Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade van i7-3770k naar wat nieuws?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yvdb
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 17:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest zal het systeem gebruikt worden om te gamen, en af en toe eens te streamen naar Twitch.
Games die ik speel zijn onder andere ESO(Elder scrolls Online), Elite Dangerous, GTA V, Diablo 3 en Farcry 5.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget om te upgraden ligt zo rond de 900 euro en zou me voor zeker de aankomende 4 jaar op processor, geheugen en moederboard moeten kunnen ondersteunen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidig systeem is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-GD65 Gaming€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 684,-€ 684,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 65,07€ 65,07
1Corsair Carbide Air 540 Zilver incl led€ 135,06€ 135,06
1HP Omen X 35 Zwart€ 899,-€ 899,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance K95 (US English)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 59,-€ 59,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2B1600C11€ 74,67€ 74,67
1Corsair CX750M€ 83,49€ 83,49
1Samsung 840 Pro 256GB€ 192,39€ 192,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.343,63

Uit dit stuk gaat de randapparatuur, case en videokaart mee. (voeding is één van de discussie punten)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel blijft de pc hangen op onderstaande echter kan het nog zijn dat er een voeding bij komt en de m2 ssd afvalt omdat deze niet meteen nodig is.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 313,95€ 313,95
1Asus ROG Crosshair VII Hero€ 265,-€ 265,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 251,-€ 251,-
1Samsung 960 EVO 500GB€ 180,95€ 180,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur ligt momenteel met moederbord vast op Asus dit vanwege de build kwaliteit.
Geheugen zit ik niet echt vast aan een merk en zeker niet aan leuke kleurtjes...(kast staat toch op de grond)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn wensen zijn om weer een pc te hebben voor de aankomende 4 jaar op ze minst waardoor ik nu wat meer FPS kan draaien.

Ga je overklokken?
Momenteel word mijn i7-3770k automatisch overgeklokt door de functie die op het MSI moederbord zit naar zo een 5ghz en ben van plan de Ryzen te gaan overklokken naar het veilige 4.1 a 4.2ghz afhankelijk wat het toelaat.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag jullie feedback willen op de wijzigen die ik van plan ben te gaan aanschaffen, ik twijfel erg of de 100 euro extra voor de Asus ROG Crosshair VII Hero gaat merken tenopzichten van bijvoorbeeld de Asus PRIME X470-PRO.

Geheugen loop ik tegen een hoop verhalen aan, wat ik tot nu toe heb uitgevonden is dat timing belangrijker is als je boven de 3200mhz gaat dan snelheid zoals bijvoorbeeld 4000mhz zijn jullie het hier mee eens of ?

Zou de voeding die ik nu al bijna 4 jaar gebruik mee kunnen of zou een gold voeding zoals bijvoorbeeld een Seasonic Focus Plus 550 Gold beter zijn? (is een kleine investering in verhouding tot de pc namelijk)

Beste antwoord (via yvdb op 28-04-2018 11:56)

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:46
De i7 3770k is nog steeds een degelijke gaming cpu, zeker op 5ghz.
De AMD gaat wel beter zijn echter moet je er denk ik niet teveel van verwachten.

Wat mij opvalt is dat je slechts 8gb ram geheugen hebt.
Je houd dan na Windows nog zo'n 6gb ~ over, genoeg games die met die hoeveelheid niet of minder fijn lopen dan dat je meer zou hebben, helemaal als je nog veel programma's op de achtergrond houd tijdens het gamen.
Een logische upgrade zou dan zijn om er 16GB in te zetten wat voldoende is voor 99.9% van de games die er zijn op de hoogste instellingen.
Voor 100 euro ~ krijg je 16GB ddr3 op V&A, je oude zou je dan weer kunnen verkopen.

Het grote geld zou ik nog even bewaren voor de volgende of de generatie daarna van processoren in jouw situatie.
De grote winst in die nieuwe processor zit hem ook voornamelijk in dat hij het dubbele aan cores en threads heeft dan de i7 3770k.
Games kunnen op dit moment nog niet optimaal omgaan of in bepaalde gevallen helemaal niet met de extra cores/threads die de AMD bied t.o.v. de i7.

In vino veritas, in aqua sanitas

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

EVO want?

Gister review gepost van de nieuwe EVO en als je de comments GOED leest, heb je nu een dure gimmick uitgekozen ipv een gefundeerde keuze.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• yvdb
MAX3400 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:10:
EVO want?

Gister review gepost van de nieuwe EVO en als je de comments GOED leest, heb je nu een dure gimmick uitgekozen ipv een gefundeerde keuze.
Zoals ik ook al aangeef ben ik nog in twijfel of ik dit wil aanschaffen, momenteel zit mijn frustratie meer in de 256gb die ik heb dan snelheid wat betreft me ssd, dus een standaard ssd van 500gb zou ook een oplossing zijn, mijn vragen gaan meer over Moederbord en geheugen, en eventueel zelfs of een i7-8700k zelfs niet verstandiger is incl langer termijn gedachten. (prijs verschil is minimaal)

• MAX3400

MAX3400

Lees even [BBG] High end gamesysteem mei voor wat inspiratie; daar wordt binnenkort weer een BBG van gepost.

Een 2700X en een X470 bord lijken me effectiever voor jou / langere termijn.

En misschien een Intel 800 als boot-SSD en wat (kleine) applicaties en een MX500 als storage-SSD voor je games?

• yvdb
MAX3400 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:18:
Lees even [BBG] High end gamesysteem mei voor wat inspiratie; daar wordt binnenkort weer een BBG van gepost.

Een 2700X en een X479 bord lijken me effectiever voor jou / langere termijn.

En misschien een Intel 800 als boot-SSD en wat (kleine) applicaties en een MX500 als storage-SSD voor je games?
Heb de [BBG] High end gamesysteem mei doorgelezen voor ik me post maakte maar mijn twijfels en vragen beven toch echt met moederbord en ram over, maar ik sta open voor andere meningen of dingen waar ik niet aan heb gedacht uiteraard.

Hm een Intel 800 is nog zo slecht idee niet inderdaad, ik heb twee ssd's van 256 liggen dus zou zelfs die kunnen gebruiken hoef ik niet een MX500 te kopen bedankt voor de tip!

• MAX3400

MAX3400

Ikzelf zit ook te kijken naar een systeem (mogelijk met andere doeleinden) en heb een Intel 800 of WDC Black voorlopig als bootdisk in gedachten. Maar ja, de Intel 900 is nog leuker alleen wel errug duur: pricewatch: Intel Optane SSD 900P PCI-e 480GB

Maar nog een idee dan; er zijn mainboards met 2x M.2 PCI; dan kan je een 800 als boot gebruiken en een "oudere" 600 als 1400MB/s storage. Alsnog geld maar niet zo gek als een 9x0 EVO?

• yvdb
MAX3400 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:25:
Ikzelf zit ook te kijken naar een systeem (mogelijk met andere doeleinden) en heb een Intel 800 of WDC Black voorlopig als bootdisk in gedachten. Maar ja, de Intel 900 is nog leuker alleen wel errug duur: pricewatch: Intel Optane SSD 900P PCI-e 480GB

Maar nog een idee dan; er zijn mainboards met 2x M.2 PCI; dan kan je een 800 als boot gebruiken en een "oudere" 600 als 1400MB/s storage. Alsnog geld maar niet zo gek als een 9x0 EVO?
Dat is inderdaad een goed toekomst tip, het moederbord wat ik hierboven noem heeft twee m2 slots als ik mij niet vergis, voor nu kan ik nog het wel even uitzingen op me huidige ssd en eventueel over half jaartje deze wijziging doen.

Acties:
  • Beste antwoord

• JohanNL
De AMD gaat wel beter zijn echter moet je er denk ik niet teveel van verwachten.

Je houd dan na Windows nog zo'n 6gb ~ over, genoeg games die met die hoeveelheid niet of minder fijn lopen dan dat je meer zou hebben, helemaal als je nog veel programma's op de achtergrond houd tijdens het gamen.
Een logische upgrade zou dan zijn om er 16GB in te zetten wat voldoende is voor 99.9% van de games die er zijn op de hoogste instellingen.
Voor 100 euro ~ krijg je 16GB ddr3 op V&A, je oude zou je dan weer kunnen verkopen.

Het grote geld zou ik nog even bewaren voor de volgende of de generatie daarna van processoren in jouw situatie.
De grote winst in die nieuwe processor zit hem ook voornamelijk in dat hij het dubbele aan cores en threads heeft dan de i7 3770k.
Games kunnen op dit moment nog niet optimaal omgaan of in bepaalde gevallen helemaal niet met de extra cores/threads die de AMD bied t.o.v. de i7.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49
Wat @JohanNL aangeeft heb ik ook. Heb zelf ook de i7 3770k, maar dan met 16GB ram en een R9 290x. Eigenlijk voldoet de CPU nog wel voor het gamen e.d. en zou de enige reden voor mij zijn om dan meteen een ITX systeem in elkaar te zetten met het laatste nieuwe zo ongeveer. Maar daar heb ik zelf iig nu het geld nog niet voor over.
Overclocken zou nog wel een optie kunnen zijn. Maar dat is een dingetje om je in te verdiepen. Heb ik zelf na al die jaren iig nog nooit gedaan.

• yvdb
JohanNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:02:

Hm vergeten die naar twee keer aan te passen heb inderdaad al 16gb aan ram nu.

Ok dus toch nog even wachten op de echte ryzen 2 Of later, ik had gehoopt dat dit al een redelijk FPS boost zou opleveren naja in ieder geval minder dips

Zou het ook al niet beter lopen als ik bij voorbeeld de CPU slurpende discord met videochat heb aanstaan op de achtergrond? Merk nu namelijk best een fps daling daardoor

[ Voor 5% gewijzigd door yvdb op 25-04-2018 14:48 ]

• JohanNL
yvdb schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:44:
[...]

Ok dus toch nog even wachten op de echte ryzen 2 Of later, ik had gehoopt dat dit al een redelijk FPS boost zou opleveren naja in ieder geval minder dips

Zou het ook al niet beter lopen als ik bij voorbeeld de CPU slurpende discord met videochat heb aanstaan op de achtergrond? Merk nu namelijk best een fps daling daardoor
Ja, elk programma die je op de achtergrond hebt gebruikt resources.
Er zijn programma's zoals " gamingbooster " e.d. die met 1 druk op een knop alle onnodige services en programma's tijdelijk uiyschakelen.
Je kunt ook handmatig zoveel mogelijk programma's af sluiten en dan opnieuw proberen de game te spelen en ondervinden of hij dan beter loopt.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
[...]
ik had gehoopt dat dit al een redelijk FPS boost zou opleveren naja in ieder geval minder dips
Welke resolutie speel je? Huidige systeem is naar mijn inziens nog aardig up to date..

• yvdb
JohanNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:20:
[...]

Ja, elk programma die je op de achtergrond hebt gebruikt resources.
Er zijn programma's zoals " gamingbooster " e.d. die met 1 druk op een knop alle onnodige services en programma's tijdelijk uiyschakelen.
Je kunt ook handmatig zoveel mogelijk programma's af sluiten en dan opnieuw proberen de game te spelen en ondervinden of hij dan beter loopt.
Zal het programma is bekijken maar heb eigenlijk alles al gekilled.
kever678 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:24:
[...]

Welke resolutie speel je? Huidige systeem is naar mijn inziens nog aardig up to date..
Speel op 3440x1440 fps schommelt steeds tussen de 90 a 30 vind de fluctuatie beetje te veel.

[ Voor 49% gewijzigd door yvdb op 25-04-2018 15:26 ]

• JohanNL
@yvdb Wat ik ook nog zou proberen is met het programma Display Driver Uninstaller je grafische kaart driver verwijderen in veilige modus.
Daarna installeer je dan de nieuwste drivers voor je grafische kaart.
Soms is de grafische kaart driver enigszins corrupt en kan dit negatieve gevolgen hebben voor de performance.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:41
Je hebt nog wel een redelijke cpu.

Persoonlijk zou ik hem wat overclocken. En 8gb ram erbij prikken... dat je 16 in totaal hebt.

Als je nu gaat upgraden moet je meteen een nieuw moederbord, geheugen en processor.

Dan zit je wel rond de 500 euro...

Persoonlijk zou ik lekker wachten

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

[...]

Een FPS boost gaat het je niet opleveren, ook niet met een Ryzen 2. Alleen als je gaat streamen gaat een Ryzen voordeel opleveren, maar game only denk ik niet dat je er op vooruit gaat.Zeker op 5Ghz is die 3770k nog een beest! Besef wel dat je voor Ryzen wel enigszins moeite moet doen om over te clocken, in tegenstelling tot je 'one push auto OC' die je nu hanteert.
Kan mij niet voorstellen dat je met Discord alleen al FPS dips krijgt, wellicht eens kijken wat er allemaal in je startup staat, beetje opruimen en tunen kan nooit kwaad.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1