Toon posts:

motion sensor 5v naar 3v omzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kocht onlangs een pir motion sensor. Hij trekt 5v, maar werkt uiteindelijk op 3v. Ik vond een tut om de regulator te bypassen zodat je hem op 3v kan laten werken, https://randomnerdtutoria...n-sensor-to-work-at-3-3v/. Punt is dat het bij mij een ander model is. Ik heb dezelfde drie soldeerpunten, vermoedelijk dus ook van de regulator (groene kader). Hoe weet ik welke pin ik gebruiken kan voor 3v?De paarse pijlen duiden een gesloten circuit aan. Er staan geen letters/symbolen bij de soldeerpunten.

Edit 23/05:
Vandaag zijn alle onderdelen binnen.
Wemos D1 mini (esp8266 bordje), pir motion sensor en condensator.
Wemos draait op tasmota.
Als er geen beweging is, geeft tasmota aan dat de switch aan staat. Bij beweging, gaat de switch uit.
Vervelend... Zou net omgekeerd moeten zijn. Iemand een idee waarom?
gnd en vcc zijn correct aangesloten...

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hfmuPH/Screen_Shot_2018_04_24_at_21_38_53.png

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2018 21:23 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

De regulator heeft 3 pinnen. Vin, Gnd en Vout. Zet er 5 volt op en meet welke pin 3,3 Volt is. Kun je daar de voeding aan knopen.

Pagina 2 staat een schema.
https://www.mpja.com/download/31227sc.pdf

Met een close up foto kunnen we er misschien meer kaas van maken wat aan die tekening valt niet zo veel te zien.

- edit -
Ik snap al wat ze doen. Van de jumper gaat pin 3 toevallig naar de uitgang van de regulator. Daar hebben ze de voeding aangehangen. De regulator is niet het groene vakje maar de grotere component met 3 pinnen links onder. Het bovenste pinnentje op je plaatje zou de 3,3 volt moeten zijn.

http://www.bookly.com/images/BM71xx.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door TheBorg op 24-04-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Mocht je deze sensor toevallig gaan gebruiken in combinatie met een esp8266 dan kun je veel false hits verwachten.

De oplossing hiervoor is het plaatsen van een condensatortje van 220nF tussen pootje 12 en 13 van het ic...en aangezien ze toch niets kosten heb ik er ook nog een 220nF parallel gezet over het elcotje (22uF) in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag zijn alle onderdelen binnen.
Wemos D1 mini (esp8266 bordje), pir motion sensor en condensator.
Wemos draait op tasmota.
Als er geen beweging is, geeft tasmota aan dat de switch aan staat. Bij beweging, gaat de switch uit.
Vervelend... Zou net omgekeerd moeten zijn. Iemand een idee waarom?
gnd en vcc zijn correct aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 13:31
Dat is gewoon hoe die sensor (hoort) te werken. Lijkt me een kwestie van in software aangeven dat de switch inverted is. Niet bekend met Tasmota, maar het lijkt me dat dit misschien is wat je zoekt? Anders kun je (om het in hardware te doen) eventueel een inverter bouwen met een enkele transistor en een paar weerstanden (pull up op de input van de Wemos, het inkomende signaal (als het hoog is) de input laag laten trekken via de transistor), maar het in software doen lijkt me veel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tom-Z schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:57:
Dat is gewoon hoe die sensor (hoort) te werken. Lijkt me een kwestie van in software aangeven dat de switch inverted is. Niet bekend met Tasmota, maar het lijkt me dat dit misschien is wat je zoekt? Anders kun je (om het in hardware te doen) eventueel een inverter bouwen met een enkele transistor en een paar weerstanden (pull up op de input van de Wemos, het inkomende signaal (als het hoog is) de input laag laten trekken via de transistor), maar het in software doen lijkt me veel netter.
Klopt. Vegeten dat ik vorige maand switchtopic naar 2 gezet had.... }:O
thx
Pagina: 1