Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Keeper
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een e-residency in Estland en daar vervolgens een bedrijf opzetten?

Het lijkt me interessant hier een algemeen ervaringentopic van te maken, hoewel ik het nu start om advies te vragen voor mijn eigen situatie.

Achtergrondartikelen

Mijn situatie

Ik werk als ZZP-er in Nederland (freelance software development). Ik ben geïnteresseerd om me als e-resident in Estland aan te melden en hier ook een bedrijf te starten, omdat ik verwacht in de komende jaren veel in andere landen te wonen.

Ik heb https://www.leapin.eu gevonden die dit helemaal voor je kunnen regelen. Het is een kwestie van je aanmelden en na goedkeuring bij de lokale Estse ambassade je e-residency pakket (oa. smart card) op te halen zodat je bij alle diensten van Estland kan, en dus ook een bedrijf op te richten. Je moet alleen een keer naar Estland om een bankrekening te openen.

Er zijn ook een paar belastingvoordelen aan een bedrijf in Estland oprichten. Zo betaal je geen belasting over je winst, zolang je die maar in je bedrijf houdt of gebruikt om opnieuw te investeren. Alleen salaris of dividend uitkeren wordt belast. En dat salaris wat je als werknemer aan jezelf uitkeert is niet in Estland belast, maar in het land van je "tax residency".

Wat ik nu wil weten, zijn er Tweakers die deze route hebben gevolgd. Hoe was het? Ben je woonachtig in Nederland, of in het buitenland, of ben je een echte digital nomad zonder vast thuisland? Hoe doe jij het met inkomstenbelastingen, etc.