Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• dfainher
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 11:50
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS418€ 398,95€ 398,95
1Synology DiskStation DS418j€ 292,56€ 292,56
1Synology DiskStation DS418Play€ 450,-€ 450,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,51

Ik zoek een?
Ik wil graag upgraden van mijn QNAP 2-bay single core NAS met 256MB geheugen naar een Synology 4-bay NAS (Quad of Dual core en 2GB geheugen). Ik heb de DS418 op het oog.

Wat is je budget?
Budget is ongeveer 400 euro, hoewel ik eventueel zou open staan voor de DS418Play die een paar tientjes duurder is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil nu graag een Synology, mede vanwege hun SHR-1 'technologie'.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is gewoon voor thuis gebruik. Zoals ik al zei, ik heb de DS418 op het oog maar de DS418Play zou ook een optie zijn.

De DS418 is een Quad core en de DS418Play een Dual core, maar met een hogere kloksnelheid dan de DS418 en uitbreidbaar geheugen. Wat is dan de beste keuze? Meer cores of de mogelijk tot het uitbreiden van RAM? Ik snap dat dit natuurlijk samenhangt met wat je er mee doet. Voor mij zal dit relatief normaal gebruik zijn.

Bij voorbaat dank! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
De beste keus is zoals je al zegt afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Bij de DS*Play is inderdaad meer geschikt voor media-toepassingen. De Intel CPU lijkt mij krachtiger, al zul je dit even moeten benchmarken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:28
Kun je ‘relatief normaal gebruik’ verder uit leggen?

Wat wil je er op gaan draaien? Backups? Downloaden? Domotica? Camera’s? Media streamen? Media converteren? Webserver?

Kan nog wel even doorgaan maar je begrijpt me wel denk ik. Sommige toepassingen hebben namelijk specifiek baat bij veel geheugen, andere bij een hoge kloksnelheid.

• dfainher
Ik gebruik een NAS vooral om media te downloaden en dan te streamen naar een mediaplayer inderdaad. Ik maak ook continu backups van mijn PC naar de NAS. Dat zijn eigenlijk de voornaamste toepassingen die ik gebruik.

Camera's heb ik (nog) niet, Domotica weet ik niet eens wat het is. Ik gebruik overigens ook Resilio Sync een soort personal/local 'cloud'. Maar dat draait eigenlijk al prima op mijn huidige NAS, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.

En dus de veiligheid van een RAID configuratie mocht een schijf defect gaan, maar ook dit is een vrij standaard specificatie bij een NAS vanaf 4 schijven denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
Als je die media die je wil streamen gewoon als netwerkshare aan je mediaspeler wil aanbieden en er geen transcoding plaats hoeft te vinden dan voldoen alle door jou genoemde versies wel.

De play heeft nog als voordeel dat je je media ook aan je smartphone of tablet zou kunnen aanbieden wanneer je onderweg bent. Hier komt de krachtigere CPU van pas, de media wordt namelijk geconverteerd zodat t lekker op je schermpje pas en niet te veel data verstookt.

Downloaden ligt iets genuanceerder. Hoe snel wil je dat dit gaat? Als je download via nieuwsgroepen is de snelheid van je CPU wel belangrijk voor het uitpakken en parren van je gedownloade spul. Ook dit kunnen ze alle 3 prima, zij het dat de een sneller klaar is dan de ander. Persoonlijk slinger ik wat downloads aan en ik zie wel wanneer het klaar is (of dit gaat automatisch 's nachts). Nu is mijn verbinding (100 Mbit) de bottleneck, in mijn vorige huis was dat de NAS, ik heb me er nooit druk om gemaakt.

Resillio Sync ken ik niet, maar ik vermoed dat het een soort persoonlijke dropbox is. Dit heeft Synology ook, maar dan heet het Synology Drive (voorheen CloudStation). Kost vrij weinig power en werkt, zeker met versiebeheer, erg prettig.

Zoals je zelf al aangeeft, RAID (of in dit geval SHR) beschermt bij uitval van een schijf. Dit is GEEN backup. Zorg dat je je (belangrijke) bestanden ook nog ergens anders hebt staan. Bij brand/blikseminslag/diefstal heb je niks aan je raid-set.

• dfainher
Met mijn huidige prehistorische NAS stream ik ook vanaf een share en dat gaat prima. Ik krijg het idee dat je bijvoorbeeld die DS418Play direct aan je tv kunt hangen, maar dat was ik eigenlijk niet echt van plan. Mijn huidige NAS staat in de kelderkast waar ook mijn modem/router staat en dat wil ik graag zou houden.

Een NAS met 4 schijven in/bij je tv meubel lijkt me niet echt praktisch en luidruchtig e.d.

Ik merk uiteraard dat video content parren en unrarren op mijn high end PC met een SSD slechts enkele seconden duurt en op mijn huidige NAS kost dat meerdere minuten. Dus dat is een erg groot verschil, maar goed het is wat het is. Heb me er ook nooit echt druk om gemaakt. Maar met een 200Mbit lijn en volgend jaar waarschijnlijk over naar een 1000Mbit glasvezel lijn is het wel leuk als het dan ook een beetje rap op je NAS staat.

Resilio Sync is idd een soort persoonlijke dropbox maar dan dus lokaal. Heb al gezien dat Synology ook gewoon een app voor Resilio heeft. En ik ben me bewust van het verschil tussen RAID en een backup, belangrijke bestanden maak ik meerdere malen per dag automatische backups van.

Al je films en series backuppen vind ik nogal onzinnig dus daar ga ik nooit aan beginnen, maar die extra zekerheid met een RAID configuratie t.o.v. gewoon een single disk volume setup lijkt me toch wel prettig.

En aangezien die Play maar een paar tientjes duurder is wil ik daar dadelijk geen spijt van krijgen mocht ik voor de 'gewone' DS418 kiezen...! :)

dfainher wijzigde deze reactie 24-04-2018 20:34 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
Als je twijfelt, ga dan voor de play versie. Dit is voor mij een persoonlijke keuze, de NAS heeft hier in de loop der tijd steeds meer functies gekregen, dit zie ik bij mijn schoonouders (416play) langzaam gebeuren. Daar is de NAS gekomen als vervanging voor een stapel USB schijven, dit werkte makkelijker met de laptop vanaf de bank en er hoeven geen schijven gewisseld te worden bij de mediaspeler. Niet veel later verplaatste het downloaden ook naar de NAS, de foto's konden er ook wel bij. Synology Drive was ook wel handig en ga zo maar door. Je begrijpt waar ik heen wil, en je zult zelf moeten invullen of dit ook voor jou van toepassing is.

Geheugen kun je dan later nog uitbreiden mocht dat nodig zijn. Ik weet niet hoe lang je met deze NAS hebt gedaan, maar als je t uitsmeert over de jaren valt de meerprijs vast mee.

• dfainher
Ik heb deze QNAP nu al 7 a 8 jaar, dus zo'n apparaat is zeker zijn geld waard! :)

Maar die Dual core Intel Celeron is dus sneller dan die Quad Core Realtek!?

Maar goed, ik denk dat voor die paar tientjes die Play de beste keuze is. Iets meer future proof en RAM uitbreidbaar nog.

Bedankt voor je reacties!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True