nu online
quote:
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:34:
Nou, om maar eens een Oostenrijkse website te citeren:
quote:
Der Hauptwohnsitz eines Menschen bezeichnet jenen Ort der Unterkunft, der als Mittelpunkt der Lebensbeziehungen der Unterkunftnehmerin/des Unterkunftnehmers gilt.
Hier is de bron.

Het begrip 'meerdere woonplaatsen' is volgens mij in het Nederlandse recht niet gedefiniëerd.

• Carnoustie
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:58
quote:
Intelligo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:39:
[...]

Wanneer je >3 maanden naar het buitenland gaat, ben je verplicht je in te schrijven in het land. En uit te schrijven in je huidige woonplaats.

Een van de "dingetjes" is natuurlijk dat je zo onterecht AOW-rechten opbouwt. Letterlijk fraude dus...

• SeatRider
  • Nu online

SeatRider

Wait, wut?

quote:
Intelligo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:39:
[...]

LOL. OK, ik verblijf gecorrigeerd :-).

Overigens vind ik het ingeschreven staan in Estland en daar belasting betalen, terwijl je in Oostenrijk woont en werkt, dan net zo verwerpelijk.

• koesie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
quote:
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:58:
[...]

LOL. OK, ik verblijf gecorrigeerd :-).

Overigens vind ik het ingeschreven staan in Estland en daar belasting betalen, terwijl je in Oostenrijk woont en werkt, dan net zo verwerpelijk.
Je betaald belasting in het land waar je verblijft, zie de eerste post

• chow.monkey
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:06
Ik kick even dit topic omdat ik ook bezig ben hiermee. Ik woon inmiddels niet meer in Nederland maar wil middels een e-residency mij blijven richten op Europese klanten. Ik begrijp dat je alleen 20% dividendbelasting betaald en verder inkomstenbelasting in het land waar je woont. Nu kreeg ik van een jurist uit Estland het volgende.

Taxation of payments from Estonian company

There are different options for receiving income from your Estonian company. Each option is taxed differently.

Salary- salary is payment for working on the basis of employment contract. Salary is active income and therefore subject to income tax, social tax and other taxes related to employment. Taxation of salary takes place where the employee works. In case Estonian company hires an employee who works in Suriname for example, then no tax applies in Estonia. Estonian company must find out in Suriname how to pay taxes there. In some countries Estonian company has to register itself as employer and pay salary taxes. In some countries, employee can register non-resident employer and pay taxes himself, so there is no need to register Estonian company, but not in all countries. For example, in Estonia employee can not pay social tax, but can pay income tax. If you choose salary, then you should find out from authorities in Suriname about taxes.

Management fee- management fee is payment for performing management and administration functions in the company. Management fee is also active income and therefore subject to income tax, social tax and other taxes related to employment. Taxation of management fee takes place in Estonia. Personal income tax 20% must be paid in Estonia. In case you have valid social security in Suriname, then you need to present to Estonian tax office a form A1 which gives you social tax exemption in Estonia. Without such form A1, also social tax 33% must be paid in Estonia.

Dividend- dividend is distribution from the net profit of the company. It is passive income and therefore subject to income tax only. When company distributes dividend, then corporate income tax 20% is paid in Estonia and personal income tax is paid in your home country. In many countries, dividend tax rate is lower than usual income tax rate.
There are some rules in Estonia related to distribution of dividend.
First, company is eligible for distribution of dividend only after closing the financial year and filing the annual financial report to government. Distribution of profit from not closed financial year is not allowed, unless company has net profit from previous financial years. Closing financial year means that the annual report is prepared, approved and filed to the government. Together with the annual report, the board prepares the document for distribution. This document can also be prepared any other time after closing the financial year.
Second restriction is set for the amount of dividend. Payments shall not be made to shareholders if the net assets of the company based on the last approved financial annual report are, or after distribution would be less than the total of share capital and reserves.
Therefore not all payments from the company can be declared as dividend.

Je keert jezelf dus salaris uit en geen management fee afhankelijk van wat het meest gunstige is? Dat werkt anders dan in Nederland met een BV constructie?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Check de belastingverdragen tussen jouw woonland en Estland. Dat die 20% als voorheffing mag worden afgetrokken van je IInkomstenbelasting.

• chow.monkey
t_captain schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:17:
Checkmde belastingverdragen tussen jouw woonland en Eatland. Dat die 20% als voorheffing mag worden afgetrokken van je IInkomstenbelasting.
Er is tussen mijn woonland en Estland geen belastingverdrag. Wat gebeurd er dan. Ik ben in mijn woonland wel verplicht mijn wereldinkomen op te geven.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Dan is loon mogelijk gunstiger dan dividend, vanwege de mogelijke dubbele belastingheffing.

• chow.monkey
Ja dacht ik al. Maar Estland bemoeit zich daar verder niet mee toch? Ik ben als natuurlijk persoon zelf verantwoordelijk voor de fiscale afdracht in mijn woonland. Maar ben ik verplicht om ook een managementfee te rekenen waarbij de afdracht in Estland ligt? Daar zit bij mij de verwarring. Ik maak dat op uit dit schrijven van LeapIN.

If you have an Estonian company, then LeapIN will assume that the company is an Estonian tax resident. If you don't take any money out from your company, you don't need to pay any taxes from your income. You can keep the earned money on your company's account indefinitely and you won't be taxed on it. You only need to start paying taxes when you start taking money out from the company, meaning paying yourself a salary or take out dividends.

If you (as an individual) are a tax resident outside Estonia and you own and run a company which is a tax resident in Estonia, there are 3 options for receiving funds from your company:
• receive dividends (the corporate income tax rate is 20%, calculated as 20/80 from your taxable net payment, if you keep this money in your company e.g. reinvest, then no taxes apply)
• receive management board member salary (you would need to pay 20% personal income tax + 33% Estonian social tax, dont need to pay social tax if you already pay social tax in an EU or EEA country)
• receive employee salary (not taxed in Estonia, you would need to pay social taxes in your country of residence)

According to the existing law in Estonia, there's no obligation to pay any management board member salary, employee salary or take dividends. It's up to you how you combine them, taking into account your actual contribution to the business activities:
• keep all the money in the company and reinvest to boost your business or
• receive dividends + board member salary or
• receive dividends + board member salary + employee salary

Regarding the salary and taxes, to clarify, you cannot just pay an employee salary without paying a board member salary as well. As indicated in the guidelines, there's no need to pay a board member salary as long as you don't pay an employee salary either. But if you need to start paying out any salary, you're required to pay a board member salary first, and an employee salary alongside this if you wish.

Usually, people split the board member and employee salary with a 30/70 ratio. Our recommendation for the board member salary is minimum €250 net per month. You could keep the 30/70 ratio, but if the total sums paid as a salary exceed €2 000 per month, a lower proportion as the board member salary could be justified.

Regarding the nature of the latter functions, the board member salary can be stable
(€400-500 per month for instance), while the employee part can fluctuate, depending on the actual workload and revenues.

• Janoes100
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-09 21:14
chow.monkey schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:23:
Ja dacht ik al. Maar Estland bemoeit zich daar verder niet mee toch? Ik ben als natuurlijk persoon zelf verantwoordelijk voor de fiscale afdracht in mijn woonland. Maar ben ik verplicht om ook een managementfee te rekenen waarbij de afdracht in Estland ligt? Daar zit bij mij de verwarring. Ik maak dat op uit dit schrijven van LeapIN.

If you have an Estonian company, then LeapIN will assume that the company is an Estonian tax resident. If you don't take any money out from your company, you don't need to pay any taxes from your income. You can keep the earned money on your company's account indefinitely and you won't be taxed on it. You only need to start paying taxes when you start taking money out from the company, meaning paying yourself a salary or take out dividends.

If you (as an individual) are a tax resident outside Estonia and you own and run a company which is a tax resident in Estonia, there are 3 options for receiving funds from your company:
• receive dividends (the corporate income tax rate is 20%, calculated as 20/80 from your taxable net payment, if you keep this money in your company e.g. reinvest, then no taxes apply)
• receive management board member salary (you would need to pay 20% personal income tax + 33% Estonian social tax, dont need to pay social tax if you already pay social tax in an EU or EEA country)
• receive employee salary (not taxed in Estonia, you would need to pay social taxes in your country of residence)

According to the existing law in Estonia, there's no obligation to pay any management board member salary, employee salary or take dividends. It's up to you how you combine them, taking into account your actual contribution to the business activities:
• keep all the money in the company and reinvest to boost your business or
• receive dividends + board member salary or
• receive dividends + board member salary + employee salary

Regarding the salary and taxes, to clarify, you cannot just pay an employee salary without paying a board member salary as well. As indicated in the guidelines, there's no need to pay a board member salary as long as you don't pay an employee salary either. But if you need to start paying out any salary, you're required to pay a board member salary first, and an employee salary alongside this if you wish.

Usually, people split the board member and employee salary with a 30/70 ratio. Our recommendation for the board member salary is minimum €250 net per month. You could keep the 30/70 ratio, but if the total sums paid as a salary exceed €2 000 per month, a lower proportion as the board member salary could be justified.

Regarding the nature of the latter functions, the board member salary can be stable
(€400-500 per month for instance), while the employee part can fluctuate, depending on the actual workload and revenues.
Op het moment dat jij een employee salary uitkeert ben je inderdaad verplicht ook een board member salary uit te keren, het bedrag is overgens niet vastgesteld en het kan alletwee naar jezelf. Als je dus altijd ratio 30/70 aanhoud betaal je altijd 16% belasting in Estland. Dat vind ik wel een mooi bedrag ;)

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:49
^^- Juist voor de grotere inkomsten is Estland een mooi land, vanwege de flatrates. Diezelfde flatrates maakt het rekenen aan de werknemerskant erg eenvoudig tov het 4 (3) schijvensysteem in NL.

Daarnaast zijn de kosten voor het starten van AS of OU lager dan in NL (als je voor een BV gaat - ZZP of VOF kent een slecht vergelijkbare structuur)

Voor wie meer algemeen wil zien hoe "E-stonia" werkt: https://www.npostart.nl/zoeken?term=estland
(de VPRO Tegenlicht afleveringen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Chocolatier
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13-10 09:38
Interessant onderwerp.. Iemands hier ook ooit mee doorgegaan... Zou graag ervaringen willen weten.

Groet Chocolatier
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True