Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een e-residency in Estland en daar vervolgens een bedrijf opzetten?

Het lijkt me interessant hier een algemeen ervaringentopic van te maken, hoewel ik het nu start om advies te vragen voor mijn eigen situatie.

Achtergrondartikelen

Mijn situatie

Ik werk als ZZP-er in Nederland (freelance software development). Ik ben geïnteresseerd om me als e-resident in Estland aan te melden en hier ook een bedrijf te starten, omdat ik verwacht in de komende jaren veel in andere landen te wonen.

Ik heb https://www.leapin.eu gevonden die dit helemaal voor je kunnen regelen. Het is een kwestie van je aanmelden en na goedkeuring bij de lokale Estse ambassade je e-residency pakket (oa. smart card) op te halen zodat je bij alle diensten van Estland kan, en dus ook een bedrijf op te richten. Je moet alleen een keer naar Estland om een bankrekening te openen.

Er zijn ook een paar belastingvoordelen aan een bedrijf in Estland oprichten. Zo betaal je geen belasting over je winst, zolang je die maar in je bedrijf houdt of gebruikt om opnieuw te investeren. Alleen salaris of dividend uitkeren wordt belast. En dat salaris wat je als werknemer aan jezelf uitkeert is niet in Estland belast, maar in het land van je "tax residency".

Wat ik nu wil weten, zijn er Tweakers die deze route hebben gevolgd. Hoe was het? Ben je woonachtig in Nederland, of in het buitenland, of ben je een echte digital nomad zonder vast thuisland? Hoe doe jij het met inkomstenbelastingen, etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Keeper op 03-06-2018 14:00 . Reden: Persoonlijke situatie iets minder herkenbaar gemaajt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:12:
Je moet alleen een keer naar Estland om een bankrekening te openen.
Naar Estland gaan hoeft niet eens meer: https://www.zdnet.com/art...unts-without-going-there/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online
Klopt! Alleen Holvi kost 35 euro/maand vs 2 euro/maand bij LHV Bank. Daarnaast valt Holvi niet onder het depositogarantiestelsel.

Zie meer verschillen hier https://www.leapin.eu/faq...fferences-between-banking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Ik heb om deze reden een BV opgericht. Was toendertijd best een investering (kapitaal van 40k gulden - 18k euro nodig). Tegenwoordig kost dit geen drol, buiten de aktes bij notaris.
Je krijgt er wel administratie bij - jaarlijks de Vpb (kan niet meer met je privé samen) en de deponeringen bij KvK.

De BV vestig je dan bij paps en/of mams en of schoonpaps/mams. Post e.d. via postbus en forwarder.

E-residency in een ander land; je moet wel goed op de hoogte zijn van de geldende regels en mogelijkheden; vandaar dat ik lekker chauvinistisch in Holland gebleven ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:32
Eventueel kan je nog voor kiezen om de BV op een Regus vestiging te laten registeren.
Wanneer je je ouders niet mee wil belasten.

Zij kunnen ook de post doorsturen voor je indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

En zoals als eens eerder genoemd in dit onderdeel van het forum, er is m.i. geen reden dat je beslist een Estse bankrekening nodig hebt voor een zakelijke entiteit uit Estland.

Binnen de Europese Unie gelden gewoon de Vier Vrijheden, dus je kunt bankieren waar je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:23:
En zoals als eens eerder genoemd in dit onderdeel van het forum, er is m.i. geen reden dat je beslist een Estse bankrekening nodig hebt voor een zakelijke entiteit uit Estland.

Binnen de Europese Unie gelden gewoon de Vier Vrijheden, dus je kunt bankieren waar je maar wilt.
Dat kan zijn, maar je moet ook je aandelen volstorten en dat kan (momenteel) alleen op een Estse bankrekening:
Can I pay share capital into a foreign business bank account or payment services provider's account?
At the moment, it does not make sense to make a share capital payment to your company’s foreign business bank or payment services provider (e.g. Transferwise, Holvi etc) account, because Estonian authorities accept only an Estonian business bank accounts as the destination for share capital payments. In theory it is possible, but it has not yet been implemented in practice.
waal70 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:27:
De BV vestig je dan bij paps en/of mams en of schoonpaps/mams. Post e.d. via postbus en forwarder.
Heb ik ook onderzocht (en heb zelfs nog een holding BV in de lucht van eerder project), maar dan moet je officieel wel een directeur aanstellen die in Nederland woonachtig is. Via directiestatuut kan je dan wel diens macht/invloed beperken.

[ Voor 18% gewijzigd door Keeper op 26-04-2018 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 17:52:
Dat kan zijn, maar je moet ook je aandelen volstorten en dat kan (momenteel) alleen op een Estse bankrekening:
Gelukkig kan dat volstorten 10 jaar uitgesteld worden.

Op zich heb je gelijk dat je praktisch alleen van een Estse rekening volstorten kunt, maar niet omdat de Estse overheid dat niet toestaat, maar omdat alleen Estse banken die betalingsvorm aanbieden (voornamelijk bestaande uit een certificaat in het Ests). Je kunt echter ook het certificaat van een buitenlandse bank krijgen en dat beëdigd laten vertalen naar het Ests.

Bron voor deze wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Keeper schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:12:

Dit is eigenlijk wel vervelend, want nu moet ik dus mijn bedrijf in Nederland afsluiten en in Oostenrijk opnieuw starten. De kans is echter zeker aanwezig dat we hierna weer naar een ander land gaan, en dan begint het feest weer opnieuw. Ik heb eigenlijk geen zin om elke x jaar de tijd, moeite en kosten te maken om weer helemaal opnieuw een bedrijf te registren, om vervolgens als ik terug in Nederland ben weer mijn oude eenmanszaak nieuw leven in te blazen.
Wat nu als je op papier gewoon verhuist naar je ouders, je dus nooit uitschrijft in Nederland en ook gewoon je bedrijf hier houdt? M.a.w., je bent gewoon lang op vakantie in Oostenrijk.
Er zijn ook een paar belastingvoordelen aan een bedrijf in Estland oprichten. Zo betaal je geen belasting over je winst, zolang je die maar in je bedrijf houdt of gebruikt om opnieuw te investeren. Alleen salaris of dividend uitkeren wordt belast. En dat salaris wat je als werknemer aan jezelf uitkeert is niet in Estland belast, maar in het land van je "tax residency".
Dit klinkt als de voordelen die je in NL hebt als je een BV bent gestart. Ik werk nu als ZZP-er, maar dat zal gegeven de omzet volgend jaar wel een BV worden. Zou dit dan interessanter zijn?

Ik zie met name problemen als ik hier een huis wil kopen, en dan ineens kom aanzetten met allemaal papieren van mijn Estse bedrijf waaruit dan zogenaamd de omzet moet blijken :-).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:58:
Wat nu als je op papier gewoon verhuist naar je ouders, je dus nooit uitschrijft in Nederland en ook gewoon je bedrijf hier houdt? M.a.w., je bent gewoon lang op vakantie in Oostenrijk.
Ik mag toch hopen dat ook de partners van de leden van ons diplomatencorps van onbesproken gedrag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 567735 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:26:
[...]

Ik mag toch hopen dat ook de partners van de leden van ons diplomatencorps van onbesproken gedrag zijn.
De vraag is, wat is er mis met deze constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:34:
[...]

Wanneer je >3 maanden naar het buitenland gaat, ben je verplicht je in te schrijven in het land. En uit te schrijven in je huidige woonplaats.

Dus wat zou er mis zijn met je woonadres registeren waar je niet woont....?

p.s. was het niet zeer recent in het nieuws dat Estland alle postbusbedrijven er uit gaat gooien?

EDIT - oh nee, dat was Letland. Ik zou er wel een beetje rekening mee houden dat dat een landje kan overwaaien natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 27-04-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:34:
Nou, om maar eens een Oostenrijkse website te citeren:
Der Hauptwohnsitz eines Menschen bezeichnet jenen Ort der Unterkunft, der als Mittelpunkt der Lebensbeziehungen der Unterkunftnehmerin/des Unterkunftnehmers gilt.
Hier is de bron.

Het begrip 'meerdere woonplaatsen' is volgens mij in het Nederlandse recht niet gedefiniëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-05 07:27
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:39:
[...]

Wanneer je >3 maanden naar het buitenland gaat, ben je verplicht je in te schrijven in het land. En uit te schrijven in je huidige woonplaats.

Een van de "dingetjes" is natuurlijk dat je zo onterecht AOW-rechten opbouwt. Letterlijk fraude dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

[...]

LOL. OK, ik verblijf gecorrigeerd :-).

Overigens vind ik het ingeschreven staan in Estland en daar belasting betalen, terwijl je in Oostenrijk woont en werkt, dan net zo verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 12:58:
[...]

LOL. OK, ik verblijf gecorrigeerd :-).

Overigens vind ik het ingeschreven staan in Estland en daar belasting betalen, terwijl je in Oostenrijk woont en werkt, dan net zo verwerpelijk.
Je betaald belasting in het land waar je verblijft, zie de eerste post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chow.monkey
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06-2020
Ik kick even dit topic omdat ik ook bezig ben hiermee. Ik woon inmiddels niet meer in Nederland maar wil middels een e-residency mij blijven richten op Europese klanten. Ik begrijp dat je alleen 20% dividendbelasting betaald en verder inkomstenbelasting in het land waar je woont. Nu kreeg ik van een jurist uit Estland het volgende.

Taxation of payments from Estonian company

There are different options for receiving income from your Estonian company. Each option is taxed differently.

Salary- salary is payment for working on the basis of employment contract. Salary is active income and therefore subject to income tax, social tax and other taxes related to employment. Taxation of salary takes place where the employee works. In case Estonian company hires an employee who works in Suriname for example, then no tax applies in Estonia. Estonian company must find out in Suriname how to pay taxes there. In some countries Estonian company has to register itself as employer and pay salary taxes. In some countries, employee can register non-resident employer and pay taxes himself, so there is no need to register Estonian company, but not in all countries. For example, in Estonia employee can not pay social tax, but can pay income tax. If you choose salary, then you should find out from authorities in Suriname about taxes.

Management fee- management fee is payment for performing management and administration functions in the company. Management fee is also active income and therefore subject to income tax, social tax and other taxes related to employment. Taxation of management fee takes place in Estonia. Personal income tax 20% must be paid in Estonia. In case you have valid social security in Suriname, then you need to present to Estonian tax office a form A1 which gives you social tax exemption in Estonia. Without such form A1, also social tax 33% must be paid in Estonia.

Dividend- dividend is distribution from the net profit of the company. It is passive income and therefore subject to income tax only. When company distributes dividend, then corporate income tax 20% is paid in Estonia and personal income tax is paid in your home country. In many countries, dividend tax rate is lower than usual income tax rate.
There are some rules in Estonia related to distribution of dividend.
First, company is eligible for distribution of dividend only after closing the financial year and filing the annual financial report to government. Distribution of profit from not closed financial year is not allowed, unless company has net profit from previous financial years. Closing financial year means that the annual report is prepared, approved and filed to the government. Together with the annual report, the board prepares the document for distribution. This document can also be prepared any other time after closing the financial year.
Second restriction is set for the amount of dividend. Payments shall not be made to shareholders if the net assets of the company based on the last approved financial annual report are, or after distribution would be less than the total of share capital and reserves.
Therefore not all payments from the company can be declared as dividend.

Je keert jezelf dus salaris uit en geen management fee afhankelijk van wat het meest gunstige is? Dat werkt anders dan in Nederland met een BV constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Check de belastingverdragen tussen jouw woonland en Estland. Dat die 20% als voorheffing mag worden afgetrokken van je IInkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chow.monkey
t_captain schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:17:
Checkmde belastingverdragen tussen jouw woonland en Eatland. Dat die 20% als voorheffing mag worden afgetrokken van je IInkomstenbelasting.
Er is tussen mijn woonland en Estland geen belastingverdrag. Wat gebeurd er dan. Ik ben in mijn woonland wel verplicht mijn wereldinkomen op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dan is loon mogelijk gunstiger dan dividend, vanwege de mogelijke dubbele belastingheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chow.monkey
Ja dacht ik al. Maar Estland bemoeit zich daar verder niet mee toch? Ik ben als natuurlijk persoon zelf verantwoordelijk voor de fiscale afdracht in mijn woonland. Maar ben ik verplicht om ook een managementfee te rekenen waarbij de afdracht in Estland ligt? Daar zit bij mij de verwarring. Ik maak dat op uit dit schrijven van LeapIN.

If you have an Estonian company, then LeapIN will assume that the company is an Estonian tax resident. If you don't take any money out from your company, you don't need to pay any taxes from your income. You can keep the earned money on your company's account indefinitely and you won't be taxed on it. You only need to start paying taxes when you start taking money out from the company, meaning paying yourself a salary or take out dividends.

If you (as an individual) are a tax resident outside Estonia and you own and run a company which is a tax resident in Estonia, there are 3 options for receiving funds from your company:
• receive dividends (the corporate income tax rate is 20%, calculated as 20/80 from your taxable net payment, if you keep this money in your company e.g. reinvest, then no taxes apply)
• receive management board member salary (you would need to pay 20% personal income tax + 33% Estonian social tax, dont need to pay social tax if you already pay social tax in an EU or EEA country)
• receive employee salary (not taxed in Estonia, you would need to pay social taxes in your country of residence)

According to the existing law in Estonia, there's no obligation to pay any management board member salary, employee salary or take dividends. It's up to you how you combine them, taking into account your actual contribution to the business activities:
• keep all the money in the company and reinvest to boost your business or
• receive dividends + board member salary or
• receive dividends + board member salary + employee salary

Regarding the salary and taxes, to clarify, you cannot just pay an employee salary without paying a board member salary as well. As indicated in the guidelines, there's no need to pay a board member salary as long as you don't pay an employee salary either. But if you need to start paying out any salary, you're required to pay a board member salary first, and an employee salary alongside this if you wish.

Usually, people split the board member and employee salary with a 30/70 ratio. Our recommendation for the board member salary is minimum €250 net per month. You could keep the 30/70 ratio, but if the total sums paid as a salary exceed €2 000 per month, a lower proportion as the board member salary could be justified.

Regarding the nature of the latter functions, the board member salary can be stable
(€400-500 per month for instance), while the employee part can fluctuate, depending on the actual workload and revenues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1189226

chow.monkey schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:23:
Ja dacht ik al. Maar Estland bemoeit zich daar verder niet mee toch? Ik ben als natuurlijk persoon zelf verantwoordelijk voor de fiscale afdracht in mijn woonland. Maar ben ik verplicht om ook een managementfee te rekenen waarbij de afdracht in Estland ligt? Daar zit bij mij de verwarring. Ik maak dat op uit dit schrijven van LeapIN.

If you have an Estonian company, then LeapIN will assume that the company is an Estonian tax resident. If you don't take any money out from your company, you don't need to pay any taxes from your income. You can keep the earned money on your company's account indefinitely and you won't be taxed on it. You only need to start paying taxes when you start taking money out from the company, meaning paying yourself a salary or take out dividends.

If you (as an individual) are a tax resident outside Estonia and you own and run a company which is a tax resident in Estonia, there are 3 options for receiving funds from your company:
• receive dividends (the corporate income tax rate is 20%, calculated as 20/80 from your taxable net payment, if you keep this money in your company e.g. reinvest, then no taxes apply)
• receive management board member salary (you would need to pay 20% personal income tax + 33% Estonian social tax, dont need to pay social tax if you already pay social tax in an EU or EEA country)
• receive employee salary (not taxed in Estonia, you would need to pay social taxes in your country of residence)

According to the existing law in Estonia, there's no obligation to pay any management board member salary, employee salary or take dividends. It's up to you how you combine them, taking into account your actual contribution to the business activities:
• keep all the money in the company and reinvest to boost your business or
• receive dividends + board member salary or
• receive dividends + board member salary + employee salary

Regarding the salary and taxes, to clarify, you cannot just pay an employee salary without paying a board member salary as well. As indicated in the guidelines, there's no need to pay a board member salary as long as you don't pay an employee salary either. But if you need to start paying out any salary, you're required to pay a board member salary first, and an employee salary alongside this if you wish.

Usually, people split the board member and employee salary with a 30/70 ratio. Our recommendation for the board member salary is minimum €250 net per month. You could keep the 30/70 ratio, but if the total sums paid as a salary exceed €2 000 per month, a lower proportion as the board member salary could be justified.

Regarding the nature of the latter functions, the board member salary can be stable
(€400-500 per month for instance), while the employee part can fluctuate, depending on the actual workload and revenues.
Op het moment dat jij een employee salary uitkeert ben je inderdaad verplicht ook een board member salary uit te keren, het bedrag is overgens niet vastgesteld en het kan alletwee naar jezelf. Als je dus altijd ratio 30/70 aanhoud betaal je altijd 16% belasting in Estland. Dat vind ik wel een mooi bedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:27
^^- Juist voor de grotere inkomsten is Estland een mooi land, vanwege de flatrates. Diezelfde flatrates maakt het rekenen aan de werknemerskant erg eenvoudig tov het 4 (3) schijvensysteem in NL.

Daarnaast zijn de kosten voor het starten van AS of OU lager dan in NL (als je voor een BV gaat - ZZP of VOF kent een slecht vergelijkbare structuur)

Voor wie meer algemeen wil zien hoe "E-stonia" werkt: https://www.npostart.nl/zoeken?term=estland
(de VPRO Tegenlicht afleveringen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1262080

Interessant onderwerp.. Iemands hier ook ooit mee doorgegaan... Zou graag ervaringen willen weten.

Groet Chocolatier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennl
  • Laatst online: 06-10-2020
Het is hier al een tijdje stil rond...

Als ik het goed begrijp betaal je geen taksen in Estland zolang je niks van je winst uit je bedrijf haalt. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de impact op de personenbelasting in België wanneer je geld uit je bedrijf in Estland haalt... Je betaalt dus 20% taksen in Estland, hoeveel word je nog extra belast in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
glennl schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:30:
Het is hier al een tijdje stil rond...

Als ik het goed begrijp betaal je geen taksen in Estland zolang je niks van je winst uit je bedrijf haalt. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, is de impact op de personenbelasting in België wanneer je geld uit je bedrijf in Estland haalt... Je betaalt dus 20% taksen in Estland, hoeveel word je nog extra belast in België?
Je schiet er weinig mee op zolang je vanuit België/NL werkt: je wordt belast waar je de werkzaamheden uitvoert. Landen met hoge belastingtarieven zoals België/NL/DE dekken zich tegen dit soort constructies in. Een tarief van 20% vind ik niet eens zo laag, het lage vennootschapsbelasting tarief in NL is 16%.

Ik heb de laatste tijd nog wat zitten kijken: Roemenië lijkt op het moment het gunstigste te zijn: 3% vennootschapsbelasting tot 1 miljoen euro omzet en 5% persoonlijke dividendbelasting. Totaal net geen 8%. Wel interessant voor freelance software ontwikkelaars/app ontwikkelaars etc. Moet je alleen wel in Roemenië willen wonen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennl
gold_dust schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:15:
[...]
Je schiet er weinig mee op zolang je vanuit België/NL werkt: je wordt belast waar je de werkzaamheden uitvoert.
Ben je hier zeker van? Er is een akkoord tussen België en Estland om net die dubbele taxatie te vermijden:
https://www.emta.ee/sites...ts/kingdom_of_belgium.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
glennl schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:18:
Ben je hier zeker van? Er is een akkoord tussen België en Estland om net die dubbele taxatie te vermijden:
https://www.emta.ee/sites...ts/kingdom_of_belgium.pdf
Er wordt gekeken naar de feitelijke situatie, je werkt vanuit België dus daar wordt je belast. Niet waar je je bedrijf aanmeldt, dan zou iedereen z'n bedrijf in landen met lage belasting tarieven aanmelden. Het wordt pas interessant als je de werkzaamheden vanuit Estland gaat uitvoeren of daar een vaste inrichting opent. Zoals gezegd, Estland is niet het meest optimaal.

Je kan wel degelijk profiteren van lagere belastingtarieven, dat doe ik nu ook, maar dan moet je wel verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het eerste waar je in dit soort verdragen naar moet kijken is residency. Staat keurig in de link hierboven.

Hier blijkt ook direct uit dat een bedrijf elders registreren op zichzelf onvoldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Afgelopen week heeft Estland een nieuwe wet aangenomen die voor TS en Glennl interessant kunnen zijn.

Voorwaarde: De persoon is actief in een beroep die uitgevoerd kan worden op basis van geen fysieke aanwezigheid (programmeur bijvoorbeeld).
Voordeel: De hoofdactiviteit kan naar Estland verplaatst worden en daar belast worden.

Meer informatie volgt hopelijk deze week via staatsmedia err (Google news err eesti)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49

LankHoar

Langharig tuig

D_Jeff schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:42:
Afgelopen week heeft Estland een nieuwe wet aangenomen die voor TS en Glennl interessant kunnen zijn.

Voorwaarde: De persoon is actief in een beroep die uitgevoerd kan worden op basis van geen fysieke aanwezigheid (programmeur bijvoorbeeld).
Voordeel: De hoofdactiviteit kan naar Estland verplaatst worden en daar belast worden.

Meer informatie volgt hopelijk deze week via staatsmedia err (Google news err eesti)
Leuk dat je belasting kunt betalen in Estland, maar betekend dat dan dat je geen belasting meer hoeft te betalen in het land waar je op dat moment woont? Bijvoorbeeld in Nederland wonen, in Estland verdienen maar geld spenderen in Nederland?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dan moet het land waar je daadwerkelijk in woont er ook wel aan meedoen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-02 00:31
Interessant topic :)

Ik wil een eigen bedrijf starten dat enkel diensten verleend (training, advies, elektrische schema's, ...).

Probleem is een beetje dat ik in een scheiding zit en om diverse redenen is het niet handig dat mijn bedrijf een Belgische BTW nummer heeft.
Via een podcast kwam ik te weten dat Estland het digitaal voor elkaar heeft om een bedrijf te kunnen runnen zonder daar fysiek aanwezig hoeven te zijn en van de informatie die ik kan vinden lijkt dat inderdaad zo te zijn.
Ik kijk dus naar Estland momenteel, maar een ander suggesties ook welkom (sporadische fysieke verplaatsing tot 1200km zie ik nog zitten :9)

Mijn activiteiten spelen zich dus altijd in België af (na mijn voltijdse job) en ik wil de inkomsten hieruit gewoon op een legale manier kunnen verwerven.

Het hele belastingsverhaal lijkt me nog wat vaag en zo te zien ben ik daar niet alleen in...
Klopt wat ik hieronder verzameld heb :?
  • Te betalen belastingen op dividend in Estland
  • --> Voor mij is het prima om mezelf dividend uit te keren, maar hoe komt dat uiteindelijk op de belastingsaangifte terecht? Ik vermoed via vak VII? En waar wordt die roerende voorheffing dan ingehouden en aan hoeveel?
  • Te betalen belasting op prestaties?
  • --> Ik neem aan dat de klant dit betaalt, maar is dat dan BTW die in België geldt? Op goederen is deze verlegd neem ik aan (0%)?
  • Te betalen sociale zekerheid?
  • --> ik neem aan dat die toch ook ergens moet betaald worden?
Mist er nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennl

Interessant... Is hier al meer nieuws over? Maar zolang BE/NL niet meedoen maakt het dus geen verschil want dan wordt je nog steeds dubbel belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yared
  • Laatst online: 18-01 18:40

yared

No Scope, Bitch!

Zal dit topic eens herstarten aangezien ik op dit moment mbv een fiscalist bezig ben mijn bedrijf te verhuizen naar Estland/Estonia en graag van mensen ervaringen wil horen.

Het obstakel waar we op dit moment tegen aan lopen is het vinden van een bank. Eentje waarbij je gewoon net als bij de ING je normale bankzaken digitaal kunt regelen en een pinpas krijgt die je overal kunt gebruiken. Niks aparts, gewoon gebruik zoals je nu ook alles in Nederland doet.

Als iemand hier suggesties voor heeft?

Holvi gaat het hem niet worden. Een Maestro kaart is niet hetzelfde als een pinpas, meer een creditcard met extra kosten. Idem voor N26, zelfde idee als Holvi. Correct me if I'm wrong, natuurlijk O-)

Monzo, TransferWise, Revolut en Tide vallen straks buiten de EU (beide UK)

Zal nog meer updates plaatsen zolang hier geen reactie is.

[ Voor 8% gewijzigd door yared op 19-12-2020 15:38 ]

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39
@yared Probleem is ook een beetje dat een 'pinpas' zoals dat in Nederland bestaat niet echt bestaat in de rest van de wereld. Andere landen gebruiken of een debitcard (creditcard systeem maar, je leent het geld niet en is direct aan je rekening gekoppeld) of een creditcard heeft.

Maestro (van MasterCard) is juist de uitgever van de Nederlandse passen en dat is eigenlijk dus wel wat je zoekt en anders zoek je dus eigenlijk gewoon een debitcard. Volgens mij hebben andere landen praktisch niet het Nederlandse systeem (behalve voor kinderrekeningen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

ex87 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:37:
@yared Probleem is ook een beetje dat een 'pinpas' zoals dat in Nederland bestaat niet echt bestaat in de rest van de wereld. Andere landen gebruiken of een debitcard (creditcard systeem maar, je leent het geld niet en is direct aan je rekening gekoppeld) of een creditcard heeft.

Maestro (van MasterCard) is juist de uitgever van de Nederlandse passen en dat is eigenlijk dus wel wat je zoekt en anders zoek je dus eigenlijk gewoon een debitcard. Volgens mij hebben andere landen praktisch niet het Nederlandse systeem (behalve voor kinderrekeningen).
Ik snap wat je bedoeld maar In Nederland hebben we juist geen credit cards, maar debit cards met een directe koppeling aan je bankrekening. Voor Credit cards, krediet heb je toestemming nodig van de BKR dus ze zijn verboden in Nederland (en enkele andere Europese landen vandaar dat Prepaid heel populair is daar).

Maar ongeacht welk type het is, het gaat mij om het gebruik, gemak en de kosten ervan.

Ben nu flinke stap verder met de banken nav deze twee artikelen;
https://yourcompanyinesto...-your-company-in-estonia/
https://yourcompanyinesto...-bank-account-in-estonia/
Beide zijn alweer wat ouder en de e-residency regels voor Estonia veranderen regelmatig edoch dit heeft mij drie banken opgeleverd;

https://www.swedbank.ee/p...ccounts/becomeOurCustomer
https://www.seb.ee/eng/bu...nsactions/current-account
https://www.lhv.ee/en/daily-banking

LHV komt echt stukken beter uit de bus echter ze zeggen in de mogelijk achterhaalde informatie dat je nog daadwerkelijk langs moet komen. Dat staat op mijn agenda om verder uit te zoeken. Ivm Covid en bovengenoemde snelle wijzigingen is dit mogelijk ook niet meer nodig.

Ben alleen beetje gaar van lezen dus komt andere keer weer :+

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:39
yared schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:46:
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar In Nederland hebben we juist geen credit cards, maar debit cards met een directe koppeling aan je bankrekening. Voor Credit cards, krediet heb je toestemming nodig van de BKR dus ze zijn verboden in Nederland (en enkele andere Europese landen vandaar dat Prepaid heel populair is daar).
Creditcards zijn verboden in NL? Huh? In NL (en sommige andere EU landen) heb je geen debitcard maar een Maestro pinpas, dit werkt compleet anders dan de rest van de wereld die je vaak gewoon een debitcard van MasterCard of Visa geven. Het verschil staat hier redelijk ok uitlegt: https://www.debitcard.nl/wat-is-een-debit-card/ maar het is gewoon een ander betaal netwerk.

Dus als je een bank zoekt met specifiek een 'Nederlandse' pinkaart dan zoek je dus een digitale bank met Maestro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:03
Voor mij speelt dit ook al een tijd, voornamelijk over verkoop van virtuele goederen.
Ik heb ook gekeken naar USA/Delaware.

Ik vraag me echter wel af hoe het zit met belastingaangifte in Estland, hoe moet je dat doen?
(want ook al betaal je niks, kan me voorstellen dat je wel aangifte moet doen)

Hier een stukje over kosten die je mag opvoeren in het bedrijf, beetje hetzelfde als nederland;
https://yourcompanyinesto...ctible-business-expenses/

Volgens deze pagina lijkt het alsof je in Nederland BTW en Vennootschapsbelasting betaald. Wat het doel wellicht ook wel voorbij zou gaan.
Vennootschapsbelasting in Estland is 20% van het uitgekeerde bedrag volgens deze pagina.
Het lijkt geen voordeel te bieden?

[ Voor 46% gewijzigd door Bender op 03-03-2021 00:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
Swedbank komt het dichtst in de buurt van de ING.
Hebben verschillende pakketten, waarbij een debitcard de standaard is.
Ik vind Swedbank ook vrij duur tov ING, maar bespaard gekkigheid die LHV af en toe heeft (onderhoudswerkzaamheden die op donderdagmiddag starten en pas zaterdag gereed zijn, transacties naar ING die 3 werkdagen duren, enz)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Sinds een week heb ik mijn e-residency binnen en de volgende stap is het oprichten van een bedrijf.

Omdat alles rondom e-residency enorm veel veranderd is de afgelopen tijd, met name het afgelopen jaar, ben ik benieuwd en op zoek naar ervaringen en mensen die ook als e-resident een bedrijf hebben opgericht.
Om je een idee te geven hoe snel dingen veranderen;
- Zojuist mijn .ee email forwarding aangezet naar mijn dagelijkse email en moet dit half in de oude en half in de nieuwe e-portal doen.
- Op dit moment moet je nog binnen 6 maanden in Estonia/Estland langs om je bankrekening volledig te activeren maar Estoniaase banken zoals LHV overwegen nu om de accrediting van e-residency over te nemen. Dan hoef je helemaal 'de deur niet meer uit', echter 2 maanden terug was het antwoord nog; gaan we niet doen.
- Je e-residency registratie is nu volledig overgenomen door de Estonian Police and Border patrol en duurt nog geen 20 minuten en binnen 2 weken kan alles geregeld zijn.
Wie is er al een e-resident en wie wil er eens hardop (voice) praten hierover.

Vragen:
1> Ikzelf heb nog veel vragen over 'Permanent Establishment' waar ook mijn fiscalist/accountant niet uitkomt en ook een partij als 1Office geen simpel antwoord kan geven.

Mijn werkgever(s) is in principe een en hetzelfde bedrijf gevestigd in meerdere landen echter ik factureer maandelijks (ondanks dat ze mij zien als vaste werknemer/fulltime FTE) naar de US.

Via mijn nog op te richten Estlandse bedrijf wil ik mijzelf een minimum loon uitbetalen (belast via schijf 1 in NL) en de rest blijft onder zover ik weet, de belastingwetgeving van Estonia vallen. US of de landen waar mijn werkgever gevestigd is, zou in dit verhaal verder niet voorkomen echter Permanent Establishment maakt het erg verwarrend.

2> Bank, Ik zou graag gebruik maken van EN 1Office EN LHV als bank. Natuurlijk wordt die combinatie niet aangeboden :F
1Office maakt gebruikt van Wise en Payoneer welke geen volledige bankdiensten aanbieden en een soort van veredelde betalingsplatformen zijn. LHV daarentegen kan ik tzt ook terecht om een hypotheek, verzekering, etc af te sluiten. Wat te doen?!

Wie is er al een e-resident en wil/kan hierover een keer praten?
Heb ontdekt dat je wel tonnen aan informatie tot je kan nemen, maar echt de antwoorden verzuipen in al die tekst/info. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@yared
Ik wil je nog even op 1 puntje wijzen:
Het min. loon ligt op 600 euro / bruto in Estland, hier is dat ondertussen 1700 euro/bruto (afgerond, per maand).

Voor mij is een beetje verwarrend welke je bedoeld.
---
Qua bank: LHV is daar wel een grotere speler. Waarom geen Swedbank?
Het laatste jaar is bij Swedbank de tarievenstructuur aardig op de schop gegaan, waar het samengevat op neer komt: Betaalpakket iets duurder, maar meer "all-you-can-eat".

Om een voorbeeld te geven, voor de aanpassing:
Transfer naar buitenlandse bank? 38 cent (plus toeslag van 2,5% bij bedragen boven 5k euro)
Die is nu volledig vervallen voor EURO transacties (van en naar EU/EER-landen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Swedbank is een kandidaat, moet hier nog wat dieper induiken want ook dit verandert continu.

Met minimum loon bedoel ik niet wettelijk maar wat ik maandelijks zelf aan vaste kosten heb die niet via de zakelijke rekening kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:32
Werd op deze constructie gewezen door een post op Reddit, en kon me herinneren dat ik ooit op Tweakers iets voorbij zag komen.

Nu ben ik mij aan het verdiepen in e-residency in Estland. Wat achtergrondinfo: ik werk nu nog bij een werkgever in Zweden en woon hier ook, maar ga binnenkort een eigen vestiging openen in Zweden met klanten uit Scandinavië. Alle werknemers (2 + ikzelf, totaal 3) gaan betaald worden via een payroller door een moederbedrijf uit Duitsland, wat erg prijzig is.

Door de post op Reddit werd ik gewezen op het feit dat deze constructie met Estland stukken goedkoper schijnt te zijn, echter is er 1 ding wat ik niet begrijp. Je moet belasting betalen in het land waar je woont, in mijn geval dus Zweden. Nu ik in Zweden woon en hier ook belastingplichtig ben, op welke manier is het dan voordelig om een Ests bedrijf op te richten? Als het gaat om corporate tax, dan moet ik dat in Zweden betalen, ondanks dat er een belastingverdrag is tussen Zweden en Estland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je hebt er niks aan als je gewoon full-time ergens bent gevestigd, alleen als je bijv. als digital nomad oid door het leven gaat en nergens belastingplichtig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Hielko schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:44:
Je hebt er niks aan als je gewoon full-time ergens bent gevestigd, alleen als je bijv. als digital nomad oid door het leven gaat en nergens belastingplichtig bent.
Dacht ik inderdaad al, maar dit antwoord is op een of andere manier lastig bevestigd te krijgen door de mensen die deze constructie aanbevelen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Er zullen waarschijnlijk de nodigen tussen zitten die over de randjes kleuren van wat is toegestaan, en dat niet al te graag willen toegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
@Orangelights23 Je zal helaas ook belasting moeten afdragen in Estland. Dat geld dan alleen voor de zakelijke activiteit (winsten/kosten), voor de werknemers geld dat je de sociale lasten afdraagt in het land waar zij "op kantoor zitten".

Het scheelt wel dat de belastingtarieven in Estland redelijk gunstig zijn tov NL / FIN / SE / DK.

Andere optie kan zijn om de payrolling te laten uitvoeren in Estland of Letland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Orangelights23 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:39:
Werd op deze constructie gewezen door een post op Reddit, en kon me herinneren dat ik ooit op Tweakers iets voorbij zag komen.

Nu ben ik mij aan het verdiepen in e-residency in Estland. Wat achtergrondinfo: ik werk nu nog bij een werkgever in Zweden en woon hier ook, maar ga binnenkort een eigen vestiging openen in Zweden met klanten uit Scandinavië. Alle werknemers (2 + ikzelf, totaal 3) gaan betaald worden via een payroller door een moederbedrijf uit Duitsland, wat erg prijzig is.

Door de post op Reddit werd ik gewezen op het feit dat deze constructie met Estland stukken goedkoper schijnt te zijn, echter is er 1 ding wat ik niet begrijp. Je moet belasting betalen in het land waar je woont, in mijn geval dus Zweden. Nu ik in Zweden woon en hier ook belastingplichtig ben, op welke manier is het dan voordelig om een Ests bedrijf op te richten? Als het gaat om corporate tax, dan moet ik dat in Zweden betalen, ondanks dat er een belastingverdrag is tussen Zweden en Estland.
Een BV in het buitenland kan interessant zijn in twee gevallen:

1. je laat geld in de BV zitten, wat je op een later moment aan jezelf wilt uitkeren. De loonbelasting wordt pas dan betaald en tegen het tarief van het land waar je dan woont. Wellicht is het een mogelijkheid om voor een jaar naar Estland af te reizen en jezelf daar flink te betalen vanuit je BV, tegen een laag tarief,, voordat je weer naar terugverhuist en jezelf een meer bescheiden loon aanmeet.

2. je vind een goedkope belastingroute om winst uit te keren, waarbij de heffing niet in het woonland plaats hoeft te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-05 01:08
[...]
Volgens mij is de regel, dat je je moet laten uitschrijven als je meer dan 8 (van 12) maanden in het buitenland verblijft.
https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen
ex87 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:37:

De Nederlandse 'pinpas' (en het achterliggende systeem) bestaat sinds 2012 niet meer en is sindsdien daadwerkelijk een Maestro of VPay debitcard. Banken geven de Maestro en VPay passen uit, die gebruik maken van de netwerken van respectievelijk MasterCard en VISA. Maestro en VPay passen zijn altijd (prepaid) debitcards. MasterCard en VISA passen kunnen zowel (prepaid) debit- als creditcards zijn, waarbij de uitgevende banken/financiële instituten de kredieten leveren voor de creditcards.
https://www.pin.nl/consument/historie-pinnen/

Ik zou de termen 'perpetual traveler' en 'flag theory' willen introduceren om constructies als e-Residency te evalueren en in (een bredere) context te plaatsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_traveler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Hielko schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:44:
Sorry maar je hebt te weinig kennis van zaken om dit soort uitspraken te doen. Niemand is 'nergens' belastingplichtig, iedereen is ergens belastingplichting. Je tweede quote hieronder geeft ook aan dat je aan belastingontduiking denkt en niet legale belastingverlaging.

@guitarhero87 lees verder onderaan ajb.
Hielko schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:08:
Er zullen waarschijnlijk de nodigen tussen zitten die over de randjes kleuren van wat is toegestaan, en dat niet al te graag willen toegeven.
Er zijn bizar veel situaties waarom mensen voor belastingverlaging kiezen. een enorm pensioengat bijvoorbeeld omdat hun pensioenen niet geindexeerd waren of verplicht werden afgekocht voordat de overheid ingreep en deze liet samenvoegen of verplicht overnemen. Dit is mijn voornaamste reden. Mijn pensioengat is hierdoor richting de €1000 per maand gegaan op mijn 67e.

Laten we geen aannames doen aub en dit serieus houden. De Estonia-route, voormaling voorzitters van de Economische Europese Unie met leden als Obama en Merkel en 100.000 hardwerkende mensen wereldwijd zijn niet allemaal fout omdat er zo wel een paar tussen 'zouden' zitten.
Orangelights23 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:39:

In jullie geval zou je een bedrijf kunnen oprichten in Estonia die de betalingen van je werkgever/opdrachtgever ontvangt. Jezelf betaal je dan een loon uit de Estonia BV (OU) waarover je in Nederland (of in jouw geval, Zweden) gewoon belasting betaald volgens de geldende tarieven.

Je mag 183 dagen buiten Nederland verblijven. Verblijf je langer, dan kun je het recht op je pensioen opbouw verspelen, je blijft daarentegen gewoon Nederlander.

Ik werk gewoon vanuit Nederland, draag ook hier mijn belasting af maar betaal mijzelf het minimale waardoor er een substantieel groter bedrag overblijft in mijn zakelijke account in Estonia (wat mijn pensioengat aanvult). Wel reis ik regelmatig (na Corona) maar nooit meer dan 6 maanden per jaar (183 dagen).

Ondertussen heb ik mijn e-residency binnen, is mijn aanvraag binnen 1Office in behandeling en staat mijn huidige accountant die tegelijkertijd ook een fiscalist is, klaar ingelezen en al, voor de verdere afhandelingen mocht dat nodig zijn. Ikzelf denk erover mijn Nederlandse bedrijf tzt op te heffen maar wacht nog even totdat er meer ervaring is met Estonia.

Je betaald pas belasting als je dividend uitkeert vanuit je Estonia rekening, edoch er zijn ook andere oplossingen zoals belastingvrij dan wel belastinggunstig investeren in bijvoorbeeld vastgoed in die regio. Hiervoor ben ik begonnen met gesprekken en kan ik nog weinig over vertellen. Het is een manier om geld uit je Estonia account om te zetten in maandelijkse inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 07:07
Ik heb ook (eerder) gekeken naar deze route. Zou je dit als tweede stroom kunnen gebruiken?

DWZ: In nederland lekker freelancen en netjes factureren eenmanszaak, maar andere projecten die je voor bekenden doet factureren vanuit estland, en daar het geld dan "in de bv" laten zitten?

Bij nood kun je dan uitkeren (en dan betaal je belasting in nederland), maar voor later zou je eventueel als opa nomad die met de camper door de eu cruiset het geld kunnen laten uitkeren met een prettigere belastingdruk?

Als dit een mogelijkheid is kun je natuurlijk zo'n route kiezen. Dan heb je wel altijd toegang tot je centen mocht dat nodig zijn, en ga je gelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

las3r schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:53:
Ik heb ook (eerder) gekeken naar deze route. Zou je dit als tweede stroom kunnen gebruiken?

DWZ: In nederland lekker freelancen en netjes factureren eenmanszaak, maar andere projecten die je voor bekenden doet factureren vanuit estland, en daar het geld dan "in de bv" laten zitten?

Bij nood kun je dan uitkeren (en dan betaal je belasting in nederland), maar voor later zou je eventueel als opa nomad die met de camper door de eu cruiset het geld kunnen laten uitkeren met een prettigere belastingdruk?

Als dit een mogelijkheid is kun je natuurlijk zo'n route kiezen. Dan heb je wel altijd toegang tot je centen mocht dat nodig zijn, en ga je gelijk op.
Als je belasting wilt verlagen kun je toch gewoon alles via je Estonia OU laten lopen?

Voelt alsof mensen nog steeds denken dat hier sprake is van belastingontwijking en niet belastingdruk verlagend }:O

Dividend belasting NL en EST scheelt 1% in het nadeel van NL. Belastingdruk verlagend is voor het nu, zodat je later meer overhoudt.

Nu tijdens je werkende leven loopt alles via Estonia.
Later tijdens je pensioen loopt deel via EST (dividend uitkering), deel via NL (pensioen overheid).

Terzijde; bij nood uitkeren, dan heb je dus zowel inkomen UIT Estland als IN Estland. Je moet dus hier wel rekening houden met een eventueel gewijzigd belastingverdrag tegen de tijd dat je met pensioen gaat rondrijden in die camper O+ Nog meer reden om te zorgen dat je tegen die tijd geen inkomen meer hebt uit Nederland _/-\o_ Dit is maar een idee, er zijn zoveel mogelijke manieren om optimaal te profiteren van deze constructie, echter altijd met de wet aan je kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
yared schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Sorry maar je hebt te weinig kennis van zaken om dit soort uitspraken te doen. Niemand is 'nergens' belastingplichtig, iedereen is ergens belastingplichting. Je tweede quote hieronder geeft ook aan dat je aan belastingontduiking denkt en niet legale belastingverlaging.

@guitarhero87 lees verder onderaan ajb.

[...]

Er zijn bizar veel situaties waarom mensen voor belastingverlaging kiezen. een enorm pensioengat bijvoorbeeld omdat hun pensioenen niet geindexeerd waren of verplicht werden afgekocht voordat de overheid ingreep en deze liet samenvoegen of verplicht overnemen. Dit is mijn voornaamste reden. Mijn pensioengat is hierdoor richting de €1000 per maand gegaan op mijn 67e.

Laten we geen aannames doen aub en dit serieus houden. De Estonia-route, voormaling voorzitters van de Economische Europese Unie met leden als Obama en Merkel en 100.000 hardwerkende mensen wereldwijd zijn niet allemaal fout omdat er zo wel een paar tussen 'zouden' zitten.

[...]

In jullie geval zou je een bedrijf kunnen oprichten in Estonia die de betalingen van je werkgever/opdrachtgever ontvangt. Jezelf betaal je dan een loon uit de Estonia BV (OU) waarover je in Nederland (of in jouw geval, Zweden) gewoon belasting betaald volgens de geldende tarieven.

Je mag 183 dagen buiten Nederland verblijven. Verblijf je langer, dan kun je het recht op je pensioen opbouw verspelen, je blijft daarentegen gewoon Nederlander.

Ik werk gewoon vanuit Nederland, draag ook hier mijn belasting af maar betaal mijzelf het minimale waardoor er een substantieel groter bedrag overblijft in mijn zakelijke account in Estonia (wat mijn pensioengat aanvult). Wel reis ik regelmatig (na Corona) maar nooit meer dan 6 maanden per jaar (183 dagen).

Ondertussen heb ik mijn e-residency binnen, is mijn aanvraag binnen 1Office in behandeling en staat mijn huidige accountant die tegelijkertijd ook een fiscalist is, klaar ingelezen en al, voor de verdere afhandelingen mocht dat nodig zijn. Ikzelf denk erover mijn Nederlandse bedrijf tzt op te heffen maar wacht nog even totdat er meer ervaring is met Estonia.

Je betaald pas belasting als je dividend uitkeert vanuit je Estonia rekening, edoch er zijn ook andere oplossingen zoals belastingvrij dan wel belastinggunstig investeren in bijvoorbeeld vastgoed in die regio. Hiervoor ben ik begonnen met gesprekken en kan ik nog weinig over vertellen. Het is een manier om geld uit je Estonia account om te zetten in maandelijkse inkomsten.
En welke belastingverlaging denk je dan nu te realiseren als je zo te horen niet daadwerkelijk zelf in Estonia gaat wonen en werken? Want zolang jij feitelijk gevestigd bent in Nederland wordt je buitenlandse entiteit gewoon hetzelfde behandelt als een Nederlandse BV. Als je een gunstig belastingklimaat wilt dan moet je over het algemeen gewoon emigreren. Overigens, in de Nederlandse wet staat helemaal niks over 183 dagen. Ze kijken naar waar het zwaartepunt van je bestaan zich bevindt. Daarnaast is er de eis dat je minimaal 4 maanden in Nederland moet zijn om recht te houden op de opbouw van je AOW, maar dat is dus niet je pensioen, en staat los van het feit of je wel of niet belastingplichtig bent in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Hielko schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:51:
[...]

En welke belastingverlaging denk je dan nu te realiseren als je zo te horen niet daadwerkelijk zelf in Estonia gaat wonen en werken? Want zolang jij feitelijk gevestigd bent in Nederland wordt je buitenlandse entiteit gewoon hetzelfde behandelt als een Nederlandse BV. Als je een gunstig belastingklimaat wilt dan moet je over het algemeen gewoon emigreren. Overigens, in de Nederlandse wet staat helemaal niks over 183 dagen. Ze kijken naar waar het zwaartepunt van je bestaan zich bevindt. Daarnaast is er de eis dat je minimaal 4 maanden in Nederland moet zijn om recht te houden op de opbouw van je AOW, maar dat is dus niet je pensioen, en staat los van het feit of je wel of niet belastingplichtig bent in Nederland.
Lees ze https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Je haalt verschillende dingen door mekaar die niet allemaal van toepassing zijn op de Estonia route. Dat is begrijpelijk want het is erg verwarrend maar ik vraag mij af of je bijdrages aan dit topic ertoe bijdragen of de discussie opzoeken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
yared schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:50:
[...]

Lees ze https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Je haalt verschillende dingen door mekaar die niet allemaal van toepassing zijn op de Estonia route. Dat is begrijpelijk want het is erg verwarrend maar ik vraag mij af of je bijdrages aan dit topic ertoe bijdragen of de discussie opzoeken. :|
Misschien moet je het dan eens concreet uitleggen hoe de route dan volgens jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Ik ben ook zeer benieuwd net als @Hielko , je geeft aan "waarom niet alles via de OU laten lopen". Op zich een logisch statement, maar ik heb diverse Nederlandse klanten die waarde hechten aan een nederlandse partner. Op het moment dat ik aankom met mijn OU als facturerende partij dan heb ik mogelijk e.e.a. uit te leggen. Zeker bij klanten bij wie compliance en privacy een ding zijn, dan is de EE wellicht een reden tot extra gesprekjes.

Dit alles is niet erg, maar ik zie nu het nut niet. Als ik maandelijks "salaris" laat uitkeren, dan moet ik alsnog evenveel belasting betalen als dan dat nu het geval is. Vandaar ook mijn gedachte om parallel een estse OU te starten, en daar zo nu en dan bekenden via te factureren, waarbij de centen binnen de OU blijven tot ik in een oord ben waarbij ik vriendelijk(er) kan cashen (toekomst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@Hielko Helaas.. Als je structureel langer dan 181 dagen per jaar het land uit bent, mag de staat allerlei sociale zaken bij jou stoppen. Nu is dat vrij makkelijk te voorkomen: rond dag 178 terug naar NL, weekend blijven en je gaat weer terug - repeat-

Om deze route te snappen: Dat is niet in 5 minuten uit te leggen. Daar gaat serieus tijd in zitten om het te snappen (voor de COVID-19 periode waren er zelfs intro-/ uitlegdagen in Ülemiste, Tallinn)

Yared heeft de nodige tijd zitten in het uitzoeken van het hoe en wat en heeft ook het nodige advies ingewonnen.

@las3r Wellicht kom ik te vaak in de Baltische Staten, maar ik vind het niet zo vreemd. Voor compliance en privacy is de eis tegenwoordig bij de grotere bedrijven EU / EER + CH.
En om een mooi voorbeeld te noemen: Ikea AB heeft zichzelf in licentie gegeven aan Ikea Intersystem BV. Een stuk logistiek vind dat weer plaats vanuit een AS & OU constructie.

Bijna niemand die over compliance en privacy gaat zeuren als men in de lokale Ikea staat ;)

@Orangelights23 Extraatje: Estland ken ook AS als rechtsvorm. Dat is ingevoerd om het bedrijven van handel met de andere Scandinavische landen een stuk makkelijker te maken. Je zou binnen je eigen bedrijf eens met de legal afdeling een bakkie moeten doen om te zien of men van wat tips / info kan voorzien (Desnoods onder het excuses van een business meeting op jouw vakgebied)
Ik durf alleen niet te zeggen of die rechtsvorm ook geaccepteerd wordt voor e-residency (Zo goed is m'n Estisch niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Tja, laat ik zeggen dat ik sceptisch ben als het antwoord is dat het te ingewikkeld is om uit te leggen. Als dat alleen via uitleg avonden in Tallinn is te begrijpen dan verbeeld ik mij het werk van schimmige adviesbureautjes die toch vooral geloven in hun eigen optimistische interpretatie van de verschillende wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Schimmig. Juist.
Misschien maar eens bij de IND binnen lopen? Daar vind je vergelijkbare informatieavonden

In Tallinn worden de bijeenkomsten georganiseerd vanuit de Overheid (Economische Zaken) -- I rest my case.

Oke.. iets meer inhoud: Wie maken er voornamelijk gebruik van?
Dat zijn personen uit de Fintech, IT (programmeren & Platform services) en de audio visuele hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Ik was online aanwezig bij de Estlandse ambassade, erg informatief. @las3r

Als je bijvoorbeeld jezelf 2500 uit laat betalen, is het belastingtarief 33% (om en nabij) boven 5708pmd/68500pjr zit je in box II wat zo'n 50% is.

Alles wat je boven het bedrag wat je jezelf uitbetaald in Nederland krijgt, blijft in Estland en is ex-kosten, maximaal 20% belast. Het verschil is je winst. Mocht je bijvoorbeeld max box I verdienen, 5700 per maand dan pak je netto netto zo'n 500-800 euro per maand wat je tzt aan bijvoorbeeld je pensioenopbouw kunt voegen of mee kunt beleggen in steen. Er zijn ook mogelijkheden om te sparen in Estonia anders dan deze die nog eens extra fiscaal voordeel bieden.

Zit op mijn telefoon dus kan mogelijk wat vergeten zijn te beantwoorden 👍

Edit; ik werk al 20 vd laatste 25 jaar voor internationale bedrijven en de laatste 7 jaar 'workingfromhome' 😀 Mijn factuur/inkomen heeft nog nooit een bank of belasting naar gekraaid.

@D_Jeff thanks

[ Voor 14% gewijzigd door yared op 20-07-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
@yared Dank voor je reply.

Ik snap wat je zegt, feitelijk blijf je "netjes" in nederland belasting betalen, maar dan als "loonslaaf" van je eigen bedrijf in Estland. Omdat je loon betaalt moet je ook een board-member-management fee betalen en daar kun je wat mee spelen.

Hoe ga je om met zaken die je kunt aftrekken?

Hypothetisch:
las3r OU uit estland koopt hardware voor medewerker las3r. Kosten: 5k. Is die 5k dan aftrekbaar van de 20% belasting die betaald moet worden etc? Kun je in die zin je estse belasting met 'kosten' naar nul brengen?

Ik probeer een beetje te begrijpen hoe de bestaande voordelen (MKB winstvrijstelling, aftrek van kosten incluis BTW, R&D korting etc) mappen naar een loondienst waarbij die voordelen anders behaald moeten worden - namelijk rechtstreeks in de OU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@las3r Sterke vraag!
Alleen qua DGA kan ik je een antwoord geven: Hier in NL ligt dat op ongeveer 45k bruto/jaar.
In Estland is deze regel niet echt bekend en stelt men dat je een "leefloon" moet verdienen, maar nooit minder dat 150% van het minimum loon (572 bruto/maand - 2019)

Voor Tallinn ligt het leefloon op ongeveer 2000 netto/maand (2019) -- Tartu (2e stad van het land) kent andere getallen, waar ik geen weet van heb.

Wat wel handig is: Estland kent 1 flat rate voor de inkomstenbelasting (met een heffingskorting tot ongeveer 20k/jaar bruto - wie meer dan 20k/jaar bruto verdiend krijgt geen heffingskorting). En aan die flat rate zie ik de voltallige nationale politiek niet tornen - hoogstens met het % spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door D_Jeff op 20-07-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Nu online
Maar je woont in Nederland toch? Dan is het verhaal over hoe de belasting in Estland zit weinig relevant, want dan wordt dat bedrijf in Estland gewoon gelijk gesteld aan een Nederlandse BV. Net zoals je eeen GmbH in Duitsland zou hebben of een Limited in de UK etc. Dan moet je gewoon Nederlands DGA salaris betalen, en gewoon vennootschapsbelasting in Nederland. En hopelijk is er dan een goed verdrag om dubbele belasting te voorkomen als je ook nog in Estland belasting moet betalen.

En leuk dat de ambassade van Estland probeert bedrijven zich te laten vestigen in hun land, maar dat zou ik nou niet direct zien als een partij die verstand heeft van de Nederlandse wetgeving. Is er iemand die een advance tax ruling van de Nederlandse belastingdienst heeft durven te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Exact wat @Hielko zegt, ik ben niet gevestigd in Estland, en ben ook niet voornemens dat te doen. Ik zie mezelf in de toekomst wel hoppen van land naar land, en mogelijk dat je dan bij uitbetalen een 'prettig warm land' kunt kiezen met een 'prettig' klimaat v.w.b. inkomstenbelasting (caymans...). Maar goed, dat is nu niet de situatie, vandaar m'n vragen. Ik zie de meerwaarde (nog) niet nu omdat ik nog permanent gevestigd ben in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

Qwerty-273

Meukposter

@Orangelights23 zoals @t_captain al aangeeft met optie 1, is dit voordelig als je een deel van de inkomsten in het bedrijf laat zitten, om later uit te keren - of om te gebruiken voor iets anders (bijvoorbeeld investeringen die renderen op de langere termijn, en waar je later periodiek uitkeringen aan jezelf zal verzorgen. Of de aankoop van vastgoed als bedrijf wat je vervolgens privé huurt).

Let wel op, je krijgt wel te maken met definities die Permanent Establishment zullen beschrijven (en die verschillen van land tot land - zelfs binnen de EU). Waardoor je wellicht toch als bedrijf ook in het land waar je activiteiten uitvoert (deels) belastingen zult moeten afdragen. Probleem is wel dat dat een complexe materie zal worden. Als je meerdere mensen aanneemt, kantoorruimte huurt, etc. dan heb je al heel snel een aanwezigheid in een ander land. Als zelfstandige éénpitter is dat vaak een kleiner risico.
https://learn.e-resident....shments-vs-Dual-Residence

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
@D_Jeff Goed om te weten. Ik kan overigens niet binnen mijn eigen bedrijf praten en om advies vragen, aangezien dit voor hen ook nieuw is.

@Qwerty-273 Thanks voor de aanvulling. In mijn geval lijkt het er dus op niet interessant te zijn, zeker omdat ik uiteindelijk mensen zal gaan aannemen en Zweden redelijk strikt is op dit gebied.

• Jj999
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-09-2021
Ik kom meelezen.

Ik heb nu in NL een eenmanszaak (IT consulting/ontwerp/ontwikkeling) en ben van plan op korte termijn te vertrekken en in principe nooit meer structureel in NL te gaan wonen (of mss. over 10 jaar weer eens).

Ik ga me voorlopig niet vast ergens vestigen; eerst eens een paar maanden hier en dan weer daar. Over een half jaar tot een jaar wordt het wellicht wel een echte vestiging, als het leuk genoeg is.

Kan ook nog zijn dat ik op enig moment op een boot ga wonen (als Musk ff opschiet met Starlink).

De Estonia constructie ligt voor de hand, denk ik.

Groeten, Jj.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrgoolie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-07-2023
Hielko schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:45:
Maar je woont in Nederland toch? Dan is het verhaal over hoe de belasting in Estland zit weinig relevant, want dan wordt dat bedrijf in Estland gewoon gelijk gesteld aan een Nederlandse BV. Net zoals je eeen GmbH in Duitsland zou hebben of een Limited in de UK etc. Dan moet je gewoon Nederlands DGA salaris betalen, en gewoon vennootschapsbelasting in Nederland. En hopelijk is er dan een goed verdrag om dubbele belasting te voorkomen als je ook nog in Estland belasting moet betalen.

En leuk dat de ambassade van Estland probeert bedrijven zich te laten vestigen in hun land, maar dat zou ik nou niet direct zien als een partij die verstand heeft van de Nederlandse wetgeving. Is er iemand die een advance tax ruling van de Nederlandse belastingdienst heeft durven te vragen?
Dit is de enige waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik heb ook eens geprobeerd e-residency aan te vragen. Ze willen alleen via de e-mail reageren, en dat duurt ontzettend lang. Ze willen erg veel privegegevens via het formulier, en doen erg moeilijk als het voorgestelde bedrijf mogelijk niet genoeg waarde toe zou voegen voor Estland, en ze willen je telefonisch ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Jj999 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:33:
Ik kom meelezen.

Ik heb nu in NL een eenmanszaak (IT consulting/ontwerp/ontwikkeling) en ben van plan op korte termijn te vertrekken en in principe nooit meer structureel in NL te gaan wonen (of mss. over 10 jaar weer eens).

Ik ga me voorlopig niet vast ergens vestigen; eerst eens een paar maanden hier en dan weer daar. Over een half jaar tot een jaar wordt het wellicht wel een echte vestiging, als het leuk genoeg is.

Kan ook nog zijn dat ik op enig moment op een boot ga wonen (als Musk ff opschiet met Starlink).

De Estonia constructie ligt voor de hand, denk ik.

Groeten, Jj.
Zelfs midden het bos kan je nog een wifi hotspot vinden -- zelfs als het dichtstbijzijnde gehucht een uur lopen is.
Blijf het bizar vinden aan E-stonia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daralinho
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-10-2023
Hi Iedereen,

Interessante discussies in dit forum.

Zelf heb ik ook enkele vragen

Mijn situatie: ik zal gaan rondreizen in Azie en Zuid Amerika voor minimaal 1 jaar. Ik zal gaan werken als freelance consultant en factureren naar een Internationaal bedrijf met vestiging in de UK. Werk is volledig remote, ik zal geen enkele keer naar kantoor hoeven.

Nu zijn er 2 scenarios

1. Ik schrijf me uit in Nederland. Factureer vanuit mijn Estonia business. Betekent dat ik nergens belastingplichtig ben als natuurlijk persoon en dit geld vervolgens op een bankrekening kan gaan storten in elk willekeurig land? Natuurlijk moet ik wel corporate tax betalen in Estonia.
2. Ik blijf ingeschreven in Nederland en kom af en toe terug om te voldoen aan de vereisten daarvoor. Als ik mijn geld in Estonia business hou en dus niks uitbetaal, kan ik met dat geld dan via mijn bedrijf zakelijk investeren in stocks, ETFS, en vastgoed? Vervolgens in de (verre) toekomst dat uitbetalen naar prive?

Ben zelf totaal niet thuis in met (internationale) belasting en op internet lees ik eigenlijk dat dit een grijs gebied is. Hoor het graag van iemand die hier verstand van heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:44
Dag mensen,

Ik heb hier ook even meegelezen. Ik heb een eenmanszaak in NL. Ik ben digital nomad (want programmeur) dus ik kan overal werken. Nu ben ik van plan om in Thailand te gaan wonen. Thailand belast buitenlands inkomen sinds dit jaar wel (vroeger niet of alleen als het was overgebrach naar Thailand in hetzelfde jaar), maar het belastingtarief is natuurlijk lager dan in NL of Estland, mits je niet veel verdient.

Ik ben van plan volledig uit NL te vertrekken. Ik vraag mij af wat er gebeurt als ik bij vertrek uit NL de Estland-route ga volgen. Dus een bedrijf oprichten in Estland, daarmee factureren (+- 75k per jaar), vervolgens mezelf rond de 10-15k per jaar uit te betalen en de rest in het bedrijf te laten zitten en bijv. zakelijk in ETF's of andere assets te investeren.

Klopt het dat ik dan geen corporate tax, geen personal tax en geen social tax in Estland hoef te betalen? Ik neem aan dat ik dan wel moet aantonen dat ik belastingplichtig ben in Thailand.

M.a.w. ik stort 1000 euro per maand vanuit mijn bedrijf in Estland op mijn persoonlijke bankrekening en geef dat in Thailand als inkomen op. Volgens mijn berekeningen betaal ik dan door alleen de twee eenvoudigste aftrekposten in Thailand te gebruiken per jaar 150 euro belasting. Uiteraard zijn er meer aftrekposten mogelijk.

De vraag is dan wat er gebeurt als je de rest van het geld uit het bedrijf wilt hebben. Dan kun je dus tijdelijk in een belastingvrij land gaan wonen en dat salaris opnemen. Bijv. Panama, Dubai, Filipijnen, Vietnam, etc.
Pagina: 1