Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zeer lage kloksnelheid Ryzen 1800X, behalve na reboot.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martin149
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 22:01
Ik heb een paar dagen geleden een nieuw PC in elkaar gezet. Helaas als ik de computer opstart staat de kloksnelheid vast op 0.54GHz, dus het is ook niet te veranderen vanuit windows in de power settings of in de Ryzen software.

Als ik de computer herstart (via de restart functie, niet uitzetten en dan weer aanzetten.) dan is de kloksnelheid wel op de juiste waarde ~3.6GHz. Dus ik vraag me af of er mensen zijn die weten hoe ik dit op kan lossen
...

De computer draait een schone windows 10 installatie en is voorzien van de meest recente drivers. Ook de BIOS draait op de meest recente versie.

De hardware van de computer is:
AMD Ryzen 1800X
ASRock AB350M Pro4
Adata XPG Gammix AX4U300038G16
Gigabyte GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G
Corsair VS550
Samsung 850 Evo, 500GB
...

Ik heb ondertussen al de BIOS geupdate, en geprobeerd in de tools van zowel ASRock als van AMD de kloksnelheid aan te passen, maar zonder resultaat.
Verder had ik gelezen dat het met de Cool'n'quiet te maken kon hebben, dus die staat al uit. Een andere verklaring kon Fastboot van Windows zijn, maar die staat uit.
Het enige wat ik net heb kunnen proberen is het uitschakelen van de C6 power state, maar die optie kan ik niet vinden in de BIOS.
...

(Als een mod de topic titel zou willen corrigeren zou dat super zijn)

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Hij gaat ook niet harder lopen als je hem belast?

• martin149
Nee, ik heb hem aan een aardige stresstest onderworpen, maar de kloksnelheid staat vast.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38
Wat is de temperatuur van de CPU in de BIOS als ie op zijn normale snelheid draait? En wat is de temperatuur van de CPU in Windows als de kloksnelheid op 0.54GHz blijft steken?

[ Voor 6% gewijzigd door Mint op 25-04-2018 19:41 ]

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik lees, bios update gedaan, maar ook een reset gedaan?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• martin149
Mint schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:41:
Wat is de temperatuur van de CPU in de BIOS als ie op zijn normale snelheid draait? En wat is de temperatuur van de CPU in Windows als de kloksnelheid op 0.54GHz blijft steken?
De temperatuur zit in de bios en in windows eigenlijk altijd in de 30-40C range. Als ik een herstart doe en vervolgens de cpu flink belast kom ik maximaal bij ongeveer 50C.
Goldman schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:41:
Ik lees, bios update gedaan, maar ook een reset gedaan?
BIOS heb ik ook gereset, middels jumpertje op het mobo

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:38
martin149 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:45:
[...]

De temperatuur zit in de bios en in windows eigenlijk altijd in de 30-40C range. Als ik een herstart doe en vervolgens de cpu flink belast kom ik maximaal bij ongeveer 50C.
Gebeurt het ook in Linux (bijvoorbeeld als je je PC opstart met een Ubuntu live USB stick of iets dergelijks) ?

• martin149
Mint schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:46:
[...]

Gebeurt het ook in Linux (bijvoorbeeld als je je PC opstart met een Ubuntu live USB stick of iets dergelijks) ?
Ik ga het even proberen! (Maar dat duurt wel een tijdje)

Edit: in ubuntu op een usb-drive zijn de kloksnelheden gewoon 3.6 ghz, lijkt het. Maar als ik vanuit daar een reboot doe, is het idle cpu gebruik beduidend lager, waardoor het lijkt dat hiet hetzelfde aan de hand is...

Edit2:
Ik zie ondertussen dat als ik een reboot doe, het cpu voltage in de bios 1.35v aangeeft, maar indien ik een normale start doe, geeft hij een voltage van ongeveer 0.85 volt aan.

[ Voor 42% gewijzigd door martin149 op 25-04-2018 21:05 ]

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat soms ook helpt is de batterij uit de houder op het bord halen zodat de bios geheel zonder stroom zit en helemaal niets van settings meer kan onthouden. Als dat allemaal geen effect heeft rma je bord dan maar want dan is er iets grondig mis met het bord.

• martin149
regmaster schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:09:
Wat soms ook helpt is de batterij uit de houder op het bord halen zodat de bios geheel zonder stroom zit en helemaal niets van settings meer kan onthouden. Als dat allemaal geen effect heeft rma je bord dan maar want dan is er iets grondig mis met het bord.
Dit ook zojuist gedaan, er een paar minuten uit gehouden wen weer opnieuw geprobeerd. Heeft absoluut geen effect op het probleem.

Wat ik me wel afvraag, is of dit als RMA goed zou gaan, aangezien het daar met andere hardware getest zou kunnen worden en ik daarnaast zelf niet met 100% zekerheid zou kunnen zeggen dat dit het mobo is. Is er iemand die me daar eventueel meer over kan vertellen?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:04

Croga

The Unreasonable Man

martin149 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:38:
Nee, ik heb hem aan een aardige stresstest onderworpen, maar de kloksnelheid staat vast.
Kun je daar screenshots van maken? Dat alle cores/threads op 100% draaien en de snelheid alsnog zo laag is?

• martin149
Croga schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:35:
[...]

Kun je daar screenshots van maken? Dat alle cores/threads op 100% draaien en de snelheid alsnog zo laag is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/obwx8PveSMkwfXX6aGY4tvn7/thumb.png

Hij geeft aan dat het 15% is, maar voor zover ik weet, is dat omdat hij niet op de volledige kloksnelheid draait (15%*3600/540=100%)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dit is typisch een driver, instelling of bios instelling/bug. Geen rma nodig, gewoon ff verder zoeken.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:43
Heb je ook een screenshot als je een stresstest (prime95 oid) aan hebt staan, in deze screenshot word hij niet belast (de grafiek is niet afhankelijk van de clockspeed afaik).

• martin149
sjaakwortel schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:57:
Heb je ook een screenshot als je een stresstest (prime95 oid) aan hebt staan, in deze screenshot word hij niet belast (de grafiek is niet afhankelijk van de clockspeed afaik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DkuWzCsq6u9mtsC7Fvjcx2jJ/thumb.png

Same voor deze. Ik had laatst hetzelfde op een laptop toen deze in power save stond, dat het niet tot 100% ging. Volgensmij is het recent veranderd in windows.
Deze had ik nog niet gevonden, maar het betreft ook het B350 chipset. Ik zit er sterk over te denken om een RMA te doen, want dit is vrij waarschijnlijk een probleem met het mobo of de bios. :|

[ Voor 27% gewijzigd door martin149 op 25-04-2018 22:14 ]

• martin149
Even een update voor als iemand dit topic ooit nog tegenkomt. Ondertussen is de RMA afgehandeld en heb ik een nieuw (zelfde type) moederboard binnen gekregen. Daarmee zijn de problemen opgelost. Het lijkt dus een defect aan het moederboard te zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vroeger was 500Mhz best snel :p

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
martin149 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:26:
Even een update voor als iemand dit topic ooit nog tegenkomt. Ondertussen is de RMA afgehandeld en heb ik een nieuw (zelfde type) moederboard binnen gekregen. Daarmee zijn de problemen opgelost. Het lijkt dus een defect aan het moederboard te zijn.
Zei ik toch? ;)

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
(jarig!)
Als je "snel opstarten" nog aan hebt staan, zou ik die eerst maar eens uitzetten. Zeker aangezien je zegt dat een herstart het oplost.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

spNk schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:15:
Als je "snel opstarten" nog aan hebt staan, zou ik die eerst maar eens uitzetten. Zeker aangezien je zegt dat een herstart het oplost.
martin149 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:26:
Pagina: 1