Boot van RVS of aluminium

Pagina: 1
Acties:
  • 4.566 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-08-2023
Mijn vraag:
Ik heb een terrasboot op het oog. Volgens de verkoper is de boot gemaakt van RVS.
Je komt tegenwoordig veel boten tegen die van aluminium gemaakt zijn maar volgens mij niet zoveel van RVS.

Ik heb begrepen dat RVS met de tijd ook kan gaan roesten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het gaat om:
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Mina

Beste antwoord (via mina_1985916 op 02-05-2018 15:32)

• BTGarmann
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 19:05
Hallo Mina,

Als engineer bij een bedrijf dat werk in de mega jachten industrie (Hydromar/Swissway) kan ik je vertellen dat RVS inderdaad corrodeert na verloop van tijd.

Alleen is er bij RVS een onderverdeling van roest vastheid
* RVS-304 is roest vast (goed voor zoet water),
* RVS-316L kan ook zout water aan (begint ongeveer na een 2 jaar te roesten),
* RVS 316 is roest vast en begint te roesten in zout water na ongeveer (8 jaar).
Daarnaast heb je ook nog stalen platen die zijn "gecoat" in rvs waardoor ze roest vaster worden.

Dus als je nog de kans hebt, vraag eventjes van wat voor RVS de boot is gemaakt (en meestal 3.5mm rvs is dik. Boot is zwaar).
En RVS is duur, meestal zijn deze boten van Aluminium gemaakt

[ Voor 4% gewijzigd door BTGarmann op 24-04-2018 15:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

26779

Buiten dat ik nog niet dood gevonden zou willen worden op een dergelijke gemotoriseerde drijvende steiger ( :P ) Zou je erachter moeten komen of het gaat om roestvast staal of echt roestvrij staal (inox).

Lees de aankoop punten van vaartips.nl eens.: http://vaartips.nl/tipr.htm#rvs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:43

talin

ES-MA

ligt er aan wat voor RVS, RVS kan ook oxideren ( roesten ) maar dan moet het een beschadiging krijgen.
goed gepoetst RVS ( scheepswaardig ) zou niet moeten roesten.
invloed van buitenaf is meestal de boosdoener.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• BTGarmann
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 19:05
Hallo Mina,

Als engineer bij een bedrijf dat werk in de mega jachten industrie (Hydromar/Swissway) kan ik je vertellen dat RVS inderdaad corrodeert na verloop van tijd.

* RVS 316 is roest vast en begint te roesten in zout water na ongeveer (8 jaar).
Daarnaast heb je ook nog stalen platen die zijn "gecoat" in rvs waardoor ze roest vaster worden.

Dus als je nog de kans hebt, vraag eventjes van wat voor RVS de boot is gemaakt (en meestal 3.5mm rvs is dik. Boot is zwaar).

[ Voor 4% gewijzigd door BTGarmann op 24-04-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
BTGarmann schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:05:
Hallo Mina,

Dank voor je antwoord! Staal is inderdaad 3,5mm dik maar ik zou inderdaad niet weten wat voor RVS het is. Ik ga kijken of ik daar achter kan komen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Vraag anders een foto op van het CE plaatje daar staat o.a. de bouwer op.

Kan je wellicht op de website of via een belletje achterkomen wat voor materiaal het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
Barrycade schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:14:
Vraag anders een foto op van het CE plaatje daar staat o.a. de bouwer op.

Kan je wellicht op de website of via een belletje achterkomen wat voor materiaal het is.
Hij is in België gebouwd door een particulier en zit geen CE keuing op. Dus niet echt te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
BTGarmann schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:05:
Hallo Mina,

Begrijp ik het goed als ik zeg dat zowel RVS-304 als RVS-316(L) allermaal minimale corrosie ondervinden in zoet water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:08
Als ik me goed herinner is RVS ongeveer 4x zo zwaar als alu voor hetzelfde volume.

Vraag eens het totale gewicht van de boot aan de verkoper. Dan zou het toch moeten mogelijk zijn om ongeveer te schatten welk soort metaal ze gebruikt hebben.

Ofwel houd je er eens een magneet tegen. Afhankelijk van de soort RVS zal die toch wat aantrekken. Bij aluminium helemaal niet.

Het is wel te hopen dat er geen mix van alu en rvs gebruikt is want dan heb je risico op contact corrosie. Bijvoorbeeld alu rivetten in rvs plaatwerk is geen goed idee, omgekeerd mag wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Maar wat zijn nu precies je zorgen? Dat ie gaat roesten?
Dat zie je snel genoeg als je 'm gaat bekijken.

Maar als je niet weet te achterhalen welke soort RVS er is gebruikt moet je uitgaan van 304 want dat is het goedkoopste.

Dus voor binnenwater ok, maar hou er rekening mee dat veel water in NL ook brak kan zijn (riviermondingen, Noordzee kanaal, etc).

Aluminium zie ook snel genoeg want dat is vrij zacht en "verpoederd" maakt de boot wel een stuk lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Noordzeekanaal gaat wel een gezellig tochtje worden met zo'n boot :P
Stoelriemen vast _/-\o_

Als ik naar de foto kijk dan lijkt het aluminium. Meestal zijn RVS lassen wel iets verkleurd (mits ze niet nabewerkt zijn), en de kleur van het staal is ook lichter dan bijvoorbeeld de opbouw die afgaande op de kleur van RVS lijkt te zijn, ook op basis van de reflecties in het materiaal.

Je zou eventueel ook een kras kunnen maken met een sleutel. Aluminium is veel zachter en krast eerder. Daarnaast oxideert aluminium ook meteen, waardoor de kras snel dof wordt.

[ Voor 87% gewijzigd door Pyramiden op 26-04-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mina_1985916
Barrycade schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:33:
Maar wat zijn nu precies je zorgen? Dat ie gaat roesten?
Dat zie je snel genoeg als je 'm gaat bekijken.

Maar als je niet weet te achterhalen welke soort RVS er is gebruikt moet je uitgaan van 304 want dat is het goedkoopste.

Dus voor binnenwater ok, maar hou er rekening mee dat veel water in NL ook brak kan zijn (riviermondingen, Noordzee kanaal, etc).

Aluminium zie ook snel genoeg want dat is vrij zacht en "verpoederd" maakt de boot wel een stuk lichter.
Ik heb hem al bekeken en ik zag helemaal geen roest terwijl die al 4 jaar oud is. Maar ik wil weten hoe groot de kans is dat ie binnen zeg maar 10 jaar toch nog zal gaan roesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
26779 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:01:
Buiten dat ik nog niet dood gevonden zou willen worden op een dergelijke gemotoriseerde drijvende steiger ( :P ) Zou je erachter moeten komen of het gaat om roestvast staal of echt roestvrij staal (inox).

Nu heb ik beroepsmatig toch regelmatig met rvs te maken in alle mogelijke legeringen en toepassingen......
Maar leg jij mij dan eens uit wat volgens jou het verschil is tussen "roestvast staal of echt roestvrij staal (inox)" :9 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Pyramiden schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:47:

Je zou eventueel ook een kras kunnen maken met een sleutel. Aluminium is veel zachter en krast eerder. Daarnaast oxideert aluminium ook meteen, waardoor de kras snel dof wordt.
Je gaat een (mogelijke) aankoop bekijken, zet je sleutels erin om een kras te maken en zegt dan "onee, dit is toch niet wat ik zoek" 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 21:50
Je kan ook een magneetje meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34
euchromatic schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:24:
Je kan ook een magneetje meenemen.
En dan? Aluminium is ook niet magnetisch. Dan weet hij het nog niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ken je geen lasser of iemand die in de metaal werkt die mee wil ?
Beetje kenner kan zo wel zien of het RVS of alu is.
Of aan de lassen, daar kun je het ook wel aan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 26-04-2018 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Anoniem: 262853 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 19:13:
[...]

Je gaat een (mogelijke) aankoop bekijken, zet je sleutels erin om een kras te maken en zegt dan "onee, dit is toch niet wat ik zoek" 8)7
Dat is de minder diplomatieke manier :P
Maar als je serieus over het aankopen bent is er vast wel een plekje uit het zicht waar je een klein krasje kunt maken, mits je nog onzeker bent over het materiaal. Niet destructieve meetmethoden hebben natuurlijk de voorkeur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
We zijn duidelijk op Tweakers, zo moeilijk is het echt niet om het verschil tussen aluminium en RVS te zien _O-

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Onderkant(boot) lijkt aluminium, opbouw is RVS. Als je betere foto's hebt is het zeker te zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Aapie op 26-04-2018 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Je ziet toch van mijlenver welk mareriaal het is? Alumium is mat, rvs (mits niet behandeld niet). Mocht je echt niet weten hoe en en ander er uitziet: Loop dan eens een rondje door een bouwmarkt langs het schap met metalen afwerkprofielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mina_1985916
Dank jullie wel allemaal voor jullie bijdrage! Hij bleek inderdaad van aluminium te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:35
Afgaande op de foto's lijkt de onderbouw inderdaad geanodiseerd aluminium, en de railing is van RVS.

Prettig dat er een sluitend antwoord is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvandevelde
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-08-2020
mina_1985916 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:54:
Mijn vraag:
Ik heb een terrasboot op het oog. Volgens de verkoper is de boot gemaakt van RVS.
Je komt tegenwoordig veel boten tegen die van aluminium gemaakt zijn maar volgens mij niet zoveel van RVS.

Ik heb begrepen dat RVS met de tijd ook kan gaan roesten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het gaat om:
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Mina
RVS op het water is een fantastisch product, maar wees op uw hoede voor de beperkingen ervan, alsook voor slechte, ongeschikte kwaliteiten.

Overweeg je een aankoop, check dan met welk soort RSV je te maken hebt door te kijken of A2 of A4 op de shackles staat. Maar de gemakkelijkste manier is eigenlijk gewoon een magneet. RSV is namelijk niet magnetisch! Hiermee kan je heel snel het kaf van het koren scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

rikvandevelde schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:25:
[...]

RVS op het water is een fantastisch product, maar wees op uw hoede voor de beperkingen ervan, alsook voor slechte, ongeschikte kwaliteiten.

Overweeg je een aankoop, check dan met welk soort RSV je te maken hebt door te kijken of A2 of A4 op de shackles staat. Maar de gemakkelijkste manier is eigenlijk gewoon een magneet. RSV is namelijk niet magnetisch! Hiermee kan je heel snel het kaf van het koren scheiden.
ehhh je bent bijna 2 jaar te laat met je reactie..... ts heeft de boot of al gekocht of laten varen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

26779 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:01:

Inox en RVS is hetzelfde... Twee termen voor hetzelfde beestje.

Edit: Excuus, blijkbaar een of andere necroposter die t nodig vond dit omhoog te halen en ik had de datum niet gezien...
rikvandevelde schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:25:
[...]

Aangezien je deze dode thread weer omhoog gehaald hebt nog maar even een comment, RVS is wel degelijk 'magnetisch', je moet er echter wel een iets sterkere magneet voor hebben om het te voelen.

[ Voor 49% gewijzigd door mark-k op 18-04-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wlkom op Tweakers, maar een necrobump is niet de bedoeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.