[Excel] Het opslaan van een login voor een query

Pagina: 1
Acties:

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-01 20:52
Binnen Excel heb ik een PowerQuery gemaakt die data binnenhaalt uit een SQL-database in het netwerk.
Het idee is dat zodra de Excel geopend wordt, hij de query draait en regels ophaalt uit de SQL-database.

Dit werkt prima op mijn computer, maar bij andere computers in het netwerk krijg ik altijd de vraag om opnieuw in te loggen, waardoor Excel geen toegang krijgt, en de query niet gedraaid wordt.

Is er een manier om deze login gegevens op te slaan in de Excel sheet waardoor hij automatisch toegang krijgt?
Tot nu toe heb ik het geprobeerd met de standaardgegevensverbinding, maar dan wil hij opnieuw de login weten.
Daarnaast heb ik ook een poging gedaan om een .odb bestand op te slaan op eend netwerkschijf, met daarin de query, naar welke verwezen wordt in de Excel sheet. Echter lukt het mij niet om daar de credentials aan toe te voegen.

De Microsoft help websites zijn zeer vaag op dit gebied... Er staat dat je binnen een Ole DB verbinding blijkbaar de credentials zou kunnen "storen" of "integraten", maar ook dit wordt nergens uitgelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Pyramiden op 24-04-2018 12:27 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:00
in de vba-code zetten (is dan wel leesbaar voor iedereen)
Visual Basic:
1
Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=C:\myFolder\myAccessFile.accdb;Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;

[ Voor 18% gewijzigd door breew op 24-04-2018 12:40 ]

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25

M0nkeymen

Monkeystyle!

breew schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:39:
in de vba-code zetten (is dan wel leesbaar voor iedereen)
Visual Basic:
1
Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=C:\myFolder\myAccessFile.accdb;Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;
gebruik integrated login, die kun je ook kwijt in de connectie string, zorg dat de database en de server ook de rechten krijgen die de gebruikers nodig hebben.

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

• Pyramiden
Thanks voor de reacties!
Hoe zou die integrated login eventueel werken?
En is dit de makkelijkste manier om vanaf elke computer binnen het netwerk zo'n query te kunnen draaien of zijn er andere methodes voor?

Ik zie in het .odb bestand ook:
<odc:CredentialsMethod>None</odc:CredentialsMethod>
Hoor ik daar niet iets tussen te zetten met een bepaalde syntax?
;User Id="gebruikersnaam";Password="wachtwoord"; werkt namelijk niet in de connection string...

Edit:
Iedereen bedankt voor de hulp! Het is gelukt! Ik heb handmatig een gegevensverbinding aangemaakt met de database met behulp van Microsoft Query, en nu staan de credentials (gebruikersnaam) opgeslagen in het bestand zonder dat ik naar andere externe bronnen hoef te refereren. Top!

[ Voor 23% gewijzigd door Pyramiden op 24-04-2018 16:15 ]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02
Pyramiden schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:28:
Thanks voor de reacties!
Hoe zou die integrated login eventueel werken?
En is dit de makkelijkste manier om vanaf elke computer binnen het netwerk zo'n query te kunnen draaien of zijn er andere methodes voor?

Ik zie in het .odb bestand ook:
<odc:CredentialsMethod>None</odc:CredentialsMethod>
Hoor ik daar niet iets tussen te zetten met een bepaalde syntax?
;User Id="gebruikersnaam";Password="wachtwoord"; werkt namelijk niet in de connection string...

Edit:
Iedereen bedankt voor de hulp! Het is gelukt! Ik heb handmatig een gegevensverbinding aangemaakt met de database met behulp van Microsoft Query, en nu staan de credentials opgeslagen in het bestand zonder dat ik naar andere externe bronnen hoef te refereren. Top!
Klinkt secure.
Even zonder dollen : waarom gebruik je geen integrated security? Want de credentials uitlezen uit je bestand is nu waarschijnlijk erg simpel.

• Pyramiden
Killah_Priest schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:56:
[...]

Klinkt secure.
Even zonder dollen : waarom gebruik je geen integrated security? Want de credentials uitlezen uit je bestand is nu waarschijnlijk erg simpel.
Het wachtwoord zelf zit op dit moment niet in de string. Hij moet nu handmatig ververst worden met behulp van het wachtwoord.
In ieder geval kan ik met een handmatig toegevoegde SQL-query gemakkelijk de string aanpassen, want met Powerquery kun je daar allemaal niet zomaar bij.

Welke stappen moet ik zetten om integrated security (Windows Authentication?) aan te zetten?

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 24-04-2018 16:15 ]

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25

M0nkeymen

Monkeystyle!

Pyramiden schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:12:
[...]
Het wachtwoord zelf zit op dit moment niet in de string. Hij moet nu handmatig ververst worden met behulp van het wachtwoord.
In ieder geval kan ik met een handmatig toegevoegde SQL-query gemakkelijk de string aanpassen, want met Powerquery kun je daar allemaal niet zomaar bij.

Welke stappen moet ik zetten om integrated security (Windows Authentication?) aan te zetten?
1. Inventariseren wie erbij mag
2. Die in een groep laten plaatsen
3. Naar de db administrator gaan en aangeven dat die groep toegang moet hebben tot die server, dat die groep ook toegang moet hebben tot desbetreffende database, en misschien zelfs op desbetreffende tabellen/views etc...

in de connectiestring kun je dan een van deze zetten voorwaardes zetten:
Trusted_Connection=True;
Integrated Security=SSPI;
Integrated Security=true;

Dit geeft aan dat je met "Windows Authentication"inlogt.

[ Voor 3% gewijzigd door M0nkeymen op 24-04-2018 18:10 ]

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

• Pyramiden
Top, bedankt. Ik ga het volgens deze methode regelen. Thanks voor de hulp!
Pagina: 1