Toon posts:

Gekloot met RPM en sendmail/postfix :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb wat teveel zitten kloten met linux. Ik heb Mandrake 7.2, en gebruik voor mijn mail postfix, werkte perfect. Ik wilde dus sendmail installeren (om wat te kloten), maar dat lukte niet echt. Eerst heb ik postfix erafgehaald mbv rpm, dat ging goed, en daarna sendmail proberen te installeren. Ik kreeg een of andere vage foutmelding en toen werkte het niet meer :'(

Als ik nu sendmail wil deinstalleren krijg ik de melding "package sendmail is not installed" en als ik hem dan wil installeren zegt-ie doodleuk "package sendmail is already installed" :? :?

Een nieuwere versie van sendmail eroverheen gooien lukt ook al niet want dan krijg ik een script error, exit code 1 :?

Ook teruggaan naar postfix lukt niet: er is dan dan een dep. conflict met sendmail, dat ik dus niet kan verwijderen en ook niet opnieuw kan installeren... GEK word ik ervan!

Wat ik dus wil is gewoon alles van sendmail en postfix erafpleuren en weer helemaal met een schone lei beginnen. Maar hoe doe ik dat??? Kan ik gewoon alle bestanden wissen? En welke bestanden moet ik dan wissen?

Please help!

Verwijderd

Ken dat probleem. Heb hetzelfde al gehad met Rooie Hoed Linux en Samba. Je kan eerst even kijken of je met rpm --rebuilddb de rpm-databse weer opnieuw kunt opbouwen, maar ik geef je weinig kans. Als ik jou was zou ik die (oude) sendmail nog 1 keer installeren, en daarna weer rpm --rebuilddb doen. Dan nog een keer rpm -e sendmail (dus niet volledige naam+versie!). Werkte bij wel.

Verwijderd

Als sendmail totaal niet wil installeren kun je natuurlijk ook lompweg proberen "rpm -i sendmail-bla.rpm --force" of "rpm -i sendmail-bla.rpm --nodeps" te typen (weet zo nie welke ook alweer) maar ik weet niet zeker of dat wel zo safe is...
anyway, suc6 ermee

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 juli 2001 21:52 schreef MrMenor het volgende:
Ken dat probleem. Heb hetzelfde al gehad met Rooie Hoed Linux en Samba. Je kan eerst even kijken of je met rpm --rebuilddb de rpm-databse weer opnieuw kunt opbouwen, maar ik geef je weinig kans. Als ik jou was zou ik die (oude) sendmail nog 1 keer installeren, en daarna weer rpm --rebuilddb doen. Dan nog een keer rpm -e sendmail (dus niet volledige naam+versie!). Werkte bij wel.
Dit heb ik zojuist gedaan.
Ik krijg dan de melding "error: sendmail specifies multiple packages". En als ik de volledige naam opgeef van de rpm dan zegt ie: niet geinstalleerd, welke van de 2 ik ook kies...

De oude versie installeren geeft weer een script failure, exit status 1

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 15 juli 2001 22:03 schreef Baz_ het volgende:
Als sendmail totaal niet wil installeren kun je natuurlijk ook lompweg proberen "rpm -i sendmail-bla.rpm --force" of "rpm -i sendmail-bla.rpm --nodeps" te typen (weet zo nie welke ook alweer) maar ik weet niet zeker of dat wel zo safe is...
anyway, suc6 ermee
Hmmm... dat heb ik dus al geprobeerd. Wsch is dat juist de oorzaak van mijn problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels iets verder gekomen... ik heb beide versies van sendmail eraf weten te krijgen, en postfix weer geinstalleerd.
Alleen doet die het niet goed: als ik telnet naar localhost poort 25 dan krijg ik de welkomstboodschap van postfix, en een HELO werkt ook gewoon, er komt het juiste antwoord.
Maar daarna reageert hij nergens meer op. Ik kan wel gewoon commandos tikken maar hij geeft gewoon geen antwoord meer... zelfs ctrl-c doet niks :?

Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Goh, niemand?

Weet niemand waar het probleem kan zitten? Ik weet niet waar ik moet zoeken...

Postfix start dus wel op als ik telnet naar poort 25, maar sterft ergens na de HELO ofzo. :?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:26

Sjonny

Fratser

als je telnet wilt nokken moet je niet ctrl-c doen maar ctrl-] en dan quit intypen...
kan je niet met een mailprogramma beter resultaat krijgen?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 16 juli 2001 15:03 schreef Sjonny het volgende:
als je telnet wilt nokken moet je niet ctrl-c doen maar ctrl-] en dan quit intypen...
kan je niet met een mailprogramma beter resultaat krijgen?
Duh.
Ik gebruikte telnet alleen om te zien wat er fout ging, want met Eudora zie je zo weinig als het niet werkt he... Eudora blijft gewoon hangen op`"Sending message...", er komt iig geen foutmelding (behalve een timeout na minuten) dus daar had ik weinig aan.

Het gekke is dus dat de smtp daemon dus wel gewoon goed opstart maar gewoon opeens er mee kapt zonder foutmelding. De verbinding blijft dan wel openstaan, die wordt niet afgebroken. En ik heb geen flauw idee waar het probleem kan zitten, laat staan dat ik het kan oplossen.
Pagina: 1