Ryzen 1600X met Scythe Big Shuriken rev 2?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 07:19
Ik heb vandaag een upgrade gedaan van mijn systeem. Nieuw moederbord, CPU, geheugen, etc.

Voor de upgrade gebruikte ik een AMD Phenom II 1075T met een TDP van 125watt op mijn AM3 moederbord.

Nu dus een Ryzen 1600x met een TDP van 95watt, waardoor ik dacht dat ik mijn huidige koeler, een Scythe Big Shuriken rev 2 makkelijk kon blijven gebruiken; hij paste goed op de socket, bevestiging is hetzelfde en de TDP van mijn nieuwe Ryzen is lager dan de Phenom II cpu die ik had.

PWM connector aangesloten uiteraard, nieuwe coolingpaste ( deze; ).

Ik doe niet aan overclocken, en airflow in de kast is goed. (sterker nog met kast open, geen verschil), maar hij wordt ontzettend heet. Idle zo rond de 52 graden en onder full load richting de 90 en dan valt de PC uit, ik vermoed als beveiliging.

De big shuriken rev 2 is al wat ouder en de compatability lijst op de site van Scythe is niet geupdate, dus de AM4 socket staat er niet tussen. Wel zijn er nieuwe modellen met minder airflow, minder heatpipes, minder grote fan, die wel geschikt zijn voor AM4.

Zie ik iets over het hoofd? Zo heet hoort hij niet te worden toch? En ik mag aannemen dat mijn koeler voldoende capaciteit hoort te hebben voor de Ryzen die een lagere TDP heeft dan de Phenom II?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Backplate gebruikt? Zit hij er strak op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zegt het mogelijk (!!) zelf al; als AM4 niet op de site staat, kan (!!) betekenen dat het wel past maar misschien net 0.5mm niet goed en dus niet correct koelt.

Vergeet je ook niet dat sommige (!!) pasta's eerst moeten settlen; die koelen niet 100% direct maar soms pas na een paar dagen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 14:05
Ik heb zelf de gewone shuriken op mijn 1600x gehad en dit bleef gewoon draaien onder de 70c (dus geen throtteling). Heb nu een fractal design kelvin s24 erop en blijftt onder de 50c full load.

Maar het uitvallen zou dus niet moeten kunnen aangezien de big shuriken groter is. (mijn bevestiging was op de originele bracket van het moederbord met van die haakjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 08:19
Ik heb toevallig zelf een systeem met een 1600X en Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Ik vind het knap dat je 'm passend kreeg want de koeler (toen ik het kocht) is helemaal niet compatibel met AM4. Ik heb zelf de gaten van het montage systeem groter geboord zodat ik het met de pricewatch: Noctua NM-AM4-L9aL9i Mounting Kit passend kreeg en de koeler kon monteren.

Ik zoveel moeite gedaan omdat het het enige verkijgbare goede grote koelblok onder de 60mm hoogte was met 120mm fan (het moest passen in een pricewatch: Fractal Design Node 202).

Ik heb echter ook de bijgeleverde fan vervangen door een pricewatch: Noctua NF-A12x15-PWM (fan blaasrichting naar de processor toe). In idle is de CPU nu 24 graden, maar ook onder matige load (gaming) komt de temp eigenlijk nooit hoger dan 60 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door Fleximex op 25-04-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
@Fleximex , ik heb hier een foto van mijn moederbord waarop je de socket ziet. Het is een Asus B350m-a en de bracket rondom de socket is exact hetzelfde als van mijn vorige am3+ moederbord. De big shuriken past er 1 op 1 precies op. De klemmetjes vallen precies over die palletjes waarmee je hem strak trekt. Er zit al een backplate achterop het moederbord overigens.

Hierbij 2 foto's van mijn vorige en nieuwe moederbord rondom het socket. Die palletjes zijn exact hetzelfde...

Oude mobo trouwens een Asus m5a78L-M

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.cc/c61id8y7l/Screenshot_20180425-214947.jpgimage hosting

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.cc/4q28rgi81/Screenshot_20180425-215034.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Ferdyvw op 25-04-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 08:19
Ferdyvw schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:00:
@Fleximex , ik heb hier een foto van mijn moederbord waarop je de socket ziet. Het is een Asus B350m-a en de bracket rondom de socket is exact hetzelfde als van mijn vorige am3+ moederbord. De big shuriken past er 1 op 1 precies op. De klemmetjes vallen precies over die palletjes waarmee je hem strak trekt. Er zit al een backplate achterop het moederbord overigens.

Hierbij 2 foto's van mijn vorige en nieuwe moederbord rondom het socket. Die palletjes zijn exact hetzelfde...

Oude mobo trouwens een Asus m5a78L-M

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmm dat zou kunnen. Niet elk AM4 moederbord heeft die AM3 brackets nog. Het is wel zo dat met een backplate (hoe het met AM4 gaat) beter zit. Misschien zit het met de brackets er niet strak genoeg op.
Nu is het ook zo dat de standaard fan van Scythe die er op zit niet denderend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdyvw
Fleximex schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:03:
[...]

Hmm dat zou kunnen. Niet elk AM4 moederbord heeft die AM3 brackets nog. Het is wel zo dat met een backplate (hoe het met AM4 gaat) beter zit. Misschien zit het met de brackets er niet strak genoeg op.
Nu is het ook zo dat de standaard fan van Scythe die er op zit niet denderend is.
ik heb de plaatjes nu toegevoegd, hierop zie je denk ik goed dat de bracket op mijn oude en nieuwe mobo hetzelfde zijn.

Is niet elk AM4 mobo zoals die van mij? Wat ik aan andere AM4 mobo's kan vinden op internet, zijn allemaal hetzelfde en dus ook hetzelfde als het AM3 bracket?

Afijn, het is mij nu nog niet duidelijk wat er mankeert aan mijn setup waardoor mijn CPU zo warm loopt aangezien de Big Shuriken voldoende capaciteit zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-09 07:37
Je hebt niet toevallig veel te veel pasta gebruikt?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 16:25
Is de temperatuuroverdracht gewoon slecht of word er misschien een absurde hoeveelheid stroom gegenereerd waardoor de koeler het niet aankan? Om dit uit te sluiten kun je de cpu gaan stressen en voelen of de heatsink ook warm word. Word ie niet of maar een beetje warmer onder load dan als de pc uit staat? Dan heb je een slechte bevestiging. Word de koeler flink heet? Dan heb je een heel ander probleem en moeten we gaan checken of de processor wel de juiste voltages en dergelijke krijgt.
Pagina: 1