Toon posts:

Unallocated space. MBR partitie kan niet groter dan 2tb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde laatst op een computer waar ik net 2 nieuwe hdd's in had geplaatst beide van 4 tb. windows 10 te installeren. Wanneer ik het had geinstalleerd en naar 'mijn computer' ging zag ik alleen de C: schijf met 2 tb.
Na even uitzoeken kon ik de D: schijf van unallocated space omzetten naar een bruikbare harde schijf met 4tb.
Maar de C: schijf krijg ik niet groter, want dat is niet mogelijk wanneer het een MBR schijf is?(zo een melding geeft hij)
Vanuit een boot van usb, opnieuw proberen. Nu voor ik klikte op installeren en het kiezen van de schijf die ik wilde. zette ik via command prompt de mbr schijf om naar gpt. (dit moest volgens het internet werken). Maar wanneer windows geinstalleerd en ik weer kijk in mijn drive management weer de C: schijf met 2tb. Iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat ik de volledige opslagcapaciteit kan gebruiken in beide schijfen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-04-2018 11:24)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:19:
[...]

Manufacturer : intel corporation product : DP35DP
Uit Q3 2007. Dat mobo heeft dus geen UEFI. Wellicht moet je je baas even vertellen dat jullie op 10 jaar oude zooi draaien...
https://ark.intel.com/pro...ntel-Desktop-Board-DP35DP

Alle reacties

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
MBR schijven ondersteunen inderdaad maximaal 2 Tb. Om grotere schijven te gebruiken moet je een ander formaat (GPT) gebruiken.

Hier meer info: https://docs.microsoft.co...-mbr-disk-into-a-gpt-disk

Edit: voor de volledigheid, data gaat in principe hierbij verloren. Er zijn methoden met databehoud, maar dan zou ik nog steeds voor een goede backup van de data zorgen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-04-2018 20:54 ]

Verwijderd

Met een programma als bijv. MiniTool Partition Wizard Free moet het vast lukken om je partitie te vergroten.

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Je moet dacht ik wel je BIOS in UEFI mode kunnen starten (voor GPT schijven) en niet in Legacy mode.

En idd eerst een backup maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:55:
Met een programma als bijv. MiniTool Partition Wizard Free moet het vast lukken om je partitie te vergroten.

Je moet dacht ik wel je BIOS in UEFI mode kunnen starten (voor GPT schijven) en niet in Legacy mode.

Dus als ik in uefi boot, de schijf converteer naar gpt dan windows installeer zou het moeten werken?
Laat het morgenochtend wel weten.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:55:

en het probleem is dat een programma als minitool partition wizard niet werkt wanneer het de schijf is met windows er op. Ik weet hoe ik een schijf kan extenden etc als er unallocated space is. Maar het was meer het probleem dat het alsnog een mbr schijf was als ik hem had geconverteerd vanuit de windows intallatie, maar denk dat het door de legacy mode komt.

• TommyboyNL
  • Niet online
Je hoeft zelf niet te kloten met je partitietabel. Tijdens de installatie van windows simpelweg alle partities wegkeilen, en windows vertellen dat hij de lege disk mag gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:12:
Je hoeft zelf niet te kloten met je partitietabel. Tijdens de installatie van windows simpelweg alle partities wegkeilen, en windows vertellen dat hij de lege disk mag gebruiken.
maakt hij er dan niet weer een mbr van?

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik verwacht van niet. Waarom installeer je windows trouwens niet op een SSD? Voor ongeveer 70 piek heb je er al een van 256GB, en dat doet zo enorm veel voor de gebruikservaring.

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:20:
Ik verwacht van niet. Waarom installeer je windows trouwens niet op een SSD? Voor ongeveer 70 piek heb je er al een van 256GB, en dat doet zo enorm veel voor de gebruikservaring.
Het is voor een pc op mijn werk, mijn baas wil de server waarvan wij werken op die pc hebben, maar elke keer verkleint de computer dus de schijf aangezien het een mbr is. Probeerde net met een usb tool gpt partition scheme for uefi, maar kom volgens mij niet in de UEFI, miss kan het ook wel niet want oude computer :S

• TommyboyNL
  • Niet online
Als dat ding geen UEFI heeft maar alleen BIOS, dan ben je volgens mij verplicht om MBR te gebruiken. BIOS snapt GPT niet. Welk moederbord zit er in dat ding?

Verwijderd

De minitool partition wizard kan prima partities op schijven waarvan je ook windows start uitbreiden/verkleinen.
Maar zonder UEFI Bios gaat het gebruiken van GPT en uitbreiden naar groter dan 2 TB niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 11:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:09:
Als dat ding geen UEFI heeft maar alleen BIOS, dan ben je volgens mij verplicht om MBR te gebruiken. BIOS snapt GPT niet. Welk moederbord zit er in dat ding?

Acties:
  • Beste antwoord

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:19:
[...]

Uit Q3 2007. Dat mobo heeft dus geen UEFI. Wellicht moet je je baas even vertellen dat jullie op 10 jaar oude zooi draaien...

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:22:
[...]

Top, ligt het in ieder geval niet aan mijn skills om windows te installeren, faalde gewoon in het probleem te zien dat het een te oude mobo was. xD enorm bedankt

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:38
Die HDD kun je wel meerdere partities op aanmaken van max 2TB per stuk.
Of dat nuttig is, is weer een tweede natuurlijk.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:28

TommieW

Numa numa.

Arunia schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:28:
Die HDD kun je wel meerdere partities op aanmaken van max 2TB per stuk.
Of dat nuttig is, is weer een tweede natuurlijk.
Nee, bij MBR is de disk gelimiteerd tot 2TB, niet de partitie.

Je kan wel gebruik maken van een losse disk waar Windows op staat. Die kan gewoon MBR geformatteerd zijn. Dan kan je de 2 4TB disks als GPT partitioneren.

Maar er gaan bij mij heel wat alarmbellen rinkelen. Een 10 jaar oude (!) desktop gebruiken als "server". (Fileserver?) Wat als dat ding verrot gaat en de disks meeneemt? Heb je dan back-up van de data? Kan het wel de hoeveelheid gebruikers aan? Wat als dat ding een week down is, welke impact heeft dat op het bedrijf? Sowieso zet je zoiets niet op Windows 10, maar op een Windows Server installatie.

Dit klinkt heel erg alsof je baas te gierig is om geld uit geven aan apparatuur waar zijn medewerkers dagelijks mee werken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:38
@TommieW Dat was het inderdaad. Is alweer even geleden. Thanks.

• TommyboyNL
  • Niet online
Dissk groter dan 2TB met MBR kan overigens wel, maar dan kom je niet meer weg met een 512B blocksize. Ik had in het verleden een RAID controller van Areca die een 4kB blocksize naar de PC communiceerde, om op die manier tot 16TB per array te ondersteunen.

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:36:
[...]

Nee, bij MBR is de disk gelimiteerd tot 2TB, niet de partitie.

Je kan wel gebruik maken van een losse disk waar Windows op staat. Die kan gewoon MBR geformatteerd zijn. Dan kan je de 2 4TB disks als GPT partitioneren.

Maar er gaan bij mij heel wat alarmbellen rinkelen. Een 10 jaar oude (!) desktop gebruiken als "server". (Fileserver?) Wat als dat ding verrot gaat en de disks meeneemt? Heb je dan back-up van de data? Kan het wel de hoeveelheid gebruikers aan? Wat als dat ding een week down is, welke impact heeft dat op het bedrijf? Sowieso zet je zoiets niet op Windows 10, maar op een Windows Server installatie.

Dit klinkt heel erg alsof je baas te gierig is om geld uit geven aan apparatuur waar zijn medewerkers dagelijks mee werken.
Nee het wordt niet een server waar iedereen van af gaat werken(net ff nagevraagd), meer een soort online backup computer(gelinkt aan de server, die ook met een google drive gelinkt is aan iemand die niet op kantoor werkt (iets in die trend). Maar gaan alsnog waarschijnlijk een goedkope computer kopen, want hebben die opslag gewoon nodig, aangezien het blijkbaar nodig is wanneer met google drive wordt gewerkt dat het op je C: schijf staat.
In ieder geval erg bedankt.
Pagina: 1