Krachtige 17" laptop voor zwaar professioneel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01 21:02
Onze Vaio 17" heeft verleden week de geest gegeven na enkele jaren trouwe dienst. Daarom zijn we nu op zoek naar een waardige vervanger die enkele jaren mee moet kunnen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De laptop gaat zoals de titel aangeeft voornamelijk professioneel gebruikt worden. De hele MS office suite (dus ook Visio & Project) moeten de revue passeren. Uit ervaring weet ik dat 8Gb te krap is voor het beoogde gebruik, dus moet ik eigenlijk al naar 16 Gb uitkijken.
Verder zijn er ook een aantal media behoeften (fotobewerking, streaming, Lightroom

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Oorspronkelijk wou ik het bij +/- 1250 euro houden maar dit kan eventueel opgetrokken worden

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Meestal blijft de laptop gewoon thuis op zijn draagarm. Heel af en toe moet die eens mee op pad, maar gewicht is van geen belang. Wel moet het absoluut een 17" of groter zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Liefst van al zou ik een Kaby Lake refresh CPU er in hebben en een M2 NVMe SSD. Opslagcapaciteit is van odergeschikt belang vermits alles op de NAS komt te staan.
Een GPU mag, maar is van ondergeschikt belang vermits er niet echt mee gaat gegamed worden. Ik merk echter wel dat de meeste laptops die aan mijn eisen voldoen eerder op de gamer gericht zijn (workstations daar gelaten, maar die zijn absurd duur)
Het scherm moet minimaal FullHD zijn. G-Sync en 120/144Hz zijn niet noodzakelijk.

Oorspronkelijk keek ik naar een Clevo N870EK1 die eigenlijk alles aan boord had wat ik me maar wensen kon (een 6-core i7-8750H, 16 Gb RAM, een 512 Gb 960 Evo en een GTX 1050 Ti) en dat alles aan minder dan 1200 Euro, maar reviews van de N870 reeks leren me dat de ventilatoren een verschrikkelijke herrie maken, zelfs al in idle, dus valt die jammer genoeg af :( )

Alle andere alteratieven verplichten me het budget op te trekken.
Automatisch kom je dan uit bij de Alienwares en MSI's van deze wereld, die een veel beter thermisch management zouden hebben met een dito prijskaartje.

Bij MSI heb je respectievelijk de GL73/GP73/GE73/GS73 en GT75. Na wat opzoekwerk blijven de GE en de GT over, waar deze laatste toch een serieus bugdet vertegenwoordigd.

Alienware 17 lijkt me misschien ook nog wat maar volgens wat ik heb gelezen kan je deze ook niet echt stil noemen (ik spreek altijd bij zwaar office werk, dus zonder gebruik te maken van de GPU, wel zware CPU load).

Neem ik een stap terug kom ik bij een budget van +/- 1000 euro bij een Dell Inspiron 5000 17"/Asus Vivobook Pro/Lenovo V320 uit waar ik dan later extra RAM en een andere SSD ingooi eventueel; maar dan kom ik eigenlijk al bijna in de buurt van de gaming laptops qua prijs .....

Jammer dat de N870 blijkbaar zo slecht scoort op acoustisch vlak, anders zou dat de beste kanshebber zijn.

Uitreraard sta ik open voor suggesties en/of ervaringen !

[ Voor 3% gewijzigd door MaXX99 op 25-04-2018 15:44 ]

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaXX99
Zo, de knoop is doorgehakt, dit topic mag dus op slot ...

Het is een MSI GE73 geworden, 16 Gb RAM, i7-8750, 256Gb SSD + 1Tb HDD en een GTX1060

[ Voor 5% gewijzigd door MaXX99 op 26-04-2018 13:57 ]

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
EN hoe is het scherm van de MSI GE73? beetje geschikt voor fotobewerken (kleurecht enzo) of meer een game panel.
Toen ik je eisen voor een laptop las, zijn het bijna mijn eisen. Jou opmerkingen over de keuze van een laptop herken ik dan ook, maar ik zou zelf nooit voor dit type laptop hebben gekozen. Dus ben benieuwd of deze laptop bevalt. misschien moet ik mijn blik dan ook maar eens verbreden.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Hij bevalt eigenlijk beter dan verwacht. Heel stil bij bureau werk. De software van MSI is onverwacht goed. Het is nog geen volledig all in one control panel ... Zo zijn de instellingen voor het keyboard in een apart programma, evenals de instellingen voor het scherm. Wat dat laatste betreft zijn er aparte modi beschikbaar zoals srgb, theater, game etc...
De standaard kleurinstellingen zijn wat verzadigd zoals je van een game laptop kan verwachten.

Kortom, ik ben eigenlijk redelijk blij van mijn aankoop.... Ook al was het 500€ duurder dan een vergelijkbare clevo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MSI en 'zwaar professioneel'gebruik'en dan met een gaming laptop met een toetsenbord verlichting met alle kleuren van de regenboog? Is dat geen onmogelijke combinatie? + je budget gaat zowat (of helemaal) 2x over de kop. Bij serieus zakendoen past toch geen gaming laptop? (zeker als de combinatie 'strak in het pak' is). Verder: veel plezier met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXX99
Al de kleurtjes kunnen volledig uit indien gewenst, wat hem een grijze (eerder zwarte) muis maakt.
Mijn initieel budget was +- 1300€, deze was 1840€. Die 500 extra was het wel waard om een werkpaard te hebben dat niet constant staat op te stijgen, of dat heel de tijd aan het throttlen slaat.
Uiteraard is het budget hoger en is de 1060 volslagen Overkill, maar ik vond nu eenmaal geen business georiënteerde laptop met een 6-core cpu, deftig scherm etc. Of ik moest naar workstations gaan waar het budget nogmaals werd verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ok. Ik dacht dat juist Dell net een 6-core Latitude had aangekondigd. Besef wel dat 6-core zo nieuw is (de quad core Kaby Lake refresh is nog maar net uit) dat het zo een half jaar kan duren voordat deze breed beschikbaar is. Wellicht was je net te vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
kdekker schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:00:
Ok. Ik dacht dat juist Dell net een 6-core Latitude had aangekondigd. Besef wel dat 6-core zo nieuw is (de quad core Kaby Lake refresh is nog maar net uit) dat het zo een half jaar kan duren voordat deze breed beschikbaar is. Wellicht was je net te vroeg.
Latitude heeft geen 17" meer, dan kom je inderdaad al op een precision (workstation) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
thijszor schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:02:
[...]

Latitude heeft geen 17" meer, dan kom je inderdaad al op een precision (workstation) uit.
Dat had ik even niet scherp. Dab betaal je bij Dell (en ook bij Lenovo) voor een 17" werkpaard inderdaad veel meer (dan het genoemde budget, maar ook meer dan wat nu voor MSI is betaald). Ik ken echter MSI onvoldoende om te zeggen hoe de kwaliteit zich verhoudt tot de Dell/Lenovo (en misschien HP ook nog?) werkpaarden in de workstation klasse. Daar kunnen namelijk ook (heethoofdige) Xeon's in. Al is de TDP van een E3-nnnnM Xeon gelijk aan die van een 6-core Coffee lake (beiden 45W TDP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-08 09:43
vind alleen de bewoording voor een zwaar werkstation nog beetje overkill.
Voor de office suite heb je geen zwaar werkpaard nodig. Had je een 14/15,6 inch dell laptop gepakt met 16 gb werkgeheugen en een ssd was je al een heel eind gekomen. Eventueel voor de "vaste werkplek" een 2de scherm zodat je ook ergonomisch kan werken.

of zijn je photoshop/lightroom activiteiten dermate veeleisend?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-08 10:59
thijszor schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:02:
[...]

inspiron heeft nog 17" modellen, werden ook altijd al wel voorzien van i7 dus daar komen in de toekomst vast nog wel 6 core modellen voor.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1