Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paultak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10-2023
Recent heb ik met perslucht mijn projector (BenQ W1070) gereinigd. Niet omdat het noodzakelijk was om een probleem op te lossen, maar juist om potentiele problemen door opgehoopt stof te voorkomen. Anyway, alles leek daarna naar behoren te werken.

Echter, bij relatief donker beeld zie ik nu lichtvlekken. Deze vallen alleen op wanneer ze niet verdrinken in het overige licht van bijvoorbeeld het beeld dat geprojecteerd wordt. Maar helaas valt het bij aftitelingen of donkere scenes vaak genoeg op om te irriteren.

Projectie is 250cm diagonaal, en ik zie dat de vlekken zowel binnen als buiten het verwachte projectiebeeld vallen tot wel een meter rondom de beeldgrenzen. M.a.w., ik vermoed een optisch probleem en geen electronisch probleem. Ze lijken het meest op onscherpe tot 10 cm uitvergrote stofdeeltjes.

Ik heb zelf de projector uit elkaar gehaald om intern nogmaals te reinigen. Echter, de lenspartij heb ik niet kunnen bereiken. Ik vermoed dat het een klus wordt. Het zou helpen als iemand mij kan adviseren. Wellicht heeft iemand een vergelijkbaar probleem kunnen verhelpen.

Heeft iemand een idee of vergelijkbare ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-06 22:20

Major_ton

Shoot!

Dit is 99% zeker stof in of achter de lens. Een projector is over het algemeen zo ontworpen dat je ze niet schoon hoeft te maken bij normaal gebruik. De airflow werkt heel secuur voor niet alleen de koeling, maar ook hoe stof intern circuleert. Misschien heb je geluk en zit er alleen stof op het achter element van de lens, dat je (mits je erbij komt) goed zelf kan schoonmaken.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 467596

Lijkt me einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjow
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 17:20
Hoop voor je dat je je de stof die waarschijnlijk voor je lens zit weg kunt halen