Hotelschakeling werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 13:21
Ik heb in mijn woning de schakelaars vervangen, en nu heb ik een hotelschakeling die niet werkt.

Hoe het nu werkt is dat de schakelaar op 1 (waar de fasedraad zit) aan moet staan om met 2 aan/uit te kunnen doen.

1 ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/16gkfgy.png

op schakelaar 2 heb ik 1 zwarte draad op de fase aangesloten, en 2 op de andere zijde.

Nu vraag ik me af wat er niet goed gaat. Moet het wellicht zo zijn dat er op schakelaar 2 2 zwarte draden zijn aangesloten, en dan 1 naar de lamp? Zodat schakelaar 2 altijd fase heeft. Maar als dat het geval is lijkt het me dat schakelaar 2 altijd op aan moet staan om de lamp in te kunnen schakelen.

Het zijn 2 x deze schakelaar:

https://www.praxis.nl/ger...kelaar-wit-inbouw/5230381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:37

BCC

Deze twee zwarten moeten bij de andere schakelaar ook onderin en op die andere schakelaar moet op de plek waar hier de bruine zit een zwarte direct naar de lamp. Waarschijnlijk heb je aan de andere kant 2 draden omgewisseld.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
BCC schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:46:
Deze twee zwarten moeten bij de andere schakelaar ook onderin en op die andere schakelaar moet op de plek waar hier de bruine zit een zwarte direct naar de lamp. Waarschijnlijk heb je aan de andere kant 2 draden omgewisseld.
Ik heb ze op 1 ook al omgewisseld maar dat gaf geen verschil. Ik heb ook nog de optie om ze ''samen te voegen'' dat ze op 1 aansluitpunt zitten. Maar dat zal het wel niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:37

BCC

Heb je een voltmeter/verklikker schroevendraaier? Meet op de andere schakelaar op welke draad stroom staat - die moet onderin. Zet dan deze schakelaar om en meet weer. Die je net had is nu stroomloos, degene die nu stroom heeft moet ook onderin.

Omwisselen aan deze zijde heeft geen enkele zin.

Bij schakelaar 2 boven en rechtsonder omwisselen. Werkt dat niet, dan Boven en linksonder wisselen.Dan heb je alle varianten gehad 1 van de 3 moet werken.

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 24-04-2018 21:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
BCC schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:50:
Heb je een voltmeter/verklikker schroevendraaier? Meet op de andere schakelaar op welke draad stroom staat - die moet onderin. Zet dan deze schakelaar om en meet weer. Die je net had is nu stroomloos, degene die nu stroom heeft moet ook onderin.

Omwisselen aan deze zijde heeft geen enkele zin.

Bij schakelaar 2 boven en rechtsonder omwisselen. Werkt dat niet, dan Boven en linksonder wisselen.Dan heb je alle varianten gehad 1 van de 3 moet werken.
Thanks, ik ga het morgen proberen en meld me dan weer.

Ik zit eigenlijk ook nog met een ander issue, ik heb een elektrische rolluik bediener welke middels een stroomkabel op een stopcontact aangesloten kan worden. De aansluiting naar het stopcontact zaten nog vast, blauw bruin en aarde. Ik heb de bruine blauwe en aarde die uit de muur kwamen direct naast die van het stopcontact gemonteerd.

Er bleef vanuit de muur toen nog één draad over. Op de foto rechtsbovenin te zien. Moet die nu in 1L of 2L of ergens anders en waarom?

Met de setup op de foto hoorde ik de motor van de rolluik bewegen bij gebruik maar er verplaatst niets.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/oisvwn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:47
Over het rolluik: volgens mij zou het zo moeten zijn dat
Er één bruine draad uit de muur (in jouw geval de stekker) richting schakelaar gaat
Er twee zwarte van de schakelaar naar de motor gaan (eentje voor omhoog en eentje voor omlaag)
Er een blauwe draad uit de muur (in jouw geval de stekker) naar de motor gaat.
En dan nog de aarde, maar weet ik even niet want heb ik niet thuis (bij de rolluiken)
In jouw geval is een draad bruin die zwart zou moeten zijn, want die extra bruine gaat naar de motor toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Patrick_6369 op 25-04-2018 11:24 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:36

Reptile209

- gers -

Ik zou de volgende aansluiting verwachten (net even anders dan @Patrick_6369):
• PI sluit je de bruine fase 'uit de muur' op aan
• N sluit je de blauwe nul 'uit de muur' op aan.
• PE is voor de aarde (groen/geel)
• 1I en 2I zijn de schakeldraden die naar de motor gaan. De schakelaar zal, afhankelijk van de stand van de schakelaar, op de ene draad spanning zetten en de andere met de nul verbinden zodat de motor de juiste kant op draait. Er hoeft dan geen aparte nul naar de motor.

Nog even voor je hotelschakeling: je ziet een mooi schemaatje staan op de achterkant van de schakelaar: bij de bruine draad staat een L (live) met een lijntje + pijl richting de zwarte draad rechtsonder. En een deel van dat lijntje kan 'schakelen' naar de andere zwarte. Deze schakelaar is dus goed aangesloten.
Check nu of dat op schakelaar 2 ook zo zit (alleen de richting van de pijltjes daar even vergeten): de 2 zwarte draden van schakelaar 1 moeten in de parallelle aansluiting onderaan (links en rechts maakt niet uit). Bij de L moet de zwarte schakeldraad die naar de lamp loopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Reptile209 op 25-04-2018 11:42 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-05 20:52
Afbeeldingslocatie: http://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling.jpg
niks makkelijker als een schema 😏

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
Het is gelukt met zowel de hotelschakeling als met de rolluikschakelaar :) Bij de rolluikschakelaar moest de bruine draad van de rolluik niet direct naast de bruine uit het stopcontact, maar een plaatsje daarnaast.

Ik heb nog een vraag, ik blijk nog een hotelschakeling te hebben waar ik hetzelfde probleem heb. Het probleem hierbij is dat het 2 lichtschakelaars in 1 zijn:

https://www.praxis.nl/ger...kelaar-wit-inbouw/5230475

Ik heb onderin dus maar 1 aansluiting in plaats van 2. Ik kan er wel 2 direct op 1 ''groep'' zetten. Dit betekent dat hij via schakelaar 1 (de halve) of via beide draden stroom geeft of via beide draden niet.

Heb ik hier een andere (halve) schakelaar voor nodig en wat voor een zou ik dan nodig hebben? Of is er een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Er staat dat het een dubbele wisselschakelaar is dus het zou moeten kunnen, foto?

Edit, van de achterkant 😊

[ Voor 20% gewijzigd door DjaRoel op 25-04-2018 21:41 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
DjaRoel schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:41:
Er staat dat het een dubbele wisselschakelaar is dus het zou moeten kunnen, foto?

Edit, van de achterkant 😊
Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ve25ub.png

bij de L dus de fase (doorgelust want die loopt nog verder)

De draad rechts is schakelaar 1 dat is de buitenlamp, en de 2 draden links dat is schakelaar 2 wat de hotelschakeling zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaRoel
Rudyy schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:14:
[...]

Die ziet er zo uit:

[afbeelding]

bij de L dus de fase (doorgelust want die loopt nog verder)

De draad rechts is schakelaar 1 dat is de buitenlamp, en de 2 draden links dat is schakelaar 2 wat de hotelschakeling zou moeten zijn.
Dan heb je een kat in de zak gekocht want dat is geen wisselschakelaar, maar een dubbele enkelpolige schakelaar.

Als je hem vervangt werkt het vast beter 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:43
DjaRoel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:34:
[...]

Dan heb je een kat in de zak gekocht want dat is geen wisselschakelaar, maar een dubbele enkelpolige schakelaar.

Inderdaad, een wisselschakelaar moet 2 aansluitingen onder hebben (zie ook jouw eerdere schema), dus een dubbele wisselschakelaar zou zelfs 4 aansliutingen onder moeten hebben. Het plaatje is dus duidelijk geen wisselschakelaar en zeker geen dubbele.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44

Onbekend

...

Er staat "SEREN" achterop, en het lijkt dus op een serieschakelaar. Oftewel: 2 knoppen aan de voorkant. :)

Als je steeds maar 1 knop aan hebt en de andere uit, werkt het als een normale wisselschakelaar en kan je de bedrading testen. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mag ik je wel een stukje feedback op de bedrading geven? Ik zie bloot koper, wat je echt niet wilt. En bij de aansluitingen van het rolluik met stranded kabel gebruik je geen adereindhulzen (en ligt er ook koper bloot). Als je een duurzame verbinding wilt die niet slijt, niet vonkt en vooral niet tzt je huis afbrandt: adereindhulzen om stranded-kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

Reinier

\o/

sebastius schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:00:
Mag ik je wel een stukje feedback op de bedrading geven? Ik zie bloot koper, wat je echt niet wilt. En bij de aansluitingen van het rolluik met stranded kabel gebruik je geen adereindhulzen (en ligt er ook koper bloot). Als je een duurzame verbinding wilt die niet slijt, niet vonkt en vooral niet tzt je huis afbrandt: adereindhulzen om stranded-kabels.
QFT!

En het is een wisselschakeling, geen hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
sebastius schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:00:
Het blote koper is omdat ik de kabels nog niet te strak wou aandrukken, het is dan echt een vervelend klusje om ze er weer uit te krijgen. Wat je bij het rolluik ziet is hoe de vorige bewoners het hebben achtergelaten, adereindhulzen is wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
DjaRoel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:34:
[...]

Nu de goede gekocht en het is gelukt :) Die er nu op zit heeft ook 2 x een aparte fasedraad nodig, dus ook met een lasdop en 2 stukjes extra draad beide van stroom voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:44

Onbekend

...

2x een aparte fasedraad? Is het een kruisschakelaar?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1