Toon posts:

Seat Leon occasion: hoe onderhandelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn vriendin wil ik een nieuwe auto kopen. Het betreft een Seat Leon uit 2011 met 74000km op de teller die verder in prima staat is.

Nu vraagt de BOVAG dealer €7990,- als 'kale' prijs. Volgens hem betekent dat zonder garantie en rijklaar maken, gewoon de deur uit op goed geluk.

Op zich prima en een te overwegen risico. Wat ik lastig vind om te bepalen is wanneer ik nu een goede prijs betaal voor deze auto. Ik hoef niks in te ruilen dus zou denken dat dit een voordeel is qua onderhandelingsruimte. Gevoelsmatig zou 10% van de vraagprijs goed voelen, dan kom ik op ongeveer €7250,- uit. Is dat een reëel bod?

Ik kan niet echt standaard richtingen vinden. Een alternatief is allerlei garantie pakketten erbij onderhandelen en de vraagprijs betalen maar ik bepaal liever zelf welke garanties ik wil nemen.

Iemand een advies voor ons?

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En als je gewoon simpelweg op auto aanbodsites zoekt naar een model met vergelijkbaar bouwjaar, kilometers en opties? Dan moet je toch zo kunnen beoordelen of de auto die je voor ogen hebt gunstig geprijsd is of niet :?

Vergeet ook een volle tank brandstof (auto staat afgetankt klaar) niet mee te nemen in je bod, is toch weer 5-6 tientjes ;)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2018 20:13 ]

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:50

iichel

Gazoooo

Volgens mij is het zo dat een auto boven een prijs van x euro gekocht bij een BOVAG garage gewoon BOVAG garantie heeft, tenzij er expliciet is afgesproken dat er, vaak om prijstechnische redenen, van die garantie afgezien wordt.
Los daarvan is er wel iets als een conform product.

Ik zou zeggen, ga je even verdiepen in de Seat Leon en welke kwaaltjes deze heeft (bv de 1.2 TSI motor met de rammelende ketting, 1.4 TSI motor heeft soms last van olieverbruik, 1.6 TDI heeft een brakke EGR klep en sjoemelsoftware etc).

Daarnaast is wellicht een aankoopkeuring een idee en even de NAP natrekken.

Wat er met de prijs mogelijk is, hangt vooral van de verkopende partij af. Zonder de auto verder te kennen (10.000km per jaar is niet erg veel) qua geschiedenis en opties is er weinig over te zeggen. Ik vind 8k niet bijzonder veel maar als het een instapmodel is met instapmotor kan het een ander verhaal zijn als een FR met alles erop en eraan natuurlijk .

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:48
Of het bod reëel is, hangt met name af van het bedrag waarvoor de dealer de auto heeft ingekocht en welke marge hij erop wil pakken. Bieden kan altijd, je onderhandelt daarna met de dealer verder als blijkt dat €7250 te weinig is voor de dealer. Let er wel op dat als de dealer ineens akkoord gaat met je bod, er zomaar iets mis kan zijn met de auto. Waarom wil de dealer hem zonder garantie en rijklaar maken verkopen? Misschien weet hij dat er wat mis is met de auto en wil hij hem zonder garantie wegzetten zodat hij van die auto af is?

Als je geen garantie en/of rijklaar maken optie erbij neemt, laat je op zijn minst dan wel een aankoopkeuring uitvoeren? Los van het feit dat ik het niet zo slim vind om voor auto's van deze prijsklasse de garantie te laten zitten, kan het in theorie zomaar zijn dat er iets mis is met de auto wat je misschien niet direct merkt. Het zou heel jammer zijn dat de auto serieuze gebreken blijkt te hebben die in de dagen/weken na aankoop aan het licht komen.

[ Voor 45% gewijzigd door Mint op 25-04-2018 20:16 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Is dat hun vraagprijs of meeneemprijs ?
Bij een Bovag garage, krijg je garantie boven een bepaald bedrag ( nog niet onderhandelde vraagprijs). Kijk op v,erschillende sites naar een vergelijkbare Leon. Dan weet je gelijk de waarde. Op de site van Autoweek is een tool waardebepaler. Daar kun je het kenteken en meer gegevens invullen en vind je een globale waarde. Ik zou nooit een auto in deze prijsklasse kopen zonder garantie, mits je niet zelf op de hoogte bent van wat je te wachten kan staan en zelf kan repareren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Een vergelijkbare Leon staat op websites voor 500 tot 1000 meer te koop dan deze. Daarom vermoed ik ook dat dit de meeneemprijs is.

Ik hoor echter altijd dat er sowieso onderhandeld kan worden, vandaar mijn vraag.

Helaas zelf geen ervaring, alleen maar lease auto's tot nu toe.

• Mint
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:23:
Een vergelijkbare Leon staat op websites voor 500 tot 1000 meer te koop dan deze. Daarom vermoed ik ook dat dit de meeneemprijs is.

Ik hoor echter altijd dat er sowieso onderhandeld kan worden, vandaar mijn vraag.

Helaas zelf geen ervaring, alleen maar lease auto's tot nu toe.
Ik vind deze uitspraak dan redelijk gevaarlijk:
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:04:
Nu vraagt de BOVAG dealer €7990,- als 'kale' prijs. Volgens hem betekent dat zonder garantie en rijklaar maken, gewoon de deur uit op goed geluk.

Op zich prima en een te overwegen risico.
Wat als je de auto koopt zonder garantie en op het moment dat je de straat uitrijdt blijkt de auto helemaal niet in goede staat te zijn? Garantie heb je niet. Heb je dan een budget om een nieuwe auto te kopen?

Persoonlijk zou ik proberen om de auto met garantie te kopen (al dan niet tegen een meerprijs) als je deze auto wilt hebben. Wordt dat te duur? Spaar dan nog even door of ga voor een goedkopere auto. Het is misschien vervelend, maar even ervanuitgaande dat je zelf geen automonteur bent die veel zelf kan ben je in principe aan het gokken met €7-€8k terwijl je voor wellicht €500-€750 bovenop dat bedrag een dealer hebt waar je op terug kunt vallen in het geval van problemen.

Hoeveel rekent de dealer voor garantie en/of rijklaar maken? Is dat een significant bedrag bovenop de geadverteerde prijs?

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als een bovag garage aanstuurt op het niet leveren van bovag garantie, dan kun je er vergif op innemen dat het een probleemauto is.

| live and give like no one else |

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Mijn huidige auto heb ik met pijn en moeite garantie onderhandeld. 5k. Hij had slechts 50k gereden en was dealer onderhouden en zag er prima uit en reed de eerste 7k perfect. Wel 14 jaar jong. Was erg erg blij met de garantie.... Vervolgens is 2x de versnellingsbak gereviseerd, onder garantie.

Even afkloppen maar inmiddels 50k verder en nog steeds is de bak OK. Wel wat onderhoud gehad:
Lekke koelvloeistof reservoir, dynamo, waterpomp en distributie. Nu zijn de gloeibougies aan de beurt (k*t plek dus niet lekker zelf te doen, überhaupt geen feest).

Auto's onderhouden is ook een beetje geluk hebben maar bij genoeg geld zou ik toch proberen de garantie te pakken mits je de garage daar ook bij vertrouwt.

Onze vorige was een aanschaf van 1200€ met wat restauratie onderhandeld. Weggegaan voor 1000 na 3 jaar en weinig onderhoud gehad. Die daarvoor was aanschaf 500€ en heeft zonder al te veel gezeur de 5 jaar volgemaakt. Het kan wel, maar die auto's wisten we ook prima van dat we elk moment een nieuwe konden moesten zoeken.

Zou de prijs 7250 bieden inclusief 6 maanden BOVAG draaiende delen, beurt en gevulde tank. Beetje afhankelijk van hoe ze reageren kun je dan in prijs middelen. Die beurt kost hen minder dan het jou bespaart. Aankoopkeuring is verstandig en tip: kijk in het boekje wie de vorige garage was en bel die eens op over de auto. Ben bereid om weg te lopen trouwens en bereid voor de goede prijs ook echt zaken te doen.

Owner of http://scorpei.com/

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

3x3 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:41:
Als een bovag garage aanstuurt op het niet leveren van bovag garantie, dan kun je er vergif op innemen dat het een probleemauto is.
Het is redelijk standaard om auto's voor meeneemprijzen aan te bieden zodat ze en geen garantie hoeven te leveren en op vergelijkingssites de laagste prijs hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Tsurany schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:54:
[...]

Het is redelijk standaard om auto's voor meeneemprijzen aan te bieden zodat ze en geen garantie hoeven te leveren en op vergelijkingssites de laagste prijs hebben.
De schurft heb ik daar aan xD. Vooral als je BOVAG bent de afspraak is boven 4500=garantie. Niet eerst aflevering pakket a 500.

Wagen van mijn vriendin flikte ze dat bij. Nadien op de brug: echt het hoognodige gedaan,zelfs de ruitenwissers niet die op de APK stond. Van een handelaar verwacht ik dat, een garage niet.

Owner of http://scorpei.com/

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
De ANWB heeft hier een mooie online tool voor. Geeft een goede indicatie

https://www.anwb.nl/auto/koerslijst#/koerslijst

Situatie bij het kopen van een auto

Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 7.250
Kopen bij merkdealer met garantie € 7.550
Inruil bij autobedrijf € 5.850
Verkoop tussen particulieren € 6.100

Overige situaties

Meeneemprijs € 6.450
Veilingwaarde € 5.250

Vervangingswaarde bij total loss € 6.850

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Scorpei schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:56:
[...]

De schurft heb ik daar aan xD. Vooral als je BOVAG bent de afspraak is boven 4500=garantie. Niet eerst aflevering pakket a 500.

Wagen van mijn vriendin flikte ze dat bij. Nadien op de brug: echt het hoognodige gedaan,zelfs de ruitenwissers niet die op de APK stond. Van een handelaar verwacht ik dat, een garage niet.
Een meeneemprijs is sowieso geen Bovag garantie, ook al is de aankoopprijs boven de €4500,-
De garantie geldt op vraagprijs en kan in onderhandelen vervallen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle info, erg handig.

Bij de ANWB tool kom ik uit op:

Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie
€ 7.900

Kopen bij merkdealer met garantie
€ 8.200

Meeneemprijs
€ 7.050

Zou dus mooi zijn als ik voor de meeneemprijs er nog garantie bij kan krijgen van 6 maanden, die kost volgens hun website 695 euro. Iets meer zekerheid is wel prettig. Had zelf liever private lease genomen vanwege de zekerheid maar dat wil ze niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 21:26 ]

• Mint
Met die informatie kun je prima gaan onderhandelen met de dealer. Let er wel op dat die bedragen van de ANWB slechts ruwe indicaties zijn. Laat de dealer ook niet merken dat je deze bedragen van de ANWB hebt, hij heeft vast een verhaal klaarliggen om die hele website onderuit te trekken.

Houd er ook rekening mee dat je je niet teveel laat meeslepen in het onderhandelen. Wees bereid om weg te lopen- (en daadwerkelijk op zoek te gaan naar een andere auto). Er zijn meer dan genoeg goede auto's (inclusief garantie) te vinden voor jouw budget.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
iichel schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:11:
Volgens mij is het zo dat een auto boven een prijs van x euro gekocht bij een BOVAG garage gewoon BOVAG garantie heeft, tenzij er expliciet is afgesproken dat er, vaak om prijstechnische redenen, van die garantie afgezien wordt.
Dit klopt. Echter: eigenlijk álle garages hebben tegenwoordig de term 'internetprijzen' ontdekt en dat betekent volgens de eigen voorwaarden van de garage dus dat jij hebt afgezien van de BOVAG-garantie. Je zal vast een koopcontract moeten tekenen, en daar staat die voorwaarde vervolgens ook in.
Los daarvan is er wel iets als een conform product.
Dat klopt zeker. Aan de andere kant zit er ook een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, hoe onterecht en oneerlijk het ook is.
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:23:
Onderhandelen is bij auto's inderdaad heel normaal, als je het niet doet schiet je jezelf in de vingers. En dan nog: ik ben zelf redelijk actief hier op V&A en daar komt ook een stukje handel bij kijken, maar auto's... dat vond ik toch wel andere koek :P
Neem eventueel iemand mee die het voor je kan doen, als je het zelf lastig vind.

Hoeveel je er af kan onderhandelen is van een aantal factoren afhankelijk.
- Heb je zelf iets in te ruilen? Daar zal de garage ook een bod op doen en dat is natuurlijk altijd te laag.
- Afleverpakketten, daar zit winst in, daar valt op te onderhandelen. Volgens mij kan je het beste eerst een kale prijs onderhandelen en daarna het afleverpakket in 'de strijd' gooien :P
- De garage zelf. De ene garage kan/wil verder zakken dan de ander.

Ook iets om voor jezelf na te kijken, buiten natuurlijk dat je de occasion zelf uitgebreid checkt en proefrijd: heeft de auto op termijn onderhoud nodig? Wanneer moet er een nieuwe distributieriem in (of zit er een ketting in)? Wat is de staat van de banden, de remmen, zijn alle vloeistoffen bijgevuld, wanneer komt de eerste grote onderhoudsbeurt?

Afhankelijk van wat het 'afleverpakket' met de 6 maanden BOVAG en meestal een grote onderhoudsbeurt kost, is het naar mijn mening eigenlijk altijd de moeite waard om dat er bij te doen. Stel zo'n pakket kost 600 euro + kleine reparaties... een grote onderhoudsbeurt bij een merkdealer is misschien wel duurder en dan heb je 't zonder garantie.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 25-04-2018 21:55 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1